جاباما
۷۳۹۱۲۳
۳ نظر
۵۰۱۱
۳ نظر
۵۰۱۱
پ

راهکار مقابله با جیره‌بندی آب و خاموشی برق

برای عبور از بحران کم آبی و مقابله با قطعی آب و برق در تابستان باید راهکارهای مدیریت مصرف به درستی اجرا شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: سید زاده مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ در خصوص وضعیت منابع آبی کشور اظهار داشت:در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته به طور میانگین کاهش ۶۰ میلیمتر در میزان بارندگی داشته ایم که بیشترین کاهش در حوضه آبی دریای عمان و خلیج فارس با ۴۱ درصد کاهش ، پس از آن فلات مرکزی با ۳۴.۸ درصد ، بوده و تنها در حوضه آبی دریای خزر و دریاچه ارومیه افزایش بارش داشته ایم اما در مجموع ۲۶.۴ درصد کاهش بارندگی صورت گرفته است.

وی در خصوص وضعیت مخازن سد ها گفت: ۵۴ درصد مخازن سدها پر است که این رقم در سال گذشته ۶۵ درصد بوده است .

سیدزاده در خصوص میزان مصرف گفت: میانگین سرانه مصرف به ازای هر نفر شهری ۲۰۵ لیتر در شبانه روز است که ۱۵۷ لیتر از آن مربوط به مصرف خانگی است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب در خصوص برنامه های مواجهه با کم آبی تصریح کرد: وزارت نیرو برنامه ای برای جیره بندی آب در تابستان ندارد ولی در بعضی از مناطق مانند فلات مرکزی و زاینده رود در مواقعی که فشار شبکه پایین آمد و مجبور به جیره بندی شدیم .

وی افزود:با مدیریت مصرف امیدواریم از این دوران عبور کنیم .مدیریت مصرف را بهینه سازی مصرف می دانیم استفاده از وسایل کاهنده مصرف و ارزش گذاری واقعی آب جزو راهکارهای بهینه سازی مصرف است.

سیدزاده اظهار داشت:اولین گام در مدیریت مصرف ،تغییر نگرش به آب و تغییرات اقلیمی است ،باید خود را سازگار کنیم .بر اساس قانون توسعه بهینه سازی آب شرب، بسته های لوازم کاهنده مصرف به صورت اقساطی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد:تجهیزات کاهنده مصرف آب متنوع است بخشی از این تجهیزات در بازار و لوازم بهداشتی ها موجود است. وزارت نیرو مذارکراتی با تولید کننده ها داشته که تولید این لوازم را افزایش دهیم چراکه با استفاده از این تجهیزات حداقل ۳۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد. به طور مثال در تهران با بکارگیری این لوازم در ماه ۱۰۰ میلیون متر مکعب می توان صرفه جویی کرد.

بر اساس این گزارش احمدی یزدی مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر نیز در ادامه در گفتگوی تلفنی اظهار داشت: بیشترین نیاز مصرف برق در سال جاری روز چهارشنبه به ۵۵هزار و۳۰۰ مگاوات رسید که نسبت به سال گذشته ۸ درصد افزایش داشت.

وی ادامه داد:بیشترین مصرف برق مربوط به بکارگیری سیستم های سرمایشی است که ۲۳ تا ۲۴ هزار مگاوات مصرف برق را شامل می شود . سرانه مصرف در بخش برق مشترکین خانگی ۲۸۰۰ کیلو وات ساعت است که آمار جهانی ۱۰۰۰ کیلو وات ساعت است.

احمدی یزدی در خصوص احتمال خاموشی در تابستان گفت:پیش بینی کردیم بیشترین نیاز مصرف برق امسال به ۵۹ هزار مگاوات برسد.در واقع ما ۹هزار مگا وات کمبود تولید برق داریم ولی با راهکارهای به کار گیری شده وزارت نیرو و جلب همکاری مشترکین اداری، کشاورزی، صنعتی و خانگی پیش بینی می کنیم حدود ۶هزار مگا وات را جبران کنیم و اگر مردم بیشتر همکاری کنند خاموشی نداریم در غیر اینصورت به ناچار خاموشی خواهیم داشت.

احمدی یزدی تصریح کرد:ما ۳۵ میلیون مشترک داریم که مشترکین صنعتی یک سوم مصرف برق کشور را به خود اختصاص می دهند و در ساعت های استراحت دستگاهها را منطبق با ساعت پیک مصرف کنند و ۷هزار مشترک صنعتی با مصرف بالا با ما اعلام همکاری کرده اند. در بخش مشترکین کشاورزی ۱۵۰ هزار مشترک توافق نامه امضا کرده اند که ساعت به کارگیری موتورهای برق را به ساعات غیر پیک انتقال دهند.

وی افزود:برای مشترکین اداری با موافقت هیات دولت در مناطق گرمسیر ساعات ادارات متناسب با گرما ، یک ساعت زودتر آغاز خواهد شد و قبل از آغاز ساعت پیک پایان خواهد یافت. به ازای هر ۱ درجه افزایش دما باید یک و نیم برابربه ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود که لزوم توجه مشترکین به بهینه سازی مصرف را می طلبد.

این مقام مسئول اظهار داشت:تمام راهکارهای ارائه شده به مشترکین به صورت داوطلبانه است. بخش خانگی که یک سوم مصرف را دارا است می تواند در ساعات پیک ، بهینه سازی مصرف را در دستور کار قرار دهد همچنین با استفاده از لامپ های ال ای دی به جای لامپ های رشته ای و کم مصرف بار مصرف کاهش می یابد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هر چی میکشیم از دست نا آگاهی همین آقایدن هست. طرف چندین سله تو این سمته. آقای احمدی یزدی چی کار انجام دادی که مثبت باشه

    • بدون نام

      شما به ع ق و س ه صادر نکن مفتی بده داخل حل میشه

    • بدون نام

      مسولین بی کفایت ماکه ایران و شبیه افغانستان می کنند .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج