جاباما
۷۲۳۳۳۲
۴ نظر
۵۰۱۹
۴ نظر
۵۰۱۹
پ

بازیگران زن در سریال‌های ماه رمضان

هر سال برای ایام ماه رمضان مجموعه‌هایی تدارک دیده می‌شود و امسال هم طبق سنن گذشته این اتفاق رقم خورده است، اما نکته برجسته و متمایز مجموعه‌های امسال، حضور زنان در نقش‌های متفاوت است.

روزنامه جام جم: هر سال برای ایام ماه رمضان مجموعه‌هایی تدارک دیده می‌شود و امسال هم طبق سنن گذشته این اتفاق رقم خورده است، اما نکته برجسته و متمایز مجموعه‌های امسال، حضور زنان در نقش‌های متفاوت است. کافی است نگاهی به سریال‌های «سر دلبران»، «بچه‌مهندس» و «رهایم نکن» داشته باشیم و متوجه حضور زنانی از جنس‌های گوناگون شویم. بهناز جعفری، متین ستوده، مارال فرجاد، فریبا متخصص، رابعه مدنی و... هر کدام در نقشی متفاوت از دیگری ظاهر شده‌اند.

بازیگران زن در سریال‌های ماه رمضان

این را باید به فال نیک گرفت، زیرا در گذشته نقش زنان در سریال‌های تلویزیون محدود به آشپزخانه و آشپزی می‌شد، ولی امروز با نگاه دقیق نویسندگان به جزئیات قصه، باعث شده شاهد زنان کلیشه‌ای در سریال‌های تلویزیونی نباشیم. همچنین در گذشته عادت کرده بودیم زنان را در نقش مادران مهربان و خواهران دلسوز ببینیم، اما دیگر این اتفاق نمی‌افتد و زنانی را می‌بینیم که خاکستری هستند. این اتفاق در سال‌های اخیر پررنگ‌تر شده و بازیگران زن هم تلاش کرده‌اند نقش‌های محوری را که به آنها سپرده می‌شود به بهترین شکل اجرا کنند و مخاطب هم کاملا با آنها همذات پنداری کند. سازندگان آثار ماه رمضان هم با همین نگاه تلاش داشتند از زاویه جدیدی به حضور زنان در جامعه نگاه کنند. البته این طور نبوده که نگاهشان رنگ و بوی فمینیستی به خود بگیرد، بلکه زنانی را به تصویر کشیدند که هر کدام دیدگاه‌ها و رفتارهای خاص خودشان را دارند. به همین بهانه به سراغ سه بازیگری رفتیم که در مجموعه‌های امسال نقش‌های محوری را به عهده دارند و هر کدام در لباس یک کاراکتر به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند.

مدیر بداخلاق پرورشگاه
بهناز جعفری، همان بازیگر حاشیه‌ساز ماه رمضان سال قبل است که به‌واسطه انتقاد خبرنگاران نسبت به سریال زیر پای مادر که رمضان گذشته از شبکه یک پخش شد، از کوره در رفت و کار به توهین و دعوا رسید، اما بعد از مدتی عذرخواهی کرد و قضیه حل شد. او سال گذشته با نقش متفاوت در سریال زیر پای مادر ظاهر شد، نقشی که چالش برانگیز بود و جعفری هم بخوبی توانست از عهده‌اش بر بیاید. او در این سریال نقش زنی را بازی می‌کرد که برای رسیدن به پول و قدرت به همه زندگی‌اش پشت پا زده بود تا به سراب خوشبختی دست پیدا کند، اما موفق نشد و به مرور و با پیشرفت قصه درگیر تحولاتی می‌شود و در نهایت مسیر درست را پیدا می‌کند. به گفته جعفری، او در سال‌های اخیر سعی کرده نقش‌هایی را انتخاب کند که برایش چالش برانگیز باشد، به همین دلیل سراغ نقش‌های تک‌بعدی نرفته، بلکه نقش‌هایی را انتخاب کرده که او را در چنین موقعیت‌هایی قرار دهد. ظاهر و میمیک صورتش او را در این قضیه کمک کرده و باعث شده نقش‌های مختلف به او پیشنهاد شود. این بازیگر امسال در مجموعه بچه مهندس که از شبکه دو پخش می‌شود، توانست چهارمین بازی اش را در آثار ماه رمضان در کارنامه‌اش به ثبت برساند. او در این مجموعه نقش خانم جاهد را بازی می‌کند؛ مدیر پرورشگاهی که بسیار هم بداخلاق است و منضبط. او برخورد زننده‌ای با بچه‌ها دارد که منتظر بازگشت پدر و مادرهایشان هستند. باید به بهناز جعفری برای ایفای این نقش دست مریزاد گفت که با وجود این‌که خاکستری است، اما خیلی قوی سکانس‌های آزاردهنده را بازی کرد. بویژه بداخلاقی‌های او با جواد جوادی (پسربچه محوری قصه) بسیار خوب در آمده است. بدون شک درآوردن چنین صحنه‌هایی برای جعفری هم سخت و دشوار بوده، اما تلاش کرده نقش را درست خلق کند، حتی این پی را هم به تنش زده که در چشم مخاطب به‌عنوان یک آدم منفی شناخته شود.

جعفری در مجموعه نفس که ماه رمضان روانه آنتن شده بود در نقش یک انقلابی ظاهر شد و در سریال عبور از پاییز هم ایفاگر یک زن فعال اجتماعی بود که زندگی‌اش با چالش‌های زیادی روبه‌رو بود. در مجموع کارنامه رمضانی جعفری رنگ زیبایی از کاراکترهای متفاوت را دارد.

یک زن روحانی
متین ستوده از زمان کودکی به‌دلیل شغل پدرش که مدیرتصویربرداری در سازمان صداوسیما بود با فضای هنر آشنا شد. او در همان مقطع در سریال «بازنشستگی» به کارگردانی رضا فیاضی نقش نوه زنده‌یاد هادی اسلامی را بازی کرد. همچنین در مجموعه «این خانه دور است» نقش نوه زنده‌یاد حمیده خیرآبادی را به عهده داشت. همین سابقه و علاقه او را به سمت بازیگری سوق داد. ستوده در سال‌های اخیر نقش‌های متفاوتی را بازی کرده و تلاش داشته تا با انتخاب‌های مختلف توانمندی‌هایش را برای نقش‌های جدی و طنز نشان بدهد. ضمن این‌که او برای فرار از کلیشه شدن، نقش‌های جدی را یک در میان بازی می‌کند. آخرین باری که مخاطب، ستوده را در تلویزیون دید، زمستان سال گذشته و در سریال طنز لیسانسه‌ها بود. او در سریال سر دلبران به کارگردانی محمدحسین لطیفی نقش راضیه، زن روحانی محل سیدسلیم (برزو ارجمند) را بازی می‌کند. بازی شیرین او در این نقش باعث شده تصور مخاطبان هم از این قشر زنان جامعه هم تغییر کند. زیرا تصور مخاطبان این است زنانی که به همسری روحانیون در می‌آیند، افرادی با ظاهری خشک هستند اما ستوده کاملا خط بطلان روی چنین تصور مردم کشیده است و بده و بستان‌های میان او و سلیم باعث شده تا برای مخاطب شیرین باشند. رفتار و برخورد راضیه با سلیم در موقعیت‌های مختلف برای مخاطب جالب است، بویژه کل کل‌هایی که میان این دو درباره مساله غیبت رد و بدل می‌شود. ستوده با شروع پخش این سریال هم در اینستاگرامش نوشت: «و بالاخره سریال سر دلبران که برای من یادآور روزهای شیرینه یزده. کاری به کارگردانی آقای حسین لطیفی شریف و دوست داشتنی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی عزیز که افتخاری بود برای من همکاری با این دو بزرگوار.» ستوده ماه رمضان چند سال پیش هم در مجموعه سه‌دونگ سه‌دونگ نقش کوتاهی را بازی کرده بود، اما نقشش در مجموعه سر دلبران متفاوت از دیگر کارهایش است.

یک زن کلاهبردار
مارال فرجاد دختر جلیل فرجاد، هنرمند مردمی است. با وجود این که فعالیتش را در عرصه بازیگری از اواخر دهه ۷۰ شروع کرد، اما خیلی نقش‌های خاص به او پیشنهاد نشده و همین باعث شد در طول این سال‌ها نقش‌هایی که بازی می‌کند خیلی دیده نشود، اما بالاخره قرعه شانس نصیب او شد و بعد از مدت‌ها نقشی به او پیشنهاد شد که توانست بخشی از توانمندی‌هایش را نشان بدهد. او در مجموعه رهایم نکن به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور که از شبکه سه روی آنتن می‌رود، یک نقش پیچیده را بازی می‌کند. به گفته این بازیگر هر نقش پیچیدگی‌های خودش را دارد، اما شهره یا همان ملیحه قصه ویژگی‌هایی دارد که آن را با دیگر نقش‌ها متمایز کرده است. با وجود این‌که فرجاد در آثار مناسبتی خیلی بازی ندارد، اما با ارائه یک بازی درست و قوی توانست برای همیشه نقش ماندگاری از خودش به جا بگذارد. شهره قصه رهایم نکن، زنی از طبقه پایین جامعه است که به‌دنبال زندگی بهتر می‌گردد تا خودش و خانواده‌اش را از شرایط بد نجات بدهد، به همین دلیل خود را درگیر یک بازی می‌کند تا بتواند به این زندگی دست پیدا کند. او در نقش مشاور املاک سراغ حاج رسول (امین تارخ) می‌رود تا بتواند با نزدیک شدن به او و ازدواج به وضعیت مالی خوبی دست پیدا کند، اما به مرور کلاهبرداری او برای حاج رسول مشخص می‌شود، ولی او دست از تلاش بر‌نمی‌دارد و به دنبال رازهای زندگی حاج رسول می‌گردد. فرجاد به زیبایی لباس کاراکتر شهره (زن کلاهبردار) را به تن کرده و با بهره گرفتن از تجربیاتش در عرصه بازیگری و میمیک صورت، لحظات مختلف شهره را به زیبایی خلق کرده است. باید این اتفاق خوب را برای فرجاد به فال نیک گرفت و این‌که نشان دادن این بخش از توانمندی‌هایش باعث شد تا از این به بعد نقش‌های پیچیده و پر از چالش به او پیشنهاد شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ملک مطیعی کجا ،ایناا کجا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه ربطی داره باهوش

      • نازنین

        سریال های آبکی با پول بیت المال دیگه. انتظاری بیشتر از این نمیشه از اینا داشت.

    • بروجرد

      چرا سریالهای ماه رمضان, هیچ ربطی به این ماه عزیز نداره؟؟؟ سریالهای میسازند از جنس سریالهای شبکه جم,!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج