جاباما
۷۳۵۷۱۸
۱۲ نظر
۵۰۰۴
۱۲ نظر
۵۰۰۴
پ

آیت الله مصباح: هر منافقی می‌تواند ریش بگذارد و نماز بخواند

آیت الله مصباح یزدی: این که با ریش گذاشتن و نمازخواندن مشکل را بخواهیم حل کنیم این گونه نیست چرا که هر منافقی می تواند این را انجام دهد. تا فکر ما با فکر کسی که منکر خدا است منطبق باشد رشد نخواهیم کرد و لذا نگاه ما به هستی و فکر ما باید عوض شود.

پایگاه خبری انتخاب: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه روح اسلام را فراموش کردیم و برای بازگشت نیازمند اصلاح فکر خود هستیم، گفت: آثار تنزل فرهنگی در سراسر کشور مشهود است.

آیت الله مصباح یزدی پنجشنبه در دیدار رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد و شورای مرکزی و مسؤلین کانون های بسیج اساتید دانشگاه آزد طی سخنانی اظهار داشت: در دانشگاه آزاد مانند نهادهای دیگر نیز نقاط قوت و ضعف وجود دارد لذا باید کمبود ها را کاهش دهیم و نقاط مثبت را تقویت نماییم.

او افزود: با دید کلی بخشی از این کمبودها شامل سایر نهادهای آموزش و پرورش هم می شود و اختصاص به دانشگاه آزاد ندارد؛ اگر وسیع تر نگاه کنیم کمبودها به نهادهای آموزشی اختصاص ندارد و به نهادهای اجرایی کشور هم مربوط می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: کلیه کمبودهایی که در زندگی انسان است در زمینه رفتار های اختیاری به دو چیز بر می گردد که یکی از آنها نادانی است.

او گفت: کسانی هستند که می خواهند کار خیر کنند اما آن را بلد نیستند و قرآن نیز در این زمینه می فرماید:«قلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالًا الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا»، بگو آیا خبر دهم که زیانکارترین مردم چه کسانی هستند؟ آنها که تلاش هایشان در زندگی دنیا گم (و نابود) شده با این حال گمان می کنند کار نیک انجام می دهند.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: دوم کسانی هستند که مبتلا به خواسته های نفسانی اند و به جای کار خیر آنها را انجام و در واقع سوء نیت دارند.

او تصریح کرد: جهل افراد را با گفتگو می توان تغییر داد و با این افراد خیلی مشکل نداریم چرا که با صحبت کردن با آنها می پذیرند که اشتباه می کنند و اصلاح می شوند؛ طیفی از این گروه هستند که می توان آنها را با پاداش و تشویق قانع کرد و اینها اکثرا کسانی هستند که در اثر ضعف فرهنگی به خود محوری هایی مبتلا شده اند که اینها قابل علاج است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه مشکل با دسته دوم است که نمی خواهند بپذیرند و اصلاح شوند، عنوان کرد: یک طیف از این افراد همانند شیطان اند که جز مبارزه هیچ راهی با آنان نیست گرچه تعدادشان کم است اما تا ضربه نزند آرامش پیدا نمی کنند.

او گفت: اگر بگوییم عمده هدف انبیا اینها بودند چیز عجیبی نیست و اگر در جایی نفوذ کرده اند باید بیرون شوند.

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: انقلاب ما با انقلاب ها دیگر فرق دارد، باید افراد مؤثری تربیت کنیم تا جلوی شیوع این مفاسد را بگیرند و خوشبختانه حرکتی که امام در بیش از نیم قرن پیش شروع کرد بسیاری از تکالیف سنگین را از دوش ما برداشت.

او افزود: این حرکت امام راحل امواجش دنیا را نورانی کرد و جهان را متآثر نمود و با حرکتی انقلابی افراد دسته دسته به آن ملحق شدند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مطرح کرد: باید افرادی تربیت شوند که راه نسل انقلاب را با قوت بیشتر و محکم تر ادامه دهند و این خیلی مهم است و لذا دانشگاه، حوزه و مراکز علمی تربیت کننده این افراد هستند؛ از اولین مراکزی که در آغاز انقلاب مایه امید بود می توان از دانشگاه آزاد نام برد که تحت سیطره انقلابیون قرار داشت.

او با اشاره به اینکه آهنگ سیر ارزش ها و باورهای دینی در بسیاری مراکز علمی از نظر کیفیت سیر نزولی داشته است، افزود: آثار تنزل فرهنگی در سراسر کشور مشهود است.

آیت الله مصباح یزدی افزود: آیا اوایل انقلاب احتمال می دادید کسانی پیشنهاد مذاکره با آمریکا را بدهند؟ افرادی که شعار مرگ بر آمریکا سر می دادند و از افراد شاخص انقلاب بودند؛ اگر زمان امام این کار شده بود امام چگونه برخورد می کرد؟

او تصریح کرد: تغییر فرهنگ کاری کند و دشوار است و آرام آرام تنزل پیدا کرده است که اگر بخواهیم آن را بر گردانیم سال ها وقت می خواهد به شرط اینکه برنامه صحیحی وجود داشته باشد و لذا قدم اول این است که از لحاظ فکری به این باور برسیم و انقلابی بمانیم.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: این که مسؤلین دانشگاه و حوزه باید انقلابی باشند یعنی در حال تغییر ماهیت هستیم و اگر بخواهیم انقلابی باشیم باید ضعف انقلابی را به قوت تبدیل کنیم که قدم اول تغییر فکر است.

او با بیان اینکه بالاترین کلمه ای که امام راحل استفاده می کرد اسلام بود، گفت: روح اسلام را فراموش کردیم و اگر بخواهیم برگردیم باید فکرمان را اصلاح نماییم.

آیت الله مصباح یزدی افزود: این که با ریش گذاشتن و نمازخواندن مشکل را بخواهیم حل کنیم این گونه نیست چرا که هر منافقی می تواند این را انجام دهد. تا فکر ما با فکر کسی که منکر خدا است منطبق باشد رشد نخواهیم کرد و لذا نگاه ما به هستی و فکر ما باید عوض شود.

او گفت: در حوزه و دانشگاه در این جهت ضعف فراوان داریم؛ نه در درس های فقه و اصول ما اینها جواب داده می شود و نه دروس انسانی و غیر انسانی دانشگاه که برای چه آفریده شده ایم و هدف از خلق چیست و به کجا می خواهیم برویم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بوسه بر خاک ايران

      احسنتم ...

    • مجید

      آیت الله مصباح یزدی ، مغز متفکر جامعه فقهی حال جهان

    • بدون نام

      آفرین اینو خوب گفتین قابل توجه.... .

    • بدون نام

      منافق و خائن کسی است که بودجه میلیاردی میگیره و هیچ کار مثبتی نمیکنه

    • بدون نام

      احسنتم ماشاءالله

    • علی

      فقط خدا از ذات باطن انسان آگاه است هیچ کس نمیتواند به دیگری بابت ایمان و اعتقادش نمره بدهد ...

    • کارمند

      یه نفر یه حرف حساب زد.اما میزان سنجش افراد و وجه تمایز مومن از منافق چیه؟

    • بدون نام

      چطورباریشونمازمنافق ازغیرمنافق تشخیص داده میشود

    • Ya mahdi

      عجب ! میگن به ریش افراد نمیشه اعتماد کرد.
      اما ، لازمه استخدام در ادارات و ارگانها ریش است.

    • ای خدا

      مرگ بر منافقین و خائنين به کشور و مردم

    • خلیلی قوشچی

      حرف زدن خوبه ولی عملتون چیز دیگه میگه آقای مصباح!

      پاسخ ها

      • و

        یک نمونه مثال بزن تا هم برانیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج