۷۴۳۷۸۸
۱۹ نظر
۵۰۱۳
۱۹ نظر
۵۰۱۳
پ

آیا وضعیت ایران بحرانی است؟!

احمد غلامی در روزنامه شرق نوشت: استفاده از استعاره «بحران» برای نشان‌دادن وضعیت كنوني بیش از آنکه عینی و واقعی باشد، دستمايه‌اي تاکتیکی است برای پیروزی در جنگ تبلیغاتی؛ از این‌رو در روزهای اخیر کاربردِ عباراتی از این‌دست که «ایران بحرانی است»، «کشور در گرداب بحران به‌سر می‌برد» و «بحران اقتصادی و سیاسی همه‌جا را فرا گرفته است»، بسیار شنیده می‌شود.

احمد غلامی در روزنامه شرق نوشت: وضعیت ایران بحرانی است؟

در طولِ چهار دهه گذشته، این نخستین دوره است كه مردم انقلابیونِ ۵۷ را یكپارچه می‌بینند و دوگانه‌سازی سیاسی دیگر پاسخگو نیست. مردم از این ساختارِ یکپارچه انتظارِ درك همه‌جانبه دارند. شاید در دوره‌های گذشته، جناح‌های سیاسی می‌توانستند تنش‌های ناشی از تغییر مناسبات اقتصادی و سیاسی را با هل‌دادن به‌سوی جناحِ مقابل مدیریت كنند، اما در این دوره مردم در انتظار مدیریتی همه‌جانبه از سوی كلیتی واحد و یكپارچه‌اند.

این در حالی است که هنوز برخی بر این باورند که می‌توان با همان استراتژی‌های قدیمی تنش‌ها را مدیریت كرد. استراتژی‌هایی كه تا دیروز استراتژی بودند، امروز تاكتیكی بیش نیستند و فراتر از آن، می‌توان ادعا کرد که در مسیر تحولات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی، استراتژی‌های دیروز دیگر جنبه تاكتیكی نیز ندارند. زيرا تمام استراتژی‌ها موقتی و مقید هستند، از این‌رو استحاله یافته، رمزگشایی شده و خنثی می‌شوند.

تنش، مترادف بحران نیست. اگر منظور مخالفان از بحران وضعیت كنونی است، ایران همیشه بحرانی بوده است. آنچه تنش‌های اخیر را بحرانی جلوه می‌دهد، افزایش نارضایتی‌ها در سطوح مختلف و متفاوت مردم است. نارضایتی‌هایی واقعی و بِجا كه با جنگ روانی به آنان دامن زده می‌شود و ماحصلی جز ایجاد فضایی هیستریک و ازقضا دورتر از عقلانیت نخواهد داشت. ایران بحران واقعی را در سال ۵۷ تجربه كرده است؛ با مرور سخنان شاه و سلطنت‌طلبان، در آن دوران به ‌معنای واقعی بحران پی خواهیم برد؛ ناباوری، بهت و سردرگمی از رخدادهایی که یکی پس از دیگری روی می‌داد و حکومت را گیج و گنگ ساخته بود.

بحرانی که سبب‌ساز انقلاب بود و تلنباری از خرده‌اسبابِ تاریخی آن را رقم زده بود. این‌گونه بود که حکومتی در اوج اقتدار با تئوريسین‌ها و روشنفکرانِ پای کار غافلگیر شد و سیلِ بحران آنان را فرو بلعید. این روزها شرایط اجتماعی، اقتصاد و سیاسی ما پُرتنش است. تنش‌های واقعی و گاه جعلی به جامعه ایران پمپاژ می‌شود؛ تنش‌های خُرد و کلان برای ازپاانداختن انقلابی که برآمده از دل مردم است. ناامید‌کردن مردم از انقلاب از سوی هر جناح و دسته‌ای که باشد تبعات اسف‌باری دارد و تنها دستاورد آن ماندن یا نشستن بر اریکه قدرت است و بس.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایمان

      حالم از این گزارش مزخرف بهم خورد.

      پاسخ ها

      • بهلول

        غلامی جان شب خواستی بخوابی دو لیوان دوغ بخور.

      • بدون نام

        ایرانی جماعت همیشه همین حرفها رو زدند.به کامنتهای مردم در ده سال پیش روی اینترنت مراجعه کنید مردم باز داشتند همین ها رو می گفتند .کلا ملت مفت خور و پر توقع و غرغرویی داریم که فکر می کنند لیاقت بهترین چیزها رو دارند در حالی که الان هم اغلب بیشتر از لیاقتشون دارند!

    • بدون نام

      بحران یعنی اینکه کارگران افغانی در حال ترک ایران و بازگشت به افغانستان هستند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بحران یعنی کارگر افغانی خارج ایران باکمترین دستمزد کار کنه و پولهاشو به دلار وارد ایران کنه مثله یک شاه اینجا زندگی کنه زمین مفت بخره سیبیل عده ایی رو چرب کنه و مردم سرزمین ما رو به بردگی دیروز اونها کارگر ما بودن از امروز به لطف بی کفایتی عده ایی به ظاهر مسئول اما در واقع وطن فروش از خدا بی خبر ما باید کار گر اونها بشیم فاجعه و بحران یعنی این

    • بدون نام

      نه کی میگیه

    • سعید

      بی ارزش ترین پول دنیا وضعیت بحرانی نیست !!!؟

    • بی نام

      ازبحرانی هم فراتره

    • بدون نام

      خب منم دستم به دلارهای مفت انچنانی می رسید می گفتم بحران نیست تازه خیلی هم خوبه. آخه چقدر بهت دادن که اینقدر پاچه خواری میکنی.

    • اشك

      آیا وضعیت ایران بحرانی است؟!

      خيلي خوب با كلمات بازي ميكنيد
      بحراني هست ديگه

    • بدون نام

      هست خب

    • مهدی

      آقای احمد غلامی که این گزارش رو تهیه کردی و این مطلب رو نوشتی بگو ببینم دقیقا باید چه اتفاقی توی ایران بیوفته ؟؟؟؟ مردم آب ندارن بخورن از تو سطل زباله غذا میخورن بیکارن فقیرن حق اعتراض ندارن . یکم چشماتو باز بکن و با این حرفا مردم رو گول نزن ....

    • شکیبه

      فاجعه است میخواین باور کنید یا نه ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ای گفتی فاجعه بار

    • بدون نام

      ادم حالش از این پاچه خواری بهم میخوره ملت داره تلف میشه

    • بدون نام

      شمابحران راچگونه تجزیه وتحلیل می کنید آیا فقط غرش توپهاوموشکها وبمباران کردن رابحران می دانید خیرالان دست روی هرچیزی بگذارید ازبحران خالی نیست اؤن ازوضع اقتصاد مملکت وبخث دلاروارز وسکه وغیره که درسلطه کسانی است که انگشت شمارند اینهم اڙوضعیت کم آبی وکشاورزی وبدنبال آن خشک شدن سدهاومنابع آبی ودرکنارهمه اینهابحث اختلاس وپولشویی وآقازادها و ایجاداختلاف شدید طبقاتی وفرارمغزها وصدها مشکل دیگرکه نوشتن آنها کتابی به سنگینی شاهنامه رادربرمیگیرد ایا باتمام این تفاسیرشماۺکی هم دربحرانی بودن ایران دارید

    • مهدی

      خیر وضعیت بحران ایرانیست...بجان شما

    • بدون نام

      خدایا به دادما ملت برس سکه همه چی درچهار پنج برابر شده ولی حقوق ما بین صد پنجا تا دویست پنجاه بالا رفته اخه مسلمان چکار کنیم

    • ناشناس

      نه به جان شما بحرانی نیست چون شما پولدار هستی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج