۷۳۳۳۹۰
۳ نظر
۵۰۰۲
۳ نظر
۵۰۰۲
پ

‍ چالش جدید دلار برای مسافران ایرانی

ارز ۴۲۰۰ تومانی که قرار بود تلاطم بازار ارز را بخواباند، باعث مواج‌تر شدن صنعت گردشگری پر چالش ایران شد. صنعتی که گرچه تا قبل با چالش‌های بسیار همراه بود اما ارز نایاب و افزایش عوارض خروج از کشور گردشگری خروجی را با مشکلات بیشتری مواجه کرد. البته گردشگری ورودی نیز از این ماجرا بی‌نصیب نبود. تبدیل دلار به ریال نیز گردشگران خارجی را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

روزنامه ابتکار نوشت: ارز ۴۲۰۰ تومانی که قرار بود تلاطم بازار ارز را بخواباند، باعث مواج‌تر شدن صنعت گردشگری پر چالش ایران شد. صنعتی که گرچه تا قبل با چالش‌های بسیار همراه بود اما ارز نایاب و افزایش عوارض خروج از کشور گردشگری خروجی را با مشکلات بیشتری مواجه کرد. البته گردشگری ورودی نیز از این ماجرا بی‌نصیب نبود. تبدیل دلار به ریال نیز گردشگران خارجی را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

اتفاقی که معاونت گردشگری سازمان میراث به عنوان متولی از زمان اعلام تغییرات نرخ ارزی سعی در رفع آن داشته است. از آخرین اقدامات آن رایزنی با بانک مرکزی برای حذف بانک‌ها از چرخه پرداخت ارز مسافرتی است. اتفاقی که البته هنوز رقم نخورده و منتظر رای مثبت نهادهای مربوطه است.

بانک مرکزی از اواخر فروردین‌ماه با تغییر مقررات ارزی، خرید و فروش ارز در صرافی‌ها را ممنوع و با حذف ارز دولتی سابق که کمتر از ۳۸۰۰ تومان بود، نرخ ۴۲۰۰ تومان را برای دلار اعلام کرد و در ادامه با اولویت‌بندی کالاها و خدمات وارداتی نحوه پرداخت ارز به کالاهای اساسی را مشخص کرد. با آن‌که در دستورالعمل‌های بانک مرزی ضوابط تخصیص ارز مسافرتی تعیین شد، اما فعالان گردشگری که به نوعی واردکنندگان و صادرکنندگان این صنعت به شمار می‌آمدند، از این قافله کنار گذاشته شدند و در این بین پیگیری‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی راه به جایی نبرد. هرچند بانک مرکزی قول‌هایی در این‌باره داد اما تخصیص ارز مسافرتی که پیش از خروج مسافر از کشور و در فرودگاه رخ می‌داد، با توجه به رویه سفارتخانه‌ها و از طرفی نادیده گرفتن آژانس‌های گردشگری در اولویت‌های ارزی، مسافران را ناخواسته به بازارهای زیرزمینی ارز هدایت کرد. اتفاقی که سبب شد خلاءهای این مصوبه بویژه در بخش ارز مسافرتی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به صراحت دیده شود و تاثیرات خود را بر وضعیت صنعت گردشگری بگذارد.

خلائی که سازمان را بر آن داشته تا معاون اول رئیس جمهوری، رئیس کل بانک مرکزی را برای حل مشکلات این بخش همراه کند. گرچه با گذشت دو ماه هنوز نتایج مذاکرات و رایزنی‌های آن سازمان با بانک مرکزی نامعلوم است اما معاون گردشگری از رایزنی با بانک مرکزی برای حذف بانک‌ها از چرخه پرداخت ارز مسافرتی خبر داده است. اتفاقی که شاید بتواند بخشی از مشکلات را رفع کند.

محمد محب‌خدایی با اشاره به واگذاری عملیات پرداخت ارز مسافرتی به دفاتر خدمات مسافرتی که درحال تنظیم مقررات و ساز و کار آن با بانک مرکزی است، به ایسنا گفت: کلیات این طرح مشخص شده، اما بانک مرکزی به تضمین‌ها و سازو کاری مشخص‌تر نیاز دارد که مشترکا و با همراهی آژانس‌های گردشگری در حال تنظیم آن هستیم. وی افزود: در فرآیند جدید دفاتر خدمات مسافرتی همان کار صراف‌ها را برای مسافران انجام می‌دهند، سیستمی هم تعریف شده است که بازار سیاه شکل نگیرد. در واقع بانک‌های عامل کاملا از این چرخه حذف نمی‌شوند، ولی در مکانیزم جدید، دیگر نیاز نیست مردم به بانک‌ها مراجعه کنند و دسترسی سهل‌تر خواهد شد. مسافران از آژانسی که خدمات خریده‌اند، پس از کنترل مدارک و درصورتی که قبلا ارز مسافرتی سالانه خود را دریافت نکرده باشند، حواله ارزی دریافت می‌کنند و آژانس‌ها از طریق سامانه‌ای که طراحی می‌شود به بانک‌های عامل متصل می‌شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شهین سیفی

      یک سنگو یک دیوانه میندازه تو چاه صد تا عاقلدنمتونهددر بیاره از انروز تا الان چند هزار مدل تصمیم گرفتند

    • بدون نام

      اخه این نوع کشورداری که مضحکه تمام کشورهای دنیا شده تا کی میخواهد ادامه یابد یعنی یک ادم باهوش توی کشور نبود که یک راهکار نشونتون بده .این از عوارض این سخن است که اگه دانشمندان میخواهند کشور را ترک کنند بگذارید بروند ما خودمان کشوررا به گند میکشیم.

    • علی

      تعریف این بروکراسی های اداری باعث رانت و فساد میشه. چرا دولت توجهی به مبانی اولیه اقتصاد نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج