۷۳۶۱۶۶
۴ نظر
۵۲۸۷
۴ نظر
۵۲۸۷
پ

گفتگو با بچه‌های «زودنیوز»؛ پدیده جدید فضای مجازی

شوخی با خبر ایده بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی و یا اینترنتی بوده‌است که در بسیاری موارد با استقبال مردم هم روبرو شده‌است و حالا چند وقتی است یک گروه از هنرمندان مشهدی بخش خبری به نام «زودنیوز» راه انداخته‌اند که در اینستاگرام بسیار بازدید داشته‌است.

خبرگزاری مهر - عطیه همتی: آیتم «زودنیوز» یک آیتم طنز اینترنتی ست که توانسته در روزهای اخیر حسابی پربازدید باشد. به همین بهانه سراغ این گروه رفتیم.

شوخی با خبر ایده بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی و یا اینترنتی بوده‌است که در بسیاری موارد با استقبال مردم هم روبرو شده‌است و حالا چند وقتی است یک گروه از هنرمندان مشهدی بخش خبری به نام «زودنیوز» راه انداخته‌اند که در اینستاگرام بسیار بازدید داشته‌است.

بخشی که جدی جدی با اخبار شوخی می‌کند و حتی ژست عصاقورت‌دادگی گویندگان خبر را دستمایه طنز قرار می‌دهد. بخش خبری که گوینده آقا و خانم دارد. اخبار باشنوایان! دارد و حتی به یکباره موزیکال می‌شود. به همین بهانه میزبان «جواد مهجوری» کارگردان و «مریم کیانی‌زاده» گوینده خانم زود نیوز شدیم. آیتمی که از اول فروردین ۹۷ در اینستاگرام پخش شد و توانست در مدت زمانی کوتاهی به بیش از ۲۵۰هزار دنبال کننده برسد و تبدیل به یکی از آیتم‌های محبوب این روزهای شبکه‌های اجتماعی شود.

گفتگوی ما را با گویندگان این بخش خبری یک دقیقه‌ای بخوانید.

گفتگو با بچه‌های «زودنیوز»؛ پدیده جدید فضای مجازی

چهره‌های شما در زودنیوز برای مخاطب آشنا نیست. چه شد که به یکباره توانستید آیتمی بسازید که این میزان موردتوجه قرار گیرد و بازنشر شود؟

- مهجوری: خیلی‌ها به ما می‌گویند که چه شد یک شبه به اینجا رسیدید. واقعا یک شبه نبود. حاصل ۱۰ سال ۱۲ سال زحمت بچه‌ها بود که در یک شب ثمر داد. من خودم کار سینما انجام می‌دادم. رشته عکاسی خواندم. کار دستیاری و فیلمبرداری در حوزه مستند و جدی انجام دادم و برنامه‌سازی کردم. جالب اینجاست که تا الان برنامه‌هایی که ساختم همه با محوریت محرم و صفر بود و زودنیوز اولین برنامه طنز من است. آقای شفیعی گوینده خبر آقای ما ۱۰سال است که رادیو کار می‌کنند و گویندگی انجام می‌دهند. خانم باقرپور مسئول بخش آی‌تی هستند و بعضی ادیت‌ها را انجام می‌دهند. تجربه بازیگری نداشتند و جزو اکتشافات ما محسوب می‌شوند.

- کیانی‌زاده: من از سال ۹۰ کارم را با گویندگی شروع کردم و کنارش هم دوبله انجام دادم. از تیزرهای تبلیغاتی تا انیمیشن‌های خصوصی تا اینکه به صورت رسمی وارد رادیوی خراسان شد. خدارا شکر برنامه‌هایی که کار کردم مخاطبان زیادی پیدا کرد. بعد از آن با آقای شفیعی همین گوینده آقای زودنیوز کاری را به نام اینجا ایران است شروع کردیم و رادیو را به صورت اینترنتی پخش کردیم. بعد از آن دنبال کار تصویری بودیم که همکاری با آقای مهجوری شروع شد. من برعکس سابقه طنز داشتم و همیشه دوست داشتم کار جدی انجام دهم که نمی‌دانم چرا هیچوقت نشد.

پیش از این در اوایل دهه ۸۰ داریوش کاردان مجموعه‌ای به نام ۳.۵ تولید که با خبر شوخی می‌کرد. شما چه شد که قالب خبر و بخش خبری را برای کارتان انتخاب کردید؟ این ایده از کجا به ذهن‌تان رسید؟

- کیانی زاده: ما یک روز دور هم جمع شدیم و یک جلسه طوفان مغزی راه انداختیم که چه کنیم و چه نکنیم و چون کار اولی که ما در رادیو انجام دادیم به اسم خبرفوری بیرون آمد. این پیشنهاد شد که روی خبر آمد. الان هم که الا ماشالله خبر هست. پس تصمیم گرفتیم که در این موضوع کار کنیم و خبرها را موردطنز قرار بدهیم. اسم زودنیوز را هم آقای مهجوری مطرح کرد که به نظرما حق مطلب ادا شد.

- مهجوری: از یک نگاهی به خبر نگاه کنید می‌بینید که خیلی ساده‌است. چون سوژه در خبر بسیار زیاد است. اما از نگاهی‌ دیگر خبر می‌توانید سخت‌ترین کار هم باشد. خبر روی خط قرمز است. ما سعی کردیم تا اینجای کار نه خط قرمزی را رد کنیم نه از خط قرمز دور شویم. خبر زودنیوز یک آیتم از یک کار بزرگتر است. باید بدانید که این آیتم برنامه‌ای ست در برنامه داستان‌های زودنیوزی که آیتم خبرش فعلا در حال پخش است. پس بخش بزرگتری در راه است. ما روزی که کار را شروع کردیم دیدیم این خبر طنز می‌شود. بعدی هم طنز تر می‌شود و خودمان هم فکر نمی‌کردیم انقدر طنز شود.

تلاش کردید که گویندگان زودنیوز تداعی کننده شخصیتی باشند؟ یا اینکه نوع خبر خواندنشان به شکلی باشد که به یکی از گوینده‌ها شباهت داشته باشد؟

- مهجوری: همه بچه‌ها بداهه طنز خودشان است. اگر گوینده آقا اینطور حرف می‌زند برای خودش است و در قالب داستان‌های زودنیوزی شکل گرفته است.

- کیانی‌زاده: من برای گوینده خانم فقط دو مورد را به آقای مهجوری پیشنهاد دادم. همه ما دهه شصتی‌ها هرکداممان حداقل یک معلم داشتیم که نوک مقنعه‌اش تیز باشد. طوری که فکر کنیم انگار عمدا اینطوری باشد. یا اینکه خط چانه مقنعه هنگام درس دادن جابه‌جا شود و این ایده در حال تکامل است.

اخبارها را از کجا انتخاب می‌کنید؟ کدام نوع اخبار و یا آدم‌های سیاسی بیشتر خبر طنز به شما می‌دهند؟چطور این اخبار را طنز می‌کنید.

- مهجوری: به لطف و برکت فضای مجازی ما از اخبار مطلع می‌شویم. فقط باید از صحت و سقم خبر باید باخبر شویم. به محض اینکه می‌بینیم خبر واقعیت دارد و در سطح جامعه مهم است و قابلیت طنز شدن دارد رویش کار می‌کنیم. بعضی اخبار ما واقعا قابلیت طنز شدن ندارند. بعضی اخبار واقعا قابلیت طنز شدن ندارند. مثلا اخبار کودک آزاری اصلا شوخی نیست و ما هم سمتش نمی‌رویم. بعضی اخبار واقعا روج موج دل مردم است. اما از بس همه چیز را طنز کردیم بچه‌ها می‌گویند لطفا این یکی را دیگر طنز نکن.

روز اولی که اولین کار را پخش کردید توقع چقدر بازتاب داشتید و چه میزان بازتاب گرفتید؟

- مهجوری: بعضی ها تا برنامه ششم به ما می‌گفتند نسازید. شما این کاره نیستید. دوستان می‌گفتند خوبه بد نیست. یک جا برگه برنده را رو کردیم. اولین آیتم موزیکال را که پخش کردیم خیلی استقبال شد و در یک شب تعداد فالوئرهای مان بالا رفت.

- کیانی زاده: خیلی‌ها به ما گفتند فالوئر فیک خریدید؟ باور نمی‌کردند ما یک شبه از ۳۰۰ تا به ۲۰هزارتا رسیدیم. خانم باقرپور روی دانه‌دانه این اضافه شدن‌ها نظارت داشت و ذوق می‌کرد.

اولین چهره مشهوری که در صفحه اینستاگرامش گذاشت چه کسی بود؟

- مهجوری: ابتدا یکی از فن‌پیج‌های خانم ترانه علیدوستی و خانم پرستو صالحی

- کیانی‌زاده: خانم سیمین‌دخت گوینده خبر هم گذاشتند.

اولین آیتم شما چه زمانی پخش شد؟

- مهجوری: ۲۶ اسفند رفتیم برای ضبط، ۲۸ اسفند رسما زودنیوز ضبط شد. اول فروردین اولین آیتم ما بود. سوم فروردین دومین آیتم ما بود.

گفتگو با بچه‌های «زودنیوز»؛ پدیده جدید فضای مجازی

وجود خانم پایین تصویر که آیتم باشنوایان را اجرا می‌کند کار شما را چند لایه کرده‌است. طوری که مخاطب باید برای فهمیدن کامل آیتم چندین بار ببیند. این ایده کی اضافه شد و چه بازخوردهایی گرفتید؟

مهجوری:این ایده از ابتدا با ما بود. بماند که بعد از ۵ قسمت ناشنوایان معترض شدند که چرا مارا مسخره می‌کنید؟ ما هم جواب دادیم که اصلا قصد تمسخر نداریم و صرفا داریم اخبار صداوسیما را بازسازی می‌کنیم و برایشان توضیح دادیم که اگر توهین شده از آنها معذرت خواهی می‌کنم. گفتم نه تنها شما بلکه هرکدام از دوستانتان دوست دارد با ما همکاری کند. من خبرش را می‌فرستم او به زبان اشاره بیان کند و فیلمش را برای ما بفرستد من در کار استفاده میکنم و اصلا کنار این خانم می‌گذارم و یک ماجرای عشقی بین‌شان درست می‌کنم. اما فیلم‌هایی که فرستادند را نمی‌شد کارکرد چون خیلی طولانی میشد و قابلیت کارکردن نداشت.

پس این بخش خیلی موردتوجه قرار گرفته‌است.

- مهجوری: بله خوشبختانه. خود خانم باقرپور آدم با پشتکاری هستند و در اولین بازی‌ها خیلی جدی ظاهر شدند. من رو به روی خانم باقری می‌نشینم و حرکات را انجام می‌دهم. ایشان هم دقیقا مثل موشن کپچر عین حرکات مرا انجام می‌دهد. البته چند وقتی است که خود خانم باقری خودش انجام می‌دهد. حتی رفته زبان اشاره را یاد گرفته‌است. اما کارهای بداهه و طنزش زیاد است. مثلا چوب توی آستین کردن را باید خودش اجرا کند.

اخبار چندبار ضبط می‌شود؟ همه این ضبط‌ها باهم اتفاق می‌افتد یا اینکه فاصله زمانی دارد؟

- مهجوری: ما خیلی از آیتم‌هایمان ۵بار ضبط می‌شود. یکبار بک‌گراند ضبط می‌شود. یکبار گوینده‌ها ضبط می‌شود. یکبار ناشنوایان ضبط می‌شود. یکبار برای برخی آیتم‌ها من ضبط می‌شوم. مثلا من وقتی با سینی چای وارد می‌شوم همزمان نیست و جدا ضبط شده‌است.

ممیزی‌هایتان را چه چیزهایی در نظر می‌گیرید. خط قرمزهایتان کجاست؟

- مهجوری: ما خودممیزی داریم. ممیزی‌هایمان شاید با تلویزیون متفاوت باشد اما ممیزی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را رعایت کردیم. برای همین شبکه‌های ماهواره‌ای‌ها ما را بیشتر پخش کرده‌اند. اگر بخواهیم ممیزی‌های تلویزیون را رعایت کنیم. دیگر طنز نمی‌شویم و تبدیل به چیز دیگری می‌شویم.

- کیانی‌زاده: البته من این موضوع را قبول ندارم. من فکر می‌کنم این ممیزی را رعایت کرده‌ایم. نمی‌دانم رادیوی طنز گوش می‌دهید یا نه. خود برنامه‌های رادیویی به طور مثال آهنگ‌های قدیمی را بازخوانی و کاورخوانی می‌کنند. ما بالاخره نیروهای سازمانی هستیم و خودمان یکسری‌ ممیزی‌ها را رعایت می‌کنیم. اینطور نیست که کسی بگوید این خانمی که در این کار است چرا در سازمان و رادیو کار می‌کند؟ از نظر من ممیزی‌ها خوب رعایت شده‌است.

این کار آورده مالی خوبی برایتان داشته‌است که بتوانید کار را گسترش بدهید؟

- مهجوری: خداروشکر. هنوز هزینه‌هایمان در نیامده‌است ولی خدا روشکر فعلا خوب بوده‌است. ما یک فیلتر برای خودمان گذاشته‌ایم که فقط در یک سطح خاصی تبلیغ برویم و کمتر از آن سطح انجام ندهیم مگر اینکه رفاقتی باشد و اتفاقی باشد که مجبور به آن شویم وگرنه روی این تبلیغات حساس هستیم. برای جام جهانی آیتم جام‌نیوز هم هست اگر اسپانسر خوبی پیدا شود منتشر می‌کنیم. اما یک بنایی را هم برای خودمان از روز اول گذاشتیم که حمایت از کالای ایرانی، هنر، سینما، موسیقی، تئاتر و... را در صورتی که بتوانیم با آنها همکاری کنیم قطعا رایگان و اگر نتوانیم تا ۷۰ درصد تخفیف می‌دهیم. من از هنر حمایت نکنم هیچ احد الناسی دلش نمی‌سوزد. من شده وقتی تئاتر رفتم دوتا بلیط خریده‌ام ولی یک نفر بوده‌ام. تبلیغات وارداتی از ما تخفیف می‌خواستند اما گفتیم نه هنری هستید نه داخلی. پس شما را اگر قرار باشد بگیریم بیشتر از بقیه پول می‌گیریم.

زودنیوز قرار است چه حرفی را به مردم بزند؟ و چه هدفی را دنبال کند؟

- مهجوری: یکی از دوستان می‌گفت «زودنیوز» چیزی غیر از حرف مردم نیست. تمام حرف دل ما در زودنیوز است. اگر ما می‌خواهیم در مورد حجاب بگوییم در همین آیتم است. منتهی در دل ما با خنده‌است و به دل مردم می‌نشیند.

- کیانی‌زاده: همیشه حواسمان بود در طنزمان قبح یک چیزایی نشکند. اگر چیزی بد است بد است. اینطور نباشد که به صرف خنده گرفتن از مردم بد را خنده‌دار جلو بدهیم. مشکلات اقتصادی بد است. فقر بد است شاید خوب نباشد خنده‌دار نشانش بدهیم. اگر چیزی ناراحت کننده‌است باید ناراحت کننده باشد. شاید برای همین است که خیلی جدی هستیم. اما بعضی از موضوعات خود موضوع تو را می‌خنداند. مثل وارد شدن کود انسانی. این خبر را آقای حیاتی هم بگوید بازهم خنده‌دار است. یعنی چی؟ واقعا وارد شده‌است؟ مگر خودمان نداریم؟

در این مدت چهره‌هایتان شناخته شده‌است؟ طوری که مردم شما را در سطح شهر بشناسند؟

- مهجوری: علی‌رغم اینکه باید باتوجه به لهجه من در مشهد بازخورد بیشتری می‌گرفتیم. اما ۷۰درصد مخاطبان ما در تهران هستند و بازخوردها در تهران بیشتر است. این سری که من سوار مترو شدم. می‌گفتند آقا شما زودنیوز نیستید؟ در راه آهن، فرودگاه و خیابان‌های تهران اینطور است. اما در مشهد تا به حال چنین اتفاقی نیفتاده‌است.

- کیانی‌زاده: من برعکس. در تهران کسی مرا تشخیص نداده‌است و بیشتر در مشهد شناخته‌است. البته چهره آقایون در کل واضح‌تر است. مثلا من مطمئنم خانم‌باقرپور را کسی نمی‌شناسد.

مردم درباره اخبار از شما سوال نمی‌پرسند؟ حس این را داشته باشند که شما چیزهایی از پشت پرده می‌دانید.

عده‌ای فکر می‌کنند ما از لحاظ خبری خیلی قوی هستیم. انقدر از ما سوال می‌کنند. مثلا می‌پرسند فلان چیز که تصویب می‌شود؟ تلگرام آزاد می‌شود؟

باتوجه به اینکه یکی از گوینده‌ها تهران است و دیگری مشهد پس آیتم‌ها را چطور ضبط می‌کنید؟ اصلا روند کار از ابتدا به چه شکل است.

- مهجوری: یا ما به تهران می‌آییم. یا خانم کیانی‌زاده به مشهد می‌آیند و ضبط می‌کنیم. بعضی آیتم‌ها هم که خیلی فوری است. تکی می‌رویم. بعضی اخبار نمی‌سوزد. مثلا خبر فندک جان اف کندی نمی‌سوزد. خبر راننده‌های کامیون می‌سوزد. خبر تیم ملی می‌سوزد. کار اینطور است که من ظهر از خبر خبردار می‌شوم. تا بعد از ظهر طنزش می‌کنیم و ۱۰تا متن طنز در ۱۰ صفحه می‌آوریم. از این ۱۰ صفحه یک دقیقه‌اش را بیرون می‌کشیم. ضبط می‌کنیم. می‌بینیم یک دقیقه و ۷ ثانیه شده‌است. دوباره ضبط می‌کنیم می‌بینیم که یک دقیقه ۴ ثانیه شده‌است. پایین و بالا می‌کنیم. می‌بینیم شده یک دقیقه ۲ ثانیه. انقدر رویش کار می‌کنیم تا یک دقیقه شود. فشردگی کارم خیلی زیاد است. انقدر که گاهی اوقات دلم برای کامپیوترم می‌سوزد که چرا دست من افتاده‌است.

گفتگو با بچه‌های «زودنیوز»؛ پدیده جدید فضای مجازی

به عنوان هنرمندان مشهدی و اینکه دارید کاری را در مشهد تولید می‌کنید. فکر می‌کنید عدم حضور در پایتخت برایتان بهتر بود یا سخت‌تر؟محدودیتی برایتان ایجاد کرد؟

- کیانی‌زاده: همه مشهدی نیستند. مثلا آقای شفیعی خراسانی هم نیستند ولی در مشهد ساکن هستند. ما مدتها باهم کار کرده بودیم و این گروه تشکیل شده‌است. چون بچه‌ها در مشهد هستند من هم به مشهد می‌روم و کار را می‌سازیم. اما خب هزینه‌ها در مشهد کمتر است. اما دست و بال‌مان در تهران خیلی بازتر است. بسیاری از برنامه‌ها و مصاحبه‌هایی که قرار است انجام شود بیشتر تهران است ولی همه ساکن مشهد هستند.

- مهجوری: محدودیت‌ها که صد در صد هست و اتفاقا رشد ما در همین محدودیت‌هاست. اتفاقا من ۶۰ قسمت برنامه‌ای را برای تلویزیون کار کردم و پخش شد. همه کار هم بازیگر و تعزیه خوان داشت. وقتی رفتم سازمان گفتند خوشبحالتان عجب استودیو و تجهیزاتی دارید. من ۶۰ قسمت برنامه را با ۱۵ تا چراغ قوه و دوتا لنز خیلی معمولی که فقط باید بدانی کجا استفاده در یک استودیو ۳در۴ زدیم. اما کار را طوری ساختیم که انگار محوطه وسیع است. هیچکس هم باور نمیکرد این شمشیر زنی‌ها در یک محیط ۳ در ۴ است. متاسفانه در مشهد به دلیل دفاتر سینمایی با امکانات خوب مجبوری خودت کارهایی را خودت خلاقانه درست کنی و قیمت‌ها خیلی بالاست. اگر دوربین را با ۵۰ تومن آفیش کنم. در مشهد باید ۱۰۰ به بالا آفیش کنم. اما تهران بودنمان ممکن است از کیفیت زودنیوز کم کند. من الان ۶۰ درصد وقتم را برای زودنیوز می‌گذارم آن موقع ۳۰‌درصد می‌شود. چون در تهران کارهای وسوسه‌انگیزی به من پیشنهاد می‌شود! مثلا دستیار کارگردان فلان فیلم یا فیلمبرداری فلان کار که آدم دوست دارد. برای بقیه دوستانم اینطوری هستند.

در حال حاضر خودتان کدام آیتم‌های اینترنتی را خیلی دوست دارید و نگاه می‌کنید؟

- مهجوری: من خودم دیرین دیرین را خیلی دوست دارم و اوایل واقعا حسابی می‌خندیدم. کاملا مشخص است که در یک چارچوب حرفه‌ای پیش می‌رود. حتما ویدئوی همشهری مان جوادخواجوی را خیلی نگاه می‌کنم. سوریلند. کارهای آقای محسن زی.

- کیانی‌زاده: ما همه کارها را می‌بینیم حتی شاید آنهایی که به نظر شما نگرفته باشند تا دستمان بیاید چه نوع کارهایی مورد مقبول مردم هست یا نیست. گاهی هم می‌بینیم یک کاری که نگرفته چیزهای خوبی درون خودش دارد که حیف شده‌است و این نکات توی ذهنمان می‌ماند.

زودنیوز قرار است تا کجا ادامه پیدا کند؟

- مهجوری: خبر زودنیوز بخشی یک مجموعه بزرگ به نام داستان‌های زود نیوز است و تا آنجایی که قرار باشد این داستان را شروع کنیم ادامه دارد. مثلا جام نیوز داریم. داستان‌های فری مری داریم و چندین آیتم دیگر هست که برای پخش نیاز به اسپانسر دارد. ما سعی می‌کنیم همه چیز را طنز کنیم. بدبختی‌ها که همیشه هستند. در بهترین حالت ممکن که خانه و ماشین و زندگی داشته باشید و دست به هیچی نزنید دلار بالا می‌رود. تنها کاری که می‌توانیم بکنیم که به آن موضوعات یک جور دیگر نگاه کنیم. اتفاقات بد زیاد است اما یک عده می‌آیند روی آن زیادی مانور می‌دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این بچه ها عالیا دمشون گرم

    • بدون نام

      خییییلی بامزه ان اینا کاراشونو دوس دااارم

    • بدون نام

      کارشون اولش خوب بود ولی بعد لوس شد.

    • Benyamin

      عالی واقعا کلیپ هاشون عالی هست بسیار متشکرم از آقای شفیعی و بقیه گروه زودنیوز

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج