۷۴۰۴۶۱
۱۶ نظر
۵۰۲۲
۱۶ نظر
۵۰۲۲
پ

ابتکار پروفسور کردوانی برای مقابله با گرد و غبار

نظریه پروفسور کردوانی در خصوص استفاده از استفاده از شن و سنگریزه‌ها برای مقابله با بیابان‌زایی و گردوغبار و تثبیت شن‌های روان به‌صورت آزمایشی در زادگاه این کویرشناس اجرایی می‌شود.

ایسنا نوشت: نظریه پروفسور کردوانی در خصوص استفاده از استفاده از شن و سنگریزه‌ها برای مقابله با بیابان‌زایی و گردوغبار و تثبیت شن‌های روان به‌صورت آزمایشی در زادگاه این کویرشناس اجرایی می‌شود.

علی‌نقی حیدریان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از برنامه‌ریزی این اداره کل برای عملی کردن ابتکار پروفسور کردوانی در خصوص مقابله با بیابان‌زایی خبر داد و اظهار کرد: این طرح امسال برای نخستین‌بار در استان سمنان و در مقیاس کوچکی اجرا و در صورت توفیق در سال‌های آتی توسعه می‌یابد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دکتر کردوانی از مفاخر استان سمنان و شهرستان گرمسار است تصمیم گرفتیم که این طرح پایلوت را در زادگاه ایشان در گرمسار اجرایی کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه در سال ۹۷ چند طرح احیاء در استان سمنان انجام می‌شود افزود: منابع طبیعی استان در طرح‌های احیاء خود عمدتا از کاشت نهال تاغ استفاده می‌کند اما با توجه به طرح ابتکاری پرفسور کردوانی امسال در یکی از طرح‌های این اداره کل به جای تاغ از شن‌ و سنگ‌ریزه‌ استفاده خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: چنانچه اجرای این ایده که هزینه کمتری در قیاس با سایر طرح‌های احیاء به‌همراه دارد در استان جواب دهد، در سال‌های آتی اجرای آن را به مناطق دیگر تعمیم خواهیم داد.

حیدریان از اجرای طرح‌های احیاء دیگری در این استان خبر داد و بیان کرد: استفاده از بادشکن‌های زنده و غیرزنده یکی دیگر از طرح‌های احیاء در استان است که امسال نیز در دستور کار منابع طبیعی استان قرار دارد.

وی با بیان اینکه در بادشکن زنده از کاشت درخت استفاده می‌شود، ادامه داد: در بادشکن‌های غیرزنده نیز از سرشاخه‌های خشک درختان و یا از گونی و کیسه‌ در مناطق بحرانی و بیابانی استفاده می‌شود. در این روش کیسه‌ها را به صورت شطرنجی در مناطق بحرانی و بیابانی چیده و در داخل بخش شطرنجی بذر کاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از این شیوه نیز هزینه کمی نیاز دارد افزود: از این شیوه در مناطق بیابانی و بحرانی کویر رضاآباد و خارتوران در شرق استان سمنان استفاده کردیم.

به پروفسور پرویز کردوانی پدر علم کویرشناسی معتقد است با استفاده ریگ و شن می‌توان مانع از شکل‌گیری کانون‌های گردوغبار و پیشروی کویر شد. این کویرشناس برجسته ضمن منع مسوولان به استفاده از روش"مالچ پاشی"و موادنفتی که اثرات سویی بر این مناطق به جا می‌گذارد توصیه می‌کند که بهتر است برای تثبیت شن‌های روان و جلوگیری از گردوغبار از شن و ریگ بهره گرفته شود.

کردوانی پیشتر با انتقاد از بی‌توجهی به نظرات کارشناسان داخلی گفته بود: متاسفانه مدیران تصور می‌کنند که همه چیز باید وارداتی باشد تا کاربردی شود در حالی که بسیاری از نظریه‌های محققان ما از جمله همین نظریه مقابله با ریزگرد و تثبیت شن‌های روان می‌تواند به عنوان الگو و ملاک عمل برای تمام کشورهای دنیا قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هر روشی که مورد استفاده قرار می‌گیرد باید ارزان، زود بازده و دایمی بوده و محیط زیست را آلوده نکند گفت: مالچ ماده‌ای نفتی و گران است، ضمن اینکه علاوه بر بوی بد آن، زمین را نیز سیاه و نازیبا کرده و دمای هوا و حرارت در آن منطقه را افزایش می‌دهد، همچنین به مرور مانع از نفوذ باران در زمین شده و همین اثرات سویی به همراه دارد.

کردوانی، استفاده از شن را راهکاری ارزان و مناسب دانسته و بیان می‌کند: این یک روش دائمی است و اگر یک‌بار استفاده شود نیاز به استفاده مجدد آن نیست. ضمن اینکه شن هیچ تاثیر سوء و بدی در منطقه هم به جا نمی‌گذارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آقای مفاخر ! خوزستان ریزگرد میاد شما از سمنان بیابان زدایی می کنید . عجیبا غریبا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینجا چه خبر؟ مسئله‌ی حرکت شن های روان یا پیش روی کویر یه مسئله است مشکل گرد و غبار و ریز گرد یه مسئله دیگه . ریز گرد ها گاهی تا چند کیلومتر در جو بالا ميرن اما مشکل گرمسار حرکت شن های روان هستش بعدش کی قرار بوده واسه گرمسار مانچ پاشی بشه که شما نسبت بهش عکس العمل نشون دادی.مانچ پاشی که شما ازش دارید حرف میزنید اگه قرار باشه یه روزی انجام بشه تو خاک عراق باید باشه همون موقع هم که میشد به دستورالعمل صدام حسین و با کمک کشورهای ایران و عربستان بود.از روزی هم که صدام رفت این کار انجام نشد که تا چند سال اثراتش پا برجا موند ولی کم کم اونهم از بین رفت که کار ما به اینجا رسید.پروفسور فقط بالتازار خدا بیامرز.

    • بدون نام

      یه بودجه ای اختصاص بدین بعضیا بدزدن.. والله

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • میلاد

      باتشکر ازدکتر گرامی طرح ایشان اگرباروش مشخص و افزودن مواد چسبنده اجرا شود جواب می دهد درغیر اینصورت فایده ندارد.

    • آتای

      واقعا بدبختی ما اینجا هست که مسئولین فقط حرف حرف خودشان است هرچه هزینه بیشتر باشه بنفعشون هست

    • بدون نام

      حالا خارجی ها زودتر از ما از این ایده استفاده میکنن

    • بدون نام

      عاقبت توانست پرفسور کردوانی راضی کند بنده خدا چندین سال است گفته بودند که این کار اثر گذار است زبان ایشان مو در آور د موفق باشید پرفسور پیگیر سرت سلامت مهربان

    • ندا

      تا حالا کجا بودین این بنده خدا سالهاست داره فریاد میزنه

    • بدون نام

      خدا کنه جواب بده تا مسوولان دلگرم بشوند به اطتفاده از متخصصان داخلی....

    • بدون نام

      اگر ما با علم پیش میرفتیم حالا این روزگارمون نبود..

    • بدون نام

      شن ارزانتر از کاشت درختچه های بومی منطقه نیست ،کارامدتر هم نیست چون با وزش یک تند باد زیر خاک محو میشود ،تولید انهم مستلزم تخزیب زمینهای زیادی است .فقط با ایجاد پشته وبندهای خاکی قابل تردد خودرو بر روی ان در مسیر باد و کاشت درختان بومی منطقه در حاشیه ان وابیاری انها تا زمان بلوغ مشکل گردو خاک حل خواهد شد .اجرای این طرح در صورتی که اصولی و بطور متعدد انجام شود باعث جمع شدن اب باران در پشت بندها و رویش گیاهان و درختچه ها ودر نهایت تثبیت خاک خواهد شد .

    • منوچهررشمسی

      ای آقا هر کسی که هست کوچکترین اطلاعی از واحد های اندازه گیری ندارد .صحبت از شن پاشی میلیون ها کیلومتر مربع شن پاشی برای مهار ریزگرد ها میکنی بیابانهای عربستان .عراق .و ایران.

    • بدون نام

      چند پیشنهاد خوب بود که میشه هر طرح رو در یک هکتار انجام داد و بهترین طرح بعد از یک سال انتخاب کرد .میگن ژاپن می تونه از شن , 600 محصول تولید کنه .ویا تشکیل یک سانتی متر خاک به 50 سال زمان نیاز داره بعد تواین خراب شده تمام خاک زمین های کشاورزی رو برای ساخت اجر خراب کردن که ( از حمله اتمی هم بدتره) مسئولی هم رفتن ارز رقابتی بچینن.

    • ستاره جنوب

      کاشت درختچه های بومی بهترین گزینه ست. در خوزستان درختان مقاومی مثل درخت کنار هست که نه احتیاج به آبیاری داره و نه مراقبتای دیگه. راه حل خیلی ساده ست نمیدونم چرا عقلشون قد نمیده.

    • بدون نام

      نه نمی خوام بگم ولی...... دکی جان تولید شن. , فرایند خرد شده سنگها بر اثر اختلاف دمای روز و شب و فرسایش باد است که در نهایت سنگ.به شن تبدیل میشود .....استفاده از سنگریزه جای بحث دارد. , استفاده از ترکیب شن و پلیمری بی خطر که مقاوم به گرما باشد می تواند بررسی شود .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج