۷۳۱۰۳۲
۱۸ نظر
۵۰۰۴
۱۸ نظر
۵۰۰۴
پ

طرح دوفوریتی مجلس برای عفو محکومان سیاسی

اصلاح طلبان مجلس طرح دو فوریتی «عفو عمومی و تبدیل مجازات» را با ۷۳ امضا کلید زده اند که قرار است به رای نمایندگان گذاشته شود. طرحی که اگر به تصویب برسد علاوه بر اینکه همه محکومان سیاسی و امنیتی مورد عفو قرار خواهند گرفت، مجازات اعدام و حبس ابد در مورد جرائم تعزیری به حبس های بیست تا سی سال تبدیل شده است.

روزنامه سازندگی نوشت: اصلاح طلبان مجلس طرح دو فوریتی «عفو عمومی و تبدیل مجازات» را با ۷۳ امضا کلید زده اند که قرار است به رای نمایندگان گذاشته شود. طرحی که اگر به تصویب برسد علاوه بر اینکه همه محکومان سیاسی و امنیتی مورد عفو قرار خواهند گرفت، مجازات اعدام و حبس ابد در مورد جرائم تعزیری به حبس های بیست تا سی سال تبدیل شده و همچنین بسیاری از موانع بازگشت ایرانیان خارج از کشور نیز برطرف خواهد شد.

محمد جواد فتحی؛ نماینده اصلاح طلب و عضو کمیسیون قضایی مجلس درباره بندی از طرح که مربوط به بازگشت ایرانیان خارج از کشور است می گوید: «این طرح به دنبال ایجاد تسهیلاتی برای ورود ایرانیان مقیم خارج از کشور است. در میان ایرانیان خارج از کشور کسانی را داریم که سرمایه مادی فراوانی دارند که ایران به آنها نیاز دارد. باید تشویق کنیم بیایند و سرمایه شان را در کشور به کار ببرند و چرخ اقتصاد کشور خودشان را بچرخانند. هم تحصیلکردگان و نخبگانی که دارای مدارج بالای علمی هستند و هم کسانی که دارای سرمایه هستند در میان ایرانی های خارج از کشور حضور دارند. اولویت ما این است که موانع بازگشت آنها را مرتفع کنیم و به آنها اطمینانی بدهیم که در صورتی که بخواهند به کشور برگردند با اقبال عمومی و استقبال مردمی مواجه می شوند و از نظر قانونی هم با مشکلی مواجه نخواهند شد.»

اما یک بند دیگر از این ماده واحده مربوط به عفو عمومی کسانی که به اتهام جرائم سیاسی و امنیتی یا در حال تعقیب هستند یا محکوم شده اند. البته فتحی توضیح می دهد که آن کسانی که اقدامات خرابکارانه فیزیکی نکرده باشند (مثلا بانکی آتش نزده و اموال عمومی را تخریب نکرده باشند) و اعتراض خودشان را در قالب نوشته و سخنرانی و ... بیان کرده اند و همچنین کسانی که به اتهام جاسوسی مورد تعقیب قرار نگرفته اند در صورت تصویب این ماده واحده عفو خواهند شد.

بنا به گفته او اگر این طرح به نتیجه برسد همه کسانی (به جز دو استثنای بیان شده) که بعد از رویدادهای سال ۸۸ یا اعتراضات دی ماه و ... در زندان هستند آزاد خواهند شد.

بخش سوم از طرح دو فوریتی مربوط به تخفیف مجازات های اعدام و حبس ابد در جرائم تعزیری است، فتحی دراین باره می گوید: «مجازات ها به چهار دسته تقسیم می شوند اول قصاص، دوم حدود الهی، سوم دیات و دسته چهارم که اکثر قریب به اتفاق جرائم مشمول آن می شوند تعزیرات هستند.» به گفته او از میان چیزی نزدیک به ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ عنوان مجرمانه ای که وجود دارد، شاید کمتر از ۱۰ مورد آنها جزء سه دسته اول می شوند و بقیه جرائم تعزیری هستند. فتحی می گوید: «طبق قواعد فقهی جرائم تعزیری باید مجازات هایی سبک تر از حدود الهی داشته باشند.

به همین اعتبار ما قائل به این هستیم که در تعزیرات نباید مجازات اعدام و حبس ابد اعمال شود. الان هم در قوانین ما تعداد انگشت شماری وجود دارد که در جرائم تعزیری مجازات هایی مثل اعدام و حبس ابد داریم. لذا ما درصدد برآمدیم که همین موارد را هم به مجازات های تعزیری درجه یک (حبس پیست تا سی سال) تبدیل کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهسا احمدی

      مطمعنم شما هرکاریی ک بکنید هیچ وقت به نفع ملت نبوده ونیست جمع کنید بابا

    • traveler

      آفرین، بنده همیشه از قدم های روبه جلو جمایت میکنم.

    • بدون نام

      نرمش خوبیه. دعا کنید دیر نشده باشه.

    • ژیلمو

      فکر می کنم اگه بزارن تصویب بشه قدم بزرگی در جهت اصلاح قانون برداشته میشه و امیدوارم این اتفاق بیوفته

    • بدون نام

      افرین بهشون . البته عده ای از حرکت رو به جلو خوششون نمیاد و حتما با تمام توان کارشکنی می کنندد

    • سید

      همه منابع داخلی رو غارت کردند حالا می خوان منایع مالی ایرانی های مقیم خارج رو بالا بکشن!

    • بدون نام

      چه عجب، دیره برای این حرکت ولی هر چه زودتر اتفاق بیفته فضای کشور کمی آزادتر میشه و بازهم خوبه. بخشش و تحمل شنیدن نقد و صدای مخالف یک ظرفیته فوق العادست که جوامع مدرن و باشعور دارند. خوبه اگه طومار بازی بچه خورده های مجلس شروع نشه و پیامک بازیشون بگذاره به سر انجام برسه

    • رسام

      خوبه چی شد یهو یادتان امد

    • خلیلی قوشچی

      اولا قابلیت اجرایی این طرح چیه؟
      شورای نگهبان تصویبش میکنه؟

    • بدون نام

      یعنی بهروز وثوق هم میتونه بیاد

    • فرزاد مخصوصی

      خدا نکند بیان اینجا چیکار

    • بدون نام

      با این کارا نظر مردم ایران نسبت به کارهای شما و گندزدن های پی در پیتون به ایران و ایرانی ، عوض نمیشه. فقط باید زودتر تشریف ببرید. امروز دلار ۷۹۰۰ شده ابن و چه طور توجیه میکنین؟ دیگه تموم شده جمع کنین. بسه دیگه از بس با مسائل حاشیه ای سر ملت و گرم کردین

    • بی سرزمین

      اینا میخان بااین کارها افکار مردمو منحرف کنن

    • بدون نام

      شما که میگفتید ما چیزی به اسم جرم سیاسی نداریم اونایی که میگیریم جرایم امنیتیه حالا مگید میخوایم کسانی رو بخاطر یه حرف یا نوشته یا فعالیت مدنی یا سیاسی محکوم شدند عفو بشن عجب

    • بدون نام

      شک نکنید انانی که خارج رفته اند بر نخواهند گشت شما اگر بتوانید جامانده ها را منصرف کنید خوب است .
      ۲. عفو عمومی بعد از چهل سال هرچند دیر است اما خوب است.

    • سعید

      جمع کنید باووووووو
      ملت هشتشون گرو نهشون ، اینا دنبال خودنمایی هستن
      ازادی فلان محکوم چ دردی از مردم دوا میکنه اخه
      تاکی میخوای مردمو فریب بدید ؟
      تا کی ذهن مردمو از اصلیات ب فرعیات میکشید ؟
      خدا جوابتون رو بده ان شاالله

    • منتظر

      نمایندگان نادان به فکر معیشت مردم باشید

    • ز. ر

      باعفو عموم موافقت کنیدبه خاطر زن وبچه های زندانیان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج