۷۴۱۷۲۲
۱۶ نظر
۵۰۰۴
۱۶ نظر
۵۰۰۴
پ

پوتین چه نفعی از تحریم‌های ضدایرانی می‌برد؟

اگر ولادیمیر پوتین خود قصد تضعیف روابط آمریکا و متحدان غربی اش، افزایش صادرات نفت روسیه و بهبود روابط مسکو و واشنگتن را به صورت همزمان داشت، شاید به همه ی این سه مورد دست پیدا نمی کرد. اما اقدامات ترامپ همه ی اهدف پوتین را به جلو برده است. این موفقیت بزرگی برای پوتین است.

انتخاب: مارک ان کاتز در لوبلاگ نوشت: فشار دولت ترامپ بر متحدان اروپایی در کاهش واردات نفت از ایران زمینه افزایش منافع روس ها را فراهم می کند. مهم ترین هدف دولت روسیه از دوران اتحاد جماهیر شوروی تا عصرپوتین تضعیف اتحاد غرب از طریق ایجاد شکاف بین آمریکا و متحدان اروپایی اش بوده است.

پوتین چه نفعی از تحریم‌های ضدایرانی می‌برد؟

در ادامه این تحلیل می خوانیم: اقدامات ترامپ در مورد ایران و سایر مسائل باعث شده که روس ها در دستیابی به هدف اصلی خود نزدیک تر شوند. اگر چه بسیاری از متحدان آمریکا در اروپا و خارج از خاورمیانه به حمایت از توافق هسته ای ادامه داده اند اما آن ها نسبت به تصمیم دونالد ترامپ در مورد اعمال تحریم علیه کشورهایی که با ایران روابط اقتصادی دارند ناراضی هستند. اگر چه دو کشور روسیه و ایران در مسائل منطقه مانند سوریه با یکدیگر همکاری می کنند اما در حوزه صادرات نفت با یکدیگر رقابت دارند. این همچنین باعث تضعیف تحریم ها علیه روسیه نیز می شود.

روسیه از لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران پس از انعقاد برجام که منجر به افزایش صادرات نفت می شد، ناراضی بود. اصرار ترامپ برای جلوگیری از صادرات نفت ایران مشکلات روسیه را رفع می کند. از طرفی، کاهش صادرات نفت ایران باعث افزایش قیمت نفت می شود و از سوی دیگر باعث می شود مسکو به عرضه کننده جذابی برای کشورهایی تبدیل شود که به حرف های ترامپ برای قطع واردات نفت از ایران گوش کرده اند.

پس از درخواست توئیتری دونالد ترامپ برای افزایش تولیدات نفت به منظور حفظ قیمت، روسیه همراه با عربستان سعودی و امارات متحده عربی از این خواسته حمایت کردند. این فقط در خدمت رفاقت بیشتر پوتین با ترامپ است. ترامپ البته ممکن است نفهمیده باشد که تلاش برای کاهش صادرات نفت ایران می تواند باعث افزایش قیمت بنزین در آمریکا شود و حامیانش از این پس باید پول بیشتری برای آن پرداخت کند.

اگر ولادیمیر پوتین خود قصد تضعیف روابط آمریکا و متحدان غربی اش، افزایش صادرات نفت روسیه و بهبود روابط مسکو و واشنگتن را به صورت همزمان داشت، شاید به همه ی این سه مورد دست پیدا نمی کرد. اما اقدامات ترامپ همه ی اهدف پوتین را به جلو برده است. این موفقیت بزرگی برای پوتین است.

درحالیکه برخی ممکن است نظر متفاوتی در این باره داشته باشند، اما ترامپ شاید قصد پیشبرد منافع روسیه را نداشت، اما با خروج از برجام، اعلام اعمال تحریم بر غربی ها در صورت عدم توقف واردات از ایران تا نوامبر، چنین امری رخ داد. این نتیجه ی عواقب ناخواسته تمرکز ترامپ در جهت تضعیف ایران بوده است. البته ممکن است ناخواسته باشد، اما باید پیش بینی این روزها را می کرد.

در دوره پساجنگ سرد، به طور همزمان واشنگتن خود را در مقابل 5 دشمن اصلی یعنی چین، روسیه، کره شمالی ، ایران و جهادگرایان مسلمان سنی مانند داعش و القاعده می بییند. واشنگتن باید از تجربه دوران دولت بوش در زمینه تضعیف طالبان و صدام حسین درس بگیرد که این اقدام باعث تقویت اسلامی شد. به طور مشابه دولت ترامپ اکنون بر تهدید ایران تمرکز کرده است که در حال حاضر این اقدام جایگاه روسیه را تقویت خواهد کرد.

اقدامات دولت ترامپ بر روابط آمریکا با متحدان غرب صدمه زده و این مسئله تمام دشمنان را تقویت کرده است. اما ترامپ و حلقه درونی وی به نظر می رسد که نسبت به این موضوع بی توجه هستند و تا زمانی که آن ها در قدرت هستند بدون شک پوتین بیشترین سود را خواهد برد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      روسیه آمریکاهردوشون متحدبودن این وسط کلا سرایران گذاشتن ماخبرنداریم

    • بدون نام

      اینم ازبرادران وهمسایه روسیه شماهنوزنفهمیدین کشوردوست برادرهمسایه همش کشک همه دنبال منافع کشورشون ملتشونن

    • بدون نام

      پر واضح است که پوتین از تضعیف ایران خوشحال است . این را یک تحلیگر غرب می داند اما مسئولین ما نه

    • بدون نام

      روس از غرب بدتر و غرب از روس بدتر.عراقی که ایران برایش این همه برایش جان فشانی کرده هم بی وفا و عهد شکن هستند .
      هر کشور باید به فکر منافع خود باشد.این است سیاست دنیا

    • علی

      امیدوارم روزی که تمام مردم ایران بدونن روسیه دشمن اول و اخر این مملکته برسه

    • بدون نام

      اونا از فضله مگس ترنجبین می سازند .
      از تحریم هم تسلیحات می فروشند . اس ۳۰۰ دادند . اس ۴۰۰ هم می دهند .

    • بی نام.

      بعد تمام این تعاریف امیدوارم دولت مردان ما سر حرف خودشون که اعلام کردند هر کشوری بخواد بعد تحریم نفتی ایران کمبود نفت را جبران کنه خائن هست بایستند و فقط در حد حرف نباشه چون اگر روسیه یا هر کشور دیگه ای به گفته دولت مردان کشور بخواد جبران کنه کمبود نفت را در بازار جهانی به جهت تحریم ایران خائن هست

    • بدون نام

      روسها خر کیند

    • بدون نام

      خائن تر از روسیه کثیف باز خودشون هستند

    • بدون نام

      همه نفع می برند فقط مردم ایران ضرر می کنند

    • ایرانی

      شما نوشتین پوتین با ایران در مساله سوریه متحد هست ولی در مساله صدور نفت با ایران رقابت دارد. واقعا چقدر مفتضح است این اتحاد.
      شرم بر این رفاقت.

    • بدون نام

      دیگه خسته شدم از نظر دادن ، چون چیزی عوض نخواهد شد

    • بهلول

      این تقصیر پوتین نیست که ما عقل نداریم بنده خدا چه گناهی داره شما خودتو بذار جای اون وقتی طرفت دوست داره گول بخوره تو گولش نمیزنی اونهم تو عالم سیاست
      سیاست مدار خوب کسی که بفهمه الان موقع چیه ترکها و روسها خوب بلدند ما حالا حالاها باید بریم گردو بازی
      .همه هزینه و کشته جنگ داعش را ما دادیم نونشو بقیه میخورن.

    • بدون نام

      فکر نکنم تحریم ایران به نفع روسیه باشد چون هر چه قدر ایران تضعیف شود روسیه هم ضعیف تر خواهد شد تنها کشوری که در خاورمیانه متحد روسیه است یارانه بقیه کشورهای خاورمیانه طرفدار آمریکا هستن روسیه اگر بخواهد به عنوان یک ابر قدرت مستقل باقی بماند به کشوری مثل ایران نیاز دارد مگر آنکه برتری آمریکا را بپذیرد که تا الان اینگونه نبوده

    • بدون نام

      سود از عسلویه میبره دزدهای کثیف یه روزی که دیر هم نیست خیا نت این روسهای دزد برای مردم اشکار میشه

    • h.p.

      ما وقتی بحث منافع میشود .میبینیم حتی دو برادر از یک پدر هم بر سر منافع رقابت میکنند.این یک قاعده است که در روابط در جهان هم همینطور است.پوتین یا ترامپ هر دو برای کشور و مردمشون که در رفاه باشند تلاش میکنند.پس مسولین ما هم باید به عشق کشور و ملتشون با سیاست صحیح منافع کشورشون رو در این رقابت بدست بیاورند.در مجموع رفتار و عملکرد روسها بعد از فروپاشی شوروی مثبت است. روسیه هر سلاحی که لازم داشتیم به ما داده. نیروگاه اتمی ما رو حالا گرونتر به آخر رسونده.و الان هم علیرغم مشکلات اقتصادی زیادی که روسیه پس از فروپاشی دارد .زیاد است.و نباید احساسی و هیجانی به رفتارهای پوتین و روسیه نگاه کرد. ما باید طوری جلو بریم که نیازی به هیچ کس نداشته باشیم.واین نیازمند تلاش مضاعف و زمان بر است. حداقل همین دوکشور روسیه و چین خداییش عملکردشون از غربیها خیلی بهتربود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج