۷۳۵۸۲۳
۱۰ نظر
۵۰۱۰
۱۰ نظر
۵۰۱۰
پ

آیا جامعه، خود آزادی اجتماعی را ایجاد می‌کند؟!

حسین ایمانی جاجرمی؛ جامعه شناس در روزنامه ایران نوشت: عرصه ورزش بویژه فوتبال ازجمله فضاهایی است که این ظرفیت و فرصت را برای یکایک افراد جامعه بخصوص خانواده‌ها فراهم می‌کند تا در کنار یکدیگر شادی جمعی را تجربه کنند و نشاط اجتماعی ملت را به اوج خود برساند.

حسین ایمانی جاجرمی؛ جامعه شناس در روزنامه ایران نوشت: عرصه ورزش بویژه فوتبال ازجمله فضاهایی است که این ظرفیت و فرصت را برای یکایک افراد جامعه بخصوص خانواده‌ها فراهم می‌کند تا در کنار یکدیگر شادی جمعی را تجربه کنند و نشاط اجتماعی ملت را به اوج خود برساند.

چهارشنبه گذشته امکان حضور خانواده‌ها در ورزشگاه آزادی برای تماشای مسابقه فوتبال ایران و اسپانیا نشان داد ایرانی‌ها، خانواده‌گرا هستند و ترجیح می‌دهند با اعضای خانواده خود، تعامل و گفت‌و‌گو کرده و تفریح کنند. اساساً اگر مردم را آزاد بگذاریم، به‌سمت تماشای خانوادگی مسابقات می‌روند. بنابراین معنای این ترس عجیب برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها چه می‌تواند باشد.

درحالیکه حضور آنها، اتفاقاً فضای اجتماعی را تغییر داده و از شکل مردانه و زمخت خارج می‌کند نباید فراموش کرد در شرایطی که جامعه با انواع چالش‌ها و مشکلات مواجه است تماشای خانوادگی فوتبال بر همبستگی و اتحاد ملی تأثیر مثبتی دارد به‌عبارتی فوتبال می‌تواند نشانه‌ای از هویت ملی و شور اجتماعی باشد. اگرچه موقتی است و پتانسیل نهادینه و دائمی شدن ندارد. اما همین شادی زودگذر نیز می‌تواند بخشی از نهاد اوقات فراغت تعریف شود. نهادی که امروز جای خالی آن در جامعه ما بشدت احساس می‌شود.ما هم‌اکنون به تفریح و شادی به‌عنوان یک عنصر بازآفرینی نیاز داریم. بویژه در شرایطی که زندگی خسته‌کننده و استرس زای مدرن، بر سر ما سایه انداخته است، کارکرد این گونه تفریحات بخصوص در حوزه ورزش نوعی بازآفرینی معنوی و روحی است. بنابراین ضرورت دارد چنین فضاهایی گسترش پیدا کند تا روحیه ملی را بالا ببرد. اگر این روحیه پایین باشد، احساس رضایت و خوشبختی هم کاهش می‌یابد و نتایج اجتماعی خوبی را به‌دنبال نخواهد داشت از سوی دیگر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ایرانی‌ها نسبت به سایر کشورها از احساس رضایت و خوشبختی کمتری برخوردارند.

پس ما باید این تغییرات را درک کنیم. هم‌اکنون خانواده‌ها و خانه‌ها کوچک شده‌اند، زندگی فشرده شده و ما نیاز به خروج از خانه هایمان داریم.شما می‌بینید که فشار زیادی روی این معدود فضاهای عمومی قرار دارد و اگر اجازه دهیم سیل جمعیت سرازیر می‌شود. براین اساس باید تعداد فضاهای فرهنگی و ورزشی را افزایش داد. اما نکته مهم این است که نیازی به نظارت‌های رسمی نیست. جامعه، خود آزادی اجتماعی را ایجاد کرده و قطعاً از آن مراقبت می‌کند. پس ترس اخلاقگرایان بی‌مورد است.

اتفاقاً مهم‌ترین ابزار نظارت، نظارت اجتماعی است که با ابزارهای رسمی اتفاق نمی‌افتد. لذا در چنین فضایی هرچقدر محدودیت بیشتر باشد، اوضاع وخیم‌تر می‌شود. با این اوصاف دستگاه‌های رسمی نباید در نظارت اجتماعی دخالت کنند چرا که در این صورت مکانیزم‌های اجتماعی تأثیر خود را از دست می‌دهند و این مسأله موجب می‌شود تا یک پدیده شاد اجتماعی همچون تماشای دسته جمعی و خانوادگی مسابقات ورزشی به یک بحران و معضل اجتماعی تبدیل شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگر زنان بتوانند در جامعه حضور پیدا کنند، آن روز روز مرگ ماست و باید همه چیز را بدهیم و برویم. بنابراین باید با تمام قوا با حضور آنها مخالفت کنیم

      پاسخ ها

      • خودم

        فعلا که حضور پیدا کردن و افرادی مثل شما و با افکار پوسیده ای مثل شما هیچ کاری نتونستن انجام بدن. تاوان ذهن مسموم و بیمار شمارو که ما نباید پس بدیم

      • Mr.sh

        خدا شفات بده

    • گم نام

      محدود کردن هم اندازه داره ..همسایه ما گوش کردن به رادیو جوان را هم حرام میداند بمحض اینکه صدای رادیو در میاید زنگ خانه وسپس لقد به در وفحاشی شروع میشود .فحش به اموات در مرحله نخست قرار دارد.خونه اخرش هم پلیس 110 غم محله را فرا گرفته وتندترین خودکشیها در این منطقه صورت میگیرد .اینجا حتی سوپور هم نمتواند جاروی چوبی خودش را به زمین بکشد چون ریتیم ایجاد میشود...چرا ......نمیدانم ..سانسور چی محترم اجازه بده دردمان را چاپ کنند شاید با لطف شما یک خودکشی کمتر بشود......

    • بدون نام

      149 میلیارد دلار پول ملت ایران توسط آقازاده ها دزدیده شده و به کشور شیطان بزرگ برده شده است!!!!!!!!!
      ...کجا بودید؟

    • بدون نام

      واقعا متاسفم برای افکارتون محدودیت هم حدی داره الان دیگ دنیا عوض شده

      پاسخ ها

      • رضا شفی پور

        دنیا عوض شده آدمها که عوض نشدند مگر غیرتشان

      • بدون نام

        یعنی غیرت اینه که زنو
        زنده به گور کنی

    • بدون نام

      خود ازلری چه نوعشه پناه برخدا هر روز یه داستان از خودتون میسازید

    • مهدی

      اونکه بعععله.....چه جور هم ...شما بفکر سکه هات باش ..سود روزی صدهزار تومنت کم نشه ...جامعه ...یه کاریش میکند...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج