۷۳۹۲۱۵
۱۴ نظر
۵۰۱۵
۱۴ نظر
۵۰۱۵
پ

رییسی و حامیانش پورمحمدی را قبول ندارند

گرد رخوتي كه بعد از فوت آيت‌الله مهدوي‌كني بر جان جامعه روحانيت مبارز نشست به اين راحتي‌ها پاك نمي‌شود. حدود يك ماه قبل اساسنامه را بازنگري و با تغييرات جدي ازجمله انتخاب دبيركل خواستند كه در قامت يك حزب قدرتمند، فعاليت سياسي كنند.

روزنامه اعتماد: گرد رخوتي كه بعد از فوت آيت‌الله مهدوي‌كني بر جان جامعه روحانيت مبارز نشست به اين راحتي‌ها پاك نمي‌شود. حدود يك ماه قبل اساسنامه را بازنگري و با تغييرات جدي ازجمله انتخاب دبيركل خواستند كه در قامت يك حزب قدرتمند، فعاليت سياسي كنند. اين طور كه معلوم است اما تلاش‌شان براي تغيير و بازگشت به بازيگرداني سياسي اثر معكوس داشته و اين تشكل سياسي- مذهبي اصولگرا را درگير اختلافات داخلي كرده است. همان يك ماه قبل هم برخي تحليلگران سياسي باور نكردند كه جامعه روحانيت به روزهاي اوج خود بازگردد. مثلا صادق زيباكلام به اعتماد‌آنلاين گفته بود كه «عمر فعاليت سياسي جامعه روحانيت مبارز به سر آمده و تنفس مصنوعي هم به آن فايده‌اي نخواهد داشت.»

اخبار غير‌رسمي در مورد تعاملات اعضاي جامعه روحانيت نشان مي‌دهد كه خيلي پيش از آنكه انتظار مي‌رفت از هدف خود دور افتاده‌اند. اختلاف‌نظر دو طيف چپ و راست در اين تشكل در انتخاب دبيركل نمود پيدا كرده و مساله‌ساز شده است. طيف راست اين تشكل كه بعد از فوت آيت‌الله مهدوي كني، دبيركلي موحدي كرماني و دلخوري ناطق نوري و حسن روحاني تا حدي قدرت خود را از دست داده بود، تلاش كرد با انتخاب مصطفي پورمحمدي به عنوان دبيركل به روزهاي اوج بازگردد. گمان مي‌شد كه تحولات اخير روح تازه‌اي به كالبد جامعه روحانيت بدمد و در طول زمان موجب ترميم روابط چهر‌ه‌هايي مثل ناطق نوري و حسن روحاني با اين تشكل شود. طيف چپ اما اين قدرت‌نمايي را نمي‌پذيرد و همين است كه شاهديم برخي اعضاي جامعه در روزهاي اخير سعي دارند زمين زير پاي دبيركل جديد را سست جلوه دهند. آن‌طور كه در محافل سياسي شنيده مي‌شود، اين اظهارات با هماهنگي سيد‌ابراهيم رييسي بيان مي‌شود. گويا آقاي رييسي كه در جلسه انتخاب دبيركل حضور نداشته است اصلا از خروجي جلسه خرسند نبوده و بلافاصله براي اعلام اين نارضايتي عازم تهران شده است. او مي‌كوشد تا با همراهي همفكرانش در طيف چپ جامعه روحانيت مبارز از قدرت دبيركل يعني مصطفي پورمحمدي كاسته و همه تصميم‌گيري‌ها را به عهده شوراي مركزي گذارد.

مصداق اين مدعا اظهارات اخير غلامرضا مصباحي‌مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت است كه در مورد حدود اختيارات دبيركل موقت جامعه روحانيت مبارز گفت: «وظيفه اصلي دبيركل موقت راه‌اندازي جامعه روحانيت در سراسر كشور است تا مقدمات تشكيل مجمع عمومي را فراهم كند و دبيركل براي يك دوره سه‌ساله انتخاب شود. ما در كنار دبيركل، دبيران استان‌ها را خواهيم داشت كه هر استان يك دبير دارد و دبيركل در مقابل دبيران استان‌ها معني پيدا مي‌كند. جايگاهش هم كاملا اجرايي است و مصوبات شوراي مركزي را دنبال و اجرا مي‌كند.» وي در ادامه توضيحاتش گفت: «قبلا دبيركل در واقع رييس جامعه روحانيت بود. در ساختار جامعه مدرسين حوزه علميه قم ما رييس جامعه داريم و ما دبيركل داشتيم؛ الان اين دبيركل ما تبديل به رييس شوراي مركزي شد. يعني آيت‌الله موحدي‌كرماني رييس جامعه روحانيت هستند و جايگاه دبيركل بعد از شوراي مركزي است. شوراي مركزي وظيفه سياستگذاري دارد و تمام مصوبات جامعه روحانيت بايد در شوراي مركزي نهايي شود و دبيركل مجري است.»

حجت‌الاسلام حسين ابراهيمي نيز مثل مصباحي‌مقدم در اين ياركشي طرف رييسي است و در مصاحبه‌هاي خود به نحوي آيت‌الله موحدي‌كرماني را عنصر قدرتمند اين تشكل معرفي مي‌كند. او اخيرا در گفت‌وگو با خبرآنلاين به تغييرات اخير در راس جامعه روحانيت اشاره كرده و گفته بود: «دبيركلي مصطفي پورمحمدي موقت و صرفا براي راه‌اندازي جامعه روحانيت بوده و آيت‌الله موحدي كرماني همچنان دبيركل جامعه روحانيت مبارز است. پيش از اين پورمحمدي به عنوان مباشر جامعه روحانيت بود و از آنجايي كه اعضاي ديگر جامعه براي انجام اين كار فرصت نداشتند و ايشان نيز به اساسنامه مسلط بوده و به خاطر عدم حضور در دولت دوم روحاني، فراغت بيشتري دارد پذيرفت تا اين كار را انجام دهد.»اظهارات مصباحي‌مقدم و حسين ابراهيمي كه به گفته منابع آگاه از سوي سيد ابراهيم رييسي هدايت شده است، حكايت از آن دارد كه تلاش‌هايي براي تغيير در تركيب و ساختار جديد جامعه روحانيت آغاز شده و چپ‌گرايان در اين تشكل قصد شورش در مقابل تصميم جمعي را دارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرانی

      اقای رییسی هیچ کس شما رو به اندازه سر سوزنی قبول ندارد فهمیدی!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاربر9:57 بوی دماغ سوخته میاد!
        روزنامه شرق و اعتماد؛ یادم میاد برجام رو مجعزه هزاره سوم معرفی کردید و بدون این که گشایش اقتصادی برای ایران به وجود بیاد این قرار داد استعماری رو حلوا حلوا کردید.

      • سعید

        از روزنامه های حامی دولت بیش از این انتظاری نیست!!!!

        یکی از مزخرف ترین نوشته هایی که به عنوان روزنامه
        در تمام زندگی ام برخورد کردم روزنامه اعتماد است، که انقدر وقاحت به خرج میدهد که احساس میکنم تا به حال در هیچ کجای جهان اینقدر به شعور خواننده های خودش توهین نشده است!

      • علی

        چرت و پرت نگو . حیف از اسم ایرانی که رو خودت گذاشتی . مگه تو وکیل مردمی ؟؟؟
        رییسی محبوب و کارآمد است چه رییس جمهور باشد یا نباشد .

      • بدون نام

        عشق است آقای رئیسی

    • بدون نام

      سلام.ازتتلو چه خبر...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از سلبریتی هایی که موقع انتخابات عاشق سینه چاک روحانی بودن و الان راه به راه دارن بهش فحش میدن چه خبر!!!

    • بدون نام

      چقدر رئیسی دشمن داره هنوز که بابا انتخاب نشده انقدر ازش میترسین داداش که میگی کسی قبولش نداره چرا من قبولش دارم داداش تتلو ازش خبری نیست از برجام و اوباما و ترامپتون‌چخبر که توف انداخت به ۵ سال دیپلماسیتون رئیس خداراشکر کاره‌ای نیست که کسی بخواد ازش انتقادی کنه فعلا یقه شما تا ۱۴۰۰ گیره با انتخاب روحانی جونتون

      پاسخ ها

      • سعید

        واقعا همین طوره. همون تهمت هایی که موقع مناظرات روحانی و جهانگیری به رییسی میزدنند درمورد دلار و اقتصاد و..... (جدای از وعده های توخالی خودشون) همون هارو خودشون اجرا کردن! اکیدا توصیه میکنم دوباره مناظرات رو ببینید!
        و اعتماد جیره خور دولت!!!!!!

    • بدون نام

      بدون نام ۱۰:۳۰
      از سیلی ۲۴ میلیونی چخبر از دلار ۹ هزار تومن‌چخبر
      از سکه ۳ میلیون تومانی چخبر
      از آقازاده‌های اصلاح‌طلب چخبر داداش سیلی ۲۴ میلیونی که اول به صورت خودتون خورد

      پاسخ ها

      • ایرانی

        از دکل هاي نفتي گم شده چه خبر؟ از معاونان محترم در بند زندان اوین چه خبر؟ از سه هزار ميليارد دلار گم شده چه خبر؟ از خاوری چه خبر؟ از بابک های زنجانی ومرتضوی ها چه خبر؟

      • سعید

        ایرانی12:59!!!
        اونی که درباره دکل و پول و..... اینا میگی مال دوره احمدینژاده عزیزم!! ... میخوای کسی رو خراب کنی اول ببین اونی که میخوای بهش بچسبونی ضدش هست یا نه!!!

    • نیما

      کسی هم شما را قبول ندارند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدانکنه یک روزی ملت گیررئیسی بیفتن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج