۷۲۹۵۰۲
۶ نظر
۵۰۰۷
۶ نظر
۵۰۰۷
پ

واکنش به شعار‌ها علیه صالحی در روز قدس

اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهوری معتقد است برای مقابله با جریانی که با پرخاش‌های خیابانی هربار علیه یکی از مقامات کشور شعار سر می‌دهند، باید از جانب رهبری موضع‌گیری شود.

اعتماد آنلاین: روز قدس قرار بود زمانی برای اعلام برائت از خشونت صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌­ها باشد. اما در سال‌های اخیر به محلی برای تسویه حساب‌های سیاسی تبدیل شده است. سال ۸۸ سید محمد خاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی در روز قدس هدف پرخاش عده‌ای قرار گرفتند. همین جریان سال ۹۱ با شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» به حضور هاشمی رفسنجانی در تظاهرات روز قدس اعتراض کردند. روز قدس سال ۹۲ علیه رئیس‌جمهور روحانی و معاون اولش شعار دادند.

سال گذشته نیز حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان مورد حمله و هجمه سازمان یافته تندروها قرار گرفت. هر چند آمران این حمله و هجمه شناسایی شدند و حتی برای چند ساعت بازداشت شدند اما هرگز نه محکوم شدند و نه اصلا پرونده ای برای آنها در محاکم قضایی گشوده شد. امسال و در گیر و دار مواضع تند ترامپ علیه کشور، در روز قدس نیز با شعار «مرگ بر وطن فروش» از علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه پیشین استقبال کردند.

درست است که این عده به لحاظ عددی افراد کمی از خیل حاضران در تظاهرات روز قدس بودند، اما حضور کم تعداد همین افراد نیز، تهدید و تخریب ایدئولوژی فرهنگی نظام است. جامعه­‌ای که از فضایل اخلاقی سخن می‌­گوید، برای مخالفت با برداشت مخالف خود باید از استدلال و برهان مدد بگیرد و نه شعار و خشونت.

به نظر می‌­رسد تصور «فقر استدلال» این جریان ساده سازی موضوع باشد. ایدئولوژی این جریان استمداد از خشونت برای دفع خطر است. در این چارچوب حمله به علی مطهری در شیراز، پرتاب مهر به علی لاریجانی حین سخنرانی‌­اش در قم و حمله به ناطق نوری در سفر او به مشهد قابل تحلیل است.

روش­شناسی خشونت

اکبر ترکان مشاور امروز حسن روحانی و وزیرصنعت دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی درباره آسیب این نوع روش‌­ها گفت: به نظر من اصولگرایان باید نگران این رفتار دوستداران خودشان باشند و آن را مدیریت کنند و گرنه اگر قرار باشد بر مبنای این روش ها جامعه را اداره کنند معلوم نیست به چه آینده‌ای برسیم.

وی در ادامه افزود: آقای دکتر صالحی یا هر یک از دوستان دیگری که در دولت هستند، در مسیر رهنمودهای مقام رهبری سیاست‌های دولت و نظام را پیش می‌برند، حالا اگر کسی نظری دیگر دارد راه حلش کشیدن مسائل به پرخاش‌های خیابانی نیست.

او با اشاره به حملات انصار حزب الله به سینماها گفت: این افراد از زمان آقای هاشمی، اگر از یک فیلمی خوششان نمی‌­آمد به آن سینما حمله می‌کردند. روش‌‌های اینها از اول و از زمان هاشمی و خاتمی و احمدی‌نژاد همین‌طور بوده است. نوع استدلال این افراد با این روش‌هاست.

ترکان معتقد است برای مقابله با این روش‌­ها و توصیه این جریان به اتخاذ سیاست‌­های غیر خشونت آمیز «از جانب رهبری باید نسبت به این پرخاش‌های خیابانی موضع گیری شود».

ترکان عقلانیت را راه حل دفع این نوع مواجه­‎ها با سیاستمداران دانسته و گفت: به نظر من راه حل عقلانیت است. هرچه جلوتر می رویم، جامعه بهتر می‌فهمد که چه چیزی درست است. به تدریج جامعه اطلاعاتش از این افراد زیادتر می‌شود و می‌­فهمد این روش‌ها منطق دینی و سیاسی ندارد و این افراد منزوی می‌­شوند.

علیه علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و از اعضای تیم مذاکره کنندگان هسته‌ای کشورمان که خروجی مذاکرات آنها پس از دو سال زیر سایه فرامین و ارشادات مقام معظم رهبری منتج به توافق هسته ای شد در حالی در حاشیه روز قدس مورد حمله تندروها و منتقدان به توافق هسته ای شد که بارها در سال های گذشته رهبر انقلاب از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای دفاع کرده و آنها را فرزندان انقلاب خوانده اند.

ایشان، سال ۹۲ و در آستانه روز ملی مبارزه با استکبار در دیدار پرشور هزاران نفر از دانشجویان و دانش آموزان ضمن حمایت از مجموعه مسئولان و مذاکره‌کنندگان هسته‌ای، تأکید کردند: «اینها فرزندان انقلاب و مأموران جمهوری اسلامی هستند که با تلاش فراوان در حال انجام دادن مأموریت سخت خود می‌باشند و «هیچ کس نباید آنها را تضعیف کند، مورد توهین قرار دهد یا سازشکار بداند».

این مواضع بارها در سال های بعد نیز تکرار شد. با این حال تندرهایی که خود را پیرو و گوش به فرمان رهبری می‌دانند، بدون توجه به این توصیه‌ها با تکیه بر مواضع جناحی صرفا برای تضعیف رقیب سیاسی خود مذاکره کنندگان و حتی موافقان توافق هسته ای هدف حملات و انتقادات تند خود قرار داده اند.

این در شرایطی است که حداقل پس از خروج آمریکا از برجام کشور بیش از پیش به آرامش و اتحاد نیازمند است، اما این جریان دو گام جلوتر از رهبری، هر روز یکی از سرمایه های نظام و انقلاب را از قطار خودی ها بیرون می کنند تا به این ترتیب روز به روز دایره مقبولان نظام تنگ­تر شود و بیش از پیش به منافع ملی کشور آسیب می‌­زنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      توهین و افترا حتی به دشمن هم مورد نکوهش است اما اگر ادبیات اعتراض در این قالب نباشد قابل تأمل است.
      مردم و به زعم جناب ترکان جریان خاص سیاسی ، رفتارهایی را از سیاسیون می بینند که هم راستا با کارهایی است که دشمنان انجام می دهند.
      اسامی که جناب ترکان از آنها نام بردند ، امنیت کشور را تا خط قرمز به خطر انداختند .

    • بی نام

      سید محمد خاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای شمای نویسنده عزیز و دیگر همفکرانتان سران کشور هستند برای خیلی ها سران فتنه هستند.لطفاً نظر شخصی را به جای نظر کارشناسی عموم ، وارد نفرمایید. غیر روشنفکران هم در این کشور زندگی می کنند همه که مثل شما روشنفکر و از همه چیز مطلع نیستند!

    • سیدمجتبی طباطبایی

      این افراد دروحله اول ادب واخلاق اسلامی را ذبح واتحاد وانسجام ووحدت ملی را ازبین میبرند.
      ودرمرحله دوم بیشترین آسیب را به گروه سیاسی حامی خودشان میزنند.
      قطعا مردم از آن گروه سیاسی که از اینها حمایت میکنند متنفرند.

    • بدون نام

      حالا عقل کل کی گفته اصولگراست.چرا مغلطه بافی می کنید عرصه بر مردم تنگ شده چرا نمی خواهید بفهید .هر وقت وهرکس از رهبر فاصله بگیره همینه .به درد مردم برسید

      پاسخ ها

      • وانک لاعلاخلق عظیم

        توهین وشعار دادن به به وزیر نجیب وزحمت کش جناب آقای دکتر صالحی کار درستی نیست واقعآ متأسفم برای هم چنین کارهای ناجوانمردانه وبه نفع دشمنان ایران اسلامی خواهد بود

    • بدون نام

      واقعاحساب باندظریف(آقای مشکوک؟) ازدکترصالحی جداست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج