۷۴۳۱۹۶
۴۹ نظر
۵۰۰۴
۴۹ نظر
۵۰۰۴
پ

با بسته شدن هرمز، آتش جنگ شعله‌ور می‌شود؟

آثار کناره گیری آمریکا از برجام همچنان در حال افزایش است؛ بویژه با تهدید ایران در مورد ممانعت از عبور نفت از تنگه هرمز در آب‌های خلیج فارس، در صورتی که آمریکا مانع صادرات نفت ایران شود. در بین گزینه‌هایی که در برابر ایران قرار دارد، تنگه هرمز آخرین شریان امید ایران برای مقابله با ترامپ است و عصایی که می‌تواند به آن تکیه کرده و بوسیله آن دشمنان را تهدید کند، بدون آنکه از آن استفاده کند.

انتخاب: الجزیره در مطلبی به قلم أمین محمد حبلا نوشت: آثار کناره گیری آمریکا از برجام همچنان در حال افزایش است؛ بویژه با تهدید ایران در مورد ممانعت از عبور نفت از تنگه هرمز در آب‌های خلیج فارس، در صورتی که آمریکا مانع صادرات نفت ایران شود.

در ادامه این مطلب آمده است: با افزایش فشار‌های غربی و منطقه‌ای و در سایه نا آرامی‌های داخلی در ایران به دلیل شرایط اقتصادی دشوار و کاهش ارزش پول ملی، گزینه‌های ایران کاهش یافته است، تا تهدید در مورد استفاده از کارت تنگه هرمز، چاره‌ای برای رها شدن از آن باشد.

گزینه‌های پیش روی ایران، از قبول خواسته‌های ترامپ و اسرائیل تا مقابله گسترده سیاسی و حتی نظامی با آن‌ها در نوسان است؛ گزینه‌هایی دشوار که در سایه پیچیدگی‌های شرایط منطقه‌ای و بین المللی آسان به نظر نمی‌رسد و هر یک تبعات خاص خود را دارد.

ایران در صورتی که منافع ملی آن در خطر باشد، زبان تهدید را در پیش می‌گیرد، در حالی که تا پیش از خروج ترامپ از توافق هسته ای، اقداماتی عملی در این راستا انجام نمی‌داد.

این تهدید ایران در مجامع متعددی به مثابه اعلان جنگ محسوب شد، در حالی که عده‌ای آن را بخشی از جنگ‌های روانی می‌دانند که تمام طرف‌ها علیه یکدیگر به کار می‌گیرند. تا زمانی که شواهدی به دست آید که نشان دهد کدام احتمال درست است، ظاهرا ترامپ تلاش می‌کند شدید‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کند و ایران هم تمام تلاش خود را به کار بسته است تا از کارت‌های خود برای شکست دادن طرح ترامپ استفاده کند و بسته شدن تنگه هرمز نیز به معنای جنگی منطقه‌ای و چه بسا بین المللی است.

این تنگه که در ورودی خلیج فارس بین عمان و ایران قرار دارد و خلیج فارس را به خلیج عمان و دریای عرب مرتبط می‌کند، مهمترین گذرگاه جهانی نفت است که روزانه ۲۳ نفت کش از آن عبور می‌کنند. تنگه هرمز تنها راه دولت‌های عربی برای مشرف شدن بر خلیج فارس است، به جز عربستان سعودی و امارات، و دولت‌های خلیج فارس حدود ۹۰ درصد از نفت خود را از طریق آن صادر می‌کنند.

پیش از این نیز، ایران بر آمادگی نظامی خود برای بستن تنگه هرمز در صورت نیاز تاکید نموده و فرمانده سپاه یک بار تصریح کرده بود: «بستن تنگه هرمز برای نیرو‌های مسلح ایران آسان و مثل آب خوردن است».

ارزیابی‌های کارشناسان نظامی در این مورد مبتنی بر آن است که ایران در صورتی که بخواهد می‌تواند با استفاده از توان نظامی دریایی اش این تنگه را ببندد.

تحلیلگران مسائل نظامی از گزینه‌های متعددی صحبت می‌کنند که ممکن است ایران برای بستن تنگه هرمز طبق آن‌ها رفتار کند، اما همگی در این مورد اجماع دارند که این اقدام هزینه جهانی زیادی دارد و به معنای حل شدن بحران تهران نیست.

در مقاله‌ای که در نشریه آمریکایی تایم منتشر شد، به اتفاق نظر تحلیلگران در این مورد اشاره شد که در صورت اقدام ایران برای سد کردن تنگه هرمز، ارتش آمریکا در نهایت با نیرو‌های ایرانی وارد جنگ می‌شود و این اقدام تهران می‌تواند موجب برانگیخته شدن خشم بین المللی شود، چرا که اقتصاد دولت‌های جهان شدیدا از این مساله اسیب می‌بینند.

البته ضرر این اقدام تنها متوجه دولت‌های صادر یا وارد کننده نفت نمی‌شود، حتی خود ایران نیز عواید زیادی را از دست می‌دهد. به احتمال قوی در صورتی که ایران از این گزینه استفاده کند، شراره یک جنگ منطقه‌ای را شعله ور می‌کند که بار‌ها اسرائیل و آمریکا به آن اشاره کرده اند.

همچنان گزینه دیگری نیز در برابر ایران است که همان کوتاه آمدن در برابر فشار‌های ترامپ و خواسته‌های هم پیمانان منطقه‌ای آن است و انجام مذاکرات دوباره در مورد توافق هسته‌ای و کاهش نفوذ آن در منطقه؛ که البته ایران این گزینه را انتخاب نخواهد کرد.

در این میان، ایران گزینه دیگری نیز در برابر خود دارد که می‌تواند آن را از مقابله نظامی و سیاسی فراگیر در تنگه هرمز دور کرده و در عین حال صادرات نفتش را نیز تضمین کند. گزینه مذکور، همان دور زدن تحریم‌ها با استفاده از شیوه‌هایی است که در گذشته ایران آن را آزموده است.

به نظر می‌رسد ایران همانند سابق این گزینه را انتخاب کند. نزدیک به ربع قرن است که ایران در معرض تحریم‌ها قرار دارد و هنوز در برابر خواسته‌های غربی تسلیم نشده و به جای متوسل شدن به یک مقابله گسترده از طریق بستن هرمز، به واسطه‌هایی برای فروش نفت روی آورده است.

با وجود اینکه اعمال تحریم‌ها علیه ایران مساله جدیدی نیست، این بار شرایط خطرناکتر از همیشه است و علت آن، عزم دشمنان منطقه‌ای ایران برای مقابله با آن و افزایش نارضایتی‌های داخلی است.

در بین گزینه‌هایی که در برابر ایران قرار دارد، تنگه هرمز آخرین شریان امید ایران برای مقابله با ترامپ است و عصایی که می‌تواند به آن تکیه کرده و بوسیله آن دشمنان را تهدید کند، بدون آنکه از آن استفاده کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایران بعیده همچین کاری بکنه ولی اگر بخواد واقعا توانشو داره آمریکایی ها هم نیروهاشون مثل مرگ از سپاه ایران ترس دارن و خیلی بعیده که با هم درگیر بشن.

      پاسخ ها

      • مهرداد

        دقیقا میترسن از ایران ، یادمون نرفته سربازاشون چطور مثل بچه ننه ها گریه میکردن وقتی به اب های ایران وارد شده بودن و سپاه گرفتشون ، با اون سربازا میخوان مقابل ایران بایستن؟ :)))

      • بدون نام

        بهتره ایران تنگه‌ هرمز رو ببنده و نفت خودشو صادر کنه.اونوقت میتونه بشکه ای200 دلار بفروشه.

      • بدون نام

        کاربر ۱۹:۰۰ عزیز
        لازمه بی سوادی و بی فکریتون رو اینجا به نمایش بذارید؟



        یعنی این نکته خیلی ساده رو نمیدونید که مردم کشورهای مختلف اینطور وقتا زمانی گریه میکنن که فکر کنن گیر یه سری آدم بدون تمدن افتادن؟مردم گیر داعشیا هم بیفتن گریه میکنن چون میدونن طرفشون چیزی از اخلاق و انسانیت حالیش نیست ولی مثلا تو سوییس آدم رو دستگیر کنن گریه نمیکنه چون میدونه طرفش آدمای متمدنن!



        گریه کردن سربازای یه کشور دیگه تو ایران نشونه شجاعت ما یا احترام به ما نیست؛ نشونه خیلی بدیه؛ نشونه اینه که ما رو ملتی عقب مونده میدونن

      • بدون نام

        کاربر 04:08 لازم نیست که آروغ روشن فکری بزنید اینجا . سرباز ما گیر داعش افتاد و سرافراز شد . این خاک امثال حججی ها داره تا جلو امریکا در بیاد .

    • ابوالفضل

      الان عرضه جنگ نداره ایران همش حرفه مثل حرفهای پوچ میزن

    • Mزهرا

      این بار ترامپ نمیذاره کسی تحریما رو دور بزنه
      امیدوارم جنگ بشه هممون بمیریم راحت شیم آقایون و آقازاده ها که جاشون خوبه

      پاسخ ها

      • حمید دکوراد

        خخخخخخ دمت گرم گل گفتی

      • بدون نام

        واقعا

      • بدون نام

        ایشالا ترامپ تو و خانواده ات رو به آرزوت برسونه!

      • Mزهرا

        آرزوی من و خانواده ام اینه از دست امثال تو راحت شیم

    • بدون نام

      مطمئن باشید یک درصد هم با وجود روحانی اتفاق نمی افتد، اگه احمدی نژاد بود میشد یک درصد باور کرد

    • ali

      تنگه هرمز که سهله ،
      تنگه آنریکا را هم اگه لازم شد ببندین!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تنگه انریکا تو مریخه خخخ

    • بدون نام

      خدا کنه یک جنگی با شدد خیلی بالا صورت بگیره همه ما بمیریم شاید راحت بشیم از این زندگی نکبت بار ما که هر روز میمیریم و زنده میشیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عجب

      • بدون نام

        به جای اینکه از طرف همه مردم حرف بزنی خودت رو بکش.

      • بدون نام

        اره والله

    • سعید

      ن تنگه هرمز بسته میشه،ن جنگ میشه،و ایران هم نفتش رو خودش بلده بفروشه تحریما امریکا اثری نداره بیخودی پالس بد ب هم دیگه ندید تمام وسلام

      پاسخ ها

      • نوری

        اقاعلی تواگه بلد بودی امریکا راصحیح بنویسی بعد بروتنگه راببند.بااین همه جوان بیکارومعتاد ماعرضه بستن تنگه هرمزرانداریم داداش..مسعولین ماازروی بدبختی وبیچارگی ورسیدن به اخرخط مجبورن تهدید کنن حالا اگه مثل ترامپ که حرفاشو عملی واجرامیکنه ایران تنگه راببنده

      • نورا..

        عزیزان چراباید کشورما که یک کشورثروتمند ودارای معادن غنی.نفت وگازفراوان وبخصوص مردمی بافرهنگ ونجیب باید به این روزبیفته ودرتمام دنیا منزوی باشه .چه دلیلی داره ماتوتحریم باشیم .وملت درفقروبدبختی زندگی کنن.تمام کشورهای دنیا توصلح وارامش دارن زندگی روزمره خودراادامه میدن اماملت ایران باید بااسترس زندگی کنن .علت کجاست.چراباید توکشوراسلامی فساد .فحشا.رانت خوادی.اختلاس باشه..چراباید پول این مملکت توسوریه.یمن .فلسطین ولبنان خرج بشه .تکلیف این مردم چیه.کره شمالی بااینکه کشورش هسته ایه وچند بارهم بمب هیدوژنی که ازاتم قویتره ازمایش کرد ولی دید که مردمش گیاه خوار شدن وتن به اشتی ومذاکره باامریکا داد.ماهم باید بادنیا درتعامل باشیم ازکشورهای عربی بیایم بیرون وبه فکراینده کشورباشیم .تنها راه خوب شدن اقتصاد ایران تعامل باامریکاست چون امریکا یعنی تمام دنیا

      • محمد

        چقدر بدبخت وحقیر هستی که میخواهی جنگ بشه بمیری پس خوبه که تو وامثال تو بمیرن واز حقارتی که در خودت میبینی ونسبت به کشورت. اینطور قضاوت میکنی همون بهتر که بمیری

      • بدون نام

        شما یا کوری یا کری مرغ شده کیلوی 8/800سکه 2/850تحریم اثری نداره چرا حرف الکی میزنی بیسواد

      • بدون نام

        مرگ برامریکا

      • بدون نام

        توهم و بی عقلیا بیداد میکنه ها سعید!

    • بدون نام

      مردم ایران چیزی ندارند که از دست بدن یک زندگی پر از مشکلات ونا امیدی به آینده .سالهاست که زندگی مردم مانند کشورهای جنگ زده است پس از جنگ نمیترسند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پس مردم ایران هنوز نمی دونند جنگ چیه .کلا مردم بسیار غرغرو متوقع اند و وقتی در شرایط سوریه و عراق قرار بگیرند متوجه میشن یک زمان چقدر ناشکری می کردند

    • بدون نام

      بخدااگه تنگه هرمز روببندیم فشاررو اروپا وامریکا زیادمیشه دیگی ک واسه مانمیجوشه بزارکله سگ بجوشه.والا مرگ یبارشیون یبار

    • بدون نام

      با روحانی،که هنوز به اروپای مزدور امید داره نه.

      پاسخ ها

      • محمد

        مرگ بهتر از این زندگی که هر روزش هزاران بار آرزوی مرگ میکنی. کاش جنگ بشه روزی زودتر .کودک بودیم به امید نوجوانی
        نوجوان بودیم به امید جوانی
        جوان بودیم به امید بزرگسالی

        پیر شدیم الان همه ارزوهامون را میخواهیم به گور ببریم

    • امیر

      واقعا ننگ بر اون ادمهای بی کفایت و وطن فروش که ورد زبونشون شده امریکا امریکا و سنگشو به سینه میزنن اصلا کار ی مابا جنگ نداریم با دولتها کاری نداریم طرف از اونطرف دنیا داره خودتو و ناموستو تهدید میکنه یه سری بیغیرت بلانسبت خودشونو سپردن میگن تو راست میگی مایه تاسفه حضرات وطن فروش چطوری اون سلاح اتمی داره همه نوع غلطی میکنه میگه شما نباید زندگی کنید حق تجارت ندارید داره برای تنگه ای که جزو خاک و وطن ماست نقشه میکشه باید جیک نزنیم؟ مگه ما برا کشور خراب شده اونا برنامه داریم؟ داره علنا میگه یا حرف من یا خفه شید یادشون رفته سربازاشون عین ننه مرده گریه میکردن چه غلطی کرد سگ وقتی پارس کنه عقب بری هی جلو تر میاد و هار تر میشه کشور ما اهل درگیری نیست ولی ظاهرا باید برای این عده بی کفایت ثابت بشه که اون امریکای خراب شده فقط چرت میگه ایرات کره شمالی نیست خودشو خراب کنه چطور جهنمی مثل اسرائیل به اندازه ارزنی رونقشه هست تو خاورمیانه هرنوع سلاحی داره ما باید از آمریکا اجازه بگیریم که اب بخوریم یا نه؟ ایرانی که چندین هزار سال قدمت داره در مقابل یه کشور 300ساله باید کرنش کنه؟ کمی برای ملت و ایرانی ارزش قائل بشید نشینید فقط وطن فروشی کنید خیلی ناراحتی پاشو برو همون مملکت خراب شده و نوکریتو بکن تفرقه ننداز تو ملتی که شرف و عزتشون به اندازه همه دنیا اعتبار و ارزش داره. خدایا به یک سری بفهمون که چی به سر کشورهای همسایمون اومد اب و نون و امنیت ندارن ناموسشون به تاراج رفته حداقل ما نون خشک اگه داریم شرافتمون محفوظه غیرتمون ستودنیه قسم میخورم جلوش بایستیم و تنگه رو ببندیم چنان به زوزه بیافتن و واق واقشون کم بشه که مثال زدنی بشه اون یه پارس مفتی کرد میخواد بدونه عقب نشینی میکنیم خدا شاهده فرداش پا میذاره رو سرمون ولی ببینه جلوش مثل کوه هستیم دمشو میذاره رو کولش پای ناوهاش برسه به خلیج نمیگم فارس میگم خلیج ایران ولله قسم گورستانی بشه که در تمام دنیا با خط طلا بنویسنش یکی سالم بر نمیگرده این همه غیرت و عزت و شرافت و انسانیت رو دست کم نگیرید و ذلیل نشید تنگه رو میبندیم ببینیم چی میشه بالاتر از سیاهای که رنگی نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        معلومه خیلی خامی هنوز نمیدانی جنگ یعنی چه !!!

      • بدون نام

        اونی که کشور ما و مردم ما رو تهدید میکنه افراد بی عقل و متعصب مثل شما هستن که از انسانیت هم چیزی نمیفهمن و فقط دنبال تعصبات پوچشون هستن

    • شهرام

      حتی اگه جنگ هم بشه وضعمون بدتر از این نخواهد شد . این وضع باید یکطرفه بشه . نمیشه که تحریم باشه و برجام هم باشه . زرگویی هم حدی داره . فشار روی کمر مردمه بعد دنیا داره راجب نفت حرف میزنه . به جهنم که اقتصاد دنیا صدمه میبینه . بزار صدمه ببینه . مگه ما صدمه ندیدیم و نمیبینیم . یه کمی هم اونا سختی بکشن . دولت ما فقط حرف میزنه . نه عرضه حل مشکلات داخلی رو داره نه عرضه رویارویی به خارجیها .

    • فردوس قوانلو

      یک سری نشتن از بی عورضگی ایران حرف میزنن این گونه ادمها وطن فروشن خجالت بکشید با این حرفها قدرت ایران را دست کم نگیرید الان امریکاه حریف ایران نمیشه ایران باید تنگه حرمز و ببنده تا حساب دست امریکاه و یکسری وطن فروش بیاد فقط وفقط یکسری نشتن چرت پرت طف میدن مرگ بر وطن فروش روحانی عزیز قدرت ایران باید نشان داده باشه تا اون تراپ کون پاره هی در باره ایران زر نزنه یک خانم باز با اون خانم مانکنش که هیچ ابرویی برای اون تراپ بی غیرت نزاشته اون دیگه نباید در باره ایران اظهار نظر کنه ما ملتی غیور ورهبری کاردان داریم وسلام

    • فردوس قوانلو

      ایران الان وقتشه با قدرتش ونیروی سپاه یک زهره چشمی به تراپ بی نلموس نشون بده باید تنگه هرمز بسته بشه تا اون تراپ .....بفهمه ایران ایرانه بیست سال دیش نیشت امروز ایران یگ ابرقدرته تو منطقه

    • بدون نام

      ایران به جز بستن تنگه ی هرمز راه های دیگری داره که بازار های نفتی اعراب را به هم بزنه

    • بدون نام

      اون زمان که همه ازتحریم ها حمایت میکردن ایران تحریم ها را دور میزد حالا که امریکا تنهاست!! این مسایل اقتصادی وارز وطلا خود مردم بوجود آوردن وخود مردم هم میتوانند درستش کنند؟!

    • بدون نام

      شعار ندید اگه میتونین اگه وجودشو دارین ببندید ببینم زور کی بیشتره

    • بدون نام

      پدرش درمیاریم نفت میفروشیم برای اقازادهها

    • بدون نام

      اصلا ربطی به تنگه هرمز نداره اینکه بخوایم جلوی نفت را صادر کنیم اصلا کاری ما به تنگه نداریم
      آب خلیج فارس برای تردد کشتی‌های نفت کش و باری خیلی جاها کم عمق هست نقطه استراتژیک بعد از تنگه هرمز تنب بزرگ و بتنب کوچک و ابوموسی هستن که تمام کشتی‌های سنگین باید ازینجا عبور کنند تا کف کشتی به کف دریا برخورد نکند زیارا پر عمق ترین جای خلیج فارس بین همین سه جزیره ایران هست ما فقط اینجارو ببندیم تمام دیگه هیچ کشتی‌ نمیتواند عبور کند برای همین است که بحرین و امارات با ایران بر سر این جزایر دعوا دارند
      حالا متوجه شدین اصلا ربطی به بستن تنگه هرمز نداره

    • بدون نام

      خدا نکنه جنگ بشه.باز پر پر شدن جوونای نازنین باز ترس ،ویرانی،از دست دادن عزیزان و خانه و کاشانه...........

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون هم برای هیچ و پوچ! و فقط از روی بی عقلی و منفعت طلبی بعضیا

    • بدون نام

      بستن تنگه یعنی جنگ با تمام دنیا و این آخر کار ایران خواهد بود برای همیشه . چونکه جنگ را یک نفر شروع میکند اما خودش نمیتواند آنرا تمام کند . تنها راه ایران یک رفرم سیاسی اساسی است بطوریکه اعتماد دنیا جلب شود . نظامیان کلا از فضای سیاسی باید خارج شوند . قدرت باید هر چهار سال با رای مردم به ی نفر سپرده شود . ملاک رفتار سیاسی کشور باید منافع ملی باشد .

    • raha

      کسانی که هموطنای دردمندشون میگن حقیر و بدبخت، خودشون و اطرافیانشون یا آقازادند با چندین سمت و شغل یا چشم به ارثیه پدر پولدارشونه و مرفهند و یا آنقدر غرق در حماقت و چاپلوسی هستند که متر به متر مسیر خیابونای شهرشون رو که هر روز مردمش و کارگرش و کودکان و نوجوانان کار و معتادان و متکدیان و زنان روسپی رو جلوی چشمشون نمی بینند. تو کز محنت دیگران بی غمی.... نشاید که نامت نهند آدمی. والسلام.

    • بدون نام

      دزدهای داخل رو جمع کنن صد سال دیگه تحریم بشیم هیچ غلطی نمیکنه امریکا

    • بینام ایرانی

      داداش تنگه را ببندین.الان جز جی بو تی همه دشمن ما هستن دنیا فلج میشه بعد هم جنگ میشه به یاری خدا کل دنیا را میگیریم و اقتصاد کل دنیا مثل ایران میشه همه چی حباب میشه نسل آدم از رو زمین برداشته میشه به یاری خدا روز قیامت میشه انشالله

    • علی اکبی

      مملکت راازاین بدترنکنید بسه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بابا خواهش میکنم شیشه ایی هاوهروین ها معتادهارومعاف کنیدواسه جنگ..........هاها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج