۷۳۰۳۹۲
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

ریسک موفق ایگور كولاكوويچ

افت واليبال ايران در يكي دو سال گذشته و پس از آن صعود موشكي پر سر و صدا در سطح جهان، جامعه واليبال و اهالي اين رشته را به شدت نگران كرده بود.

روزنامه قانون: افت واليبال ايران در يكي دو سال گذشته و پس از آن صعود موشكي پر سر و صدا در سطح جهان، جامعه واليبال و اهالي اين رشته را به شدت نگران كرده بود. روزي نبود كه پس از شكست‌هاي واليبال ايران مقابل قدرت‌هاي جهان و بعضي اوقات ناكامي مقابل تيم‌هاي آسيايي، سيل انتقادات به سمت اين رشته سرازير نشود. به راستي نتايج نه چندان خوب مردان واليبال ايران پس از مسابقات انتخابي المپيك و ناكامي‌هاي پي در پي واليبال ايران مقابل تيم‌هاي قدرتمند جهان كه هر كدام در روزهاي نه چندان دور مغلوب بلندقامتان ايران شده بودند، زنگ خطري بزرگ بيخ گوش واليبال و واليبالي‌ها بود. اما در اين ميان نمايش خوب جوانان پرتلاش ايران مقابل تيم قدرتمند برزيل، بارقه‌هاي اميد را در دل اين رشته روشن كرد.

در آستانه سقوط...

واليبال ايران كه با بهره‌مندي از شيوه مديريتي «محمدرضا داورزني» در عرض چند سال توانسته بود براي خود اسم و رسمي در جهان واليبال دست و پا كند، حالا با تغييرات مديريتي و از دست دادن رييسي كه ديگر معاونت وزارتخانه را به نشستن روي صندلي رياست فدراسيون ترجيح داده بود، در آستانه سقوط از جايگاه پيشين خود قرار داشت. يك سال قبل و زماني كه «ايگور‌كولاكوويچ» سرمربيگري تيم ملي واليبال ايران را برعهده گرفت و در مسابقات ليگ جهاني نتوانست نتايج دلخواهي كسب كند، برخي‌ها انتقاداتي به اين مربي وارد كردند. اما حاميان ايگور معتقد بودند اين مربي نياز به زمان دارد و با گذشت زمان شرايط بهتري براي اين تيم رقم خواهد خورد و با داشتن اختيار عمل كافي مي‌تواند تحول خوبي در اين رشته ايجاد كند و واليبال ايران را بار ديگر به يك قدرت تمام عيار در جهان واليبال مبدل كند.

لزوم پوست‌اندازي نفرات

رفته رفته صحبت‌هايي مبني بر «جوان‌گرايي» در تيم ملي بزرگسالان و كنار گذاشتن بازيكنان بي‌انگيزه‌اي كه به نظر مي‌رسيد همچون سال‌هاي قبل انگيزه‌اي براي كسب پيروزي و درخشش در ميادين برون‌مرزي ندارند، به ميان آمد.همين لزوم پوست اندازي در نسلي كه واليبال ايران را در جهان شهره كرده بود، موجب شد ايگور كولاكوويچ در اقدامي قابل توجه كه ريسك زيادي نيز به همراه داشت، پيش از آغاز نبردهاي واليبال ايران در سال ۲۰۱۸، ليستي از بازيكنان جوان به عنوان نفرات انتخابي خود در ليگ ملت‌هاي ۲۰۱۸ اعلام كند. ايگور در كنار دعوت از بازيكنان و ستاره‌هاي اصلي تيم ملي ، در ليست انتخابي خود بازيكنان جوان و نوجوان را نيز جا داد. ليستي كه دوباره از طرف منتقدان با ايراداتي همراه شد اما به نظر مي‌رسيد ماجراي جوان گرايي به طور خيلي جدي مدنظر سرمربي با تجربه تيم ملي قرار گرفته است. با تمام حرف و حديث‌ها، در نهايت تيم ملي واليبال ايران راهي مسابقات ليگ ملت‌هاي ۲۰۱۸ شد.

تزريق قطره‌چكاني كم‌تجربه‌ها

در هفته نخست رقابت‌هاي ليگ ملت‌هاي واليبال كه به ميزباني كشور فرانسه برگزار شد، سه بازيكن جوان همراه با تيم ملي اعزام شدند اما در سه مسابقه برگزار شده ايران مقابل فرانسه، ژاپن و استراليا به ميزان كمي از اين نفرات جوان‌تر استفاده شد. در هفته دوم و در آرژانتين نيز ميدان زيادي به جوان‌ترها از سوي كولاكوويچ و دستيارانش داده نشد؛ هرچند به نسبت هفته نخست، روند صعودي كمرنگي در اين زمينه وجود داشت. با اين حال آن‌قدرها كه به نظر مي‌رسيد از اين جوانان استفاده نمي‌شد تا اين نگراني در بين برخي اهالي واليبال ايجاد شود كه شايد كولاكوويچ بيشتر به صورت نمادين و براي بستن دهان منتقدان، پسران جوان واليبال را با خود به ليگ ملت‌ها برده است و درواقع به آن‌ها اعتقاد ندارد و مانند بسياري از مربيان تنها به دنبال كسب نتيجه به هر قيمتي است. اما اين تصور نادرست در ادامه اين مسابقات و در هفته سوم ليگ ملت‌ها به طور كلي رد شد. جايي كه ايگور كولاكوويچ در ديدار مقابل تيم ملي برزيل -تيمي كه در رنكينگ نخست جهان ايستاده است- دست به ريسكي بزرگ و البته موفق زد.

برزيل مبهوت جوانان ايران

استفاده از بازيكنان جوان نظر اميرحسين توخته ، مرتضي شريفي ، صابر كاظمي و محمدرضا حضرت پور در تركيب اصلي و از همان ست ابتدايي، تصميمي بود كه ايگور با شجاعت تمام در ديدار مقابل زردپوشان برزيل گرفت. فرهاد قائمي و سعيد معروف نيز دو بازيكني بودند كه در كنار اين نفرات جوان مقابل برزيل صف آرايي كردند و در تمام دقايق بازي شاگردان قدرتمند «دال زاتو» را تحت فشار قرار دادند. هرچند تيم ملي واليبال ايران در اين مسابقه و در پايان پنج ست نفس گير مقابل قهرمان جهان بازنده شد اما مربي مونته‌نگرويي تيم ملي واليبال ايران را از آزمون مهمي سربلند خارج كرد. بازيكنان جوان واليبال ايران در نبرد با برزيل نشان دادند كه اگر ميدان كافي در اختيار داشته باشند، مي‌توانند پتانسيل بالاي خود را با چاشني انگيزه و انرژي جواني به نمايش بگذارند و سرسخت‌ترين تيم‌هاي جهان حتي برزيل ِ پرقدرت را خشمگين كنند. كاظمي، توخته، حضرت پور و شريفي بازيكناني هستند كه سال گذشته و در تركيب تيم ملي واليبال نوجوانان ايران موفق شدند در مسابقات قهرماني نوجوانان جهان، به مقام قهرماني دست پيدا كنند و به تاريخ‌سازان واليبال ايران تبديل شوند.

نسل طلايي در راه است

اين بازيكنان كه حالا در قامت تيم ملي بزرگسالان نيز درخشش خوبي داشتند، اين اميد را در دل اهالي واليبال زنده كردندكه نسل طلايي ديگري در راه است. نسلي كه اگر در مسير درست قرار بگيرد و بر مبناي اصول و چشم‌اندازهاي تعيين شده گام بردارد، توانمندي اين را خواهد داشت كه بتواند راه پيشين واليبال و نسل قبلي را ادامه دهد.همچنين ايگور كولاكوويچ كه در طول يك سال قبل همواره مورد نقدهايي از سوي كارشناسان و برخي مربيان قرار مي‌گرفت نيز نشان داد كه تفكر درستي در زمينه جوان كردن تيم ملي دارد و در اين مسير با برنامه گام برمي‌دارد. هنوز دو هفته به پايان ليگ ملت‌هاي واليبال باقي مانده است و سرمربي مونته‌نگرويي واليبال ايران فرصت كافي دارد كه بتواند با بسترسازي براي بازيكنان جوان خود،‌آن‌ها را به چالش‌هاي مهمي دعوت كند و در نبردهاي حساس و رسمي محك بزند. مسابقات ليگ ملت‌ها كه همان ليگ جهاني سابق با برخي تغييرات كلي است، با توجه به سبك و سياقي كه در نحوه برگزاري دارد، بهترين فضاي ممكن را فراهم مي‌كند تا ترس بازيكنان جوان در مواجهه با ستاره‌هاي واليبال جهان و تيم‌هاي قدرتمند، ريخته شود و كوله‌بار تجربه آينده‌هاي واليبال ايران را پربارتر كند. شانسي كه اين روزها ايگور كولاكوويچ به بازيكنان جوان خود داده است و نتيجه اين اعتماد را نيز به زودي خواهد گرفت. ايگور كولاكوويچ اعلام كرده است كه براي هفته چهارم ليگ ملت‌ها كه به ميزباني آمريكا برگزار مي‌شود، قصد استفاده از پوريا يلي و علي‌اصغر مجرد را دارد و اين دو بازيكن را در ادامه مسابقات و در هفته چهارم تيم ملي ايران همراهي خواهد كرد و در مسابقات بين المللي مورد ارزيابي قرار خواهند گرفت. در روزهايي كه همه جا سخن از بي انگيزگي و واليبال‌زدگي ستاره‌هاي فعلي تيم ملي به گوش مي‌رسد و به لزوم كنار گذاشته شدن تدريجي آن‌ها اشاره مي‌شود،نمايش درخشان و سرشار از انگيزه مردان جوان واليبال در تركيب تيم ملي ، اميدبخش آينده واليبال ايران است. اميدبخش رشته‌اي كه در سال‌هاي اخير با رشد چشمگير خود ، الگويي براي ساير رشته‌هاي ورزشي به شمار مي‌رفته و براي حفظ جايگاه خود نياز مبرم به جاري شدن خون تازه در رگ‌هايش دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج