۷۲۶۱۱۰
۶ نظر
۵۰۱۱
۶ نظر
۵۰۱۱
پ

استفاده از فیلترشکن، مجاز یا ممنوع

برخورد قهرآمیز با فروشندگان وی پی ان

محمد‌جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده بود: «فیلترشکن‌ها بدافزار هستند و باید فیلتر شوند.» از طرفی همواره خبرهایی مبنی بر انتشار بدافزارهایی در قالب فیلترشکن از سوی مرکز ماهر منتشر می‌شود و نسبت به نصب نکردن و استفاده از آنها به کاربران هشدار داده می‌شود. با این همه فیلتر بودن برخی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها مانند تلگرام، توئیتر و فیس‌بوک موجب شده‌ استفاده کاربران اینترنتی از فیلترشکن‌ها افزایش یابد.

روزنامه جهان صنعت: محمد‌جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده بود: «فیلترشکن‌ها بدافزار هستند و باید فیلتر شوند.» از طرفی همواره خبرهایی مبنی بر انتشار بدافزارهایی در قالب فیلترشکن از سوی مرکز ماهر منتشر می‌شود و نسبت به نصب نکردن و استفاده از آنها به کاربران هشدار داده می‌شود. با این همه فیلتر بودن برخی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها مانند تلگرام، توئیتر و فیس‌بوک موجب شده‌ استفاده کاربران اینترنتی از فیلترشکن‌ها افزایش یابد.

درواقع عامل اصلی استفاده کاربران از فیلترشکن‌ها سیاست فیلترینگ است که مسوولان با وجود آگاهی نسبت به خطرات استفاده از فیلترشکن‌ها حاضر به رفع فیلترینگ نیستند. از سویی دیگر کاربران اینترنتی نیز خطر هک شدن و حمله بدافزارها را پذیرفته و همچنان از فیلترشکن‌ها استفاده می‌کنند. در این میان همواره عده‌ای سودجو با انتشار فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها برای خود کسب و کاری راه انداخته و از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند. با این همه به نظر می‌رسد دولت از فیلتر کردن فیلترشکن‌ها دست برداشته و به برخوردهای قهری روی آورده است‌ چراکه از این پس با فروشندگان فیلترشکن‌ها و عرضه‌کنندگان آنها در کافی‌نت‌ها برخورد می‌شود.

فروشندگان فیلترشکن متخلف هستند

در همین راستا‌ رییس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا از اجرای طرح مقابله با عرضه‌کنندگان ابزارهای دور زدن فیلترینگ در داخل کشور خبر داد. به گزارش مهر، سردار سرتیپ دوم غلامرضا رضاییان‌فر رییس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا گفته است: «در راستای اجرای طرح «مقابله با عرضه‌کنندگان ابزارهای دور زدن فیلترینگ» و با توجه به محرز شدن تخلف برخی درگاه‌های پرداخت بانکی، اقداماتی توسط این پلیس انجام شد.» او در توضیح تخلف برخی درگاه‌های پرداخت بانکی افزود: «برخی از این درگاه‌ها با سوء‌استفاده از مجوز دریافتی، در راستای فراهم کردن سرویس پرداخت برای فعالیت برخی از وب‌سایت‌های (متخلف) داخلی فعالیت می‌کردند.» این مقام ارشد انتظامی اضافه کرده است: «وب‌سایت‌های متخلف که زمینه تسهیل و تسریع‌سازی برای ارتکاب به جرم را (با در اختیار قرار دادن ابزارهای دور زدن فیلترینگ در بستر فضای مجازی) برای کاربران با کسب در‌آمدهای هنگفت مهیا می‌کردند، شناسایی شدند.»

برخورد انتظامی با کافی‌نت‌های استفاده‌‌کننده از فیلترشکن

نه‌تنها با فروشندگان فیلترشکن‌ها برخورد می‌شود‌ بلکه کافی‌نت‌های ارائه‌دهنده فیلتر‌شکن‌ها نیز متخلف شناخته می‌شوند‌ به طوری که چندی پیش رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با اشاره به رشد استفاده از فیلترشکن‌ها در سطح کشور گفت: «آیین‌نامه جدید رییس پلیس اماکن نیروی انتظامی دراین‌باره هشدار موکدی را داده است.» سید‌مهدی میرمهدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران پویا با اشاره به شدت گرفتن استفاده از فیلترشکن‌ها طی این روزها بیان کرد: «رییس پلیس جدید اماکن نیروی انتظامی آیین‌نامه ممنوعیت استفاده از وی‌پی‌ان و فیلترشکن در کافی‌نت‌ها را به اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران اعلام کرده است و ما نیز به‌تبعیت از آن برای این واحدهای صنفی ابلاغ کرده‌ایم.» او افزود: «البته چنین آیین‌نامه و دستورالعملی پیش از سال نیز وجود داشت اما گمان می‌کنم با توجه به افزایش میزان استفاده از وی‌‌پی‌‌ان در مواجهه با انسداد یکی از پیام‌رسان‌های خارجی، این آیین‌نامه به‌منظور تاکید ابلاغ شده است.»

مجازات استفاده از فیلترشکن و وی‌پی‌ان

انتشار فیلترشکن‌ها و آموزش روش‌های عبور از سامانه‌های فیلترینگ، برابر بند ج ماده ۲۵ قانون جرائم رایانه‌ای جرم است و با متخلفانی که در این زمینه در فضای مجازی فعالیت می‌کنند به عنوان مجرم برخورد می‌شود. به گزارش پایگاه خبری و حقوقی گرداب، استفاده از نرم‌افزارهای موسوم به فیلترشکن در دسته جرائم رایانه‌ای قرار دارد که می‌تواند مجازات زندان هم داشته باشد. بر اساس فهرست تعیین شده از سوی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، انتشار فیلترشکن‌ها و آموزش روش‌های عبور از سامانه‌های فیلترینگ، برابر بند ج ماده ۲۵ قانون جرائم رایانه‌ای جرم است و با متخلفانی که در این زمینه در فضای مجازی فعالیت می‌کنند به عنوان مجرم برخورد می‌شود و استفاده از آنها، حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج تا ۲۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات را به همراه خواهد داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سهیل

      با توجه به حضور اغلب دولتمردان ایران در توئیتر و.... به نظر می رسه برابر بند ج ماده 25 قانون جرائم رایانه‌ای باید به جنابان اعلام جرم کرد

    • داغ کرمانشاه

      یک‌دفعه نفس کشیدن رو هم واسه ایرانی های فلک‌زده ممنوع کنید که خیالمون واسه همیشه راحت بشه
      علی برکت اله

    • علیرضا

      چطوره که با دور زدن تحریمها خوب حال میکردید ولی با دور زدن فیلتر اینترنت اونم توسط مردم حالتان خراب شده؟دور زدن هم یک بام و دو هوا داره؟

    • TNT2

      یه سوال دارم میشه بگید چرا استفاده از فیلتر شکن جرمه؟بعد کار فیلتر کردن شما که با نظر اکثریت مردم مختلف بوده جرم نیست؟ یعنی مردم باید نظر چند نفر انگشت شماره و قبول کنند و کسی که قبول نکنه و با فیلتز شدن مخالف باشه و بخواد برای استفاده از برنامه مورد نظرش فیلتر شکن استفاده کنه که اونم مقصرش خودتون هستید مجرمه ..یهو کل ملت و بکنید تو زندان..قربونش برم اون از وضع ارزش پول ملی.اون از اختلاسها اون از حقوقهای نجومی اون از پارتیبازیها و گرفتن شغلها توسط اقازاده ها و بیکاری بقیه مردم اون از کاهش قدرت خرید این فقط مونده بندازینمون تو زندان .اصلا اقا همه مردم و. بکشید تا کل ایران بمونه واسه چند نفر چطوره؟

    • بدون نام

      دیش ورسیورماهواره یک جسم قابل لمس وفیزیکی بودند، چقدرازآنها رانابودکردید؟ بجزضررچه عایدی شد؟ درس نگرفتید، مطمئن باش حریف تکنولوژی هم نخواهیدشد..

    • بدون نام

      خدا وکیلی کیا دارند مملکت و میچرخونن؟!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج