جاباما
۷۲۶۳۵۸
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

دلایل متوقف شدن کار بازسازی «پلاسکو»

پیرو حادثه تلخ آتش سوزی و از بین رفتن ساختمان پلاسکو و تلاش صورت گرفته برای ساخت مجدد آن و در پی توقف عملیات گود برداری، بنیاد مستضعفان بیانیه ای را جهت تنویر افکار عمومی منتشر و تاکید کرد که بنیاد برای تامین حقوق صاحبان سرقفلی، رعایت قوانین و مقررات، در کنار سایر دستگاه‌های مسوول با همه توان خود تلاش می‌کند.

خبرگزاری ایسنا: پیرو حادثه تلخ آتش سوزی و از بین رفتن ساختمان پلاسکو و تلاش صورت گرفته برای ساخت مجدد آن و در پی توقف عملیات گود برداری، بنیاد مستضعفان بیانیه ای را جهت تنویر افکار عمومی منتشر و تاکید کرد که بنیاد برای تامین حقوق صاحبان سرقفلی، رعایت قوانین و مقررات، در کنار سایر دستگاه‌های مسوول با همه توان خود تلاش می‌کند.

در این بیانیه آمده است: بیش از یک سال از حادثه پلاسکو سپری شده است و تلاش ها برای احداث مجدد این ساختمان کماکان ادامه دارد. هر چند از ابتدا هم، احداث مجدد ساختمان پلاسکو با چالش‌ها و مشکلات جدی مواجه بود اما بنیادمستضعفان با احساس مسوولیت ملی و مدیریتی، تلاش کرد ضمن ایجاد همدلی و یافتن راه حل مناسب، برای هر یک از چالش‌ها زمینه لازم را به منظور بازسازی این ارزش از دست رفته فراهم کند.

مسائل و مشکلات زیادی سد راه احداث مجدد ساختمان شدند. بنیاد مستضعفان با درک کامل از فاجعه و به دور از نگاه بنگاهی یا سازمانی با دید ملی و از منظر حاکمیتی برای جبران یک ارزش از دست رفته و کمک به کسبه آسیب دیده کاملا منعطف عمل کرد تا جایی که زمین متعلق به این بنیاد موسوم به "پارکینگ اکبر" همجوار ملک پلاسکو به جهت محدودیت‌های قانونی برای تخصیص تراکم شهری در منطقه برای دست یافتن به تراکم قانونی مورد نیاز جهت تامین ۶۰۰ واحد تجاری با صرف هزینه برای رفع تصرف به زمین فعلی پلاسکو برای اجرای پروژه در نظر گرفته شد.

با امید به همدلی برای یک مطالبه ملی و همچنین از سرگیری هر چه سریعتر کسب و کار مالکان سرقفلی پلاسکو همزمان رایزنی با سازمان های مسوول برای دست یافتن به نتیجه در صدور و اجازه آغاز عملیات ساخت و ساز ادامه یافت؛ اما متاسفانه نه تنها برخی از کسبه پلاسکو و نهادهای مسوول به تسریع فرآیند کمک نکردند بلکه حاشیه‌سازی‌ها، اظهار نظر غیرکارشناسی و بعضاً احساسی و فاقد پشتوانه فنی کار را پیچیده تر از گذشته کرد.

بعد از چند ماه تلاش و به دنبال صورتجلسه مکتوب با مقامات شهرداری و قضایی در اواخر سال ۹۶ بنیاد مستضعفان، کار گودبرداری و همزمان آزمایشات مکانیک خاک را آغاز کرد که با ممانعت و مخالفت ادامه کار از طرف کسانی که خود را مالکان سرقفلی در ساختمان ۵ طبقه باقی مانده از پلاسکو معرفی کرده اند روبرو شد که این ممانعت با پرتاب سنگ به طرف کارگران و مهندسان بنیاد هم همراه شد. این در شرایطی است که ساختمان ۵ طبقه مذکور از استانداردهای روز ساختمان، انطباق با ضوابط شهری مصوب و امکاناتی از قبیل پارکینگ، سیستم اعلام و اطفاء حریق برخوردار نیست.

از طرفی علیرغم صورتجلسه مکتوب با مقامات ذیربط، از طرف شهرداری منطقه کارگاه ساختمان پلاسکو از اوایل اسفند ۹۶ پلمپ و با استقرار بلوک‌های بتنی کار احداث ساختمان تاکنون متوقف شده است.

تعجیل بنیاد مستضعفان برای ساخت پلاسکو و بازگشت کسبه به ساختمان به مراتب بیش از برخی ذینفعان است و این یک واقعیت مهم است که: «برای ساخت پلاسکو در پاسخ به مطالبات مردمی، دستگاه های ذینفع باید از منظر ملی و فراجناحی و کسبه محترم با همدلی برای حل مشکلات این پروژه همراهی و یاری نمایند»، نباید مانع بنیاد مستضعفان در اجرای این پروژه ملی شد و با طرح حواشی و مسائل کم اهمیت کار را بیش از این به تاخیر انداخت همانگونه که ریاست بنیاد مستضعفان از ابتدا اعلام کرده اند بنیاد بر اساس قوانین و استانداردهای روز با تمام امکانات آماده ساخت جایگزینی فاخر برای پلاسکو است. اما در عین حال اگر خواست کسبه و مقامات مسوول در انجام کار به صورت دیگری باشد بنیاد مستضعفان از منظر مالک، مخالفتی با آن نخواهد داشت و در آن شرایط هم آماده هر گونه همکاری می باشد.

در انتها تاکید می‌کنیم: شرط لازم و اساسی برای ایجاد جایگزینی فاخر، همدلی و همراهی دستگاه‌ها و مقامات ذیربط می باشد و بنیاد مستضعفان برای تامین حقوق صاحبان سرقفلی، رعایت قوانین و مقررات و احکام قضایی و شهری در کنار سایر دستگاه های مسوول با همه توان خود تلاش خواهد نمود.

بدیهی است زمان منتظر هیچکس نمی ماند و تا دومین سالگرد این حادثه تلخ فرصت زیادی باقی نمانده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج