۷۴۳۴۶۶
۲۲ نظر
۵۰۰۴
۲۲ نظر
۵۰۰۴
پ

خرید سکه اخلال در نظام اقتصادی نیست

یک وکیل دادگستری با اشاره به فردی موسوم به «سلطان سکه» گفت: چنین چیزی اخلال در نظام اقتصادی نیست زیرا اخلال در نظام اقتصادی این است که کسی با رانت یا با شرایطی که برای خودش به وجود می‌آورد و یا با سوءنیت درصدد بر هم ریختن شرایط اقتصادی باشد.

خبرگزاری ایسنا: یک وکیل دادگستری با اشاره به فردی موسوم به «سلطان سکه» گفت: چنین چیزی اخلال در نظام اقتصادی نیست زیرا اخلال در نظام اقتصادی این است که کسی با رانت یا با شرایطی که برای خودش به وجود می‌آورد و یا با سوءنیت درصدد بر هم ریختن شرایط اقتصادی باشد.

هوشنگ پوربابایی در این باره اظهار کرد: خرید وفروش مسکوکات ارزی نه تنها جرم نیست بلکه مباح است. به فرض شخصی در جامعه با داشتن دارایی خودش مبادرت به خرید سکه، طلا، جواهرات و مسکوکات می کند، مادام که موضوع توسط قانونگذار نهی نشده است و نیز خرید و فروش سکه توسط افراد آزاد است؛ نمی‌توان به علت اینکه شخصی تعداد زیادی سکه خریده آن را دارای وصف کیفری دانست زیرا اگر خرید و فروش سکه را جرم بدانیم شخصی که مرتکب خرید و فروش یک فقره سکه می‌شود هم مجرم است.

وی افزود: ممکن است که برخی از آقایان این موضوع را اخلال در نظام اقتصادی تعریف کنند که چنین چیزی اخلال در نظام اقتصادی نیست زیرا اخلال در نظام اقتصادی این است که کسی با رانت یا با شرایطی که برای خودش به وجود می‌آورد و یا با سوءنیت درصدد بر هم ریختن شرایط اقتصادی باشد. زمانی که فردی سکه را می خرد و پولش را پرداخت می‌کند چه عنوان مجرمانه ای دارد که او را بازداشت می‌کنند؟

این وکیل دادگستری با بیان اینکه خرید و فروش سکه نه تنها وصف کیفری ندارد بلکه وصف حقوقی هم ندارد، گفت: برخی از آقایان سیاست های اقتصادی خودشان نادرست است و اقتصاددانان شرایط اقتصادی را به درستی بررسی نمی کنند و به تلاطم می افتند و زورشان به مردم می‌رسد. آنها نمی‌گویند که به خاطر شرایط اقتصادی که ما درست کردیم بازار سکه و ارز به این شکل درآمده بلکه کسانی را دستگیر می‌کنند که از شرایط به عمل آمده با دارایی خودشان در پی جبران کاهش ارزش پولشان هستند.

وی افزود: حقوق تابعی از اقتصاد و سیاست‌های فکری دولتمردان نیست بلکه حقوق تابع این است قانون گذار شرایط عنوان مجرمانه را بر اساس منطق تعریف کرده است. مردم هم باید آگاه باشند و در صورتی که آگاهی پیدا کردند و دست به آن عمل مجرمانه زدند، شما می‌توانید آنها را بازداشت کنید.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: فردی با داشتن ده‌ها میلیارد تومان در شرایط اقتصاد آزاد مبادرت به خرید و فروش سکه کرده و به علت شرایط نابسامانی اقتصادی، سکه‌ها افزایش قیمت پیدا کرده، این فرد مجرم نیست.

وی تاکید کرد: اگر فردی با استفاده از رانت و امتیازات متعددی که در بانک مرکزی تحصیل کرده باشد، مبادرت به خرید سکه کند، مصداق ماده ۲ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری است زیرا این فرد با دادن یک امتیاز به عوامل حکومتی امتیاز دیگری را کسب کرده و باید با دقت و به صورت مصداقی آنرا بررسی کرد که آیا چنین امتیازی داده شده و به چه کسانی و به چه نحوی بوده است. آیا مصداق ارتشا یا راشی و مرتشی است و در این صورت می توان طبق ماده ۳ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری با آن برخورد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پیری

      خیلی فرک کردم که چی بگم هزار جور حرف بزنید ادم میمونه چی بگه کئام بار کنیم اصلا شاید برای شمامهم نباشه

    • بدون نام

      ببخشید وکیل،،اشتب شد

    • بدون نام

      آقای وکیل پس این شخص چکار کرده

    • بی نام

      سیاست حکم میکند نخرید تامردم هم نخرند اگر چه خربد سکه جرم نیست ،ولی کشور در حالت هرج و مرج قرار میگیرد. اگر کشور را دوست دارید وبه فکر جیب خودتتان نیافتید.

    • محمدهادی

      به این میگن حرف حساب.

    • حسین

      با تو ضیح این وکیل محترم دادگستری چنین استنباط میشود پلیس بدون توجه به قانون وبدون حکم مقام قضایی این فرد را دستگیر کرده است واز سوی دیگر چون چنین عملی در قانون جرم تعریف نشده پلیس نمی تواند بعنوان جرم آشکار بدون حکم قضایی مبادرت به دستگیری کرده باشد جون اساسا"جرمی اتفاق نیفتاد ه است

    • محمدرضا

      پس چیه بی پدررررررر 2 تن سکه میخواسته چی کارش کنه بی مادر

    • ساسان

      کسی به اسم سلطان سکه رو دستگیر کردند تا مردم رو ساکت کنند. کسی که پول داره دوست داره همه چی بخره. به کسی چه مربوط.

    • محسن

      کاملا درست گفته
      طرف پول داشته خریده
      دولت میخاد کم کاری و ندانم کاری خودشو گردن مردم بندازه

    • بدون نام

      فساد و زنا نیز از نظر جنابعالی مباحه

    • بدون نام

      اقای وکیل وقتی فردی میگوید سکه یا ارز به هر قیمتی که گفتن بخرین ودر اینده قیمتها را من باید تعین بکتم و هدفش به هم ریختن نظام اقتصادی کشور است با فردی که یک یا ده سکه میخرد فرق میکند این فرد مرتکب جرم شده شما بهتره یک بار دیگر درس وکالتت را بخوانی

    • بدون نام

      خفه بمیر عوضی.وقتی کسی با هدف احتکار یه کالای حساس همه اون رو از تو بازار با هر قیمتی جمع میکنه تا بعدا در وقت مناسب با قیمت چند برابر بفروشه اسمش احتکار نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      کاملا درسته
      هر که سکه یا دلار خریده فقط به خاطر اینه که ارزش پولش حفظ بشه اونایی اخلال گرند که ارزش پول ملی را به این جا رسوندن

    • احسان

      آقای حقوقدان باید بگویم احتکار هر جنسی برای کاهش آن در بازار و افزایش قیمت آن شرعا حرام بوده و در حکومت اسلامی
      مصداق جرم است... ببینید وقتی کارشناسان اقتصادی و حقوقی ما عمدا یا سهوا برخلاف منافع ملی جامعه نظر میدهند و عمل میکنند نتیجه‌اش همینی میشه که تو جامعه میبینیم.

    • بی نام

      اتفاقا اخلاله مثل اینه یک نفر پول تمام شکرهای توی بازار رو بخره و احتکار کنه و کملود بوجود بیاد

    • آه ازدست ادمای ..

      پس چی هست
      غیر از این هست که باعث افزایش قیمت سکه ودرنتیجه بقیه اجناس میشه

    • بدون نام

      وقتی میگوبم مراجع تقلیددر سود ونزول نظام بانکی شربک است میگویید نه لذا هرگز فتوای که به ضرر بانک باشد نمی دهند

    • بدون نام

      به نظر آقایان مبارزه با فساد، مهم این است که چرا یک نفر غیر خودی این سکه ها را خریده است.تا زمانی که هر تاجر و بازرگان و واردکننده و صادر کننده ای با این عزیزان همراه و همپا باشد نه تنها مشکلی ندارد بلکه در راستای کمک و حمایت و وفاداری به نظام و انقلاب و مردم!!! گام برداشته است و شایسته تکریم است.

    • بدون نام

      بعضی وقتها آدم تصور میکنه با این همه سلطان توی مملکت ( سلطان فوتبال..موز..شکر..میوه..چای..خودرو) در امارات متحده عربی زندگی میکنه

    • بدون نام

      در حوزه تخصصت حرف بزن

    • محمد

      سخن درستی است اما در جمهوری اسلامی باید قانونی باشد که گردش های مالی را رصد بکند هستند افرادی که می خواهند یک شبه را صد ساله را بروند آنهم از راه نادرست

    • بدون نام

      چه عجب یکی فهمید داستان چیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج