۷۳۹۴۸۰
۵۰۲۳
۵۰۲۳
پ

هارلن الیسون، چهره‌ ماندگار ادبیات علمی‌-تخیلی

«هارلن الیسون» (Harlan Ellison)، یکی از بزرگترین نویسندگان ادبیات علمی-تخیلی دیروز در سن ۸۴ سالگی درگذشت. هارلن الیسون نویسنده‌ی رمان‌های چند قسمتی، داستان‌های کوتاه و هم‌چنین سریال‌های تلویزیونی علمی-تخیلی بود و در طول زندگی حرفه‌ای خود موفق به دریافت جوایز ادبی بزرگ و متعددی شده بود.

مجله دیجی کالا - میرحسین میرزایی: «هارلن الیسون» (Harlan Ellison)، یکی از بزرگترین نویسندگان ادبیات علمی-تخیلی دیروز در سن ۸۴ سالگی درگذشت. هارلن الیسون نویسنده‌ی رمان‌های چند قسمتی، داستان‌های کوتاه و هم‌چنین سریال‌های تلویزیونی علمی-تخیلی بود و در طول زندگی حرفه‌ای خود موفق به دریافت جوایز ادبی بزرگ و متعددی شده بود.

هارلن الیسون، چهره‌ ماندگار ادبیات علمی‌-تخیلی

الیسون که در سال ۱۹۳۴ در اوهایو به دنیا آمده، در سال ۱۹۴۹ اولین سری داستان‌های کوتاه خود را منتشر کرد. الیسون در طول دهه‌ی ۵۰ میلادی تمام و کمال تمرکز خود را به سبک عملی-تخیلی برد و صدها داستان کوتاه منتشر کرد. در دهه‌ی شصت میلادی او شروع به نوشتن فیلم‌نامه‌ی سریال‌های تلویزیونی کرد و روی قسمت‌های مختلفی از مجموعه‌های The Man from U.N.C.L.E و The Outer Limits و Star Trek کار کرد.

الیسون به عنوان مشاور روی مجموعه‌های تلویزیونی Twilight Zone و Babylon 5 هم کار کرده بود.

هارلن الیسون سپس به شرکت دیزنی رفت تا برای آن‌ها کند، ولی طولی نکشید که از دیزنی اخراج شد. الیسون به شوخی برای یکی از کارمندان ایده‌ی ساخت یک فیلم نامناسب با شخصیت‌های دیزنی را مطرح کرده بود و این صحبت او به صورت اتفاقی توسط «روی دیزنی» شنیده شده بود. روی دیزنی هم الیسون را یک روز بعد از شرکت خود اخراج کرد.

داستان‌های کوتاه هارلن الیسون دلیل اصلی شهرت او هستند. قصه‌ی Repent, Harelquin او که در سال ۱۹۶۵ منتشر شده، دنیایی را به تصویر می‌کشد که در آن زمان بیشترین ارزش را دارد؛ دنیایی که دیر کردن در آن جرم است و جریمه‌ی جرایم هم کم شدن زمان عمر یک شخص. قصه‌ی Repent, Harelquin توانست جایزه‌ی ادبی هیوگو و نبیولا را دریافت کند.

هارلن الیسون، چهره‌ ماندگار ادبیات علمی‌-تخیلی

قصه‌ی معروف «دهانی ندارم و باید فریاد بکشم» (I Have No Mouth and I Must Scream) هم یکی دیگر از هزاران داستان‌های کوتاه الیسون است که در سال ۱۹۶۸ منتشر شد و جایزه‌ی هیوگو را دریافت کرد. این داستان کوتاه دنیایی پساآخرالزمانی را به تصویر می‌کشد که در آن هوش مصنوعی و ماشین‌ها، به غیر از چند انسان همه‌ی بشر را نابود کرده‌اند. سپس هوش مصنوعی این دنیا که به عنوان یک خدا کنترل همه چیز را به دست گرفته، چند انسان را برای مدت‌ها شکنجه می‌کند.

یکی از معروف‌ترین کتاب‌های سبک ادبیات علمی-تخیلی یعنی Dangerous Visions هم نتیجه‌ی تلاش‌های الیسون برای جمع‌آوری نوشته‌های افرادی مثل فیلیپ کی‌دیک، برایان الدیس، تئودور استرجن و افراد معروف حوزه‌ی ادبیات عملی-تخیلی است. کتاب Dangerous Visions در سال ۱۹۶۷ منتشر شد و هنوز هم به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار ادبیات عملی-تخیلی از آن یاد می‌شود.

هارلن الیسون هم‌چنین به خاطر رفتارهای نامناسب و شکایت‌های متعددی که داشته معروف است. او از استودیوهای فیلم‌سازی و کارگردان‌های مختلفی به با ادعای دزیدن آثارش شکایت کرده و معمولا هم به نتیجه نرسیده بود. یکی از شکایت‌های معروف او از جیمز کامرون به خاطر فیلم ترمیناتور بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج