جاباما
۷۳۳۵۱۰
۱۸ نظر
۵۰۰۸
۱۸ نظر
۵۰۰۸
پ

ناصری: جنگ روانی علیه روحانی راه انداخته‌اند

برای بررسی اهداف و مصادیق جنگ روانی مخالفان داخلی علیه دولت با عبدالله ناصری فعال سیاسی و عضو بنیاد باران گفت‌و‌گو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

ایران نوشت: برای بررسی اهداف و مصادیق جنگ روانی مخالفان داخلی علیه دولت با عبدالله ناصری فعال سیاسی و عضو بنیاد باران گفت‌و‌گو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

چه عواملی در داخل کشور کمک می‌کند که جنگ روانی دولت‌های متخاصم علیه ما به موفقیت نزدیک‌تر شود؟

باید توجه داشت که از آغاز شکل‌گیری نظام، همواره شاهد یک جنگ و فشار روانی از سوی دولت‌های متخاصم به جمهوری اسلامی بوده‌ایم. بنابراین، این امر پدیده جدیدی نیست. اما همان طور که اشاره کردید، آنچه که امروز مهم است، شرایط داخلی ما است که به طور مستقیم بر موفقیت یا شکست این جنگ روانی تأثیرگذار است.

در این زمینه دو اتفاق تأثیر بسیاری بر کم یا زیاد بودن اثرات جنگ روانی دارد؛ یکی کمرنگ یا پررنگ شدن کارکرد یا کارآیی حکومت در نگاه جامعه و دیگری وضعیت رسانه‌های داخلی است. به عبارت دیگر، وقتی کارآیی حکومت بالا باشد، به نیازها پاسخ داده شود و مردم از زندگی خوبی برخوردار باشند، جنگ روانی نمی‌تواند مؤثر باشد. از سوی دیگر، به هر میزان که رسانه‌های حکومتی و غیرحکومتی به معنای واقعی کلمه درون یک ساز و کار شفاف اطلاع‌رسانی حرکت کنند، طبیعتاً افکار عمومی جامعه کمتر از رسانه‌های خارجی تأثیر می‌پذیرد و به دنبال آن، جنگ روانی بی اثر می‌شود.

برخی معتقدند در داخل نیز ما با جریان‌هایی مواجه هستیم که جنگ روانی با منشأ خارجی را تقویت می‌کنند یا دستکم اینکه در همان مسیر، یعنی ناامیدی مردم حرکت می‌کنند، ولو با عناوین و با نیت‌های دیگر، دیدگاه شما چیست؟

اگر یک نظام سیاسی دستاوردها و موفقیت‌های خود را در قاب منافع ملی تصویر کند، هیچ جنگ روانی نخواهد توانست آن دستاوردها یا عملکرد نظام را تحت‌الشعاع قرار دهد. اما متأسفانه امروز خرده گفتمان‌های مختلفی درون حاکمیت و متأثر بر گفتمان مسلط هستند که عملکرد غیرشفافی دارند. مضافاً اینکه گاهی در برخی زمینه‌ها توفیقاتی به دست آوردیم که اتفاقاً موفقیت‌های دیرپایی نیستند. باید در نظر داشت که در نظم نوین جهانی، کشورها دستاوردهای خود را براساس ضرر و زیان ملی دسته‌بندی و تعریف می‌کنند.

فشارهای مختلفی در زمینه برجام یا «اف.ای.تی.اف» بر دولت وارد می‌شود. آیا این موارد را می‌توان نشانه جنگ روانی در داخل و علیه دولت دانست؟

تقلاهایی از این دست برای اینکه ایران مطابق هنجارهای بین‌المللی رفتار نکند، ناشی از رویکردهای به غایت منفی‌نگرانه نسبت به نظام بین‌الملل است. زیرا گریزی از این نیست که کشور عضو جامعه بین‌الملل، میلش باشد یا نباشد، باید براساس چارچوب‌های پذیرفته شده عمل کند. اما فشارهایی از این دست ناشی از نظام فکری توهم پنداری است که هر مسأله‌ای را یک توطئه می‌بیند.

بنابراین، قائل به فشار یا جنگ روانی علیه دولت نیستید؟

حتماً فشار روانی علیه دولت هست، اما این فشارها، مسأله مهم‌تری را یادآوری می‌کند و آن اینکه نظام حکومتی کشور دچار دوپارگی است، به این معنی که بخشی از نهادهای قدرتمند نمی‌خواهند با دولت همکاری داشته باشند، این در حالی است که شرایط خطیر کشور و جامعه اقتضا می‌کند همه ارکان کشور همراستا و در یک مسیر باشند و از دولت پشتیبانی کنند. اما متأسفانه در کشور ما نه تنها به بسیاری از مسائل داخلی و خارجی نگاه ایدئولوژیک داریم، بلکه نحوه تعامل یا رفتار بخش‌های مختلف حکومت هم نگاه‌های ایدئولوژیکی دارند.

جلسات سران قوا و معاونان برای تصمیم‌گیری درباره مسائل اقتصادی، می‌تواند تداعی کننده جلسات سران قوا در دوران جنگ و درعین حال نشانه شرایط خطیری باشد که کشور و نظام پیش رو دارد. باوجود این، چرا گفتمان‌های درون قدرت مورد اشاره شما، بی توجه به این شرایط خطیر همچنان منافع بخشی را به منافع ملی ترجیح می‌دهند؟
آنان کسانی هستند که ترجیح می‌دهند تحریم‌ها کماکان ادامه پیدا کند، زیرا در دوران تحریم منافع بسیار سنگینی را جذب کردند. اما در دوران دفاع مقدس، جمهوری اسلامی ساختار متمرکز و منسجم تری داشت. امروز که حساس‌ترین زمان‌ها بعد از انقلاب را سپری می‌کنیم، نه تنها نظام سیاسی متمرکز نیست، بلکه دوپاره هم هست. مثالی بزنم.

گاهی سران قوا در تریبون‌های علنی با هم بحث می‌کنند، درحالی که می‌توانند مسائل را در جلسات خود حل کنند، اما چون این مسائل در آن جلسات حل شدنی نیست، برای یارگیری در جامعه، بحث‌ها به تریبون‌های عمومی کشیده می‌شود. من به شخصه از جلسات سران قوا در این سال‌ها خروجی چندانی نمی‌بینم. امروز دستگاه اجرایی معتقد است فعالان محیط زیستی بازداشت شده جاسوس نیستند، اما دستگاه قضایی بر نظر خود پافشاری می‌کند و آنها را جاسوس می‌داند.

هدف جنگ روانی مخالفان علیه دولت چیست؟

بهترین شرایط برای جریان‌های قدرتمند فاقد نظارت، سال‌های 84 تا 92 است که هر سه قوه کشور تحت نظر این نهادها و یکسو و یکپارچه‌تر بودند. اما اکنون که این وضعیت حاکم نیست، از جنگ روانی علیه دولت یا نهادهای قانونگذاری غافل نمی‌شوند تا وقتی این نهادها را در اختیار ندارند، از این طریق بتوانند آنان را به مسیرهای مورد نظر خود هدایت کنند. اما به نظر من فعالیت‌های آنان تنها علیه دولت نیست، بلکه علیه نظام سیاسی است.

می‌توان از این جنگ روانی مثالی زد؟

من یک روزنامه شاخص تندرو در کشور را مثال می‌زنم که اتفاقاً این روزنامه، کاملاً حکومتی است و از بیت‌المال ارتزاق می‌کند. این روزنامه، درست پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 با دولتی که آن را با خود همسو نمی‌دید، بنای ناسازگاری گذاشت و با وجود اینکه حتی نظر مقامات عالی کشور بر امضای برجام بود، اما این رسانه کماکان کوس مخالفت با دولت و برجام را می‌زد، حالا یا تقسیم کار می‌شد یا نه، اما قطعاً این رسانه جزو محافلی است که به نظر می‌رسد تذکرات مقام‌های عالی نظام هم بر رویکردهای آنان اثرگذار نیست.

امروز هم این روزنامه بعد از خروج امریکا، امضاکنندگان برجام را که در اصل اجرا کنندگان منویات نظام هستند را به عنوان خائنان به کشور معرفی می‌کند. این چیزی جز همان جنگ روانی و البته یک جنگ روانی بی وقفه نیست.

چشم اندازی که اشاره کردید که یکی از راه‌های خنثی کردن جنگ روانی داشتن رسانه مستقل است، در کوتاه‌ترین زمان دور از دسترس نیست.

امروز رسانه قدرت زیادی در جهت‌دهی به افکار عمومی دارد و سیاست‌های کلان بسیاری از کشورها با رسانه‌ها به منزله تسهیل کننده این سیاست‌ها اعمال می‌شود. اگر ما فاقد رسانه‌های آزاد باشیم، نمی‌توانیم بسیاری از اهداف خود را دنبال کنیم. مثال کره شمالی، نشان می‌دهد هرچند این کشور بعد از 70 سال درحال حل مناقشات خود با امریکا است، اما اگر کره شمالی یک پادگان بزرگ نبود و فضاهای آزادی برای رسانه‌ها و مردم ایجاد می‌کرد، امروز در فرآیند مذاکره با امریکا هزینه‌های بسیار کمتری می‌پرداخت و همه چیز را تقدیم این کشور نمی‌کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دیگه حالمون ازین حرفها بهم میخوره اینم که شد زمان احمدینژاد همین شنا چقدر براش پاپوش درست کردین حالا بدهکارم شدیم بابا بسه دیگه خدا لعنتتون کنه چه سنگی چه دخالتی بابا یان دولت پیر خسته فرتوط توان کار کردن نداره
      قبر هست
      قیامتی هم هست
      جهنمی هم هست

    • بدون نام

      این روزنامه که گفتیدکیهانه اگرمی خواهیدازموضع اش عقب نشینی کندمگراحمدی نژادراریس جمهورکنیدان وقت اگرکل مملکت هم فناشود موافقه ولی خداوکیلی مردم مخالف سیاستهای دولت هستندچون این مردمندکه چوب این سیاست غلط رامی خورندالبته روحانی هم تااندازه ای بیگناهست همه این کارهازیرسرترامپه خداکندزودتردوره ریاستش تمام شود البته تاان موقع بیشترماتمام میشویم

    • عاسی

      مملکت رو داره آب میبره . عین خیالتون نیست ؟! این گرانی های بی پایان بدنه جامعه رو ازهم میپاشه . چرا کسی ککش هم نمی گزه . اوضاع فاجعه باره .

    • ALI

      آقای ناصر مثل اینکه اطراف را خوب نمی بینی. فردا صبح وقتی از خواب بیدار شدی دو‌لیوان دوغ غلیظ بخور حالت خوب میشه.

    • بدون نام

      گند زدید به کشور تازه داره میگه جنگ روانی علیه روحانی راه انداختن.اون از احمدی نژاد و اینم از روحانی .بابا جمع کنید این بساطتون رو.جوان ها نمیدونن چه باید بکنن تا برن سر کار.اگه پارتی نداشته باشن که دیگه کلاهشون پس معرکست

    • بهروز اباذری

      مگه سال پیشوای روحانی فکر این چیزها نکرده بود که ميگفت به من رای بدین... اگه بگین نکرده بود مطمئنا عقل سلیم این رو نمی پذیره ...پس اون همه وعده وعید آقای روحانی باد هوا بود.....

    • سالک

      آقای ناصری با کمال احترام میگویم واقعا آنچه که گفتید خودتان اصلا قبول دارید یانه . وجدانا خودتو قاضی کن و قضاوت کن.

    • مالک

      واقعا آن چیزی که گفتید آقای ناصری خودتون وجدانا قبول دارید یانه.ممنون

    • پریسا

      حتما بابای بیچاره من بود گفت سطح توقع مردم بالا نبرید اونم الان که همه فقط دنبال سیر شدن شکم هستن

    • بدون نام

      حالت تهوع پیدا کردم چرا نمیخواید قبول کنید مردم دارن گشنگی میمیرن روحانی میگه تورم زیر بیست درصد این مال اوناست که کارمند هستن پس کارگرا و قشر بزرگ جامعه که بیکارن چیکار کنن اونا با چه پولی این تورم را تحمل کنن مردم کار با چپ راست سیاه سفید روحانی احمدی نژاد ندارن کار با سفره جلوشون دارن که باید سنگ بخورن گشنگی مردن

    • دیدگاه

      بابا چه جنگ روانی !؟چه کشکی چه دوغی ؟!
      مردم و بیچاره کردین با این کشور داریتون .
      کلا امید به زندگی رو از ما جوانها گرفتین
      فکر کردین مثلا روحانی نباشه ما به رئیسی رای میدیم؟!
      موضوع این حزب و اون حزب نیست ......

    • بدون نام

      ما که این آقا رو نمی شناسیم ولی همینقدر بدونن که هیچکس علیه رییس جمهور جنگ روانی نیانداخته است. خود ایشان متصدی این امر بوده اند یعنی دکتر.

    • بدون نام

      نمی دونم این روزها همه اعضای دولت تکیه کلامشون شده جنگ روانی علیه دولت !!! داداش دیگه این حرفها کهنه شده بسه مردم رو با زبون بازی و دروغگویی فریب دادید کدام جنگ روانی مگه کور هستید و این همه گرانی ها رو نمی بینید البته حق با شماست چون آنقدر در نازو نعمت حاصل از جیب مردم مفت خوری کردید که از بازار و وضع مردم خبر ندارید بلاخره یک روزی کاسه تون چپه میشه و درزباله دانی تاریخ خفه می شوید .این مردم هم خدایی دارند

    • بدون نام

      شما خودت روانی هستی که فکر میکنی جنگ روانی راه انداختن

    • بدون نام

      کدام جنگ روانی فقروبدبختی تاگلوماراگرفته چرابایدجوان ۲۹ ساله من یک معلم بازنشسته ازدردبیکاری بره شاگردبنایی ودراثراستانداردنبودن محل کارش دچاربرق گرفتگی وفوت کنه وتمام فامیل راعزداروحاصل سی سال زحمت من که بابدبختی بزرگش کرده بودم ازبین بره ونه بیمه ای ونه چیزی اینهاتمامابخاطر اینه که کارمناسب با فن وتکنیک برای جوانان ماوجودندارد

    • بدون نام

      مردم دچار مشکلات زندگی هستند آیا اسمش جنگ روانیه‌‌‌‌.

    • بدون نام

      باید چی کار کنن بشی من تماشا کنن تا کشور نابود بشه چرا هر کس از دولت انتقاد میکنه سریع صحبت از جنگ روانی علیه دولت میکنید امروز ۹۸ درصد مردم از عملکرد اقتصادی دولت رضایت ندارن خوب اگر این افرا بیان از دولت حمایت کنن مردم نمی گن همشون باهم یکین گرانی بیداد میکند حقوقها عقب افتاده برجام تکه پاره شد اعتراضات به خیابانها کشیده شده دیگه تا کی باید صبر کنن هیچ افق روشنی هم در آینده کشور دیده نمیشه اگر همه سکوت کنن باید به عقلشان شک کرد

    • بدون نام

      وقتی فرمانرواثبات قدم نداردومتناقض سخن میگویدوعده پوچ وبی اساس میدهد کشوردچار تزلزل وبی هدفی است که هیچکدام وعده هامحقق نشده هزاران مشکل خوددولت ایجاد کرده جنگ روانی طرف مقابل موثرتراست یا ضعف شخصیتی وناکارامدی دولت ؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج