جاباما
۷۳۱۸۱۹
۲۹ نظر
۵۰۰۴
۲۹ نظر
۵۰۰۴
پ

۸۰ درصد کارگران زیر خط مرگ هستند

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه ۸۳درصد کارگران زیر خط مرگ زندگی می کنند، گفت:پیش بینی می کنیم که تا اول مرداد ماه شاهد تورم تولید کننده بر مصرف کننده باشیم.

خبرگزاری تسنیم: در سه ماه سال جاری قیمت تمام اقلام خوراکی و غیرخوراکی تا حدی افزایش یافته است که کمتر کسی را مشاهده می کنیم که گله از این شرایط نداشته باشد؛ در این میان کارگران قشری هستند که بیشتر از سایر مردم این گرانی ها را در سبد معیشت خود حس می کنند و وضعیت تا حدی نگران کننده است که قریب به اتفاق مردم می گویند قدرت خریدشان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

افزایش قیمت مسکن و اجاره بها، افزایش قیمت دلار، سکه، طلا، مرغ، موز،گوشت، برنج، روغن و.... همه و همه حکایت از این دارد که سفره خانوارها به خصوص کارگری در سال ۹۷ هر روز کوچک تر می شود و ادامه روند قیمت ها در بازار این پیش بینی را به دنبال دارد که در نیمه دوم سال جاری اشک مردم برای تأمین هزینه های زندگی در می آید.

فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره تأثیر افزایش قیمت ها در سبد هزینه خانوار کارگری گفت: یکی از مباحثی که همواره مورد بحث نمایندگان کارگری است، این است که هر سال دستمزد کارگران بر اساس تورم سال گذشته تعیین می شود؛ یعنی بر اساس تورم سال گذشته برای سال آینده تصمیم گیری می کنیم.

توفیقی با اشاره به ماده ۴۱قانون کار گفت: ماده ۴۱قانون کار ملاک قانونی برای تعیین دستمزد است اما باید به درستی اجرایی شود. هیچ دولتی طرح جدیدی را برای بهبود قدرت معیشت کارگران یا ارتقای دستمزد آنها ارائه نکرده‌ است. دولت ها با هر طیفی که باشند باید به وظایف در مقابل مردم پایبند باشند، دولت ها به وعده هایی که هنگام انتخابات می دهند باید پایبند باشند، نمی توانیم بگوییم تمام این گرانی ها نتیجه خروج آمریکا ازبرجام است. آن مسأله ای که کشور را آزار می دهد خود تحریمی است که بیشتر از تحریم آزار دهنده است. سودجویی سوداگران در کشور رها شده است، این دولت است که باید برنامه ریزی کند و مشکلات اقتصادی را حل کند. به طور مثال آیا حجم میزان گردش مالی باید توسط مردم کنترل شود؟! خیر. بلکه این دولت است که باید این میزان حجم نقدینگی را برنامه ریزی کند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار اظهار داشت: درجایگاه نماینده کارگران نگرانیم، تورم حاکم بر تولید کننده در اردیبهشت ماه بسیار جهش داشته است،تورم تولید کننده تا چند ماه آینده در تورم مصرف کننده بروز می کند. پیش بینی می شود تا اول مرداد ماه تورم ناشی بر سبدمعیشت رشد خیره کننده داشته باشد.جهش ۴۰درصدی در قیمت مرغ، جهش ۳۰درصدی در قیمت گوشت، جهش ۱۸ درصدی در قیمت برنج و روغن و جهش ۲۸ درصدی در مسکن و... نشان دهنده این است که مسئولان اجرایی کشور، مردم را رها کرده اند. یکی از مولفه هایی که همیشه به آن اعتراض داشتیم نرخ خودرو بود. معتقد بودیم که نرخ خودرو نباید در سبد معیشت خانوار کارگری بیاید. در حال حاضر مشاهده می کنیم نرخ خودرو موجود در بازار با نرخ خودرو در کارخانه یکسان نیست، می گویند حباب است. اگر حباب است پس چرا مسئولان کنترل نمی کنند؟ از بین رفتن حباب های (مسکن، دلار، طلا و...) وظیفه مسئولان است که هیچ فکری نمی کنند.

وی با بیان اینکه هر آنچه که برای دستمزد در سال ۹۷ افزایش یافت با افزایش دستمزد از بین رفت، گفت:افزایش دستمزد سال ۹۷ مانندیخی در گرما بود. یعنی در سبد معیشت کارگران موثر واقع نشد. افزایش دستمزد در سفره کارگری مشاهده نشد. همه این موارد مشکل است که باید چاره اندیشی و برنامه ریزی شود. دولت کاملاً سکوت کرده است. لبنیات،گوشت، مرغ، برنج همه گران می شود اما واکنشی نمی بینیم! در حال حاضر که قیمت مسکن گران شده، عده ای توجیه می کنند که با گران شدن مسکن رونق در بازار ایجاد می شود؛ معنی این استدلال را نمی دانم. یعنی اگر هر چیز بخواهد رونق بگیرد باید افزایش قیمت پیدا کند؟

توفیقی با بیان اینکه ۸۳ درصد کارگران زیر خط مرگ زندگی می کنند، گفت: این جهش غیرقابل کنترل در قیمت به سمتی می رود که کارگرانی که زیر خطر مرگ زندگی می کنند دیگر توانایی تحمل این شرایط را نداشته باشند. مسئولان به طور کلی کشور را رها کرده اند. زمزمه حمایت از کالای داخلی سر می دهیم، اما هیچ اقدامی نمی کنیم. به طور مثال در شرایطی که پژوسیتروئن و سامسونگ رفته اند پس چرا همچنان قیمت ها افزایش می یابد؟ یک فصل از چهار فصل سال گذشت پس چرا هیچ اقدامی برای کالای ایرانی صورت نگرفته است. تا زمانی که کرسی های بزرگ اقتصادی (هیأت دولت، اتاق بازرگانی، اتاق صنعت و معدن) همه سرمایه دار و صاحب بنگاه های اقتصادی هستند، نمی توانیم مشکلات را حل کنیم. از لاغری مردم آنها فربه تر می شوند و به فکر مشکلات مردم نیستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کارگران مهم نیستند وضعیت مالی برادر اقای جهانگیر خوب باشد وحقوق نجومی بگیران عقب نیفتد

    • سید جلال

      احتمالا اون ۲۰درصد کارگر نیستن وگرنه تو وضع کنونی مملکت تمام کار گرا زیر خط مرگند

    • بدون نام

      چشم مسولین روشن نه از این تیتر بلکه از وعده های پوچ و تو خالی اشان با این شرایط آخرش چی

    • بدون نام

      شما هم فقط بلدید زر بزنید

    • بدون نام

      جانا سخن از زبان ما میگویی... تا زمانیکه فقط حرف باشه و عملی در کار نباشه هم صحبتی با کارگران مرحم و دردی از مشکلات آنها حل نمیکنه.

    • کشور

      این دوووولت توانسته نرخ تورم کنترل کنه..باشیب ملاااایم میریم تا به هیچ یک از مردم کشورمون فشاااار وااارد نشه.این دووولت دستاااوردهاااای بسیاااااری داشت.یک بی پولی مردم.دو سیر شدن از زندگی مردم.سه مردم هیچ گرانی را احساس نخواهد کرد.4گرانی خودرو.5گرانی مسکن.این دوووولت توانست نرخ ارز را به ارش ببرد.این دولت کاارهایی تونست ک همه ی دولتهای جهاااان قفطه ی همچین دولتی را بخورند..این دولت توانست ارزش پولی کشورمان را به منفی صفر برساند.علی برکت الله.

    • mohammad

      خدا اشکتونو در بیاره
      شما ناله نفرین میدونین چیه؟
      اگه میدونین پس منتظر ش باشین به زودی خدا جواب میده

    • بدون نام

      هدف دولت جمع ارا بود تا به سیستم دلالی با قوت بیشتر ادامه بده دیکه کارگر چیه کارگر کو مهم نیست چیزی که فراوان و کارگر غیر مجاز

    • بدون نام

      اگر سرعت اتفاقات بیشتر می‌شد بهتر بود، اگر قراره چنان گرانی بوجود بیاد که سنگ رو سنگ بند نشه بهتره زود بیاد، چون اینجوری بلا تکلیفیم نمی دونیم چکار کنیم.
      مدام این گوشه و آن گوشه صحبت کسانی هست تنها با خرید چند سکه چه سود های کلانی به جیب زدن.
      البته سود اونها در گرو ضرر دیگران. است.

    • بدون نام

      صد روزه و گزارش اقتصادی شیخ اجل نزدیکه

    • بدون نام

      حتما میتونن تاوان بدهند که این همه فشار به مردم وارد میکنند..تاوانی سخت در ساعتهایی سخت تر .خدا به دادتون برسه ...خوبه مسوول نشدم ...دلم برای مسئولین میسوزه

    • بدون نام

      علی برکت الله

    • بدون نام

      چیزی نیس سختیش همین شصت سال اوله

    • گرگانی

      هشت سال جنگ بود . یه کپسول گاز میخواستی بگیری باید هفته ای یبار بری چهارساعت تو صف ایست کنی بیست لیتر نفت همینجور یه کشوری که زیر فشار جنگ با عراق و حامیانش بودیم . به والا اون موقع بهتر زندگی میکردیم

    • تیربند

      آقای توفیقی تورا به خداماکارگران دلمون خونه نمک نپاش شما زحمت کشیدی دردراگفتی نسخه در راهم بگو

    • بدون نام

      ملت شریف ایران اگاه باشید فقط فقط فقط فقط اصولگراها و باند چماق وهویج برای به قدرت رسیدن و توهین به کسانی که به روحانی رای داده اند و به قدرت رسیدن خودشان و سرکوب ملت و غارت بیت المال و هزینه برای اهداف شوم... خودشان دست به خرابکاری وکارشکنی زده اند و میخواهند بگویند ملتی که به روحانی رای داده اشتباه کرده این بزرگترین توهین به ملت است پس باید فریاد زد دیگر اصولگرا نمیخواهیم حتی اگر از گشنگی بمیریم البته نه به معنی اینکه روحانی خوب است بلکه ملت بخاطر ایده و عقیده خودش

      پاسخ ها

      • shaparak

        اره تو گفتی ماهم باور کردیم .جون خودت

    • ir motori

      کار گر دیگه چ خاکی بریزه سرش کار نیست پول نیست همچی گرون شده انشالله خدا براتون نسازه به حق امام زمان

    • شهروند

      ای آقا، شما نفست از جای گرم در میاد.... کدوم دولت؟؟؟ مگه دولتی هم هست؟؟؟ اگه دیدی به ما هم نشون بده... همشون خوابن... نشستن یه گوشه دارن سکه هاشونو ریسه میکنن... کی به فکر مردمه.... ....

    • بدون نام

      به جاش 80درصد اقا زاده ها و از ما بهترون تو ا وج خوشبختی زندگی می کنن

    • بدون نام

      اینا فقط قیمت نون رو نبردن بالا ،کشاورزا و نانوا ها گناه ندارن؟ما هم خرج داریم خوب با قیمت سال گذشته نمیشه کاری کرد.

    • بدون نام

      الان کارمندا هم به خط مرگ نزدیک شوند
      یادش بخیر خط فقر چقدر خوب بود
      کاش برگردیم به خط فقر
      دوستت دارم خط فقر
      کجایی خط فقر دلم هواتو داره

    • مهدی

      دیگه از دولت خبری نمیشه ...مگر مائده آسمانی نازل شود ...

    • حسین

      قرار بود حقوق بازنشستگان قبل از عید فطر واریز شود چرا نشد تاکی به مردم دروغ می خواهید بگو ئيد تمام مشگلات در مجلس است مجلس طرفدار مافیای قدرت وثروت است مجلس ملت را به انقلاب بد بین کرده است

    • بدون نام

      حالا با این آمارا میخواین دل مردمو بیشتر بسوزونید
      درد و بلا تک تک کارگرای زحمت کش قانع بخوره تو سر مسئولین بی لیاقت

    • بدون نام

      کارگرا حقوقشان خوبه الکی جو سازی نکنید حداقل حقوق کارگرا یک میلیون پانصد هزار تومان است عیدی سه برابر حقوق دیگه از خداشان مرگ میخوان کارگرا

    • بدون نام

      خزلی وقت مسولان مملکت و رها کردن ایران تبدیل به جنگلی شده که همه همدیگرو پاره پاره میکنن مسولان هم جیب خودشون رو پر میکنن

    • کارگر

      خدایا خدایا بدادمون برس سفره خالی بچهای گرسنه .،،،،

    • خلیل

      خدا لعنت کنه باعث و بانی اش را

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج