۷۳۰۴۴۹
۲۴ نظر
۵۱۵۴
۲۴ نظر
۵۱۵۴
پ

آنه فرانک؛ نابغه ۱۳ ساله‌ای که قربانی هولوکاست شد

اگر از اروپائیان بپرسید بزرگترین قربانیان جهان در قرن بیستم چه‌کسانی بودند، آنها بلافاصله خواهند گفت «یهودیان» و اگر بپرسید چرا، درجواب می‌گویند «هولوکاست». بسیاری از قربانیان یهودی هولوکاست در آن مقطع امروز تبدیل به قهرمان شدند. «آنه فرانک» یکی از این قهرمانان است.

وبسایت آوانگارد - متین مسیحا: اگر از اروپائیان بپرسید بزرگترین قربانیان جهان در قرن بیستم چه‌کسانی بودند، آنها بلافاصله خواهند گفت«یهودیان» و اگر بپرسید چرا، درجواب می‌گویند «هولوکاست». اینروزها که رسانه‌ها قالباً به انتشار اسناد و مدارکی از حادثه‌ای می‌پردازند که روزگاری توسط کسی «افسانه» خوانده می‌شد. بسیاری از قربانیان یهودی در آن مقطع امروز تبدیل به قهرمان شدند. «آنه فرانک» یکی از این قهرمانان است.

او دختر یک خانواده یهودی بود که در سال ۱۹۳۳ و از پی تصاحب قوای کشور توسط حزب نازی به همراه خانواده‌اش به هلند مهاجرت کردند و در شهر آمستردام ساکن شدند. آنزمان آنه دختربچه‌ای چهارساله بود. اما کمتر از یک دهه بعد و با اشغال هلند توسط آلمان نازی او و خانواده‌اش به زندگی زیر زمینی روی آوردند. تجربه بیش از دوسال اقامت مخفیانه در آمستردام مهمترین عامل شهرت جهانی این دختر شد.

آنه فرانک؛ نابغه ۱۳ ساله‌ای که قربانی هولوکاست شد

آنه در آن مقطع به طور پنهانی شروع به نوشتن خاطرات و تجربیات خود از آن دوران و شرایط سخت زندگی زیر زمینی می‌کند. اما محل مخفیگاه این خانواده در ۴ آگوست ۱۹۴۴ بر اثر خیانت یکی از هم‌کشیان‌شان به ماموران اس اس گزارش می‌شود و تمام اعضای این خانواده و یهودیان ساکن در ساختمان اداری اوتو دستگیر می‌شوند.

میپ گیس و الیزابت «بِپ» واسکوئیجل دوتن از پنج نفری بودند که در طول این مدت به گروه پنهان‌شده در مخفیگاه کمک می‌کردند. آنها پس از دستگیری آنه و خانواده‌اش به محل اقامت آنها می‌روند و بطور اتفاقی دفترچه خاطرات این دختر سیزده ساله را که توسط وی در ساختمان مخفی شده بود پیدا می‌کنند. این خاطرات تا پایان جنگ نزد یکی از آن دو به امانت می‌ماند.

اما در اردوگاه برگن بلزن ابتدا خواهر آنه کشته می‌شود و مدتی بعد هم آن بر اثر ابتلا به بیماری حصبه و نبود امکانات درمانی در همین اردوگاه جان می‌سپارد.

بعدها از اعضای این خانواده تنها پدر آنه زنده می‌ماند وی پس از خلاصی از اردوگاه مرگ از وجود خاطرات آنه و حفظ شدن آنها مطلع می‌شود و بعد از جنگ برای زنده نگه‌داشتن خاطرات آنه دفترچه خاطرات آنه فرانک را منتشر می‌کند. پنج سال بعد از انتشار این دفترچه در هلند نسخه انگلیسی آن در سال ۱۹۵۲ با عنوان The Diary of a Young Girl منتشر می‌شود.

آنه فرانک؛ نابغه ۱۳ ساله‌ای که قربانی هولوکاست شد

این دفترچهٔ خاطرات که در سال‌روز تولد ۱۳ سالگی‌اش به آنه هدیه شد، دربرگیرندهٔ خاطرات زندگی وی از تاریخ ۱۲ ژوئن سال ۱۹۴۲ تا یکم اوت ۱۹۴۴ می‌باشد. این اثر که به زبان‌های بسیاری ترجمه شده، یکی از پرخواننده‌ترین کتابهای جهان به شمار می‌آید و چندین نمایشنامه و فیلم بر اساس آن ساخته شده‌است. در حقیقت این دفترچهٔ خاطرات روزانه، آنه فرانک را به یکی از مطرح‌ترین قربانیان نسل کشی یهودیان (هولوکاست) تبدیل کرده‌است.

او در کتاب خاطرات خود به نحو شگفت‌انگیزی پیش بینی می‌کند که زمانی شهرتش جهانی خواهد شد. محل اقامت مخفی آنه و خانواده‌اش در هلند نیز تبدیل به موزه‌ای تاریخی می‌شود و دولت وقت هلند نام «آنه فرانک» را روی موزه می‌گذارد. امروز این موزه یکی از مقاصد گردشگری در آمستردام محسوب می‌شود.

برای اکثر مخاطبان اروپایی این کتاب نیز باور اینکه چنین خاطراتی به قلم یک دختر نوجوان به رشته تحریر درآمده باشد، کمی سخت بود، اما شواهد و قرائن مستدل‌تر از آن بود که بتوان نسبت به این مسئله تردیدی بخود راه داد.

راستی امروز ۱۲ ژوئن، تولد آنه فرانک است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایدا

      مرسی, فقط این کتاب خاطرات اینجا هم ترجمه شده؟

    • دلنیا

      افرین عالبه اون موقع اگه تو ایران بود موزه که پیشکش اگر بر فناش نمیدادن خیلی خوب میشد خخخخ

    • Yas

      تولدت مبارک آنه

    • بدون نام

      بی چاره

    • بدون نام

      اين نابغهه بودنش ديگه ساخته ي برترين هاست ! و البته خود بنياد آنه فرانك نهايتا اعتراف كرد كه خاطرات ايشون اصل نيست و بعدها با همكاري پدرش نوشته شده لطفا اطلاعات غلط به خوانندگان نديد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصل هولوکاست مگه تایید شده؟عجب!!!!!!
        این برترین ها دیگه همه چی رو داره اونجور ک میخاد ب مردم تلقین میکنه یکی تو این برترینها نیست کمی حقطلب یاشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟میدونم چاپ نمیکنید

    • بدون نام

      به قول یکی از سران یهود :ما زمانی قومی مظلوم حساب می شدیم به خاطر هولوکاست اما الان قومی ظالم هستیم




      بله تمام عقده های هولوکاست رو سر فلسطینی ها خالی کردند ،تو آلمان و اروپا اذیتشون کردند بعد فرستادنشون که تو خاورمیانه انتقام بگیرند .

    • بدون نام

      سلام من کتابشو خوندم؛زندگی مخفیانه دوخانواده یهودی که باکمک دوستانشون که مسیحی هستند دوسال طول میکشه جملاتش ساده وزیبانوشته شده بسیار متاثرشدم از اینکه دختربچه ای باید شب وروزشودرترس دستگیر شدن ومرگی دردناک دراثرکار وگرسنگی وبیماری ؛طی کنه؛اگه تونستید بخونیدش

    • بدون نام

      تولدش مبارک روحش قرین رحمت باد

    • Shaqaw

      الهی دورش بگردم )':

    • بدون نام

      هولوكاست رو محكوم مي كنيم ولي لطفا با دروغ پراكني به تحريف تاريخ و در نتيجه سوءاستفاده ي صهيونيست ها از اين مورد كمك نكنين

    • گلی

      کتابش عالیه .توصیه میکنم همه بخونن

    • بدون نام

      مگه هلوکاست دروغ نبود؟

    • عسل بانو

      شما دیگه زیادی هولوکاست رو بزرگ کردید ، دم به ساعت موضوع هایی راجع به هولوکاست میذارید ، همه دیگه میدونن که فقط چند هزار نفر تو جریان هولوکاست کشته شدن ، نه به قول شما که همراه میشید با صهیونیست ها و میگید ۲ میلیون نفر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فقط چند هزار نفر؟ چندهزار نفر تعدا کمیه به نظر شما؟ حتی اگه ده نفرم بود فاجعه بود

      • بدون نام

        در برابر سایر کشتارهایی که انجام شده بله رقمی نیست و البته این دلیل نمیشه که بهاس رو فلسطین بپردازه و کسی هم جرات نکنه بگه بالای چشم اسراییل ابروئه

      • رضا

        چمد هزار نفر !!!!!خیلی کوچیکه

    • هدهد

      هلوکاست و قتل و عام مردم خیلی کار بد و نفرت انگیزیه اما اسراییل از این موضوع خوب سواستفاده کرد تا مظلوم نمایی کنه و هلوکاستی که الان توی غزه داره میکنه رو پشت اون مظلومیت مخفی کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا!متاسفانه یه عده ابله داخلی هم با این کارا از جنایت های اسراییل حمایت می کنن

    • رفیع زاده

      هلوکاست??
      نکنه یهودی برترینا???

    • بدون نام

      صهیونیستا برا مظلوم نمایی قصه میسازن از واقعیتشم بهتر

    • بدون نام

      صهیونیستا برا مظلوم نمایی قصه میسازن از واقعیتشم بهتر

    • سمیر

      تولدت مبارک

    • بدون نام

      هولوکاست دروغه که بابا ول کنین.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج