جاباما
۷۴۴۶۰۷
۳ نظر
۵۰۰۵
۳ نظر
۵۰۰۵
پ

سفره‌های آب زیرزمینی مازندران در حال شور شدن

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مازندران گفت: طی۱۰ سال اخیر کیفیت آب ها تغییر کرده و شوری، سفره های آب زیر زمینی مازندران را تهدید می کند.

خبرگزاری ایسنا: مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مازندران گفت: طی۱۰ سال اخیر کیفیت آب ها تغییر کرده و شوری، سفره های آب زیر زمینی مازندران را تهدید می کند.

ابراهیم یخکشی در سومین نشست علمی تخصصی بررسی مسائل آب در مازندران با اشاره به چالش‌های زیست محیطی استان اظهار کرد: منابع آلاینده، فاضلاب شهری، پسماند، پساب صنایع، دپوی زباله، تغییر رژیم جریان رودخانه‌ها و هدررفت آب در شبکه‌های آب شرب از چالش های زیست محیطی موجود در استان است.

وی مدیریت نامناسب مصرف آب در استان اشاره کرد و گفت: هدررفت آب مصرفی کشاورزی، حوادث، خشکسالی، تمایل به کشت دوم برنج، تلفات و هدر رفت شبکه های آب شرب و صنعت موضوعات دیگری در مدیریت نامناسب مصرف است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مازندران با اشاره به اینکه به دلیل قیمت پایین، استفاده از آب شرب برای مصرف کشاورزی زیاد است، خاطرنشان کرد: با توجه به وجود ۱۶۰ رودخانه بزرگ در استان، ایجاد سیلاب های مخرب و تراکم جمعیت زیاد، توسعه منابع آب و مهار آب های سطحی باید به طور جدی در دستور کار قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های بهبود محیط زیست، مدیریت رودخانه و سیلاب و توسعه ظرفیت های گردشگری آبی، برنامه مدیریت اجتماعی و فرهنگ سازی مدیریت مصرف، ساماندهی مصارف، اصلاح قوانین و اقتصاد آب باید به طور جدی مورد بررسی قرار بگیرد، ادامه داد: قیمت مبادله آب در بازار محلی و آب کشاورزی از ۴۰۰ تا ۷۰۰ تومان است که این مقدار نرخ پایینی در کشاورزی محسوب می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای استان مازندران، بهره وری آب کشاورزی و مدیریت بحران آب را یک امر ضروری دانست و یادآور شد: طرح مناسب برای پروژه های اجتماعی، همراه کردن مردم است تا از وضع موجود به مطلوب برسیم، در بحث ساختار نیز آموزش و پرورش، تلویزیون، رسانه ها، اداره فرهنگ و ارشاد و محیط زیست باید پای ثابت کارگروه باشند.

یخکشی با اشاره به اینکه در حوزه بهره‌وری آب باید پروژه هایی را که در کارگروه مطرح می شود و دارای خروجی است در اولویت قرار داد تا اثربخش بودن این همایش ها مشخص شود.

وی با بیان این که آب و غذا موضوعات مهمی هستند که تنها به یک دستگاه مربوط نمی شوند، تاکید کرد: در بخش مدیریت آب کشاورزی باید مشکل معیشتی کشاورزان حل شود تا بتوانیم جلوی حفر چاه‌های غیرمجاز کشاورزی را بگیریم و منابع آب زیرزمینی را کنترل کنیم.

وی با اشاره به اینکه قیمت‌های آب باید منطقی شود، خاطرنشان کرد: با وجود اعلام کمبود آب در برخی استان ها هنوز کشت برنج انجام می شود، بنابراین با افزایش قیمت آب، مردم دیگر تمایل به این نوع کشت نخواهند داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      رسیدگی به امورات تخصص و پاکدستی میخواهد که متاسفانه در ایرانی ها وجود ندارد . لذا هر چه زودتر باید خارجی ها وارد عمل شوند .

    • بدون نام

      مسئولین باید جلوی کشت دوباره برنج در مازندران رو بگیرن
      داره به یه فاجعه زیست محیطی تبدیل میشه هر شالیزار سه الی چهارتا چاه داره
      یعنی از مازندران از زیر یه عکس بگیرن مثل آبکش سوراخ سوراخه

    • عمو

      تو میدونی کشاورز چقدر بدبخته که میخوای پول آب بالا ببری؟
      مفت خور!!
      خدمات بدین پول بگیرین!دل کشاورز هم برا منابع طبیعی میسوزه اما شما بی عرضه ها نتونستین یه سد بزنین که تابستون راحت کشت بکنن وآب زمستون هدر نره.
      جز حرف وشعار دادن کار دیگه بلد نیستین.
      کشاورز قاتل محیط زیست ومنابع طبیعی نیس بی عرضگی شما باعث....
      تو و امثال تو دلتون برا منابع نمیسوزه فقط میخوای به هر بهونه ای پول مردم رو غارت کنین.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج