جاباما
۷۲۳۲۵۷
۳ نظر
۵۰۱۴
۳ نظر
۵۰۱۴
پ

انیمیشن کوتاه «من می‌توانم»

بهترین انیمیشن‌های کوتاه تاریخ (۲۷)

شخصیت اصلی داستان یک ستاره‌ی بسکتبال به نام «کریستوفر» می‌باشد که بر اثر یک حادثه ویلچرنشین شده است. پس از یک سال دوری از ورزش محبوب خود به دلیل معلولیت جسمانی، اکنون کریستوفر بار دیگر قصد دارد به دنیای بسکتبال باز گردد.

برترین ها - احسان درخشنده:

شناسنامه‌ی اثر

نام اصلی: I M Possible

کشور تولیدکننده:‌ آمریکا، هندوستان

مرکز تولیدکننده : کریئِیتیوانیمیشن پروداکشنز (Cri۸iveanimation Productions) / کالج هنر و طراحی ساوانا (Savannah College of Art and Design)

کارگردان : پراساد کامالاکار نارسه (Prasad Kamalakar Narse)

سال تولید: ۲۰۱۴ میلادی

مدت زمان: ۵ دقیقه

ژانر: درام

بهترین انیمیشن‌های کوتاه تاریخ (۲۷)

خلاصه داستان

شخصیت اصلی داستان یک ستاره‌ی بسکتبال به نام «کریستوفر» می‌باشد که بر اثر یک حادثه ویلچرنشین شده است. پس از یک سال دوری از ورزش محبوب خود به دلیل معلولیت جسمانی، اکنون کریستوفر بار دیگر قصد دارد به دنیای بسکتبال باز گردد. او تمام عزم خود را جزم می‌کند تا با یکی از بزرگترین چالش‌های زندگی‌اش دست و پنجه نرم کند اما آیا می‌تواند از این آزمونِ اراده سربلند بیرون آید؟

جوایز و افتخارات شاخص

- کسب جایزه‌ از مسابقات «اَکولِید کامپِتیشن» (Accolade Competition) در بخش «برترین انیمیشن» / سال 2014 میلادی
- کسب جایزه از مراسم «برترین آثار تلویزیونی کالج پایه اِی‌تی‌اِی‌اِس» (ATAS Foundation College Television Awards) در بخش «بهترین انیمیشن» / سال ۲۰۱۴ میلادی
- کسب جایزه از «مسابقه‌ی برترین آثار کوتاه» (Best Shorts Competition) در بخش «برترین فیلم کوتاه» / سال 2015 میلادی

درباره‌ی اثر

بارها این جمله‌ی معروف را شنیده‌ایم که: «معلولیت محدودیت نیست»؛‌ اما به راستی، تا چه اندازه به صحت و سُقم این جمله باور داریم؟ شاید بتوان گفت که میزانِ باورپذیری این جمله، به شخصیت و روحیات همان فردی که دارد آن را می‌خواند یا می‌شنود بستگی دارد. ضمن ادای احترام به همه‌ی افرادی که اکنون دچار یکی از اقسام معلولیت‌های جسمی هستند، باید اذعان کرد که چالش معلولیت، یکی از آن چالش‌هایی است که متأسفانه برخی از مبتلایان به آن، در مقابلش تسلیم می‌شوند و به طور کل روحیه‌ی خود را می‌بازند؛ این مسئله، در بین افرادی که در سن بزرگسالی و به یکباره دچار معلولیت می‌شوند، به مراتب شایع‌تر است.

تا کنون آثار زیادی با موضوع «پیروزی اراده بر مشکلات بزرگ» ساخته شده است. انیمیشن کوتاه «من می‌توانم» نیز یکی از همین آثار است که با هوشمندیِ تمام، مسئله‌ی «پیروزی اراده بر مشکلات ناشی از معلولیت» را مطرح نموده است. طبیعتاً هیچ کس دلش نمی‌خواهد به معلولیت دچار شود ولی چنانچه واقع‌گرایانه به مسئله بنگریم، معلولیت از آن دست پیشامدهایی است که می‌تواند در هر سنی و برای هر کس اتفاق بیافتد؛ یک بیماری، یک سانحه‌ی رانندگی، یا یک حادثه‌ی غیرمنتظره، می‌تواند یک انسان سالم را تا پایان عمر معلول و حتی ویلچرنشین کند.

«کریستوفر»، شخصیت اصلی انیمیشن «من می‌توانم» نیز به طور مادرزاد معلول نبوده است، بلکه بر اثر یک حادثه دچار معلولیت گشته است. او یک بسکتبالیست مشهور و موفق بوده که حالا مجبور است مابقی عمر خود را بر روی ویلچر بگذراند. پس از یک سال دوری از دنیای ورزش، کریستوفر بار دیگر وسوسه شده است تا به زمینِ مستطیل شکلِ توپ و سبد باز گردد اما خود را ناتوان‌تر از آن می‌بیند که بخواهد توپی داخل سبد پرتاب کند؛ همین جاست که گره اصلی داستان شکل می‌گیرد؛ گرهی که باز کردن آن به شیوه‌ی مطلوب، می‌تواند برگ برنده‌ی انیمیشن «من می‌توانم» باشد.

برای باز کردن این گره، «پراساد کامالاکار نارسه»، در مقام نویسنده و کارگردان اثر، چاشنی تخیل و فانتزی را به داستانِ درامِ انیمیشن افزوده است؛ رویکردی که نتیجه‌ای درخشان و قابل توجه به دنبال داشته است. نارسه در اثر خود به خوبی بیان می‌کند که برای طی یک مسیر دشوار و طولانی، همواره باید با نیت و اراده‌ای راسخ، ابتدا بر روی برداشتنِ گام نخست تمرکز کرد. بعد از پشت سر گذاشتنِ نخستین گام، می‌توان با گام‌های کوچک پیش‌ رفت، رفته رفته بر سرعت افزود، و در نهایت با برداشتنِ گام‌های بزرگ و بلندپروازانه، می‌توان به سمت هدف حرکت کرد و به مقصد رسید. در این میان، چالش اصلی برای خیلی از افراد - از جمله کریستوفر - همان برداشتنِ گام نخست است. مسئله‌ای که نارسه به خوبی آن را در انیمیشن خود به تصویر کشیده است.

جدای از چاشنی تخیل و فانتزی، استفاده از یک موسیقی حماسی نیز در بالابردن سطح کِیفی کار بسیار مؤثر بوده است. موسیقیِ به کار رفته در اثر،‌ قطعه‌ای است موسوم به «سرنوشت منتظر است»‌ (Destiny Awaits)، که توسط هنرمندی به نام «الکس پرِویتی» (Alex Previty) ساخته شده است.

در پایان،‌ امیدواریم که انیمیشن کوتاه «من می‌توانم» بتواند مورد پسند شما عزیزان قرار بگیرد. آرزومندیم که همواره در چالش‌های مواجهه با مشکلات بزرگ زندگی موفق و پیروز باشید.

در صورت باز نشدن ویدئو بر روی لینک زیر کلیک کنید
بهترین انیمیشن‌های کوتاه تاریخ (۲۷)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عالی بود

    • مرضيه

      خبري نيست؟
      خيلي وقته پست جديد نداشتين ك

    • بدون نام

      عالی بود.چرا دیگه انیمیشن جدید معرفی نمیکنید؟مثلا اقای بی تفاوت هم قشنگه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج