۷۳۵۴۹۶
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

فرانسه و معمای بهترین ترکیب

قطبی کردن افکار عمومی ظاهراً تقدیر و سرنوشت اولیویه ژیرو است. اما مهاجم فرانسوی در جریان پیروزی ۱-۰ تیم ملی کشورش مقابل پرو بار دیگر نشان داد برای فرانسه چقدر ارزشمند است.

ورزش سه: دیدیه‌دشان سرمربی فرانسه در کنفرانس خبری پیش از بازی تیمش مقابل پرو درباره‌ی ژیرو جمله‌ای گفت که نشان می‌داد ظاهراً متوجه اشتباهش شده است. دشان گفت " وقتی ژیرو در زمین نیست تازه متوجه می‌شویم که او چقدر مفید می‌تواند باشد ". مهاجم چلسی با اضافه شدن به ترکیب فرانسه خیلی زود کاری کرد که تاثیر حضورش در میدان احساس شود.

در جریان پیروزی ۱-۰ فرانسه مقابل پرو که حضور آبی‌ها در مرحله‌ی دوم را قطعی کرد، شوت ژیرو بود که در بازگشت در مسیر کیلین امباپه قرار گرفت تا توسط او به تور دروازه‌ی پرو بوسه بزند. اما ژیرو حتی قبل از این صحنه بارها نشان داد که در صاحب توپ کردن دیگر هم‌تیمی‌های خود و تغییر ریتم بازی فرانسه چقدر تاثیرگذار می‌تواند باشد. ژیرو ثابت کرد که حذف او در بازی لو بلو با استرالیا اشتباه بوده.

در اوایل بازی پاس زیبای ژیرو برای ام‌باپه‌ی استارت‌زده، صحنه‌ای زیبا آفرید که ام‌باپه نتوانست از آن استفاده کند. کمی بعد هم ضربه‌ی سر محکم ژیرو توپ را به آنتوان گریزمان رساند. مهاجم اتلتیکو مادرید که صاحب اولین فرصت گلزنی شده بود، گلی صد در صد را از دست داد هر چند باید به این نکته اشاره کرد که پدرو گالسه دروازه‌بان پرو در دفع این توپ عالی کار کرد.

علاوه بر فرصت‌های گلزنی‌ای که ژیرو در خلق‌شان سهیم بود، نگه داشتن توپ توسط او و تلاشش در فاز دفاعی هم دیدنی بود. ژیرو را یک لحظه در محوطه‌ی جریمه‌ی خودی در حال دفع کردن کرنر ارسالی پرو با ضربه‌ی سر می‌دیدیم و یک لحظه بعد، در دایره‌ی میانی زمین در حال دویدن به دنبال یوشیمار یوتان و گرفتن توپ از او. مهاجم سابق فرانسه، ژان‌پیر پاپن وقتی به تلاشهای نامرئی ژیرو که منتقدین به آن بی‌توجهی می‌کنند اشاره می‌کند، صحنه‌هایی از این دست را در ذهن دارد.

با توجه به گزینه‌های متعددی که دشان در اختیار دارد، می‌توان او را به خاطر عدم قطعیت در شناسایی بهترین ترکیب اصلی تیمش بخشید. دشان در اولین بازی تیمش در جام جهانی که با پیروزی ۲-۱ آبی‌ها مقابل استرالیا به پایان رسید، به جای ژیرو، عثمان دمبله‌ی پرسرعت را ترجیح داده بود. ولی دشان که در سال ۱۹۹۸ به عنوان کاپیتان فرانسه جام جهانی را بالای سر برده باید بیش از هر کس دیگری از فواید مهاجمی که کمتر مورد توجه قرار دارد آگاه باشد.

در آن تورنمنت استفان گیوارش که در بازی فینال مقابل برزیل، مهاجم نوک فرانسوی‌ها بود در طول جام جهانی برای آبی‌ها حتی یک گل به ثمر نرسانده بود. ولی حضور او در میدان در موفقیت تیمش نقشی مهم داشت. او با مشغول کردن مدافعین، دستپاچه کردن حریف و فضاسازی برای دیگر بازیکنان، تاثیر بسیار زیادی در برد فرانسوی‌ها داشت. مربی وقت فرانسه امه ژاکه، فواید حضور چنین مهاجمی را دریافته بود و از آن به بهترین شکل ممکن استفاده می‌کرد.

فیلیپ اوکلر نویسنده‌ی فرانسوی در کتاب زندگی‌نامه‌ی تیری آنری که به قلم او منتشر شده، مسخره شدن گیوارش بعد از آن جام جهانی را یکی از انگشت‌نما‌ترین بروز و ظهورهای بلاهت در تاریخ فوتبال خوانده و می‌نویسد " از بلان، دشان و تورام درباره‌ی نقش موثر گیوارش در موفقیت‌شان بپرسید. آنها همه از خودگذشتگی و ایثار گیوارش و فراست مربی‌شان در استفاده از او را تحسین می‌کنند "

خود گیوارش هم همچنان از نقش خود در فتح جام جهانی دفاع کرده و در مصاحبه‌ی اخیر خود با لو پاریزین می‌گوید " کسانی که می‌گویند فرانسه بدون مهاجم نوک بازی می‌کرده از فوتبال چیزی نمی‌دانند ". گیوارش بین خودش و ژیرو شباهت‌هایی می‌بیند و می‌گوید " من هم نقشی مثل او داشتم. به عنوان نقطه‌ی کانونی تیم. من هم مثل او می‌توانستم پشت به دروازه بایستم، توپ را نگه دارم و حکم محور تیم را داشته باشم "

جالب اینجا است که کریستوف دوگاری، مهاجم بااستعدادی که آن شب در پاریس، ژاکه، گیوارش را به او ترجیح داده بود قبل از جام جهانی روسیه یکی از منتقدین ژیرو بوده و می‌گوید " اگر ژیرو در تیم ملی فرانسه باشد، لو بلو قهرمان جام جهانی نخواهد شد ". سخنانی که ژان‌پیر پاپن را به واکنش واداشته تا از سخنان به قول او سخیف دوگاری انتقاد کند.

دوگاری بعدها عذرخواهی می‌کند ولی واقعیت این است که بسیاری با او هم‌عقیده‌اند. ژیرو بخش عمده‌ی دوران حضور خود در آرسنال را با شنیدن این انتقادها سپری کرده هر چند بارها و بارها خلاف آن را ثابت کرده است. جالب اینجا است که در سه فصل گذشته‌ی لیگ برتر، تنها مهاجمینی که بیشتر از ژیرو گلزنی کرده‌اند سرجیو آگوئرو، هری کین و محمد صلاح بوده‌اند.

آمار گلزنی گیوارش برای تیم ملی کشورش بسیار اندک بوده ولی این اتهام به معادل مدرن او در فرانسه‌ی امروز نمی‌چسبد. ژیرو برای فرانسه در مقابل دروازه‌ی حریف، بسیار موثر بوده. تنها آنری، میشل پلاتینی و ترزگه بیشتر از او برای فرانسه گلزنی کرده‌اند. از طرف دیگر نرخ شروع تهاجم ژیرو تقریباً با آمار تیری آنری برابری می‌کند. ژیرو مهاجمی که است که هم گل می‌زند و هم در فاز حمله، به هم‌تیمی‌هایش کمک می‌کند.

با اینحال، این ایده در فرانسه همچنان طرفداران بسیاری دارد که انتخاب ژیرو اعتراف به شکست تیم ملی است، اعتراف به اینکه تیم در حال افول است. و البته عملکرد فرانسه در مقابل پرو نمی‌تواند به عنوان سندی محکم برای محکوم کردن این دسته از منتقدین در مقابل‌شان قرار داده شود. واقعیت این است که فرانسه در مقابل پرو، تیمی نبود که بتواند قهرمان دنیا شود. فرانسه‌ی حاضر در روسیه مشکلاتی دارد. دفاع‌های کناری نزدیک به خط اوت بازی نمی‌کنند و در میانه‌ی میدان، خلاقیت به اندازه‌ی کافی وجود ندارد. حتی بهترین ترکیب ممکن تیم هنوز قطعی نشده است.

در این شرایط مربی وسوسه می‌شود در هر بازی ترکیب جدیدی را امتحان کند. دشان در بازی اول تصمیم گرفت برای استفاده از سرعت خارق‌العاده‌ی دمبله از او استفاده کند ولی تاریخ بارها نشان داده که فوتبال، یک بازی تیمی است و برای موفقیت در آن، پیدا کردن ترکیب درست و مناسبی از خصوصیات و ویژگی‌های مختلف، اهمیتی کلیدی دارد. از جمله خصوصیات ژیرو. کاپیتان فرانسه‌ای که جام جهانی را بالای سر برده، باید این را بهتر از هر کس دیگری بداند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج