جاباما
۷۲۹۶۳۷
۱ نظر
۵۰۱۶
۱ نظر
۵۰۱۶
پ

ایرانی‌های شگفت انگیز؛ سنگ نوردی با دستان زنانه

الناز رکابی از آن دسته دخترهایی است که با دستان قدرتمند خویش تا بلندترین بام های قهرمانی صعود کرده است. سنگ نوردی در آغاز خشن و سخت به نظر می رسد، اما کمی که در عمق این رشته می رویم، متوجه ظرافتهای کار می شویم، جاییکه دقیقا بهانه ای می شود برای موفق تر بودن دخترها در این رشته ورزشی و شرایط فیزیکی دخترها باعث می شود تا معماها و مسیریابی ها در سنگ نوردی راحتر حل شود.

برترین ها: الناز رکابی از آن دسته دخترهایی است که با دستان قدرتمند خویش تا بلندترین بام های قهرمانی صعود کرده است. وی در گفتگویی گفت: به رشته سنگ نوردی وقتی علاقمند شدم که برادرم نایب قهرمان آسیا شد و آن رقابتها در زنجان زادگاه آنها برگزار شده بود. از سال ۱۳۸۰ به صورت رسمی سنگ نوردی آغاز شد، رشته ای که به معنای واقعی خاص و منحصر بفرد است، چرا که به غیر از جسم و فیزیک با روح و روان انسان نیز سروکار دارد و هوش حرکتی و فکری هر دو از عناصر اصلی این رشته هستند.

رکابی در ادامه می گوید:

سنگ نوردی در آغاز خشن و سخت به نظر می رسد، اما کمی که در عمق این رشته می رویم، متوجه ظرافتهای کار می شویم، جاییکه دقیقا بهانه ای می شود برای موفق تر بودن دخترها در این رشته ورزشی و شرایط فیزیکی دخترها باعث می شود تا معماها و مسیریابی ها در سنگ نوردی راحتر حل شود. بر همین اساس نیز در سراسر دنیا دخترها پابه پای پسرها فعالیت کرده و حتی از نظر سطح یکسان هستند، بنابراین جنسیت در این رشته ورزشی چندان حائز اهمیت نیست. حتی اغلب تماشاگران در مسابقات سنگ نوردی بسیار با لذت و هیجان بیشتر مسابقات دخترها را مشاهده می کنند و تکنیک دخترها در این ورزش قدرتی بسیار مثال زدی است.

ایرانی‌های شگفت انگیز؛ سنگ نوردی با دستان زنانه

تقریبا پانزده سال است در رشته های لید، بولدرینگ و سرعت سنگ نوردی قهرمان کشور هستم و طلای مسابقات سنگ‌نوردی "آدیداس راک استارز" در شهر اشتوتگارت آلمان، طلای کاپ آسیا در رشته لید، نقره آسیا در رشته بولدرینگ، نقره اورال در مسابقات آسیا به میزبانی ایران، برنز قهرمانی آسیا در رشته لید در کشور اندونزی را کسب نموده و در مجموع بهتر است بگویم که هشتاد و چهار مدال در سطوح مختلف به دست آورده ام که هفتاد و هشت تا از آنها طلا است.

به گفته رکابی، ورزش سنگ نوردی در ایران سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و آقای رضا علی پور رکورد دار رشته سرعت جهان هستند و البته در رشته بولدرینگ نیز نفرات خوبی داریم که نزدیک به برترین های جهان رقابت می کنند، البته هنوز نتوانستیم سکویی کسب کنیم، اما امیدوارم که این اتفاق بزودی حاصل شود که این امر تنها با برنامه ریزی خوب از سوی فدراسیون برای نسل جدید، حمایت مسئولان، وجود اسپانسرهای خوب و اردوهای آمادگی منظم حاصل می گردد.

الناز رکابی می گوید در گذشته بانوان سنگ نورد حتی فینالیست هم نداشتند، اما این اواخر نه تنها جزء فینالیستها هستند، بلکه سکو نیز کسب نموده و در رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان مدال کسب می نمایند، بنابراین سطح کیفی ورزش سنگ نوردی بانوان در ایران را می توان رضایت بخش دانست که رقیبی جدی در سطح بین المللی به شمار می آیند.

ایرانی‌های شگفت انگیز؛ سنگ نوردی با دستان زنانه

فدراسیون کوهنوردی اخیرا برنامه ریزی های خوبی برای این رشته داشته و مسابقات مختلفی را ترتیب می دهد که در گذشته اینطور نبود. در حال حاضر بچه ها از سنین هفت یا هشت سال مسابقه می دهند که این چشم انداز خوبی را به همراه خواهد داشت، اگرچه فدراسیون حمایت مالی چندانی به دلیل مشکلات اقتصادی از ورزشکاران ندارد، اما برای حضور ورزشکاران در مسابقات جهانی بسیار علاقمند است وبرای کسب لایسنس و ویزا اعضاء تلاشهای خوبی انجام داده است.

الناز و چند تن از دوستان وی که از نفرات اصلی تیم ملی هستند با هزینه شخصی خودشان در مسابقات جام جهانی حضور یافتند والبته همین مشکلات مالی یکی از دلایل مهمی است که ما از رقابتهای جهانی باز می مانیم. امسال دومین سالی است که در مسابقات جهانی شرکت می کنم چراکه «چینی زرین» و شرکت «DWX» اسپانسرهای من شدند و لوازم فنی را نیز شرکت «دکلیو» تهیه می کند و اگرچه کمک بسیار بزرگی است اما برای من تقریبا دیر است و اگر این اتفاقات زودتر پیش می آمد موفق به کسب رتبه های جهانی بیشتری می شدم.

الناز رکابی امکانات سخت افزاری این رشته در ایران را قابل قبول و ضعف های موجود در این عرصه را در عدم برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب به ویژه روی حرفه ای ترها می داند.

الناز در سال ۲۰۱۸ بازیهای آسیایی جاکارتا را پیش روی دارد و آن را جزء مهمترین مسابقاتی می داند که در آن شرکت یافته و خوشبختانه سهمیه حضور در این رقابتها را کسب نموده، همچنین در آینده المپیک ۲۰۲۰ پیش رو است که به کسب سهمیه برای حضور در این رقابت جهانی بزرگ نیز بسیار امید دارد. رکابی رشته اصلی خود را بولدرینگ معرفی نموده و برای دریافت رتبه های بهتر در مسابقات جهانی این رشته بسیار تلاش می کند.

ایرانی‌های شگفت انگیز؛ سنگ نوردی با دستان زنانه

الناز حدود هشت سال است که به عنوان مربی سنگ نوردی هم در زنجان و هم در تهران مشغول به فعالیت است و دو دوره مربی گری تیم ملی نوجوانان و جوانان را عهده دار بوده که شاگردان وی در سطوح آسیایی موفقیتهای خوبی کسب نموده اند و می توان به محیا دارابیان، مینا آرامیده، نسیم بیارجمندی اشاره نمود. الناز موفقیت شاگردان خود را موفقیت خود می داند و امیدوار است تا شاگردانش به قهرمانی جهان دست بیابند تا این آرزوی وی در شاگردانش جامه عمل بپوشد.

این قهرمان سنگ نوردی دیدگاه سایر کشورهای جهان نسبت به ورزشکاران ایرانی را مثبت ارزیابی می کند و حضور قهرمانانی ماند رضا علی پور به عنوان رکورد دار جهان را در این ارزش گذاری بسیار ارزشمند می داند، علاوه بر آن داوران و طراحان ایرانی که در مسابقات بین المللی فعالیت دارند نیز حاکی از سطح قابل قبول ایران در رشته سنگ نوردی است.

الناز رکابی منجمله اهداف پیش روی خود را سفر به کشورهای اروپایی برای کسب تجربه، تمرینات بیشتر و استفاده از مربیان خارجی می داند، چراکه کمبود مربی خوب و سخت افزار حرفه ای برای وی بسیار محسوس است و علاوه بر آن در برخی کشورهای اروپایی «گیره هایی» وجود دارد که درست همان گیره ها در مسابقات جهانی وجود دارد.

این قهرمان سنگ نوردی در پایان آرزوی پیشرفت این ورزش در ایران را دارد و معتقد است که با برنامه ریزی بسیار خوب بی شک دستاوردهای بی نظری در انتظار ایران است، اینک سنگ نوردی ایران المپیکی شده و در بازیهای آسیایی جای گرفته است و باید از این فرصتها نهایت استفاده را برد. رشته سنگ نوردی در حال حاضر زیر نظر فدراسیون کوهنوردی قرار دارد که باید از هم جدا شوند و فدراسیون جداگانه برای این دسته از رشته ها تشکیل گردد و بودجه جداگانه نیز به آن اختصاص یابد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ساوالان

      یاشاسین ترک قیزی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج