جاباما
۷۳۱۸۲۴
۲۱ نظر
۵۰۱۲
۲۱ نظر
۵۰۱۲
پ

چرا کانادا به ایران پشت کرد؟

طرح مصوب پارلمان کانادا علاوه بر توقف گفتگو‌های احیای روابط بین تهران و اتاوا، بخش مهم دیگری هم دارد و آن نامگذاری سپاه پاسداران به عنوان یک گروه "تروریستی" است.

فرارو: سیاست کانادا در قبال ایران تغییر بزرگی کرد.

عصر روز سه شنبه پارلمان کانادا شاهد یک "صحنه قابل‌توجه" بود. حزب محافظه‌کار کانادا، طرحی را به پارلمان ارائه کرد که به موجب آن دولت کانادا باید سیاست سرسختانه‌ای علیه ایران دنبال کند. دولت لیبرال کانادا، به این پیشنهاد رأی مثبت داد.

انتظار می‌رفت که کابینه جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، به این طرح رأی مثبت ندهد. سناتور‌های محافظه‌کار قبلا طرح مشابهی را مطرح کرده بودند، اما ماه گذشته سناتور‌های منصوب ترودو با آن مخالفت کردند. بنابراین، همه فکر می‌کردند که در جلسه رأی‌گیری، محافظه‌کاران با طرح مزبور موافقت و لیبرال‌ها مخالفت خواهند کرد.

حتی جف رگان، رئیس پارلمان، هم اینگونه فکر می‌کرد. زیرا زمانی که شمارش رأی‌های "آری" حزب محافظه‌کار را تمام کرد، خواستار شمارش رأی‌های "خیر" شد. گویا او اعتقاد داشت که رأی‌های "آری" تمام شده است. اما ماجرا اینگونه نبود. پس از سروصدای برخی حاضران، رگان متوجه شد که شاید چند رأی "آری" دیگری هم وجود دارد.

چند رأی دیگر هم وجود داشت، اولین کسی که بلند شد و به طرح ضدایرانی رأی مثبت داد، خود جاستین ترودو بود. سپس کل کابینه لیبرالش هم این کار را کرد. سایر حاضران هم به طرحی که از سوی گارنت گینویس، نماینده محافظه‌کار، ارائه شده بود، رأی مثبت دادند.

ترودو برای احیای روابط دیپلماتیک با ایران تبلیغ کرده بود، اما این طرح از دولت می‌خواهد که "برنامه کنونی را رها کند و فورا هرگونه مذاکرات یا گفتگو با جمهوری اسلامی ایران برای احیای روابط دیپلماتیک را متوقف کند".

به گزارش روزنامه تورنتوسان، حمایت ترودو از طرح یک نماینده اپوزیسیون حاکی از تغییر کامل سیاست دولت کانادا در قبال ایران است. به نظر می‌رسد که آنچه قبلا به عنوان سیاست مماشات نامیده می‌شد، اکنون در یک سیاست سرسختانه خلاصه می‌شود. حمایت نخست‌وزیر کانادا و دولت او از طرح حزب محافظه‌کار نشان می‌دهد که مفاد این طرح ضدایرانی اکنون سیاست دولت کانادا است.

طرح مصوب پارلمان کانادا علاوه بر توقف گفتگو‌های احیای روابط بین تهران و اتاوا، بخش مهم دیگری هم دارد و آن نامگذاری سپاه پاسداران به عنوان یک گروه "تروریستی" است.

به گفته تورنتوسان، ترودو عملا به شرکت‌های کانادایی همچون بمباردیر، که گفتگو‌هایی برای فروش هواپیما به ایران داشته، اعلام کرده که دیگر نباید با نظام ایران تجارت کنند.

هنوز معلوم نیست که سیاست پارلمان کانادا به چه شکل خواهد بود چه زمانی اجرا خواهد شد.

دفتر نخست‌وزیر کانادا اعلام کرده که ممکن است جنبه خاص طرح پارلمان اجرا نشود. اسکات برادزلی، سخنگوی وزیر امنیت عمومی کانادا، گفته وزارت متبوعش دیدگاه‌های اعضای پارلمان را مورد توجه قرار داده، اما نمی‌تواند افشا کند که چه نهاد‌هایی برای قرارگرفتن در لیست تروریسم در نظر گرفته خواهند شد.

حمایت دولت لیبرال کانادا از یک طرح حزب محافظه‌کار، قابل‌توجه است. لیندا فروم، سناتور محافظه‌کار، پس از رأی مجلس به طرح گفت: " نمی‌توانم ادعا کنم که من فرآیند فکری دولت لیبرال را می‌فهمم که چگونه دولت لیبرال در قالب یک لایحه از تعیین سپاه به عنوان یک نهاد تروریستی خودداری کرد، اما امروز از طریق یک طرح محافظه‌کار آن را پذیرفت".

هنوز معلوم نیست که چرا موضع ترودو در قبال ایران کاملا تغییر کرده است.

با این حال، تورنتو سان در تشریح چرایی چرخش ترودو نوشت: " شاید این چرخش با توئیت مقامات عالی ایران درباره ریشه‌کن کردن اسرائیل، که با محکومیت شدید از جانب نمایندگان یهودی لیبرال مواجه شد، ارتباط دارد. یا شاید همانگونه که یک منبع امنیت ملی به تورنتوسان گفته، رئیس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ درباره این موضوع در نشست گروه هفت به ترودو فشار آورده است. یا اینکه شاید این چرخش با تلاش برای جلب حمایت جامعه ایرانیان کانادا، که به طور فزاینده از ترودو سرخورده شده‌اند، مرتبط باشد. یا شاید به این دلیل ساده باشد که ترودو نظرش عوض شده است".

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چون ایران هم به دنیا و هم به ملت خودش پشت کرد،تنها ترین حکومت توی کره‌ی خاکی و بدون یه دوست و یار....بهتر از این هم مگه میشه

    • علی

      اونایی که پشت نکردن کیا هستن ?

    • فرزین

      کی به ما پیش کرده که کانادا پشت کرده؟؟؟

    • وانک لاعلاخلق عظیم

      کانادا هم باماقطع رابطه کرد خوب چین وروسها ازدست مانرن کارمون ساخته دولت حسن آقا پس کلیدت کو مگه نگفتی صدروزه حلش میکنم اینم حرف رهبری گوش ندادین بلا سرتون گرفت کجایی جهانگیر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مشکلات پیش آمده فقط گردن دولت نیست بلکه از بالاترین تا پایین ترین رده تو کشور مسول بدبختی ملت هستند

    • بدون نام

      فقط خدایا کمکمان کن

    • بدون نام

      کیا پشت نکردن؟؟؟
      اخه تا کی میخواییم منزوی بمونیم ما؟؟؟

    • بدون نام

      حتما ....

    • بدون نام

      مگه تا الان رو بود؟ تمام دنیا سایتون رو با تیر میزنن اینم روش . منزوی گوشه گیر

    • بدون نام

      مرگ بر کانادا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه قرار بود با مرگ گفتن کشورمون پیشرفت کنه که تا حالا بایداز ژاپن وکره جنوبی جلو زده بودیم نه اینکه هرروز بدبخت تر وفقیر از روز قبل
        بشیم ....

    • الکی خوش فضول

      چقپرخوب بود سیاستمداران ایران دورازدخالت های ناشیانه گروهی نادان زودترفکری می کردندکه باعزت ازاین بحران خارج شویم جام زهرهنوزفراموشمان نشده

      پاسخ ها

      • اکبر

        دیپلمات آچار فرانسه هم نیست طرف دیگر با بیل مکانیکی برای کشور قبر میکنه اونوقت میخای آچار فرانسه اونو درست کنه

    • بدون نام

      خوب کشوری که اختلاس گران رو پناه میده با اون همه پول مفت ،به دولت ایران چه نیازی داره ؟

    • بدون نام

      خیلی وقته پشتش به ماست. بهتر ...کلا خیلیا پشتشون قشنگتر از روشونه...

    • بدون نام

      الان یه عده میان میگن کانادا به رابطه با ما باید افتخار کنه

    • بدون نام

      کاناداچه خریه دیگه؟

    • بدون نام

      من نمیدونم دیگه

    • بدون نام

      چون خیلی کشور خوبی هستیم دنیا با ما قطع رابطه کرده شدیم منفورررررترین کشور جهان

    • بدون نام

      من مرد تنهای شبم.....تنهای تنها ،عابر این شبها منم.

    • بدون نام

      حسن کلید ساز

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج