۷۴۲۹۳۵
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

مهاجرانی: سردار و گوچی پشیمان می‌شوند

سرمربی تیم ملی ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ مهمان ما بود و به سوالات ما پاسخ داد.

خبرآنلاین: حشمت مهاجرانی ستاره ای از سال های دور است که به نظر می رسد تازه فهمیدیم چقدر کم از او بهره برده ایم. کسی که تیم ملی را به جام جهانی آرژانتین برد و تیم امیدمان را المپیکی کرد. با او که این روزها در تهران به سر می برد درباره تیم ملی و نتایجی که در روسیه گرفت صحبت کردیم و کمی هم از خاطراتش شنیدیم.

*بازی های تیم ملی در جام جهانی روسیه را چطور دیدید؟

ایران و مراکش نمایش بسیار خوبی داشتند و اگر جز گروه مرگ در هر گروه دیگری قرار داشتند صعود می‌کردند و بالا می‌آمدند.

* بعضی به تیم ملی انتقاداتی دارند و می گویند دفاعی بازی کرد.

ما مقابل مراکش خوب دفاع کردیم و با گل به خودی بازیکن حریف ۳ امتیاز حساس را گرفتیم. در بازی با اسپانیا تغییر روش دادیم و به کار دفاعی پرداختیم و مسلماً زمانی که ما دفاع‌کننده باشیم ۸۰ درصد احتمال گل خوردن وجود دارد و ۲۰ درصد احتمال گل زدن هست به همین دلیل با بدشانسی گل خوردیم. در بازی‌ با پرتغال هم عالی، اما بدشانس بودیم وگرنه شاید می‌توانستیم پیروز شویم، چون به هر حال کی‌روش، پرتغال را مانند کف دستش می‌شناخت.

* فکر می‌کردید بیرانوند پنالتی رونالدو را مهار کند؟

واقعاً فکر مهار پنالتی رونالدو را نمی‌کردم. بیرانوند عالی و فراتر از انتظار کار کرد تا بازی در نهایت مساوی شود و مسلماً اگر آن پنالتی را می‌خوردیم شاید با سه، چهار گل اختلاف بازی را می‌باختیم.

*از نتایج تیم ملی در روسیه راضی بودید؟

بعد از تساوی با پرتغال احساس غرور داشتم و نمایش کشورمان در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را موفقیتی بزرگ برای تیم‌مان می‌دانم. درست است که ایران سوم شد، اما انصافاً مستحق صعود بود و حتی مراکش هم که چهارم شد حقش چهارمی نبود و فکر می‌کنم هرکس که بازی‌های مراکش را دید به حقانیت فوتبال این کشور رأی مثبت داد.

*قبل از آغاز بازی ها بعضی فکر می کردند مقابل اسپانیا و پرتغال بد می بازیم.

در این بازی‌ها فهمیدیم که اسامی و زبان‌ها فوتبال بازی نمی‌کنند و مغز‌ها هستند که به ساق‌ها فرمان می‌دهند. در بازی با تیم‌های حریف در هر ۱۱ نقطه جنگ سختی داشتیم و سرمربی‌مان هم بر اساس قدرت تیم‌های مقابل آنالیز می‌کرد و تیمش را به میدان می‌فرستاد مثلاً دیدید جهانبخش در بازی‌مان با اسپانیا از ابتدا در ترکیب قرار نگرفت، چون تیم‌مان در آن بازی به دوندگی و جنگندگی بیشتر نیاز داشت.

* در بین بازیکنان تیم ملی کشورمان عملکرد کدام بازیکن را بهتر دیدید؟

همه بازیکنان تیم ملی کشورمان نمایش خوبی داشتند، اما بیرانوند، امید ابراهیمی و وحید امیری واقعاً بهتر و چشم‌نوازتر کار کردند.

*سردار آزمون و قوچان‌نژاد بعد از بازی ها خداحافظی کردند. نظرتان چیست؟

من فکر می‌کنم خداحافظی هر دو بازیکن احساسی بود و مطمئناً هر دو از تصمیم‌شان پشیمان می‌شوند. سردار آزمون که با ۲۳سال سن سال‌ها می‌تواند برای تیم ملی ما بازی کند از سوی دیگر قوچان‌نژاد هم به دلیل بهره بردن از خصوصیات گلزنی و البته سن و سالش در جام ملت‌ها می‌تواند برای تیم ملی ما مفید واقع شود.

*اتفاق دیگری که بعد از جام جهانی رخ داد شروع دوباره دعوای کی‌روش و برانکو بود.

برانکو و کی‌روش مربیان بین‌المللی هستند، مربیانی که با تیم‌های متفاوت زیادی کار کرده‌اند و آب‌دیده شده‌اند. توصیه من هم به این دو مربی بزرگ این است که با هم کنار بیایند، چون فوتبال ما به هر دو و دانش آن‌ها نیاز دارد. برانکو در سال ۲۰۰۶ تیم ما را در جام جهانی هدایت کرد و پرسپولیس را هم دو سال پیاپی قهرمان کرد. با کی‌روش هم دو بار بدون دردسر به جام جهانی رفتیم به همین دلیل آن‌ها باز هم می‌توانند به فوتبال ما کمک کنند در حالی که حرف‌ها و حاشیه و جوابگویی این دو عزیز به یکدیگر به فوتبال ما ضربه می‌زند. مطمئنم که جر و بحث‌های برانکو و کی‌روش به زودی خاتمه می‌یابد.

* تیم داوری ایرانی هم در جام جهانی حضور دارند. نظرتان درباره قضاوت فغانی و تیمش چیست؟

در جام ۹۴ من قضاوت فنایی را یادم هست که آقای بهارمست زنگ زد و من هم با حضور در استادیوم قضاوت فنایی را دیدم و لذت بردم؛ الان هم فغانی عالی کار کرده و من برایش آرزوی موفقیت دارم.

*تیم ملی احتمالا با کارلوس کی‌روش چند ماه دیگر باید در جام ملت‌ها مقابل تیم‌هایی نظیر استرالیا، کره‌جنوبی و ژاپن به میدان بروند. چقدر برای این تیم شانس قهرمانی قائل هستید؟

نیروی انسانی بسیار خوبی داریم. اگر برخلاف جام جهانی، بازی‌های تدارکاتی زیادی داشته باشیم می‌توانیم کار‌های بزرگی در جام ملت‌های آسیا انجام بدهیم.

*بازی های کره و ژاپن را در روسیه دیدید؟

بهترین بازی در بین تیم‌های آسیایی در جام جهانی شاید نمایش کره مقابل آلمان بود تیمی که خوب دفاع می‌کرد و در خط حمله هم بازیکنانش نمایش عالی داشتند و قهرمان دوره قبلی را با دو گل اختلاف شکست دادند. کره با پنالتی به مکزیک باخت و من فکر می‌کنم مقابل چنین تیم‌هایی در جام ملت‌ها با مشکلات زیادی مواجه هستیم هر چند که با اردو‌های خوب خیلی کار‌ها در جام ملت‌ها می‌توانیم انجام بدهیم.

*درباره تیم المپیک چه نظری دارید؟ این تیم می‌تواند به حسرت بیش از چهار دهه نرفتن به المپیک پایان دهد؟

آخرین بار من ۴۴ سال پیش تیم المپیک را به جام جهانی بردم. فرانسه را با میشل پلاتینی شکست دادم و به روسیه ۲ بر یک نتیجه را واگذار کردیم، روسیه‌ای که در آن مقطع از بزرگانی نظیر بلوخین بهره می‌برد، دیداری که اگر از آن سربلند بیرون می‌آمدیم تیم صعودکننده بودیم و... در هر حال برای تیم المپیک فعلی آرزوی موفقیت می‌کنم و معتقدم این تیم از نظر نیروی انسانی تیم بسیار خوبی است که اگر بازی‌های تدارکاتی خوبی داشته باشد با مدیریت استیلی و مربیگری کرانچار که شخصاً علاقه زیادی به او دارم موفق می‌شود. در عرصه مدیریت و مربیگری با استیلی و کرانچار می‌توانیم به المپیک صعود کنیم و به حسرت ۴۴ ساله‌مان برای صعود به المپیک خاتمه دهیم.

*حقوق‌تان در زمانی که سرمربی تیم ملی بودید چقدر بود؟

حقوق ماهانه‌ام ناچیز بود که قابل گفتن نیست. نه خود من پول آنچنانی می‌گرفتم نه بازیکنان پول می‌گرفتند، اما چون عاشق بودیم به بهترین شکل کار‌ها را پیش می‌بردیم.

* در بین فوتبالیست‌های آن زمان و بازیکنانی که در جام‌های جهانی مختلف بازی کردند کار کدام تیم را بیشتر می‌پسندید؟

در زمان مربیگری من بازیکنان بی‌نظیری مثل پروین، قلیچ‌خانی، صادقی، قاسمپور و... حضور داشتند و فراموش نکنید که ما به عنوان تنها تیم آسیایی به جام جهانی صعود کردیم، اما تیم ۹۸ هم بازیکنان بسیار خوبی داشت و در تیم فعلی‌مان هم بازیکنان قابلی حضور داشتند.

* کدام‌یک از تیم‌های ملی ما در پنج دوره جام جهانی بهتر نتیجه گرفتند؟

مسلماً از بعد نتیجه تیم ۲۰۱۸ تیم بهتری بود.

*از این که مربیگری را زود رها کردید پشیمان نیستید؟

مطمئناً پشیمانم. ۲۰ سال پیش در دوره‌ای تصمیم به خداحافظی از فوتبال و مربیگری گرفتم در حالی که همان موقع و حتی الان هم قدرت رهبری بالایی دارم، اما در این سن و سال طبیعی است که دیگر فکر مربیگری را نداشته باشم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      گوچی که دیگه بر نمیگرده ولی قدوس و کاوه رضایی و طارمی و علیپور وترابی و ... هستن

    • بدون نام

      سردار ک خدا کنه هیچوقت پشیمون نشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج