جاباما
۷۳۵۹۹۹
۵۰۱۷
۵۰۱۷
پ

فناوری‌های فیلم‌های علمی‌-تخیلی که به وقوع پیوستند

در بیشتر فیلم‌های علمی‌تخیلی شاهد فناوری‌های آینده‌نگرانه‌ای هستیم که در حال حاضر دست انسان‌ها از آن‌ها کوتاه است، در این بین با توجه به افزایش سرعت پیشرفت فناوری، تجهیزات جدیدی را شاهد هستیم که پیش از این سودای آن را انسان‌ها در فیلم‌های علمی‌تخیلی داشتند.

برترین ها - ترجمه از محمد کاملان: جادوی خیال انسان‌ها را از دنیای واقعیت به دنیای جذاب رؤیاها فرو می‌برد تا برای لحظه‌ای هم که شده فارغ از هر گونه مشکلی در دنیایی غیر واقعی که همه‌چیز در آن ممکن است غرق شویم. صنعت‌ سینما نیز از رؤیا و خیال‌پردازی بهترین بهره را گرفته و فیلم‌های علمی‌‌تخیلی زیادی را شاهد هستیم که انسان‌ها رؤیاهای دوردست خود را در این فیلم‌ها به تصویر می‌کشند.

فناوری‌های فیلم‌های علمی‌-تخیلی که به وقوع پیوستند

در بیشتر فیلم‌های علمی‌تخیلی شاهد فناوری‌های آینده‌نگرانه‌ای هستیم که در حال حاضر دست انسان‌ها از آن‌ها کوتاه است، در این بین با توجه به افزایش سرعت پیشرفت فناوری، تجهیزات جدیدی را شاهد هستیم که پیش از این سودای آن را انسان‌ها در فیلم‌های علمی‌تخیلی داشتند. به‌همین دلیل در ادامه با هم به فناوری‌های امروزی اشاره می‌کنیم که پیش از این تنها در فیلم‌های علمی‌تخیلی شاهد آن‌ها بوده‌ایم.

تراکتور بیمز (Tractor Beams)

حتماً در فیلم‌های علمی‌تخیلی دیده‌اید زمانی که کشتی‌های فضایی در قسمتی گیر می‌کنند، کشتی فضایی مادر، این کشتی‌های کوچک را از راه دور بدون هیچ سیم و امکاناتی به سمت خود می‌کشد.

محققین دانشگاه بریستول انگلیس نیز دستگاهی را اختراع کرده‌اند که اشیاء کوچک را در میان هوا نگه می‌دارد. این دانشمندان امیدوارند در آینده‌ای نزدیک از این فناوری برای خارج کردن سنگ‌کلیه از درون بدن انسان استفاده کنند.

فناوری‌های فیلم‌های علمی‌-تخیلی که به وقوع پیوستند

مترجم همه‌زبانه

در فیلم‌های تخیلی انسان‌ها با موجودات سایر کر‌ه‌ها که به زبان‌های مختلفی صحبت می‌کنند سروکار دارند، به همین دلیل در این فیلم‌ها دستگاه‌ یا ربات‌های مترجمی را شاهد هستیم که به تمامی زبان‌ها تسلط دارند و گفتگوی ساکنین مختلف کرات دیگر را در کمترین زمانی ترجمه می‌کنند.

سرویس ترجمه گوگل یا سرویس‌هایی از این دست در یک چشم به‌هم زدن جمله‌ها را از زبانی به زبان دیگر تبدیل می‌کنند. ممکن است سرویس ترجمه گوگل برای ما فارسی زبان‌ها در ترجمه متن‌های انگلیسی به فارسی عمل‌کرد خوبی نداشته باشد اما انصافاً همین مقدار ترجمه را نیز باید به این سرویس تبریک گفت. از طرف دیگر گوگل ترجمه بسیار قابل‌قبول‌تری در برگردان زبان‌هایی که ریشه لاتین دارند، انجام می‌دهد.

فناوری‌های فیلم‌های علمی‌-تخیلی که به وقوع پیوستند

پرتاب‌کننده‌های انرژی

حتماً در فیلم‌های علمی‌تخیلی چشم شما به پرتاب‌کننده‌های انرژی افتاده است، از این ابزارهای برای ایجاد حفره در دل دیوار یا از بین بردن کشتی‌های فضایی دشمن استفاده می‌شود. در دنیای واقعی هنوز به دستگاه‌های پرتاب‌کننده انرژی شبیه به چیزهایی که در فیلم‌ها دیده‌ایم فاصله داریم اما پرتاب‌کننده‌های لیزری روز‌به‌روز پیشرفت بیشتری دارند و شرکت‌های بزرگ اسلحه‌سازی مانند لاک‌هیدمارتین (Lockheed Martin)، توپ‌های لیزری پیشرفته‌ای را معرفی کرده‌اند که به‌ راحتی و بادقت زیاد پهپادها را در دل آسمان شکار می‌کنند.

فناوری‌های فیلم‌های علمی‌-تخیلی که به وقوع پیوستند

کامپیوتری که انسان‌ها را درک می‌کند

کامپیوترها در فیلم‌های علمی‌تخیلی فهم و شعور خوبی دارند و به‌خوبی با تشخیص زبان انسان‌ها با آن‌ها رابطه برقرار می‌کنند. این ویژگی نیز به لطف فناوری‌های نوین در گوشی‌های هوشمند میسر شده است و دستیار هوشمند سیری در گوشی‌های هوشمند آیفون بدون هیچ چشم‌داشتی دستورات کاربر را درک و اجرا می‌کند. گوشی‌های اندرویدی نیز از دستیار هوشند گوگل بهره می‌برند و دستیار هوشمند الکسا در اسپیکرهای آمازون اِکو (Amazon Echo)، با دقت تمام صحبت‌های کاربر را تشخیص می‌دهند.

فناوری‌های فیلم‌های علمی‌-تخیلی که به وقوع پیوستند

جایگزین‌های پیشرفته سرنگ

انصافاً باید اعتراف کرد کسی را سراغ نداریم که از آمپول زدن خوشش بیاید، خوشبختانه در فیلم‌های علمی‌تخیلی خبری از آمپول و قرص‌ و داروهای امروزی نیست و شدیدترین زخم‌ها با اسپری‌های پیشرفته‌ای در زمان بسیار کوتاهی التیام می‌یابد.

در این زمینه یکی از زیرمجموعه‌های دانشگاه ام.‌آ‌ی‌.‌تی به دستاورد جالبی در زمینه ساخت تجهیزات جایگزین سرنگ دست پیدا کرده است. این دستگاه لایه‌ بسیار نازک از مایعات دارویی را که ضخامتی کمتر از تارهای مو دارد با سرعت ۰.۷ ماخ به زیر پوست رسانده و داخل گردش خون می‌کند تا دارو به جای تزریق از این طریق وارد بدن شود.

فناوری‌های فیلم‌های علمی‌-تخیلی که به وقوع پیوستند

کامپیوترهای بسیار کوچک

در فیلم‌های علمی‌تخیلی کامپیوترهای بسیار کوچکی را شاهد هستیم که از عهده هدایت سفینه‌های فضایی بر می‌‌آیند، خوشبختانه این رؤیای انسان‌ها نیز به لطف پیشرفت تکنولوژی میسر شده و تبلت‌ها، گوشی‌ها و ساعت‌های هوشمندی را سراغ داریم که با ابعاد بسیار کوچک خود از عهده انجام پردازش‌های سنگین بر می‌آیند.

فناوری‌های فیلم‌های علمی‌-تخیلی که به وقوع پیوستند

سازنده‌های غذای هوشمند

در فیلم‌های تخیلی خبری از آشپزی نیست و خوشمزه‌ترین غذاها در یک چشم‌‌به‌هم زدن توسط دستگاه‌های هوشمند آماده می‌شوند. خوشبختانه به لطف پیشرفت تکنولوژی و ساخت پرینترهای سه‌بعدی، این روزها حتی می‌توان غذا را نیز چاپ کرد!

جالب است بدانید دانشگاه ملی سنگاپور لیوان نوشیدنی قابل‌برنامه‌ریزی را ساخته است که احساس انسان‌ها را نسبت به نوشیدنی‌های مختلف تشخیص می‌دهد.

فناوری‌های فیلم‌های علمی‌-تخیلی که به وقوع پیوستند

سفینه‌هایی با سرعتی سریع‌تر از نور

در فیلم‌های علمی‌تخیلی کشتی‌های بزرگ فضایی در یک نقطه از فضا ناگهان غیب شده و در یک کهکشان دیگر ظاهر می‌شوند. برای رسیدن به چنین چیزی سفینه‌های فضایی باید به سرعت فراتر از سرعت نور دست پیدا کنند.

در این زمینه ناسا دستاوردهای خوبی داشته و به فناوری جدیدی با نام EmDrive دست پیدا کرده است، به لطف این فناوری سفر با سرعت بسیار بالا میان سیاره‌های مختلف صورت خواهد گرفت. کاملاً مشخص است هنوز در عمل چنین چیزی اجرا نشده است اما در آینده‌ای نه چندان دور بدون شک شاهد سفینه‌هایی با سرعتی بیشتر نور خواهیم بود.

در این قسمت به پایان فهرست فناوری‌های امروزی رسیدیم که پیش از این تنها در فیلم‌های علمی‌تخیلی شاهد آن بوده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم فناوری جدیدی را سراغ دارید که رؤیای انسان‌های چند دهه پیش بوده است، در قسمت نظرات ما و سایر کاربران را از این فناوری‌ها باخبر سازید.

فناوری‌های فیلم‌های علمی‌-تخیلی که به وقوع پیوستند

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج