جاباما

اتاق‌های استریل ناسا، استریل نیستند!

خبرگزاری ایسنا: محققان دانشگاه پلی‌تکنیک کالیفرنیا، میکروبیوم (ریزاندامگان) جدیدی را کشف کردند که می‌تواند در محیط استریل هم زنده بماند.

بر خلاف باور عمومی، میکروب‌ها و باکتری‌ها در اتاق‌های پاک نیز نفوذ می‌کنند. این کشف زمانی انجام شد که یک میکروبیوم در اتاق پاک ناسا که در آن فضاپیمای ناسا در حال مونتاژ بود، کشف شد.

اتاق‌های استریل ناسا، استریل نیستند!

این اتاق‌های پاک جامعه متفاوتی از باکتری‌های شناخته شده را به عنوان میکروبیوم دارند که توانایی مقاومت در برابر انواع و اقسام روش‌های ضد باکتری و ضد عفونی را دارند. این جامعه باکتریایی که توسط باکتری‌های Acinetobacter تحت سلطه است، معمولا در آب و خاک یافت می‌شود.

باکتری کشف شده یک نوع باکتری است که حتی پس از استریل کردن کامل نیز به زندگی خود ادامه می‌دهد.

همانطور که توسط گروهی از دانشمندان در دانشگاه پلی‌تکنیک کالیفرنیا به رهبری "راکش مغول" کشف شد، روش زنده ماندن Acinetobacter این است که مواد پاک‌کننده‌ای را که برای کشتن آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌خورد.

"مغول" می‌گوید: شما می‌توانید اتاق را تمیز کنید و آن را استریل کنید، اما میکروب‌ها هنوز هم آنجا خواهند بود.

ناسا همواره نگران آلوده شدن سیارات دیگر توسط باکتری‌های موجود در زمین بوده است. این مطالعه نشان داد که مواد مورد استفاده برای تمیز کردن فضاپیماها در واقع تبدیل به مواد غذایی برای باکتری‌ها می‌شوند.

در این مطالعه، یک دسته کوچک از این باکتری‌های Acinetobacter که به طور خاص در فضاپیمای ناسا یافت شد، از تمام مواد مغذی معمولی محروم شدند و سپس در معرض کلینول 30، الکل ایزوپروپیل و اتانول قرار گرفتند. در نتیجه، آنها دریافتند که این باکتری‌ها نه تنها می‌توانند به طور کامل در معرض اتانول زنده بمانند، بلکه در معرض مخلوط‌های مختلف اتانول و سایر حلال‌ها نیز زنده ماندند.

با وجودی که هنوز راه حلی در مورد مشکل پرورش باکتریایی در اتاق‌های پاک و وجود آلودگی در فضاپیماهای ناسا پیدا نشده است، اما شناخت مکانیزم آن اولین گام برای حل این مشکل است.

در نمونه دیگر، مشخص شد که اتاق‌های تمیزی که برای نگه‌داری از نمونه‌های شهاب‌سنگ‌ها در مرکز فضایی جانسون (NAS) ناسا در هوستون تگزاس مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای عناصر قارچ زمینی بودند.

"مارکس فرایز" که مسئول جمع‌آوری گرد و غبار کیهانی در مرکز فضایی جانسون است، اظهار کرد: این مسئله باعث می‌شود که این قارچ‌ها بخشی مهم از آلودگی‌های میکروبی باشند.

ناسا خط مشی دقیقی برای همه فضاپیماهایی که ممکن است با آب مایع در مریخ تماس پیدا کنند، دارد و این سیاست تا کنون موفق بوده است.

"جان رامل"، دانشمند اخترزیست‌شناسی ناسا گفت: هیچ چیزی که ما به مریخ فرستاده‌ایم، رشد باکتریایی را نشان نداده است.

با این حال، آلودگی نگرانی بزرگی برای "اروپا"، قمر مشتری است، زیرا گفته می‌شود که این قمر، دارای آب مایع روی صخره‌ها و گدازه‌های خود است که شبیه به گرمایش آب زمین است؛ جایی که جوامع مختلف باکتری رشد می‌کنند.

اولین گام ضروری برای شناخت این باکتری این است که این باکتری در مقابل مواد پاک‌کننده ناسا زنده می‌ماند. بنابراین، قدم بعدی، یافتن راه حل برای کشتن این باکتری‌ها است تا اطمینان حاصل شود که فضاپیماهای ناسا سیارات دیگر را آلوده نمی‌کنند.