۷۳۵۲۵۷
۱۱ نظر
۵۰۱۱
۱۱ نظر
۵۰۱۱
پ

خروج کامل توتال از ایران

در حالی‌ که هنوز قرارداد توتال با ایران برای توسعه میدان‌های نفت و گاز کشور، به شکل رسمی برقرار بوده و این شرکت خروج خود از این قرارداد را اعلام نکرده است، مدیرعامل آن امروز (چهارشنبه) در مصاحبه‌ای با خبرگزاری CNBC جملاتی از سر بدبینی در خصوص آینده تجارت شرکت توتال در ایران بر زبان آورده است.

تابناک: در حالی‌ که هنوز قرارداد توتال با ایران برای توسعه میدان‌های نفت و گاز کشور، به شکل رسمی برقرار بوده و این شرکت خروج خود از این قرارداد را اعلام نکرده است، مدیرعامل آن امروز (چهارشنبه) در مصاحبه‌ای با خبرگزاری CNBC جملاتی از سر بدبینی در خصوص آینده تجارت شرکت توتال در ایران بر زبان آورده است.

پس از آنکه در سال ۹۳ تحریم‌های نفتی ایران به ‌واسطه برجام و توافق هسته‌ای لغو شد، شرکت توتال فرانسه، یکی از غول‌های بزرگ نفتی دنیا وارد قراردادی عظیم برای توسعه میدان‌های نفت و گاز پارس جنوبی در ایران شد. با این ‌حال، اکنون این شرکت به‌ واسطه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌های این کشور، آماده خروج از این قرارداد و پروژه پارس جنوبی می‌شود.

این امر به ‌واسطه تحریم‌های ثانویه آمریکاست که ایالات‌متحده بر شرکت‌هایی که وارد مراودات تجاری با ایران شوند، وضع می‌کند. پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای آمریکا به شرکت‌های اروپایی و سایر شرکت‌ها ۹۰ تا ۱۸۰ روز فرصت داده است که کسب‌وکار خود در ایران را تعطیل کنند.

در همین رابطه، «پاتریک پویان» مدیرعامل توتال که هنوز شرکتش برای خروج رسمی از قرارداد نفتی خود با ایران اعلام رسمی نداشته است، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری CNBC در حاشیه نشست اوپک در وین بیان کرده: هیچ شرکت بین‌المللی مانند توتال در دنیا وجود ندارد که بتواند در کشوری که تحریم‌های ثانوی در آن برقرار است کار کند. من این اجازه را ندارم. این واقعیت دنیای ماست.

وی به‌ صراحت بیان کرد، موضوع او دراین‌باره البته در راستای سیاست‌های رهبران اروپا در خصوص ایران و برجام که به دنبال نجات توافق هسته‌ای با ایجاد ساختارهای قانونی جدید هستند، نیست، ولی گفته که او به‌عنوان مدیرعامل شرکت بزرگ توتال باید «عمل‌گرا» باشد و «با واقعیت روبه رو شود».

وی افزود: واقعیت این است که امروزه سرمایه جهانی در دست آمریکاست. این‌که آمریکا از این ابزار برای تعیین قاعده و قانون برای دیگر کشورهای استفاده می‌کند، کاری درست یا خطاست، این موضوع، بحثی جداگانه است.

وی ادامه داد: ایالات‌متحده می‌تواند به ‌سادگی تصمیم بگیرد که شرکت من به منابع و کانال‌های مالی آمریکا دسترسی نداشته باشد. بگذارید با شما صریح صحبت کنم. اداره شرکتی بزرگ و بین‌المللی مانند توتال بدون دسترسی به منابع مالی آمریکا یا استفاده از شرکای آمریکایی غیرممکن است.

این جملات پویان به معنی آن است که به رغم عدم اعلام رسمی، شرکت توتال به‌وضوح از قرارداد نفتی خود با ایران خارج‌ شده است. در حال حاضر بر طبق آمار ۹۰ درصد عملیات مالی این شرکت توسط بانک‌های آمریکایی انجام می‌شود و بیش از ۳۰ درصد از سهام شرکت توتال نیز در اختیار سهامداران آمریکایی است. در حال حاضر این شرکت بیش از ۱۰ میلیارد دلار در پروژه‌های نفتی و گازی آمریکا سرمایه‌گذاری کرده است.

زمانی که این اعداد و ارقام را در مقابل رقم بسیار ناچیز ۴۶ میلیون یورویی که این شرکت تاکنون در ایران برای توسعه میدان‌ها پارس جنوبی سرمایه‌گذاری کرده مقایسه می‌کنیم، می‌توان به‌راحتی جملات صریح پاتریک پویان در خصوص «عمل‌گرایی» و «روبرو شدن با واقعیت» را درک و فهم کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بله امريكا دست روي شاه رگ حيات ي ايران گذاشته حالا توتال نباشه فردا هم شركت هاي نفتي چيني

    • بدون نام

      خدا کنه مسئولین درس بگیرن.خدا کنه

    • ناشناس

      گلابی های برجامی هست که با دروغ و عوامفریبی و هوچی گری و بی شرف بازی به ثمر نشسته،تف به شرف نداشته هر چی دولتمرد کدخدا پرست مزدوره

    • بدون نام

      ایران دیگر هرگز نباید با توتال قراداد ببندد وتوتال باید به مدت صد سال اجازه فعالیت در ایران نداشته باشد

    • بدون نام

      یکسال روزنامه کیهان این اتفاق را در صفحه اول خود منتشر کند همه بهش حمله کردند که شعور سیاسی ندارد.
      حالا بیایید جمعش کنید...
      خسارتهایی که بعد از کرسنت جناب نامدار به کشور وارد کردند.

    • بدون نام

      ایکاش روزی برسه که هم واقعیات را بفهمیم هم عملگرا بشیم انشاالله

    • بدون نام

      علی برکت الله

    • بدون نام

      چی شد پس
      شما که هر روز تو اخبار میگید که ریس جمهور فرانسه گفته برجام باید حفظ شود
      اروپا داره کشور ما رو مسخره میکنه
      با خارج شدن آمریکا از برجام کار برجام تمومه و ما باید با اتحاد و سخت کار کردن بتونیم حداقل تحریمها رو کم اثر کنیم
      پس خواهش میکنم دیگه حرف های اروپایی هارو تو اخبار در باره برجام نگید
      چون این توهین به مردم ایران است به همه

    • ALI

      جالب است تمام شرکتهای اروپای رفتن بعد به ما میگویم بر جام را رعایت کنید این آیا یک دستور نیست این یک جانبه است یا چند جانبه یکی به بنده توضیح بده.

    • سرباز ۴۰۲سومار

      اگر دولتمردان کشورمان همان روز های اول که توتال میخواست بیاد تو ایران قرارداد همکاری ببنده وادارش میکردند چندین میلیارد دلار بعنوان وجه الضمانت معامله در بانک مرکزی ایران ودیعه گذاری کند آلان هم جرات خروج از ایران را نداشت وقتی که به هر دلیل آمدن شرکت های خارجی به کشور مان را جشن گرفتند آنها هم جو گیر شده و آلان واسه ما گربه میرقصانند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تازه کل اطلاعات توسعه پارس جنوبی رو از ایران گرفت و میبره میده به قطر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج