جاباما
۷۲۴۷۳۱
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

سیا: پیونگ یانگ از سلاح اتمی دست نمی‌کشد

گزارش محرمانه سیا که در آستانه مذاکره احتمالی سران آمریکا و کره شمالی تهیه شده، نسبت به موافقت پیونگ‌یانگ با دست کشیدن از تسلیحات اتمی ابراز تردید کرده است.

خبرگزاری فارس: آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) در یک ارزیابی اطلاعاتی در موافقت کره شمالی با کنار گذاشتن تسلیحات اتمی ابراز تردید کرده است.

این جمع‌بندی با آنچه بارها به عنوان هدف دولت «دونالد ترامپ» برای مذاکره با کره شمالی اعلام شده، در تناقض است. با این وجود، وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد واشنگتن و پیونگ‌یانگ در تلاش هستند تا شرایط را برای دیدار ترامپ و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی فراهم کنند.

یک مقام اطلاعاتی آمریکایی که گزارش سیا را خوانده، به شبکه «ان. بی. سی» گفت: «همه می‌دانند که آن‌ها تسلیحات اتمی را کنار نمی‌گذارند.»

یکی از نکات عجیب در این گزارش، ارزیابی پیشنهادات احتمالی کره شمالی به آمریکاست. یکی از این موارد این است که پیونگ‌یانگ احتمالا برای نشان دادن حسن نیت، به آمریکا اعلام خواهد کرد که حاضر است یک شعبه همبرگر غربی در پیونگ‌یانگ افتتاح شود.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند احتمالا رویکرد واقع‌بینانه‌تر در قبال کره شمالی این است که از این کشور خواسته شود از پیشرفت‌های اخیر در زمینه تسلیحات اتمی عقب‌نشینی کند.

در گزارش سیا، که اطلاعات آن از طریق سه مقام آمریکایی در اختیار ان. بی. سی قرار گرفته، فهرستی از پیشنهادات و مشوق‌هایی که آمریکا و کره جنوبی می‌توانند به کره شمالی ارائه کنند، تدوین شده است. یکی از این پیشنهادات، ارائه کمک‌های زیرساختی و کشاورزی است.

محدودیت سیا در دسترسی به اطلاعات دست اول از کره شمالی، موجب شده تا این گزارش هم، مانند دیگر گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا از کره شمالی، از سوی این آژانس در سطح گزارش‌های با قابلیت اتکای «پایین» یا «متوسط» دسته‌بندی شود.

با این وجود، یکی از مقام‌های اطلاعاتی گفته این گزارش بر اساس «بهترین حدسیات» شماری از «باهوش‌ترین تحلیلگران» سرویس جاسوسی آمریکا تهیه شده است.

ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ گفته بود که حاضر است دور میز مذاکره با رهبر کره شمالی همبرگر بخورد. گزارش سیا مشخص نکرده کره شمالی از کدام برند غذایی برای افتتاح شعبه در پیونگ‌یانگ دعوت می‌کند، اما نوشته هدف دولت کره شمالی این است که نشان دهد آماده پذیرش سرمایه‌گذاری کشورهای غربی است.

این گزارش همچنین برآورد کرده که کیم ممکن است پیشنهاد دهد مقدار محدودی سرمایه‌گذاری غربی، به ویژه در بخش زراعی، در این کشور انجام شود. در مقابل آمریکا هم ممکن است پیشنهاد برخی امتیازات اقتصادی از جمله کاهش تحریم‌ها را ارائه دهد.

به نوشته ان. بی. سی یکی از چالش‌های پیش روی آمریکا این است که کره شمالی احتمالا هرگز حاضر به کنار گذاشتن تسلیحات اتمی خود نباشد. شاید به همین دلیل بود که ترامپ هفته گذشته گفت احتمال دارد که پیونگ‌یانگ مجبور نباشد بلافاصله سلاح اتمی‌اش را کنار بگذارد.

بنا بر این گزارش، آمریکا همچنین تصمیم گرفته از ارائه درخواست‌های حقوق بشری به کره شمالی چشم‌پوشی کند.

یک مقام سابق اطلاعاتی که به این گزارش سیا دست یافته، می‌گوید طرح احتمالی آمریکا اقدامات گام به گام خواهد بود و در هر گام آمریکا امتیازات و مشوق‌های اقتصادی‌ای به پیونگ‌یانگ ارائه می‌کند.

دولت ترامپ در گام اول از کره شمالی خواهد خواست تمام جزئیات برنامه هسته‌ای اش را اعلام کرده، تمام مواد شکافت‌پذیر خود را کنار بگذارد و برخی از تأسیسات هسته‌ای خود را تعطیل کند.

در مرحله بعد، آمریکا به کره شمالی فشار خواهد آورد تا اجازه بازرسی‌های بین‌المللی را صادر کرده و میزان تسلیحات اتمی خود را به مرور کاهش دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج