۷۳۳۵۲۲
۱۳ نظر
۵۰۰۹
۱۳ نظر
۵۰۰۹
پ

قیمت تصویب واژه در فرهنگستان ۱۲ میلیون است؟

حداد عادل با اشاره به این که فرهنگستان زبان و ادب فارسی حدود ۵۵ هزار واژه مصوب داشته است، این شایعه را که ساخت هر واژه ۱۲ میلیون تومان به بیت‌المال تحمیل کرده است، دروغ محض دانست.

خبرگزاری تسنیم: حداد عادل با اشاره به این که فرهنگستان زبان و ادب فارسی حدود ۵۵ هزار واژه مصوب داشته است، این شایعه را که ساخت هر واژه‌ ۱۲ میلیون تومان به بیت‌المال تحمیل کرده است، دروغ محض دانست.

قیمت تصویب واژه در فرهنگستان ۱۲ میلیون است؟

در ایران سال‌هاست که فرهنگستان زبان و ادب فارسی تلاش کرده تا برای برخی از واژگان بیگانه که وارد زبان فارسی شده‌اند، معادل فارسی انتخاب کند. در سال‌های اخیر برخی نسبت به رویه واژه‌گزینی فرهنگستان انتقاد کرده و عنوان کرده‌اند که طبق بودجه مصوب شده برای فرهنگستان در یک‌سال، این نهاد برای هر واژه حدود 12 میلیون هزینه صرف می‌کند؛ این در حالی است که به گفته کارشناسان واژه‌گزینی یک کار کاملاً علمی است که رویه‌ای منطقی دارد.

غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در نشستی با سرگروه‌های درس زیست‌شناسی به نحوه واژه‌گزینی فرهنگستان اشاره کرده که گزارش مشروح آن در خبرنامه گروه آموزش زبان و ادب فارسی فرهنگستان به چاپ رسیده است.

او در بخشی از صحبت‌هایش در این نشست با بیان اینکه واژه‌گزینی بحثی شخصی و فردی نیست، گفته است: «اینکه اغلب اسم بنده با فرهنگستان همراه است، صرفاً به این سبب است که من در اینجا مسئول هستم. بعضی‌ها تصور می‌کنند که فرهنگستان دستگاهی است مثل آب‌میوه‌گیری یا مثل دستگاه مُهرزنی که چیزی به عنوان ورودی به این دستگاه می‌دهند و من به سلیقه خود چیزی در برابر آن وضع می‌کنم! ابداً این‌طور نیست. علم واژه‌گزینی روش منطقی دارد.»

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داده: «در 21-22 سال گذشته در حدود 55 هزار واژه مصوب در رشته‌های مختلف داریم و از این 55 هزار تا، حدود دو هزار واژه‌های عمومی‌اند که از دل یک رشته در نیامده‌اند، فرض کنید کلمه «سلفی» چیزی نیست که ما از یک متخصص بپرسیم. این واژه‌ای عمومی است. اما واژه‌های زیست‌شناسی و ریاضی و فیزیک و رشته‌های دیگر هم جزء آن 55 هزارتاست. این را هم بدانید که کل واژه‌های فرهنگستان اول و دوم، که یکی از سال 1314 تا 1332 دایر بوده و دیگری از سال 1349 تا 1358، به چهار هزارتا نمی‌رسد. اما در فرهنگستان سوم، 55 هزار واژه تصویب شده است.»

حدادعادل افزوده است: «در سال 1395 در حدود پنج شش هزار واژه را بررسی کرده‌ایم که سه هزار واژه به تصویب رسیده است. و اینکه گاهی در فضای مجازی حواشی‌ای درست می‌کنند و می‌گویند فرهنگستان در طول یک سال فقط 270 واژه ساخته و هر واژه‌ای 12 میلیون تومان به بیت‌المال تحمیل شده، نادرست و اصلاً دروغ محض است. ما چند هزار واژه را بررسی کرده‌ایم؛ نه بودجه‌مان آنقدر زیاد بوده نه واژه‌هایمان آنقدر کم...»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حداد عادل اول اسم خودشو واژه سازی کنه،چه دکانی برا خودش درست کرده

    • شکیبه

      واژه راست دیگه تو این کشور نداریم . تنها واژه دروغ وتکذیب است .

    • بدون نام

      همیشه این تکذیبها درست از آب در اومده حداد نا عادل

    • بدون نام

      باورش سخته که این آقایون مجانی کاری انجام بدن! خخخخخخ

      پاسخ ها

      • احسان

        لایک

    • بدون نام

      حداد این بار راست گفته، قیمت ۱۲ میلیون برای هر واژه محاسبه دلار با نرخ دولتی است و از آنجاییکه ایشان به دلار حقوق می‌گیرد اگر به نرخ آزاد حساب کنیم هر واژه بیش از ۱۲ میلیون هزینه برده است.

    • بدون نام

      بهتره واژه های فارسی را از تاجیکستان وارد کنیم هیچ هزینه ای هم نداره، دکان خیلی ها هم تعطیل میشه.

    • بهرام

      تو اول اسم عربی خودتو واژه سازی کن بعد به فکر متساوی الاضلاع باش !آقای درویش شیر خدا آهنگر دادگر!!!!

    • بدون نام

      واله و باله تو این وضعیت خراب اقتصادی بودجه گذاشتن برای اسم عوض کردن گناهه گناهه گناه اگر این آقا ذره ای ایمان و انصاف داشته باشه بودجه‌ای که هر سال از بیت المال میگیره به مدرسه های کپری و چادری میده تا فرهنگ واقعی رو اونجا توسعه بده!

    • کارمند

      یکی از جاهای بسیار بی مورد و مشکل ساز همینجاست

    • م.م

      غلامعلی حداد عادل منظوزش اینه که زیادتر از اینا خرج برمیداره و شما در جریان نیستید

    • بدون نام

      اینو هم ببینید
      سلام
      برای دقیقه ای لبخند ، مطالب صفحه ۹۹ زیست شناسی یازدهم را باهم بخوانیم :

    • علی

      سلام، حالا دوازده میلیون نه یازده میلیون و نیم، استاد شما مشکلات مردم رو حل کن بخدا ما فارسی دری صحبت میکنیم،، نون دونی جدید مبارکه انشاءالله،،، امان از دل مردم بادا و دگر هیچ مگوی ..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج