جاباما
۷۳۲۶۰۲
۸ نظر
۵۰۰۹
۸ نظر
۵۰۰۹
پ

تفاوت سفره ایرانی با دیگر کشور‌ها چیست؟

یک فعال و پژوهشگر گردشگری گفت: درحالی سالانه یک ششم جمعیت جهان سفر می‌روند که یک ششم مردم دنیا گرسنگی را تجربه می‌کنند.

خبرگزاری ایسنا: یک فعال و پژوهشگر گردشگری گفت: درحالی سالانه یک ششم جمعیت جهان سفر می‌روند که یک ششم مردم دنیا گرسنگی را تجربه می‌کنند.

آرش نورآقایی در همایش نقش خوراک در گردشگری که در کوچک‌ترین عمارت تاریخی شهر کاشان برگزار شد، ‌اظهار کرد: کشور ما سرشار از تضاد است. ما در سرزمینی زندگی می‌کنیم که خشکسالی و کم آبی آن را فرا گرفته، اما آب صادر می‌کند. در واقع هندوانه می‌کاریم، آب زیادی برای آن مصرف می‌کنیم و در نهایت آن‌ها را صادر می‌کنیم.

او به این همایش که با پذیرایی غذاهای محلی همراه بود، اشاره کرد و افزود: اگر خوراک امشب اضافه بماند، پس حتما در گردشگری ناموفق عمل کرده‌ایم و در همایشی حاضر شده‌ایم که غیرمحیط زیستی بوده است و غیرمستقیم در فرسایش خاک کشورمان دخیل بوده‌ایم. آمارها نشان می‌دهد در استرالیا برای تولید یک تن گندم ۱۳ تن خاک فرسایش پیدا می‌کند، ببینید در ایران با این خشکسالی، وضعیت چگونه است.

نورآقایی افزود: آماده کردن یک بشقاب غذا برای سفره آمریکایی ۲۰۰۰ کیلومتر سفر لازم دارد. احتمالا این مسافت برای سفره ایرانی حدود ۵۰۰ کیلومتر باشد. اگر در خانه‌های بوم‌گردی غذا تولید و مصرف شود شاید این مسافت به پنج کیلومتر برسد. تحقیقات نشان می‌دهد انرژی که برای تولید خوراک مصرف می‌شود بیش از انرژی است که آن خوراک به ما می‌دهد. در واقع اتلاف انرژی که برای تولید خوراک در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد باعث شده آن یک ششم جمعیت جهان اکنون گرسنه بمانند.

او در ادامه گفت: خوراک ضمن آنکه در دسته‌بندی جوامع بشری و تعیین جایگاه تاریخی و سیاسی مردم جهان تأثیر دارد، یک مساله استراتژیک است. مثلا در ایران انار، پسته، زعفران و خاویار چهار خوراک استراتژیک محسوب می‌شود که برای هیچ یک کاری انجام نداده‌ایم. ما حتی شاید تفاوت سفره ایرانی را با دیگر کشورها ندانیم. شاید ندانیم ادویه ایرانی چه اثری در غذا دارد. تحقیقات شش ماهه با یک گروه استرالیایی نشان می‌دهد مهمترین تفاوت سفره ایرانی با سایر کشورها در مصرف سبزی خشک است. این‌ها اطلاعاتی است که به کار گردشگری و بوم‌گردی‌ها می‌آید.

این فعال گردشگری در این همایش که همزمان با رونمایی کتاب فرهنگ مصور آشپزی ایرانی بود، با ارائه توضیحاتی درباره محتوای کتاب‌هایی که به گردشگری خوراک پرداخته است، بیان کرد: کتاب‌هایی در این باره وجود دارد که غیر از دستور پخت، مفاهیم دیگری را در ارتباط با تاریخ، فرهنگ و سفر ارائه می‌دهند. هر چند که شاید تعداد آن‌ها از انگشتان دو دست کمتر باشد، اما همین‌ها هم مغفول مانده‌اند.

نورآقایی سپس گفت: واژه «گردشگری خوراک» رابطه‌ای بین دو واژه سفر و سفره را نشان می‌دهد. مفهوم خوراک با هم خوردن در عزا و شادی است. حتی اثر معروفی چون شاهنامه نیز به رابطه خوراک و سفر پرداخته، آنجا که می‌گوید؛ رستم هفت خوان را عبور کرد که اگر «خوان» باشد معنی آن سفره می‌شود، اما اگر «خان» باشد به معنی هفت مرحله است و چه خوب که رستم بعد از هر خان، ضیافتی برای خود گسترده است. حتی فردوسی هم از این موضوع غافل نشده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • صاحبی

      ما نه تنها در نوع تغذیه و انتخاب غذا بلکه حتی در خوردن هم نیاز به فرهنگ سازی داریم. مصرف سبزیجات و غذاهای دریایی و فاقد چربی و همچنین استفاده نکردن از قندهای مصنوعی (نوشیدنی های گاز دار) از آن جمله اند. مصرف شیر و لبنیات هم جایگاه ویژه در برنامه غذایی باید داشته باشد که متأسفانه این طور نیست. مثلا خوردن برنج زیاده از حد باعث مختل شدن کار کبد می‌شود و یا اینکه وقتی که فردی نوشابه گاز دار مصرف می‌کند بلافاصله خون ترش مزه شده و بدن نیم تا یک ساعت گلبول‌های سفیدش که کار مقابله با ویروس ها و میکروب ها را بر عهده دارد از کار می‌اندازد بخصوص اینکه دیواره معده را که پرز مانند هست و کار تولید شیره برای هضم غذا برعهده دارند از بین می‌برند. این مطلب را در ستون سلامت روزنامه خراسان خوندم. از این رو به شیرینی سم شیرین نیز گفته می‌شود. ابن سینا می‌گوید هر چیزی کم خوردنش شفاعت، متوسطش دوا و زیاده‌روی در مصرف آن سم و باعث بیماری می‌شود

    • اهورا

      تفاوت سفره ایرانی با دیگر کشورها اینه که سفره ایرانی خالیه ولی سفره اونا پره ..

    • محمدرضا بختیار

      تو سفره های ایرانی پر از مواد غذایی معدوم وفاسد با تاریخ انقضای دو سال دیگه هستش تو سفره ایرانی ها آب آلوده بجای تصفیه هستش تو سفره ایرانی ها روغن های پالم دار و سبزیجات و برنج با آبیاری پسماندهای صنعتی هستش سفره ایرانی ها به برکت مسولین لبخندی به ام اس وهزار بیماری ناشناخته دیگر و سرطان می زند ما می توانیم!!!

    • بدون نام

      من که متوجه منظور حرفهای ایشان نشدم

    • عنقا

      حرف ازصر وگدپردشگری یاز سفره غذای ایرانیها هست واقعا حالا چرا باارجیها مقایسه میکنید

    • بدون نام

      سفره مادرکارخانه نقش روش درست کردن خیلی رنگ رنگیست اماسفره اوناسفیده فقط باغذاهای رنگارنگی که روش می ذارن رنگی میشه اونا نمیدونن هروعده زحمت رنگ کردن سفره رابه خودشون میدنژژ

    • بدون نام

      ما اصلا سفره نداریم

    • بدون نام

      ما اصلا سفره نداریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج