۷۳۲۹۶۴
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

پدیده گرد و غبار، چالشی جهانی است

معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: امروز پدیده گردوغبار یکی از مهم‌ترین چالش‌های جهانی به‌ویژه در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا است.

ایرنا نوشت: معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: امروز پدیده گردوغبار یکی از مهم‌ترین چالش‌های جهانی به‌ویژه در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا است.

محمدرحیمیان روز یکشنبه در نشست علمی گردوغبار، چالش‌ها و راهکارها که به مناسبت روز جهانی بیابان‌زدایی در سالن شورای پردیس دانشگاه تهران در کرج، برگزار شد، افزود: گردوغبار به‌شدت کشورهای واقع در کمربند شمالی بیابان ازجمله ایران، عراق، سوریه، لبنان، افغانستان و... را تحت تأثیر اثرات زیان‌بار خود قرار داده و به شکل یک معضل با تبعات فراوان در ابعاد انسانی و محیط زیستی رخ نموده است.

وی دلایل بروز این پدیده را به ۲ صورت مستقیم و غیرمستقیم انسانی دانست که بهره‌برداری‌های نامناسب از سرزمین و منابع حیاتی آب‌وخاک، کاهش سطح حکمرانی ناشی از وقوع اختلافات و جنگ‌های داخلی، تخریب جنگل‌ها و بهره‌برداری بیش‌ازحد از مراتع را از دلایل بروز این پدیده به شمار می‌رود.

رحیمیان گفت: تغییرات وسیع کاربری اراضی، کنترل بی‌برنامه و بدون رعایت حداقل نیازهای محیط زیستی در رهاسازی منابع آب کنترل‌شده توسط کشورهای بالادست و همسایه و حتی در یک سرزمین واحد سیاسی، به همراهی عوامل متأثر از پدیده بزرگ مقیاس تغییر اقلیم ازجمله مهم‌ترین عواملی است که در بسط پدیده گردوغبار نقش‌آفرینی می‌کند.

وی ادامه داد: این پدیده و هم‌زمانی آن با سایر بحران‌های اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی در غرب آسیا، دامنه اثرات نامطلوب آن را دوچندان کرده است.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران تصریح کرد: پدیده گردوغبار یکی از مصادیق معضلاتی است که ذاتی چند رشته‌ای دارد که مواجهه با آن نیاز به هم‌افزایی در عرصه‌های مختلف علوم و مهندسی دارد.

وی اضافه کرد: از منظری دیگر عرصه‌ای مناسب به‌منظور به محک گذاشتن اقدامات هم آهنگ و محوری است و ذات چند رشته‌ای حاکم بر موضوع گردوغبار می‌تواند در درون خود فرصتی به‌منظور افزایش توانمندی‌های حل مشکلات چند رشته‌ای را فراهم آورد.

وی بیان داشت: امروزه ۱۸ استان کشور ازجمله خوزستان، کردستان، لرستان، ایلام، بوشهر، کهکیلویه و بویر احمد، فارس، تهران، آذربایجان‌های غربی و شرقی تحت تأثیر دامنه گردوغبار قرار داشته و با توجه به درگیر شدن سایر کشورها این دامنه اثرپذیری و اثرگذاری افزون خواهد شد.

وی گفت: با توجه به گستردگی منشأ و ابعاد ملی و بین‌المللی این پدیده، عدم توفیق در مهار، ایجاد زیرساخت‌ها و ترویج فرهنگ‌سازی، تخریب هرچه بیشتر و زنجیره‌ای منابع، سرمایه و ثروت انسانی و طبیعی با الگوی تصاعد هندسی شکل خواهد گرفت.

رحیمیان افزود: از دیگر اثرات این پدیده تاثیرنامطلوب و مخرب آن بر سلامت انسان است که محدود به دامنه‌های جغرافیایی و سیاسی نبوده و فراگیری قابل‌توجهی دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج