جاباما
۷۳۰۲۲۱
۱۲ نظر
۵۰۱۰
۱۲ نظر
۵۰۱۰
پ

همکای جدید اسرائیل، امارات و آمریکا علیه ایران

نشریه «نیویورکر» در گزارشی مفصل به شرح همکاری‌های امارات متحده عربی با دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران پرداخته است.

خبرگزاری فارس: نشریه «نیویورکر» در گزارشی مفصل به شرح همکاری‌های امارات متحده عربی با رژیم صهیونیستی و دولت‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا و «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق این کشور علیه ایران پرداخته است.

«نیویورکر» در این گزارش پیشینه‌ای از روابط خاص و شخصی «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با پدر «جارد کوشنر»، داماد ترامپ فراهم کرده و نشان داده که این پیوندها باعث دسترسی‌های خاص این رژیم به تیم ترامپ در دوران پس از پیروزی در انتخابات و پس از آن شده است.

نشریه آمریکایی، در ادامه می‌نویسد: «یک سفیر خاورمیانه‌ای دیگر هم بود که دسترسی‌های فوق‌العاده‌ای به تیم ترامپ داشت: یوسف العتیبه، سفیر امارات در آمریکا. العتیبه، در جریان رقابت‌های انتخاباتی توسط یک میلیاردر لبنانی-آمریکایی به نام توماس باراک به تیم ترامپ معرفی شده بود. باراک از حامیان مالی ترامپ بود و روابط دوستانه‌ای با پدر العتیبه داشت.»

مطابق این گزارش، باراک می‌دانست که کوشنر همکاری‌های نزدیکی با «ران درمر»، سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن داشت و معتقد بود که لازم است تیم ترامپ دیدگاه‌های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم را هم بشنود.

از لحاظ سنتی، تماس با مقام‌های رژیم صهیونیستی موضوعی بود که خشم سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را به همراه داشت، اما رئیس العتیبه، یعنی «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی دیدگاهی متفاوتی در این باره داشت. او معتقد بود که کشورهای حاشیه خلیج فارس و اسرائیل، اکنون یک دشمن مشترک به نام ایران داشتند که تهدید اصلی پیش روی هر دو طرف به شمار می‌رفت.

نیویورکر نوشته است: «اندکی بعد از تحلیف باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۰۹، مقام‌های اسرائیلی و اماراتی برای اولین بار با یکدیگر همراه شده و دولت آمریکا را برای جدی گرفتن تهدید ایران تحت فشار قرار دارند.»

مطابق این گزارش، العتیبه و «سالای مریدور»، سفیر وقت رژیم صهیونیستی در آمریکا از «دنیس راش»، مشاور اوباما در مسائل غرب آسیا خواستند با آنها در هتل جورج‌تاون دیدار کند. در آن جلسه، هر دو سفیر، درخواست‌های مشترکشان را مطرح کردند.

نیویورکر نوشته تمایل اوباما برای گفت‌وگو با رهبران سیاسی در ایران جهت کاستن از تلاش‌ها مسئله‌ای بود که باعث عصبانیت مقام‌های اسرائیلی و اماراتی می‌شد.

یک مقام سابق آمریکایی درباره جلسه سفیر صهیونیست و سفیر اماراتی با مشاور اوباما می‌گوید: «آن جلسه، نشان‌دهنده سطحی از همکاری [میان امارات و اسرائیل] بود که واقعی و عملی بود و فراتر از تبادل اطلاعات بود.»

یک مقام ارشد عربی به نیویورکر می‌گوید: «جلسه به خاطر آن طراحی شده بود که توجه آنها را جلب کند. اگر با هم بنشینیم و حرف یکسانی را بزنیم، آن را جدی خواهند گرفت.»

طبق گزارش رسانه آمریکایی مه سال ۲۰۰۹، در جریان سلسله نشست‌هایی در واشنگتن نتانیاهو تلاش کرد اوباما و تیمش را متقاعد کند کاری برای کاستن از انزوای اسرائیل در منطقه انجام دهد. یک مقام ارشد آمریکایی که در آن جلسه حاضر بود می‌گوید نتانیاهو از هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت آمریکا خواست سران کشورهای عربی را برای دیدار علنی با خودش متقاعد کند.

نیویورکر نوشته چند هفته بعد اوباما برای دیدار با ملک عبدالله بن عبدالعزیر آل سعود راهی ریاض شد. هدف این دیدار گفت‌وگو درباره طرحی بود که ریاض در سال ۲۰۰۲ ارائه کرده و خواستار عقب‌نشینی اسرائیل از تمامی اراضی اشغال‌شده از سال ۱۹۶۷، در ازای شناسایی از سوی کشورهای عربی شده بود. در آن جلسه اوباما از ملک عبدالله پرسید آیا حاضر است علناً با نتانیاهو دیدار کند؟ پاسخ پادشاه سابق عربستان این بود: «غیرممکن است.»

همکاری‌های امارات و رژیم صهیونیستی سال ۲۰۱۰ در پی یکی از عملیات‌های موساد در دبی دچار وقفه شد. مقام‌های آمریکایی و عربی می‌گویند امارات برای رتق و فتق امور پیشنهادی مطرح کرد مبنی بر اینکه اسرائیل، پهپادهای مسلح در اختیار این کشور قرار دهد. اسرائیلی‌ها با توجه به خودداری دولت اوباما از فروش این پهپادها به امارات با درخواست ابوظبی مخالفت کردند زیرا این کار ممکن بود خشم دولت اوباما را به همراه داشته باشد.

بعد از هیلاری کلینتون، جان کری به عنوان وزیر خارجه آمریکا بار دیگر تلاش کرد مذاکرات سازش میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را احیا کند. هنگامی که تلاش او در سال ۲۰۱۴ شکست خورد، نتانیاهو از ایساک مولهو، یکی از نزدیکترین مشاورانش خواست تمرکزش را روی تماس با کشورهای عربی قرار دهد. او می‌خواست روابط با امارات و عربستان را به فراتر از کانال‌های مخفیانه انتقال دهد.

بعد از مرگ ملک عبدالله در سال ۲۰۱۵ راه برای به قدرت رسیدن نسل دیگری از خاندان آل سعود باز شد. «محمد بن سلمان»، پسر پادشاه عربستان که به زودی خودش را به ولیعهدی رساند، به نوشته نیویورکر کمتر به اسرائیل نگاه ایدلوژیک داشت و به کرات این جمله‌ها را تکرار می‌کرد که «اسرائیل هیچگاه به ما حمله نکرده» و «ما دشمن مشترک داریم.»

بن سلمان در محافل خصوصی همچنین می‌گفت که آماده داشتن رابطه کامل با اسرائیل است. او هم مانند محمد بن زاید در گفت‌وگو با مقام‌های آمریکایی و لابی‌های حامی رژیم صهیونیستی، سران فلسطین را سرزنش می‌کرد. و او هم مشتاق بود که درگیری‌های میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها حتی اگر مفاد توافق آن مطلوب فلسطینی‌ها نباشد زودتر به پایان برسد.

به نوشته نیویورکر، «درمر»، العتیبه را در جریان مواضع اسرائیل در خصوص توافق هسته‌ای برجام قرار داد و تلاش کرد او را مجاب کند که برای مخالفت با اوباما با اسرائیلی‌ها همراه شود. اسرائیلی‌ها کارزاری علنی علیه توافق به راه انداختند، اما اماراتی‌ها که در آمریکا، خارج از واشنگتن نفوذ سیاسی‌ای ندارند، عمدتاً نارضایتی‌هایشان را به صورت خصوصی مطرح می‌کردند.

در ماه‌های پایانی ریاست‌جمهوری ترامپ، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا متوجه تماس‌های تلفنی میان مقام‌های اماراتی و اسرائیلی شدند. از جمله آنها تماسی بود که بین یکی از سران امارات و نتانیاهو برقرار شده بود. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا همچنین نشست مخفیانه‌ای که بین سران امارات و اسرائیل در قبرس برگزار شده بود را هم صدر کردند. گمان مقام‌های آمریکایی این است که خود نتانیاهو در این جلسه که موضوع آن مقابله با برجام بود، شرکت کرده است. اسرائیلی‌ها و اماراتی‌ها دولت اوباما را از این رایزنی‌ها مطلع نکردند.

یک مقام سابق وزارت خارجه آمریکا به نیویورکر گفت: «آنها حقیقا را نمی‌گفتند. پنهان‌کاری از عموم یک مسئله است، اما مخفی کاری از دولت آمریکا که متحد هر دو طرف است مسئله‌ای دیگر.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      وقتی که عالیجنابان همه میدانید امارات با اسراییل و امریکای جنایت کار همکاری میکنن علیه وطن عزیزمان ایران چرا دست از معاملات اقتصادی و تفریعی دبی برنمیدارید.اگه راست میگویید عمل کنید

    • بدون نام

      امارات بد شما چرا عمده تجارت رو از طریق این کشور انجام میدید. نفعتونه نه؟

    • میلاد

      خخخخخ مبارکه.....

    • بهلول

      عجبا!ما برا عربا با اسراییل دشمن شدیم و تحریم شدیمو و برجاممون خراب شد آنوقت اونا باهم آبگوشت و بستنی میخورن یعنی چه! ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • بدون نام

      درود بر فلسطین،ما عربیم

    • بدون نام

      هرکسی که مارانجات دهدقابل احترام است

    • احمدرضاشیری

      من فردی از ملت ایرانم .مرگ بر اسرائیل را با صدای بلند فریاد می زنم. مردک خودت را حامی مردم ایران می دانی و این قدر علیه ملت ایران دودوزه بازی می کنی.‌

    • بدون نام

      چرا با هیچ کشوری دوست نیستیم؟

    • بدون نام

      اماراتی های کثیف و پست

    • بدون نام

      جهان اسلام اختلافاتی عمیق دارند که حل شدنی نیست عاقبت حق پیروز است

    • بدون نام

      براحتی میتونید امارات راتحریم کنید اگه مردین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج