جاباما
۷۳۴۳۱۰
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

هشدار محیط زیستی ۱۵ هنرمند در یک نمایشگاه

کیوریتور نمایشگاه نقاشی و مجسمه "بوم" که این روزها در گالری ویستا به تماشاست، نگاه علمی و پژوهشی به مساله محیط زیست را اولویت انتخاب آثار در این نمایشگاه عنوان کرد.

خبرگزاری ایسنا: کیوریتور نمایشگاه نقاشی و مجسمه "بوم" که این روزها در گالری ویستا به تماشاست، نگاه علمی و پژوهشی به مساله محیط زیست را اولویت انتخاب آثار در این نمایشگاه عنوان کرد.

ستاره حسینی، کیوریتور این نمایشگاه درباره جزئیات آن توضیح داد: از عنوان پیداست نمایشگاه به زیست‌بوم به عنوان مکانی برای زندگی همه موجودات زنده و روابط بین آنها اشاره دارد. اما نکته مهم درباره این نمایشگاه زیست‌محیطی، رویکرد علمی و پژوهشی آن است.

وی افزود: سال‌هاست روی محیط زیست ایران تمرکز دارم و در نمایشگاه‌های مختلفی با این گرایش شرکت کرده‌ام. از سوی دیگر در دانشگاه سوره به دانشجویان کارشناسی ارشد، تصویرسازی علمی تدریس می‌کنم و تلاش کردم به دانشجویان کمک کنم که وجه پژوهشی و علمی آثارشان را گسترش دهند. چون به نظرم بسیار مهم است که آثار هنری با این موضوع، از پشتوانه علمی بهره ببرند؛ بنابراین بنای تدریس را بر اهمیت همین موضوع گذاشتم.

حسینی توضیح داد: انگیزه اولیه این نمایشگاه از همین علاقه بود و تلاش کردم آثاری را جمع‌آوری کنم که هم زیست‌محیطی و هم پژوهش‌محور باشند. به همین دلیل روند علمی پژوهشی هنرمندان در دفترچه‌ای همراه نمایشگاه ارائه شده و در دسترس است.

این هنرمند درباره نحوه انتخاب آثار و هنرمندان گفت: برخی از آنها کسانی بودند که از ابتدا همراهشان بودم و در جریان فکری و شکل‌گیری کارشان حضور داشتم. برخی از آنها هم کسانی بودند که از قبل در زمینه محیط زیست کار کرده‌اند و در واقع دغدغه آن را دارند؛ البته تاکیدم روی این بود که با هنرمندانی کار کنم که نگاه علمی به تولید اثر در این زمینه داشته باشند.

او همچنین گفت: هنرمندان دنیا در دهه‌های اخیر بسیار به موضوع محیط زیست پرداخته‌اند. زیرا مسائلی که امروز با آنها درگیر هستیم پیامد رفتارهای غلط خود ما با محیط اطرافمان است. مانند معضلات آب، گرم شدن زمین، از بین رفتن موجودات، آلودگی هوا، ... هنرمندان به دنبال عنوان کردن این پیامدها و مشکلات هستند. به همین دلیل گمان کردم می‌توانم کمی در این زمینه موثر باشم و دل‌مشغولی هنرمندان را گردآوری کنم.

حسینی در تکمیل سخنش گفت: درست است که در تولید اثر هنری، مبانی تصویری هم اهمیت دارد اما در بسیاری از گرایش های معاصر موضوع و زمینه فکری اثر نیز به اهمیت آن می‌افزاید؛ بنابراین فقط استفاده کردن از تصویر حیوانات و گیاهان برای تولید یک اثر با جنبه‌های زیست‌محیطی کافی نیست و برای ورود به این عرصه باید نگاه علمی به سوژه داشت. این روند فکری برایم بسیار مهم بود و در انتخاب آثار نیز تاثیر داشت.

او درباره موضوع آثار نیز گفت: موضوع خاصی به هنرمندان ندادم و اجازه دادم که به دغدغه‌های شخصی خود در این زمینه بپردازند. به همین دلیل آثار بسیار متنوع هستند. درباره آب، آلودگی هوا،‌ انسان، ماهی و حتی میکروب کار داشتیم و جالب است تنها زشتی‌ها تصویر نشده بلکه برخی از هنرمندان به جنبه‌های مثبت نگاه کرده‌اند. مثل مجموعه‌ای از آثار یکی از هنرمندان که به اهمیت میکروب‌های سودمند برای زندگی بشر اشاره دارد.

در ادامه، ستاره حسینی درباره آثار چنین گفت: در مجموع دو مجسمه داریم و باقی آثار نقاشی هستند. هنرمندان هر کدام به فراخور موضوع و انتخابشان از متریال‌های مختلف برای بیان دغدغه‌هایشان استفاده کردند.

این هنرمند در پایان توضیح داد: گرایش زیست محیطی در هنر، با وجهه علمی در دنیا گرایش تازه‌ای است و برای همین بستر مطالعاتی کارهای ارائه شده در این نمایشگاه برایم اهمیت ویژه داشت.

هنرمندان شرکت‌کننده در این نمایشگاه: سمیرا اصلان‌خانی، مهناز پسیخانی، ابراهیم حسن‌زاده دیزج، عاطفه خاص، لیلا رفاهی، مریم زرگر، ریحانه سواری، مریم طلوعی، سبا عربشاهی، محمدعلی عدیلی، مینا عبدوس، عصمت علیرضایی، پروانه قسمتی مطلق، لیلا گودرزی و علی نورپور هستند.

نمایشگاه "بوم" تا چهارم تیر ماه در گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری (تخت طاووس) خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ برپاست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج