۷۴۳۹۶۶
۲۴ نظر
۵۰۱۳
۲۴ نظر
۵۰۱۳
پ

کلانتری: توان تولید غذا برای ۵۰ میلیون نفر را داریم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با بهره وری موجود، فقط می توانیم برای ۵۰ میلیون جمعیت غذا تولید کنیم و مابقی آن را وارد می‌کنیم.

پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با بهره وری موجود، فقط می توانیم برای ۵۰ میلیون جمعیت غذا تولید کنیم و مابقی آن را وارد می‌کنیم.

عیسی کلانتری ضمن تشریح وضعیت تالاب ها در کشور اظهار کرد: در دولت این موارد تا حدودی بهتر شده است ولی قوانین، دستگاه‌های اجرایی را گیر انداخته استۀ به عنوان مثال قانون برنامه ششم می‌گوید در ۹۵ درصد محصولات کشور باید خودکفا شویم و در این صورت باید ۳۶ میلیون متر مکعب آب دیگر برای بخش کشاورزی تامین کرد در حالی‌که چنین ظرفیتی وجود خارجی ندارد.»

معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: با توجه به خشکسالی‌های یک دهه گذشته پیش‌بینی می‌شود این وضعیت تا ۲۰ سال آینده ادامه داشته باشد و تالاب‌ها، اولین قربانی خشکسالی هستند.

وی برداشت بیش از حد رودخانه‌ها را موجب خشکی تالاب‌های کشور دانست و گفت: بیش از ۸۰ درصد تالاب‌های کشور فاقد آب هستند یا در وضعیت بحرانی شدید به سر می برند.

کلانتری با بیان اینکه حق‌آبه زیست محیطی باید برای تالاب‌ها اختصاص یابد،اظهارکرد: وزارت نیرو در سه دهه گذشته هیچگاه حق‌آبه زیست محیطی برای تالاب‌ها تعیین نکرده و هم‌اینک حدود ۱۲ میلیارد متر مکعب حق آبه برای تالاب‌های کشور تعیین شده است.

معاون رئیس جمهور افزود: سازمان حفاظت محیط زیست مدعی است این حق‌آبه ۲۵ میلیارد مترمکعب است.

کلانتری خشکی تالاب‌ها را منتج به افزایش اثرات مخرب ریزگردها در جنوب کشور دانست و گفت: این وضعیت اکولوژی منطقه را بر هم می‌ریزد و وقتی تالابی خشک می‌شود، بافت گیاهی و جانوری تخریب می‌شود و گرد و غبار برمی‌خیزد.

وی تالاب ها در کشورمان را اولین قربانی خشکسالی دانست و اظهارکرد: بخشی از این وضعیت به دلیل زیاده خواهی انسان است چراکه کل آب‌های سطحی و زیر زمینی را مصرف کرده است ولی حق آبه طبیعت را نمی پردازد. بخش کشاورزی نمی‌تواند تمام آب‌های سطحی را از آن خود بداند اما متاسفانه تلاش می شود تا این کشاورزی به هر قیمتی حفظ شود بنابراین سیاست های کلان باید تغییر کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: جمعیت کشور به ۸۰ میلیون نفر رسیده است و متاسفانه همچنان فشار می‌آوریم که غذای خود را به هر قیمتی داخل کشور تولید کنیم بنابراین به حقوق طبیعت تجاوز می‌کنیم. در نهایت دریاچه ارومیه و تالاب‌های جنوب کشور قربانی همین سوء مدیریت‌ها شده است.

کلانتری تالاب‌های جنوب کشور، دریاچه بختگان، جازموریان و گاوخونی را قربانی ساخت سدها و توسعه بی رویه دانست و گفت: باید قبول کنیم که با محدودیت آبی زندگی می‌کنیم اما می خواهیم در حد توان ۳۰۰ میلیون جمعیت داشته باشیم.

وی با انتقاد از فقدان دانش محیط زیست در برخی سازمان‌ها و نهادها از جمله سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه تشکیلات کشور زیربخشی پیش می رود ولی تصمیم گیری‌ها به صورت بخشی صورت می گیرد در حالی‌که از بین رفتن آب یا سایر عناصر زیست محیطی به نابودی خود طبیعت می انجامد.

کلانتری در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با انتقاد از نبود آمایش سرزمین در کشور گفت: آمایش سرزمین بدین معناست که ظرفیت تولید کشور را بسنجیم اما از طرفی تاکید داریم جمعیت کشور رو به افزایش باشد و از دیگر سو با کمبود ظرفیت منابع آب رو به رو هستیم و این جمع اضداد قابل توجیه نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود:‌ از نظر هزینه مصرف آب برای تولید محصولات کشاورزی، یکی از گران‌ترین کشورها هستیم و بیش از ۸۵ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود.

کلانتری تاکید کرد:‌ ما در سازمان حفاظت محیط زیست هیچگاه مدعی نبوده‌ایم چراکه این سازمان همواره در عمل انجام شده قرار گرفته، سدها ساخته شده و آب تالاب‌ها برداشت شده است بدون اینکه نظر این سازمان را جویا شوند.

وی ادامه داد: در گذشته به چرخه آب در محیط زیست پی نبرده بودند ولی همه تالاب‌های کشور به علت برداشت و سدسازی‌های بی رویه از بین رفته اند.

کلانتری که در یک برنامه رادیویی سخت می‌گفت،با مثالی از خشکسالی آب زاینده رود و کمبود آب برای جمعیت این شهر اظهار کرد: نیازهای شهر اصفهان به سه برابر ظرفیت زاینده رود می‌رسد. در شیراز و دیگر شهرها نیز همین اتفاق افتاده است چراکه آمایش سرزمین اتفاق نیفتاده و محیط زیست همواره در حاشیه بوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کارون

      کلا دروغ میگی

    • میلاد

      کلانتری جان خودتو جزء ۵۰میلیون حساب کردی یا خیر
      اگه دیدیم خودتو خانواده تو حساب نکردی ناراحت میشیم

    • بی بصیرت

      هرآن کس که دندان دهد نان دهد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرررررت

    • منوچهر شمسی

      می مونه ۳۵ میلیون که اونهم یعنی دربدر

    • بدون نام

      زمان گذشته کشاورزی در ایران رونق فراوان داشت یادش بخیر

    • بدون نام

      بقیه 30 میلیون هم که آدم نیستند و غذا نمیخواهند!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا در ایران برای تامین غذای همه مردم پتانسیل و ظرفیت هست هنوز برنجهای تولید داخل سال ۹۳ تو انبارهاست و داره میگنده از هند واردات کردن ۵۰۰ هزار تن هندوانه صادر میکنن که در واقع چند برابر حجمش آب صادر میکنن بجای صادرات هندوانه و میوه و ...توان تولید و بذارن صرفا برای رفع نیاز غذایی داخل هندوانه رو فقط وارد کنن و برنجکاری رو در سیستان و اصفهان (مناطق گرمسیری) متوقف کنن تنها محصول ثادراتی باشه زعفران که آب زیادی نمیبره و ارزش بالایی داره

    • بدون نام

      آقای کلانتری ایران با وجود دریای عمان وخلیج فارس هچوقت با کمبود آب مواجه نیست .با توسعه سیستم آب شیرین کن ب اندازه چهل میلیون مترمکعب روزانه در جنوب کشور میتوان استانهای سیستان وبلوچستان ،کرمان ،یزد ،خراسان جنوبی ،هرمزگان ،بوشهر،خوزستان، و... آب آنرا تامین کرد .مسئولین اگرنمی توانید کشور را اداره کنید کنار بروید .وآیه یاس نخوانید .اگر کنار نروید ب کشور وخون شهدا خیانت میکنید .

    • ........

      از اول طرح افزایش جمعیت اشتباه بود ،

    • بدون نام

      برای سی میلیون هم بری گدایی

      پاسخ ها

      • حرف تو حرف

        منظور تون اینه که ما سی میلیون جمعیت یا بریم خارج کشور ویا خود کشی کنیم ؟والا درک چگونگی مدیریت شما و صحبت هایتان خییییلی سخته

    • بدون نام

      ... چندتاآبشیرین کن رودریابزارین لعنت

    • بدون نام

      خدا لعنت کنه هر کسی که کار شکنی میکنه تو ایران ...

    • رضا

      کلا این آدم سقر سیاه است و دايم نفوس بد می زند.ده سال وزیر کشاورزی بود و الان وضعمان این شده است. ظاهرا مملکت قحط الرجال شده است که ایشان باز هم متصدی امور شده اند.

    • بدون نام

      اگه به فکر مردم باشید اختلاس نکنید و کار بلد باشید .این مملکت توان 200 میلیون هم داره

    • ساسان

      بنابراین از تو و امثال تو که ایران را به فنا دادی بعید نیست که نقشه داری همانطور که نوشتی سی میلیون را نا بود کنی چون گفتی ما فقط میتوانیم برای پنجاه میلیون نفر فراهم کنیم

    • تنهاخدا

      ۳۵میلیون همون ۴درصدادمهای بی دردهستن .

    • بدون نام

      تنهانظر من درموردبرترینها وتیتراخبارش مملکت دیگه خرتوخرشده فقط بادروغ ودزدی وعوام فریبی وشعارتوخالی اداره میشه البته خلایق هرچه لایق...

    • بدون نام

      آقای کلانتری شما...کی باشین که چنین نظری میدین.امثال شما کشور را به فنا بردید.کشورایران اگه درست مدیریت بشه میتونه تا 200میلیون نفر راازنظرتغذیه تامین کنه.ولی دولت کثیف اصلاحات که کلانتری هم جزیی از آن است همیشه آیه یاس میخوانند.

    • بدون نام

      یادش بخیر چند سال پیش میگفتن جمعیت باید صد میلیون بشه

    • بدون نام

      اون 35 میلیون که پول ندارن بخرن از آشغالهای بقیه استفاده میکنن!!!

    • ایرج

      اقای کلانتری از ملت ایران خجالت نمیکشید یه کم از خدا خجالت بکشید... بعضی از مردم دیگه توان خرید نان را هم ندارند بعد شما از این اراجیف میگوید ...چابلوسی دیگه بس است مردم شما ودولتتان را خوب شناختن خب سر مردم کلاه گذشتید ...

    • شهاب سنگ کجایی بیا

      سی وخرده ایی بمیرن خخخخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج