جاباما
۷۲۵۵۶۱
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

به جای نوزاد، به مادرش ویتامین D بدهید!

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد زمانی که ویتامین D توسط مادران باردار مصرف ‌شود، در مقایسه با مصرف مستقیم آن توسط نوزادان، تاثیر بیشتری در رشد خواهد داشت.

خبرگزاری ایسنا: نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد زمانی که ویتامین D توسط مادران باردار مصرف ‌شود، در مقایسه با مصرف مستقیم آن توسط نوزادان، تاثیر بیشتری در رشد خواهد داشت.

به نقل از نشریه علمی پژوهشی JAMA، بر اساس یافته‌های دو مقاله، زمانی که ویتامین D به جای مصرف توسط نوزادان به مادرانشان در دوره بارداری آن‌ها داده می‌شود، بیشتر به رشد کودک کمک می‌کند.

مقاله اول از یک آزمایش بالینی در فنلاند استخراج گردیده که روی حدود هزار کودک انجام گرفته است. این آزمایش به این صورت بوده است که به نیمی از شرکت‌کنندگان، مکمل استاندارد روزانه ویتامین D و به نیم دیگر، دوز سه برابر بالاتری آن داده شد، اما رشد استخوان در هر دو گروه یکسان بود.

از سویی دیگر، مقاله دوم آزمایش‌هایی را روی زنان باردار مرور می‌کند و نتیجه می‌گیرد که مکمل‌های ویتامین D با کاهش خطر کوچک بودن جثه نوزدان نسبت به سن آن‌ها در طول بارداری و بهبود رشد آن‌ها در دوران نوزادی، ارتباط مستقیم دارند.

ویتامین D برای رشد استخوان ضروری است، اما هنوز بحث و آزمایش درباره اثبات ضرورت مصرف مکمل آن برای بدن ادامه دارد.

تاثیر مصرف مکمل‌های ویتامین D در دوران بارداری، نوزادی و کودکی، نقطه تمرکز این دو مطالعه بوده است. مطالعاتی که یکی به روش شهودی و در ارتباط با بیماران و دیگری به روش توصیفی و با بررسی نمونه های موجود و تحلیل آن‌ها انجام شده است.

اما اگر بخواهیم علت اهمیت این پژوهش‌ها را موشکافی کنیم به این جواب خواهیم رسید که ویتامین D برای ساخت و حفاظت از استخوان‌های سالم ضروری است. البته این پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ویتامین D می‌تواند فواید بالقوه دیگری نیز داشته باشد.

پژوهشگران مقاله نخست، در یک آزمایش بالینی به روش تصادفی، تأثیر مصرف مکمل‌های ویتامین D۳ در دوز بالا را در مقایسه با دوز استاندارد آن، بر روی قدرت استخوان‌ها و عفونت در نوزادان سالم، بررسی کرده‌اند.

استور آندرسن، دکترای داروسازی از دانشگاه هلسینکی فنلاند و چند تن از همکارانش، یک آزمایش بالینی تصادفی را روی ۹۷۵ نوزاد در فنلاند انجام دادند. در این آزمایش آنها دریافتند که هنگام استفاده از دوز روزانه بالاتر مکمل ویتامین D یعنی ۱۲۰۰ IU در مقایسه با دوز استاندارد آن یعنی ۴۰۰ IU، هیچ تفاوتی در قدرت استخوان یا ابتلا به عفونت در سن ۲۴ ماهگی کودک وجود ندارد.

در همین زمان، نویسندگان مقاله دوم ارتباط میان مصرف مکمل‌ ویتامین D در حین بارداری و میزان رشد نوزادان، ابتلا به بیماری‌ها و نرخ مرگ‌ومیر در آن‌ها را به روشی سیتماتیک و فراتحلیلی بررسی کردند. آنها در این پژوهش ۲۴ تست بالینی تصادفی را مرور نمودند، که با مصرف ویتامین D در حین بارداری و وجود برخی عوارض و پیامد ها در نوزادان همراه بود. از جمله این پیامدها می توان به نرخ مرگ جنین یا نوزاد و ناهنجاری‌های شناختی در آن‌ها اشاره کرد.

یافته های این دو پژوهش، می تواند دیدگاه های جدیدی را در خصوص مصرف مکمل های درمانی به وجود آورده و رهنمودهای مناسبی را در این خصوص به پزشکان ارائه کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج