جاباما
۷۴۰۱۵۸
۸ نظر
۵۰۰۷
۸ نظر
۵۰۰۷
پ

کاهش ارزش پول ایران، طبیعی نیست

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع چالش‌ها و راهکار‌های حمایت از صنایع برگزار شد. مرتضوی در این برنامه گفت: سرمایه اجتماعی به عنوان موثرترین معیار در اقتصاد است و می تواند کمک کند که بفهمیم چگونه این نوسانات در یک شب ارزش پول کشور را کاهش می دهد. کسانی که از اقتصاد اطلاعات دارند می دانند کاهش ارزش پول ایران طبیعی نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان: چالش ها و راهکارهای حمایت از صنایع موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب ۱۰ تیر ماه بود که با حضور سید محمدرضا مرتضوی دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و سید مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

سید محمدرضا مرتضوی دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در ابتدای برنامه اظهار کرد: در صنایع مختلف تلاش شده تا اقتصاد با برنامه ریزی رشد پایداری داشته باشد و گاهی به دلیل تغییر نرخ و نوسانات اعداد بالا و پایین می شود، اما هم اکنون شاهد رشد اقتصادی بیش از پیش هستیم.

وی ادامه داد: سرمایه اجتماعی به عنوان موثرترین معیار در اقتصاد است و می تواند کمک کند که بفهمیم چگونه این نوسانات در یک شب ارزش پول کشور را کاهش می دهد. کسانی که از اقتصاد اطلاعات دارند می دانند کاهش ارزش پول ایران طبیعی نیست.

مرتضوی با اشاره به اینکه سرمایه‌های نامشروع توپخانه پرقدرتی بر علیه امنیت و اقتصاد است، افزود: سرمایه‌های نامشروعی در جا‌های مختلف انباشت شده و در دست افراد غیرملی قرار گرفت. وقتی عالی‌ترین مقام قضائی کشور می گوید که یک نفر چندین سکه می خرد، ولی از گفتن نام او امتناع می کنند و طی یک شب همه چیز گران می‌شود،پس حساب و کتابی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: اگر کشوری مثل آلمان ۲ درصد اجاره خانه اش زیاد کند باید به شهرداری جوابگو باشد، اما چطور می‌شود که اجاره کارگر من بی دلیل بالا می‌رود.
سرمایه‌های نامشروع در تصمیم گیری‌های کلان اقتصادی کشور دخالت دارند

مرتضوی با تاکید بر اینکه اقتصاد کلان، اعتماد عمومی می خواهد، بیان کرد: دولت گاهی درباره اقتصاد با من و دیگر دوستان مشورت می کند، اما در دستورالعمل‌ها برعکس مشورت پیش می‌رود؛ باز هم تاکید می کنم سرمایه‌های نامشروع در تصمیم گیری‌های کلان اقتصادی دخالت دارند و اقتصاد کشور را به چالش می‌کشند.

وی افزود: این سیاست تثبیت قیمت‌ها درست نیست و به جای آنکه دنبال قیمت تمام شده باشیم راهکار دیگری بدهند؛ متاسفانه همه راهکار‌های علمی را در جهت منافع عده‌ای خاص کنار می گذارند.

دبیرکل اتاق صنعت، معدن و تجارت با بیان خاطره‌ای اظهار کرد: من انقلابی بودم و در آن دوران هرکس پولی داشت و می گفت از کجا آورده، اما امروز چه کسی سر سال سکه می‌خرد؟ اگر پول در این گردش یک میلیون و ۷۰۰ هزار میلیارد کنترل نشود، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. حتی باید بگویم که تغییر قیمت ارز دست رئیس جمهور نیست و به دستگاه‌های اجرایی برمی گردد.

مرتضوی با انتقاد از عملکرد تامین اجتماعی عنوان کرد: ما بیمه می دهیم، عوارض می دهیم، ولی خدماتی نداریم. من درنظر داشتم با مدیر تامین اجتماعی صحبت کنم، اما پاسخگوی تماس من نبود و یکی از همکارانشان به همکارم گفته است باید ۳۰۰ میلیون اضافه دهید، چون پول زور می‌گیریم! این برخورد با تولیدکنندگان و اتاق بازرگانی صحیح نیست.

وی در ادامه گفت: اگر صندوق هوشمند برای مالیات نصب نشود و سامانه جدید راه بیفتد ما حاضر به اجرای هیج دستورالعمل دیگری نیستیم، زیرا سامانه باری اضافه است.

مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت‌وگوی ویژه خبری بیان کرد: دولت ساختار مناسبی ندارد که در خدمت اقتصاد کشور باشد و شیوه اداره کشور با وجود ۳ میلیون نیروی انسانی، اشتباه است. وقتی دولت حجم نیروی انسانی را زیاد می‌کند اثر بخشی کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اخیرا دولت در پی ایجاد لایحه‌ای برای وزارتخانه جدید بود که ما نپذیرفتیم، زیرا ایجاد وزارتخانه جدید مشکلی را حل نمی‌کند.
تولید کنندگان در خط مقدم اقتصاد ما هستند

مقدسی عنوان کرد: در حال حاضر تامین اجتماعی هم نتوانسته در خدمت تولید باشد، اما قانون رفع موانع تولید راه را باز کرده و گاهی موانعی، چون دارایی و تامین اجتماعی اجازه‌ی عبور به تولید کننده را نمی دهد.

وی در خصوص روند نقدینگی در کشور بیان کرد: حجم بالای نقدینگی در کشور وجود دارد و کشور‌های مختلف در این راستا سیاست‌هایی را وضع کردند؛ مثلا اگر باران ببارد و کنترلش نکنیم موجب بلا می‌شود و درباره منابع مردم باید بخشی از نقدینگی از موسسات مالی خارج شود.

وی با اشاره به نقش دولت و مجلس در بهبود وضعیت اقتصادی اظهار کرد: اکنون درباره این گرانی‌ها می توان با نظرخواهی از فعالان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی کاری کرد. دولت و مجلس نباید درگیر مسائل حاشیه‌ای شوند، بیکاری و گرانی برای مردم آزاردهنده است و اگر بخواهیم مشکل گرانی را حل کنیم باید ببینیم در خط مقدم چه کسانی قرار دارند؛ به طور حتم تولید کنندگان خط مقدم اقتصاد ما هستند و باید آن‌ها را پشتیبانی کنیم.

مقدسی افزود: واقعیت آن است که مجلس و اتاق بازرگانی در یک جبهه هستند ما هم در جهت عدالت نظام مالیاتی قدم برمیداریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان با اشاره به اصلاح لایحه مالیات گفت: اکنون در جلسه‌ای با فعالان اقتصادی لایحه‌ای برای اصلاح مالیات بر ارزش افزوده مطرح شده که قرار است سامانه نظام مالیاتی راه اندازی شود تا درآمد‌ها در جای خودش قرار گیرد و فرار مالیاتی نداشته باشیم.
سیستم مالیات ما توسعه محور نیست

صادق نجفی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه برنامه طی گفت‌وگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه در کل کشور ۹۶۷ شهرک صنعتی داریم که حدود ۶۸۰ شهرک کاملا فعال است، به طوری که از زیرساخت‌های لازم برخوردار هستند گفت: ۸۵ هزار واحد در کشور داریم که نصفی از آن‌ها در داخل و برخی دیگر در خارج از شهرک‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه در آخر تیر ماه تعداد واحد‌های فعال مشخص خواهد شد اظهار کرد: در عرض سه ماه گذشته ۲۰۱ واحد از واحد‌های که در داخل شهرک بودند و تعطیل شده بودند به چرخه تولید بازگشتند.

مرتضوی دبیر کل اتاق صنعت، معدن و تجارت در ادامه برنامه با اشاره به اینکه سیستم مالیات ما توسعه محور نیست گفت: متاسفانه کالا‌های مشابه تولید داخلی هنوز وارد کشور می‌شوند، با محدودیت و ممنوعیت نمی‌توان مانع انجام کار شد لذا باید اعتماد عمومی شکل بگیرد.

وی اظهار کرد: مشکل ما خارجی نیست، بلکه داخلی است، این مملکت زیر توپخانه اجنبی است، سونامی رویکرد سرمایه‌های سرگردان به بخش‌های مختلف اقتصاد باعث نابودی کشور شده است و باید رئیس‌جمهور، مجلس و قوه قضائیه در این رابطه اقداماتی به عمل آورند، گرفتاری‌های ما داخلی است و باید خودمان آن را حل کنیم.

مقدسی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد محصولات مرتبط با پتروشیمی و ۹۰ درصد واگن باری در ایران قابل ساخت است و این در حالی است که از خارج وارد می‌شوند بیان کرد: دیپلمات‌ها و سفرای ما باید اقتصادی باشند تا در بازاریابی به ما کمک کند، اولویت کار سفرا و دیپلمات‌ها باید اقتصاد باشد، لذا سیاست باید در خدمت اقتصاد باشد.

مرتضوی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه سفر‌های مشترک و کمیسیون‌های مشترک را با وزیر امور خارجه در کشور‌های مختلف جهان داشتیم گفت: توانستیم در بحث صنایع متوسط و کوچک همکاران جدیدی را در کشور‌های مختلف پیدا کنیم.

دبیر کل اتاق صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: باید تکلیف سرمایه‌های نامشروع در اقتصاد مشخص شود، اجنبی توسط سرمایه‌های نامشروع اقتصاد ایران را به گروگان گرفته است.

مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به فلسفه شکل گیری شهرک‌های صنعتی گفت: در این شهرک‌ها امکانات زیرساختی را ایجاد کرده ایم تا صنعتگر دغدغه‌ای نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه نباید مشکلات را به گردن یکدیگر بیندازیم ادامه داد: باید فضا را مدیریت کرد و زمینه را برای بخش خصوصی واقعی فراهم کنیم.

مقدسی با اشاره به اینکه بخشی از منابع در اختیار خصولتی‌ها است این در حالیست که منابع باید به درستی هدایت شود افزود: باید رویکرد مثبتی برای برون رفت از مشکلات داشته باشیم.

نصرالله شریف فرد تولید کننده نمونه در ادامه طی گفت‌وگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه دولت امکانات کافی را در اختیار ما نمی‌گذارد، گفت: پنجمین تولیدکننده کاشی و سرامیک در دنیا هستیم، اکنون جبهه جنگ اقتصادی ایجاد شده است و ما سربازان خط مقدم جبهه هستیم و دولت باید به ما کمک کند، باید مانع بخشنامه‌هایی شد که بر علیه تولید هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • صادق کوشکی

      کاهش ارزش واحد پولی کشور کاملا تعمدی و در راستای سیاست حذف صفر و احتمالا تغییر نام واحد پولی می باشد و کاملا برنامه ریزی شده است!! تورم قبل از حذف صفر بهتر از تورم بعد از حذف صفرهاست اما در این بین اقشار متوسط و ضعیف له می شوند زیرا هیچ فکری برای رفاه مردم در این مدت نشده است!!
      از طرفی طرح حذف صفر و تغییر نام، از بهترین و کارآمدترین روش ها برای احیای اقتصاد یک کشور است اما به شرطی که کشور در یک آرامش سیاسی و در داخل و رابطه خارجی خوبی باشد نه در شرایط تحریم و کشمکش و درگیری!!!!

    • بام

      عزیز جان بیامن بهت بگم که چرا اینجوری شده این عربستان برق بالا بردن خشمگین شدن مردم اینجا تا اعتراض کنی بازداشتت میکنن به خدا این راهی که ادم میره به ترکستان ختم میشه ما همون ریال قبول داریم

    • بدون نام

      طرف کلی طرح مشکل کرد و گردن این و اون انداخت تهش گفت نباید مشکلات را گردن این و اون بندازیم!!!
      اقتصاد طبق قوانین و شواهد صد در صد دست دولت هست، تا اینجا که دستوری نرخ برای هر چیزی مشخص می‌کند، حالا صحبت از نقدینگی هایی میشه که دست مردم هست و بازار و باهاش کنترل یا خراب می کنند،
      تو این کشور وقتی وزیر و مسئول شدن بجز سختی و پذیرش مسئولیت که اونم میشه بیخیال شد سراسر منفعت هست آدم چرا باید بره دنبال کارای دیگه مثل تولید؟
      تهشم حقوق های نجومی و رانت میشه منبع بزرگ ذخیره و انباشت نقدینگی
      دوست عزیز برید توی خودتون دنبال انباشت و ذخایر بالای نقدینگی بگردید، چندین ساله می خواین روی خانه های خالی مالیات ببندید ولی تهش می‌بینید منفعت خودتون به خطر می افته و اکثریت خانه ها یا مال شماست یا مال اطرافیان و یا منفعت شما توشون هست.
      ارزش پول ملی هم بسیار طبیعی هست کاهشش، وقتی حجم نقدینگی بدون پشتوانه بالا میره تهش میشه این.
      اگر به اندازه ذخایر ارزی پول چاپ بشه یا نقدینگی در قالب سود های بانکی، حقوق های پرداختی تولید بشه قیمت تغییر نمی کنه،
      افزایش نرخ ارز از مجموع نرخ تورم این سال ها هم بیشتر بوده

    • کارمند

      خوب شد گفتی

    • بدون نام

      جناب از خودت مایع بزار من که دیگه پول نان رو هم به زور جور میکنم

    • علی

      نه طبیعی نیست فاجعه بار هست ..........

    • کامبیر

      دولتی است!؟

    • بینام ایرانی

      دولت میخواد قشر متوسط و ضعیف را از بین ببره چیزی به مرگمان نمانده جا باز میشه آقا زاده ها بیشتر جولان میدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج