۷۳۱۱۴۷
۱۰ نظر
۵۰۰۳
۱۰ نظر
۵۰۰۳
پ

حماس سد راه پیوستن ایران به FATF است؟!

یک نماینده پیشین مجلس مسئله جنبش‌های آزادی بخش مانند حماس و حزب الله را سد راه عضویت ایران به FATF ندانست و اظهار کرد: کمک‌های اقتصادی ایران به جنبش‌های آزادی بخش هیچ مغایرتی با عضویت ایران به این سازمان و مبارزه با تروریسم ندارد.

رویداد ۲۴ نوشت: هادی حق‌شناس نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در مورد الحاق ایران به FATF گفت: مگر می‌شود ایران عضو صندوق بین المللی پول، عضو سازمان جهانی، سازمان ملل (UN) و دیگر سازمانهای بین المللی نظیر شانگهای نباشد؟ عضویت در این سازمان‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است و عضویت در FATF نیز مانند دیگر سازمان‌های جهانی الزامی است. همان گونه که ۱۹۷ کشور جهان به عضویت این سازمان درآمده‌اند لازم است ایران و کره شمالی که تنها کشورهایی هستند که در این کنوانسیون عضویت ندارند، به آن ملحق شوند.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی افزود: منطقی نیست که وقتی ۹۹ درصد کشورهای جهان عضو FATF هستند، یک کشور از عضویت سر باز بزند از این رو عدم عضویت ایران در این کنوانسیون قطعا برای ایران به معنای مزیت محسوب نمی‌شود.

حق‌شناس مسئله جنبش‌های آزادی بخش مانند حماس و حزب‌الله را سد راه عضویت ایران به FATF ندانست و اظهار کرد: کمک‌های اقتصادی ایران به جنبش‌های آزادی‌بخش هیچ مغایرتی با عضویت ایران به این سازمان و مبارزه با تروریسم ندارد. از نظر ایران این جنبش‌ها تروریست نیستند و از دیدگاه آمریکایی‌ها تروریست محسوب می‌شوند لذا همین تفاوت دیدگاه‌ها عضویت ایران را به این کنوانسیون دچار ابهام می‌کند، اما به عقیده من می‌توان با وجود دیدگاه‌های متناقض و با استفاده از راه‌های میانبر به هر دو مقصود (بهتر شدن وضعیت اقتصادی در نتیجه مراوده با بانک‌های جهانی و کمک‌های اقتصادی به جنبش‌های آزادی بخش) دست یافت.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: راه‌های بسیاری برای برون‌رفت از مجرای رسمی و قانونی که ایران را برای پیوستن به این کنوانسیون تحت فشار گذاشته‌اند وجود دارد، برای مثال سالی ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود که از مجرای غیررسمی صورت می‌گیرد. تجربه کشورهایی مانند کویت، عراق و عربستان در همکاری با گروه طالبان و داعش در حالی‌که خود را مخالف تروریسم و عضو به FATF معرفی می‌کنند، نشان از برون‌رفت این کشورها از راه رسمی است.

او تجربه آمریکا در گوانتانامو را نمونه بارز خروج از این تعهدات خواند و همچنین به زمانی که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کلینتون را متهم به ایجاد گروه تروریستی داعش کرد، اشاره داشت و افزود: تمام این شواهد را دال بر رفتار تروریستی کشورهایی دانست که خود را متعهد به مبارزه با تروریسم و قوانین FATF می‌دانند.

حق‌شناس درمورد نحوه شناسایی مسیر پول توسط این سازمان گفت: از میان ۱۹۷ کشورهای عضو این سازمان ۳۷ عضو اصلی مسئول رسیدگی به گزارش‌های مالی هستند که خود کشورها به این سازمان ارسال می‌کنند و این کشورها به عنوان ناظر عمل کرده و گزارش‌های واصله را بررسی می‌کنند.

او در پایان خاطرنشان کرد: ارائه گزارش مالی به این سازمان درست شبیه ارائه گزارش مالی به بانک جهانی است که سال‌هاست در حال انجام است، بنابراین اصلا به این گونه نیست که اعضای ناظر شخصا به ایران آمده و صورت‌های مالی را بررسی کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بمیرین مصرف کننده های مطلق

    • بدون نام

      وبال گردن ما هستن

    • بدون نام

      خدا مارو داره عقوبت میکنه که گرفتار اینا شدیم صد در صد همینه

    • بدون نام

      سیستم بانکی ما , کل ملتو میپیچونه چه برسه به دنیای امار پرست .

    • رضا

      هر بدبختی میکشیم از این حماس مماس میکشیم.

    • اکبری

      خدا هرکه را که سد راه پیوستن به این سند است را حفظ کنه

    • علی

      سلام، آقای حق شناس عزیز چرا نمیشه، میشه ما عضو این پیمان نباشیم چون یه عده که حتی اسمشو نمیتونن تلفظ کنن نمیذارن، اجتماع میکنن، پیامک میدن و طومار مینویسن و خونشون هم رنگین تر از بقیه مردمه کسی هم جلودارشون نیست، نماینده ها هم که ترسیدن و جا زدن، جالبه که فقط ما و کره شمالی موندیم اونم که چند روز دیگه امضاش میکنه، بخدا این حماس دوست قابل اعتمادی نیست و آدمی خائن تر و دوروتر از خالد مشعل وجود نداره، دوسال پیش یادمون نرفته که بخاطر پول رفت برطرف عربستان، چرا ما باید منافع ملی کشورمان رو به این آدمای معلوم الحال گره بزنیم که حتی بین خود فلسطینا هم جایگاه خوبی ندارن...

    • بدون نام

      چراغی که به خانه رواست،به مسجد حرام است.

    • علی

      سلام، بازم منم همون مزاحم همیشگی، عرض ادب و عید شما هم مبارک باشه انشاءالله، تشکر که نظرمو سانسور نکردید،،، مرسی

    • علی

      خدا اسراییل را نابود کنه تا ما مجبور نباشیم همه چیزمون را فدای حماس کنیم .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج