مجرد‌ها یا متاهل‌ها؛ کدام خوشبخت‌ترند؟
۷۲۴۵۳۷
۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
۱۳۲۹۸ 
آنها که رابطه‌ای دائمی دارند، راضی‌ترند و عمرشان بیشتر از مجردهاست. این نظریه‌ای قدیمی است اما آیا منطبق با واقعیت است؟ پژوهشگران به درستی این دیدگاه تردید دارند و مبنای تردیدشان نیز تحقیقات جدیدی است که جنبه مثبت زندگی مجردی بر احساس رضایت را تایید می‌کنند. بطور کلی معنا و مفهوم تجرد و تاهل تغییرات زیادی کرده‌ است.

برترین‌ها: تشکیل خانواده و زندگی مشترک، زمانی بدیهی‌ترین چشم‌انداز انسان‌ها بود. در دنیای مدرن اما دو نیاز بنیادین روان بشری یعنی پیوند عاطفی و فردیت در تضاد با هم قرار می‌گیرند. معنا و مفهوم تجرد و تاهل نیز تغییرات زیادی کرده‌اند.

زناشویی تلاشی مشترک است برای به دست آوردن نیمی از خوشبختی زمان مجردی! "اسکار وایلد"

دویچه وله نوشت: آنها که رابطه‌ای دائمی دارند، راضی‌ترند و عمرشان بیشتر از مجردهاست. این نظریه‌ای قدیمی است اما آیا منطبق با واقعیت است؟ پژوهشگران به درستی این دیدگاه تردید دارند و مبنای تردیدشان نیز تحقیقات جدیدی است که جنبه مثبت زندگی مجردی بر احساس رضایت را تایید می‌کنند. در سال ۱۹۷۰ از مجموع خانوارهای آلمان، حدود ۲۵ درصد تک نفره بودند، این میزان در سال ۲۰۰۹ به ۴۰ درصد یعنی به ۱۶ میلیون نفر رسید. این روند رو به تزاید که ‌پیش‌تر در کشورهای غربی مشاهده می‌شد، در کشورهای رو به توسعه یا سنتی‌تر نیز جای خود را گشوده است. مبنای این جابجایی نیز، چیزی جز تحول در مناسبات اجتماعی و انسانی نیست. از منظر بیولوژیک، هم‌زیستی یا همکاری امری بسیار انرژی‌بر است.

مجردها یا متاهل‌ها؛ کدام خوشبخت‌ترند؟

مغز ما در جمع یا در برابر دیگری، مدام در حال محاسبه و تنظیم رفتار، گفتار، حرکات بدن و زبان اشاره است تا مانع هر واکنش یا داوری ناخواسته شود. روشن است که بعضی‌ها راحت‌تر با زندگی بدون همسر کنار می‌آیند. زندگی تک‌نفره به نظر بسیاری از مجردها، آزادی کامل است. تصمیم‌گیری با رای شخصی انجام می‌گیرد و فرد می‌تواند بدون ملاحظه و رعایت دیگری، در پی امیال و علاقمندی‌های خود باشد. لزومی به توافق‌های اعصاب خردکن به عنوان سدی در برابر انجام کارهای ناگهانی نیست. آرتور شوپنهاور، فیلسوف آلمانی که به بدبینی شهرت دارد می‌گوید: «ازدواج یعنی آن که همه کار ممکن را برای بیزاری از یکدیگر انجام دهی. حقوق فردی‌ات را نصف کنی و وظایفت را دوبرابر...»

تجرد و سلامتی

جامعه‌شناسان دانشگاه تگزاس آستین معتقدند که مجردها از سلامت جسمی بهتری برخوردارند و احساس رضایت‌مندی بیشتری دارند. این مدعا بر نتایجی استوار شده که از طرح "پرسشنامه سلامتی ملی" این دانشگاه با شرکت یک میلیون و دویست هزار نفر به دست آمد. این طرح در فاصله سال‌های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۳ انجام شد و نتایج آن در سال ۲۰۰۸ انتشار یافت. این پرسشنامه روشن کرد که تفاوت میزان سلامتی مجردها و متاهل‌ها از دهه هشتاد میلادی به بعد به شدت کاهش یافته و به ویژه نزد مردان به صفر رسیده است. آمارهای پیشین حاکی از آن بودند که میزان بیماری نزد مجردها به مراتب بیشتر از متاهل‌هاست. بر همین مبنا، ازدواج و تشکیل خانواده، یک نسخه بهداشتی برای مجردها نیز محسوب می‌شد.

پروفسور اشتفان هاردل (استاد جامعه‌شناسی دانشگاه ماینس) معتقد است که زندگی مجردی مزایای بسیاری دارد: مجردها حلقه‌ گسترده‌ای از دوستان دارند، در فعالیت‌های اجتماعی فعال‌ترند و از امکانات مالی و شغلی بهتری برخوردارند؛ اما در شرایط سخت مانند بیماری و یا مشکلات مالی، وضعیت مجردها از متاهل‌ها نامناسب‌تر است. پژوهش‌های دیگر نشان می‌دهند که اکثر مجردها در سنین بالا به دنبال یافتن شریک مناسبی برای دوران سالخوردگی هستند؛ دورانی که هر فرد نیاز بیشتری به تیمار و پرستاری و پرکردن تنهایی دارد. جالب آن که در میانسالی، مردان مجرد به مراتب بیشتر از زنان مجرد در جستجوی همدم هستند.

تاهل و استرس

محققان دانشگاه روتردام هلند هم که در زمینه "خوشبختی" تحقیق می‌کنند، به نتایجی مشابه جامعه‌شناسان دانشگاه آستین رسیده و می‌گویند مجردها نه تنها در مقایسه با متاهل‌ها سالم‌ترند، بلکه خوشبخت‌تر هم هستند. زمانی مجرد ماندن افراد، به معنای آن بود که متقاضی یا خواستگار ندارند و این خود به خود عیب تلقی می‌شد. یافته‌های جدید جامعه‌شناسان نشان می‌دهد که زندگی مجردی معنای دیگری یافته و مجردها با وضعیت خود بهتر کنار می‌آیند. ازدواج نکردن، دیگر ننگ و عار یا ناکامی شخصی محسوب نمی‌شود.

مشکل مجردها در رابطه با داشتن یک همدم یا سنگ صبور در دوران جدید، به دوستان و روانشناسان محول شده است! دوست‌یابی و آشنایی و برقراری حاشیه امن اجتماعی، در عصر شبکه‌های اینترنتی، به مراتب آسان‌تر ار پیش شده و تنهایی، موجب تشکیل خانواده نیست. پژوهشگران هلندی تاکید می‌کنند که فشار اجتماعی بر متاهل‌ها بیشتر است؛ مجردها به دلیل دور ماندن از این فشارها، استرس کمتری دارند و این تاثیر مثبتی بر تندرستی جسمانی آنها دارد.

تنها چیزی که می‌توان روی آن انگشت گذاشت، ارتباط جنسی پایدار و منظم است که در میان مجردها و متاهل‌ها متغیر است. رابطه جنسی نقش مهمی در سلامتی جسمی و روانی دارد. زوج هایی که ارتباط جنسی ندارند، بیشتر مشاجره می کنند و به روش‌های دیگری برای رفع تنش نیاز دارند. کسی که زندگی جنسی فعالی دارد، بهتر و بیشتر عمر می‌کند. با وجود این، تنهایی می‌تواند تبدیل به معضل شود. روانشناسان معتقدند که "تنها بودن" موقعیتی واقعی و "انزوا" موقعیتی حسی است. یعنی مجردها می‌توانند علی‌رغم ارتباط اجتماعی دچار "انزاوی درونی" شوند که وضعیت نادری نیست. و باید گفت که انزوا برای جسم هم زیان‌بار است؛ چیزی که در تحقیقات متعدد ثابت شده است.

مجردها یا متاهل‌ها؛ کدام خوشبخت‌ترند؟

از عوارض انزوا می‌توان به بی‌خوابی، اختلال در دستگاه گردش خون، تضعیف سیستم دفاعی بدن یا افسردگی اشاره کرد. تحقیقات علمی روشن می‌کنند که افراد دارای ارتباط‌های اجتماعی فعال، به طور میانگین بیشتر از افراد منزوی عمر می‌کنند. نتیجه این‌که زندگی مشترک مهم است و تاثیر مثبت بر سلامتی دارد اما مجردها هم تا وقتی که به انزوا دچار نشده باشند، چیزی از رضایت و سلامت کم ندارند. یکی از دست اندر کاران این تحقیق هشدار می‌دهد که "فیس‌بوک" و شبکه های اجتماعی مشابه آن جایگزینی برای شبکه‌های واقعی اجتماعی نیستند: «رابطه‌های انسانی برای آدم‌ها امری بدیهی است. ما مانند ماهی‌ها هستیم که وجود آب را حس نمی‌کنند اما به آن نیاز دارند.»

زندگی مشترک، آری یا نه

تشکیل خانواده و زندگی مشترک، زمانی بدیهی‌ترین چشم‌انداز انسان‌ها بود. اما در دنیای مدرن، دو نیاز بنیادین روان بشری، یعنی پیوند عاطفی، عشق ورزیدن و فردیت و استقلال، در تضاد با یکدیگر قرار می‌گیرند. بنیان نظریه تکامل، بر خلاف تصور عمومی بهبود نیست؛ بلکه سازگاری با شرایط جدید است. پژوهشگران مناسبات انسانی می‌گویند، زیست مشترک در سازگاری با زندگی اجتماعی نوین دستخوش تغییرات جدی و البته گام به گام خواهد شد. فردیت در جوامع پیشرفته صنعتی با مفهوم از خودگذشتگی در رابطه طولانی و پایدار تضاد دارد.

به اعتقاد محققان علوم رفتاری، چیزی به نام نیاز به خانواده در بین نیازهای بنیادین بشر وجود ندارد و این مفهوم که قبلا توسط مذهب، دولت، مناسبات اقتصادی و اجتماعی، تعیین‌کنندگی داشت، به مرور به حاشیه خواهد رفت و قطعیت و اهمیت خود را از دست خواهد داد. اما چرا زندگی مشترک هنوز واجد امتیازات است و اکثریت جامعه هم‌چنان تشکیل خانواده می‌دهند؟ شاید بتوان یکی از دلایل را ساختار ذهنی انسان‌ها دانست که در کودکی شکل می‌گیرد. اکثریت قریب‌ به اتفاق جوامع بشری نزد مادر و پدر و خواهر و برادر و بستگان بزرگ شده‌اند و خوشبختی یعنی خانواده و به سر بردن نزد افراد نزدیک. "کانون گرم خانواده" یعنی محبت لایزال و احساس امنیتی سرشار از آرامش.

اینک در آلمان یک‌چهارم بچه‌ها در خانواده‌های تک‌والد و بدون ارتباط تنگاتنگ خویشاوندی متولد می‌شوند. تصور این نسل در بیست‌سال دیگر می‌تواند از سعادت و آرامش و امنیت چیز دیگری باشد. در نتیجه پیش‌شرط بحث در این زمینه و نتیجه‌گیری در مورد آن باید منوط به این باشد که در باره چه کسانی و رشد یافته در چه جوامعی صحبت می‌کنیم. و پرسش آخر این‌که آیا زندگی مشترک ایده‌‌آل امری میسر است؟ در پاسخ باید گفت که ایده‌آل هر فرد، محصول تربیت خانوادگی، اجتماعی و تجربیات شخصی اوست و تاکید کرد که چنین چیزی به شکل مرسوم آن، یعنی کلیشه داستان‌ها و فیلم‌های رمانتیک دیگر عملی نیست.

کسانی که در سنین میانه زندگی مشترک را شروع می‌کنند، معمولا درک منطقی‌تری از "ایده‌آل" دارند و به خاطر متعادل شدن فعالیت هورمون‌ها، تجربه و امنیت مادی، سازگاری بیشتری نیز با همدم خود نشان می‌دهند. پیوند عمیق عاطفی و یگانگی روحی، تنها در رابطه‌ای طولانی و پایدار به وجود می‌آید. ارضای نسبی دو نیاز بنیادین روان بشری، یعنی عشق‌ورزیدن و استقلال، تنها در صورت بازتعریف هم‌زیستی و عدم چشم‌پوشی از نیازهای فردی امکان‌پذیر است. در غیر این صورت حتی زندگی مشترک پایدار، نوعی "شرکت سهامی" است که سرمایه‌های آن می‌توانند فرزندان یا اهداف و منافع مشترک باشند.

مطالب مرتبط
انتشار یافته: 52
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
11:24 - 1397/03/21
اگه با خودت کنار بیای زندگی مجردی خیلی راحته چه لزومی داره با متاهل شدن این همه سختی رو تامل کنی
Iran, Islamic Republic of
11:35 - 1397/03/21
متاهلي هزار تا بدبختي داره يه دونه خوبي
خرج خونه
كرايه خونه
اينده خانواده
ووووو.....
مجردي يدونه سختي داره تنهايي و نبود امكان براورد نياز جنسي كه اونم الان حل شده
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
میشه بگید مورد آخر چطوری حل شده ؟
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
تاکی بایدبه این امکان تن بدی!!؟
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
چه جوري حل شده؟
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
چجوری حل شده بابا ما که پوکیویدیم
Iran, Islamic Republic of
12:16 - 1397/03/21
خوب برای بی دین و ایمان ها حل شده ، احساس رضایت و امنیت دارند هر سال یا فوقش دو سال با یکی؟؟؟ !!!!!!

صیغه که بهتره
،تو شناسنامه نمی ره ،اما بالاخره یه چهار چوبی داره ،ادم گناه بار هم نمی شه!!
پاسخ ها
IRAN
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
هه واقعا فک میکنی صیغه گناه نیس کیو گول میزنی برادر من
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
ضیغه جز قوانین اسلام هستش که تو ایران درست اجرا نمیشه
Iran, Islamic Republic of
12:48 - 1397/03/21
این که آدم پدر یا مادر شدنو و تجربه کنی...
اینکه که برای عزیزانش تلاش کنه و از من تبدیل بشه به ما...
اینکه نیاز های انسانی رو از راه درست پاسخ بده...
اینکه استقلارو تجربه کنه و بشه مدیر یک خانواده..
و.....
سخته ؟؟ آره برا همین آدمای بزدل ازش فرارین ولی قطعا بد نیست
Iran, Islamic Republic of
12:53 - 1397/03/21
من شخصا اگر مجرد مونده بودم هیچکدوم از انگیزه های شغلی و اجتماعی و سلامتی و ... نداشتم. برای من تاهل خوب بوده. شاید یک شخص دیگه در حالت تجرد شرایط بهتری داشته باشه. نمیشه نسخه داد
در کل در حالت متاهلی مسائل و مسئولیت ها و فشار ها و توقعات چنصد برابر میشه. فشار و استرس هم که هست. اما در کل برای یک عده مثل من تاهل بهتر از تجرد هست
Iran, Islamic Republic of
12:58 - 1397/03/21
ابن بستگی به خود شخص دارد ازدواج برای کسانی که حس مسولیت بیشتری دارند موفق آمیز تر است
Iran, Islamic Republic of
12:59 - 1397/03/21
اگر چارچوب ها رعایت بشه معلومه که ازدواج بهتر است
Iran, Islamic Republic of
13:56 - 1397/03/21
البته مجردي اونا با ما فرق داره و اونا عليرغم تجرد بسياري از نيازهاي جسمي شون برآورده ميشه و از اونجايي كه تجرد عيب و عار نيست و تعداد مجردها هم كم نيست مي تونن از گذراندن وقت با دوستان لذت ببرند ولي اينجا جامعه افراد مجرد رو رفته رفته طرد مي كنه اينقدر به افراد مجرد بخصوص خانوما فشار مياره كه كم كم به انزوا كشيده بشن و احساس خوشبختي نكنن
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
دقیقا اره
Iran, Islamic Republic of
14:52 - 1397/03/21
حتی در امریکا حمایت و تبلیغ و تشویق می کنن مردم رو که خانواده تشکیل بدن.خانواده زیر بنای جامعه است و ضامن بقا. اینکه بچه ها پدر و مادر و حامی همیشگی داشته باشن چه اشکالی داره؟من متاهلم آرامش دارم و امنیت روانی همسری که همیشه دوستم داره و درکم میکنه و عشقی که روح و روانم رو سالم نگه میداره.وفرزندانی که هرثانیه از وجودشون انرژی می گیرم. امیدوارم نصیب شما هم بشه.
Iran, Islamic Republic of
15:27 - 1397/03/21
من زن میخوام
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
در صورتي كه شغل ثابت و با درآمد بالا داريد و همچنين مسكن شخصي در مناطق آبرومند شهر داريد و نيز خودروي شخصي غير ايراني و غيرچيني داريد، بنده حاضرم شما را به دختراني كه سالهاست منتظر آدمي مثل شما هستند معرفي كنم تا با يكديگر خوشبخت شويد!!!!
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
به دخترایی که میشناسین بگین چیزی که می خوان باپیرمردای بالای 60 سال جور در میاد
Iran, Islamic Republic of
15:52 - 1397/03/21
به نظرمن هم زندگی مجردی خیلی بهتره.
Iran, Islamic Republic of
16:51 - 1397/03/21
هیچ کدوم ‌.مردن
البته اونم شنیدم چون میخوای همش اونور حساب کتاب پس بدی دردسر داره.واقعا نمیدونم آدم چی باید بگه
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
اره گزینه خوبی هستش ولی حیف که بابا مامان ادم ناراحت میشن واگرنه که ....
Iran, Islamic Republic of
17:45 - 1397/03/21
من متاهلم و کاملا راضی.آرامش روحی و امنیت روانی دارم.یک عشق دایمی به آدمی که براش ارزش قایلم و باهم یکی شدیم.خدا کنه نصیب شما هم بشه تا لذت دنیا رو ببرین
Iran, Islamic Republic of
17:46 - 1397/03/21
لطفا مثل همیشه رفتار کنین و همه ی پیام ها رو بذارین
Iran, Islamic Republic of
19:57 - 1397/03/21
خداروشکر مجردم. تو ایران مجردی بهتره.
Iran, Islamic Republic of
23:32 - 1397/03/21
ازدواج تو ایران اشتباهه
Iran, Islamic Republic of
08:12 - 1397/03/22
عقل من میگه در شرایط فعلی مملکت ایران کسی که ازدواج کنه باید در تیمارستان بستریش کنن.
Iran, Islamic Republic of
08:39 - 1397/03/22
متن مزخرفی بود . الان تبلیغ مجردی بود ؟ چقدر بهت پول دادن ؟
دین مبین اسلام 1400 سال پیش گفته ازدواج بهتر از تجرد هست ، حالا شما نظر چهارتا خوک صفت غربی رو میایید منتشر می کنید که مجردی بهتره !
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
چون غربي ها رو به صورت خوك صفت تعريف كردي كاملا مشخص شد كه اصلا ارزش جواب دادن نداري. با همون مبين كه تو رو طوري تربيت كرده كه مثل آب خوردن به بقيه فحش ميدي و تهمت ميزني خوش باش.
دكتر
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
ادبياتت و خوي تند و روحيه پرخاشگري اي كه داري نشون ميده زندگي متاهلي بهت نساخته و تورو به ارامش و ادب و احترام سوق نداده
Germany
10:34 - 1397/03/22
با اینکه چند ساله شاغلم و درامد متوسطی دارم و بدم نمیاد متاهل بشم اما جرات ازدواج کردن در این شرایط را ندارم . و دیگه با زندگی مجردی و تنهایی عادت خو گرفتم .. وقتی دوستان و همکاران متاهلم را می بینم که چه مشکلاتی دارند و فشار اقتصادی ، نبود امنیت شغلی و مشکلات خانوادگی متعاقب اون زندگی شان را به شدت تحت تاثیر قرار داده بیشتر از ازدواج کردن رو گردان میشم
Iran, Islamic Republic of
14:30 - 1397/03/22
@حوا

قشنگ معلومه كه خوشبختي ! واسه همينم هست كه مثل مجردا وقتت رو اينجا مي گذروني و براي اينكه بدوني خوشبختي يا نه، اين مقاله رو خوندي:)))))))
Iran, Islamic Republic of
15:03 - 1397/03/22
متاهلی اگر با عشق واقعی باشه و خودت انتخاب کرده باشی و نه به شیوه سنتی ، قطعا بهتر از مجردی است. اما مشکل کار اینه که اگه انتخاب درستی نکنی هم خودتو بدبخت میکنی هم طرف مقابلو و راه برگشتم به این راحتیا نیست.
یک کلام تا وقتی از ته دل طرف مقابل را نخواستین و عاشق نشدین ازدواج نکنین که همش پشیمونیه
پاسخ ها
افشین
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
دقبفا، من الان به حرف شما رسیدم، زندگی بدون عشق معنی نداره حتی اکه با عقل و‌ منطق بوده باشه
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
این و موافقم
کوثر
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
موافقم .. این زمان هر طوری که شده باب میل خودتون ازدواج کنید ..
و کسی رو انتخاب کنید که قلبا اون رو بخواهید
. چون در مراحل بعدی زندگی مشکلات زیادی پیش میاد
ولی شما بهترین دلخوشی و بهانه تون انتخاب خودتون برای ازدواج هست ..
و آخر راهم برسید حاضر نیستید از هم جدا بشید
چون دوست داشتن رو باهاش معنی کرده اید
Iran, Islamic Republic of
17:55 - 1397/03/22
تو این دوره زمونه مجردی عالیه
Iran, Islamic Republic of
19:44 - 1397/03/22
آرتور شوپنهاور دقیقا راست می گه
Iran, Islamic Republic of
19:51 - 1397/03/22
آقا/خانم (س)
ربطی به بزدلی نداره .ازدواج یه چی زیه وقتی دچارش
بشی نه تنها بد بختت می کنه بلکه اختیار و اجازت رو باید بدی دست یک سری آدم های بی عقل
Iran, Islamic Republic of
00:09 - 1397/03/23
خوشبختی یه حس درونیه برای فهمیدنش لازم نیست مقاله بخونی.من با کسی ازدواج کردم که اومد خواستگاری بعد با هم آشنا شدیم. فضا احساسی نبود عاقلانه تصمیم گرفتیم و چون با صداقت رفتار کردیم هم رو پذیرفتیم.علاقمون روز به روز بیشتر شد و الان دوازده سال از زندگی مشترکمون میگذره و عاشق هم هستیم.
Iran, Islamic Republic of
00:46 - 1397/03/23
چه ازدواج بكنيد چه نكنيد، در هر دوحال ضرر كرده ايد.
Iran, Islamic Republic of
01:15 - 1397/03/23
من قصد ازدواج دارم ادامه تحصیلامم دادم همه باشگاها و کلاسامم رفتم یه مورد مناسب نیست خدایی
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
جراحي زيبايي هم كردي؟
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
اگه سطح توقعتونو به واقعیت نزدیک کنین موفق میشین
Iran, Islamic Republic of
13:05 - 1397/03/23
چند تا عاشق دوروبرم می شناسم که بعد چند سال سرد شدند ،انسان باید مسئولیت پذیر و با وجدان باشه همه ش که احساس عاشقی و لذت نیست زندگی !
Iran, Islamic Republic of
13:20 - 1397/03/23
به نظر من خیلی به روحیه ربط داره خیلی

دوتا برادران من ترسو و وابسته اند ،یکی شون از وقتی ازدواج کرده صدبرابر بیشتر به ما وابسته شده راستش خسته شدیم ،بچه هاش سرفه هم که می کنن زنگ میزنه به ما پاشید بیایید یا پا میشه میاد. به شدت از آینده نا امید و نگرانه ،در حالی که اوضاعش بد هم نیست ،مشکلاتش بیشتر روحی است تا واقعی ،برای همین اون یکی رو دیگه زن نمیدیم بشه وبال گردنمون چون این یکی علاوه بر ترسو بودن تنبل و بخور بخواب و به شدت وراج و غرغروست .

باز اون یکی زحمت کش و کاری است و خیلی کم غر میزنه

فقط شوهر خودم بسیار مثبت و پرانرژی و مسئولیت پذیر و عاشق زندگی و سفر ،اهل ریسک و کمک به دیگران ،فقط مشکل ام اینه که خانواده اش خیلی ازش انتظار دارن ول اش نمی کنن جای پدرشان شده
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
مهربون باشین همون خانواده این دسته گل رو برای شما به بار آوردن
Iran, Islamic Republic of
01:12 - 1397/04/26
مجردی که چند تادوست دختر داره
نام:
* نظر:
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج