جاباما
۷۴۵۰۴۴
۱۸ نظر
۵۰۰۷
۱۸ نظر
۵۰۰۷
پ

وقتی سر در حساب مردم نمی‌کنید، همین می‌شود!

روزی ۱۰۰۰ میلیارد تومان به نقدینگی ۱۵۳۰ هزار میلیارد تومانی ایران اضافه می‌شود که به اعتقاد یک عضو اتاق بازرگانی ایران، نه تنها مبلغ بالایی به نسبت اقتصاد کشورمان نیست بلکه بخشی از آن عدد و رقم روی کاغذ بوده و واقعی نیست.

ایسنا: روزی ۱۰۰۰ میلیارد تومان به نقدینگی ۱۵۳۰ هزار میلیارد تومانی ایران اضافه می‌شود که به اعتقاد یک عضو اتاق بازرگانی ایران، نه تنها مبلغ بالایی به نسبت اقتصاد کشورمان نیست بلکه بخشی از آن عدد و رقم روی کاغذ بوده و واقعی نیست. به گفته وی از طرف دیگر وقتی دولت با افتخار اعلام می‌کند "ما سر در حساب مردم نمی‌کنیم" باعث می‌شود این نقدینگی هم روی اشخاص و افراد خاص متمرکز و از سوی دیگر خطر هجوم به بازارهای مختلف و غیرقابل کنترل‌ ایجاد شود.

آخرین آمارها از این حکایت دارد که حجم نقدینگی در پایان سال گذشته به ۱۵۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده که افزایش بیش از ۲۸۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی را نسبت به ابتدای همان سال نشان می‌دهد. این حجم از نقدینگی در اقتصاد ایران همچنان روند فزاینده دارد و به گفته کارشناسان، به دلیل اینکه برنامه منسجم و مدل اقتصادی مناسبی برای جذب آن تعریف نشده، طی سال‌های گذشته در برخی مواقع موجب سرازیر شدن آن به بازارهایی از جمله مسکن، ارز و طلا شده است؛ اتفاقی که اخیرا در بازار ارز و طلا افتاد و عرضه و تقاضا در این بخش‌ها را برهم زد و قیمت‌ها را حبابی کرد.

درباره افزایش نقدینگی و چگونگی جذب آن، کارشناسان و دست‌اندرکاران نظرات متفاوتی دارند. مجیدرضا حریری - عضو اتاق بازرگانی ایران - در این باره معتقد است که ۱۵۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی که معادل ۴۰۰ میلیارد دلار (براساس دلار ۴۲۰۰ تومانی) می‌شود به نسبت وسعت اقتصادی کشورمان رقم بزرگی نیست؛ اقتصادی که سالانه بیشتر از ١٠٠ میلیارد دلار تجارت خارجی دارد و تجارت داخلی آن نیز بالاست.

بخشی از نقدینگی به دلیل ریخت‌وپاش‌های تولید اسکناس است

وی مدعی است که یک بخش از نقدینگی‌ها مربوط به ریخت و پاش‌های دولت بر اساس تولید پول است که تحت عنوان چاپ اسکناس بدون پشتوانه صورت می‌گیرد .بخش دیگر نقدینگی‌ها نیز مربوط به خرج کردن از خزانه بدون پشتوانه تولیدی است؛ نظیر بدهی برخی موسسهها که پول مردم را نداده و دولت برای جلب رضایت معترضان آنها مجبور شده از خزانه پول بگیرد. بدین ترتیب اصل بدهی از بین نرفته و ١۴ درصد نقدینگی را شامل می‌شود.

وقتی سر در حساب مردم نمی‌کنید، همین می‌شود!

حریری ادامه داد: بیش از این که به میزان نقدینگی نگاه شود باید به چرایی و چگونگی آن توجه شود. زمانی که دولت با افتخار اعلام می کند "ما سر در حساب مردم نمی‌کنیم" باعث می‌شود این نقدینگی هم روی اشخاص و افراد خاص متمرکز شود و از سوی دیگر خطر هجوم به بازارهای مختلف و غیرقابل کنترل‌ ایجاد شود.

این عضو اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: اگر تراکنش‌های مالی افراد رصد شود، از عملیات پولشویی جلوگیری و همچنین مانع فرارهای مالیاتی دانه درشت‌ها می‌شود.

پولی در کار نیست؛ فقط عدد و رقم است!

نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین یادآور شد: اگر در سیستم مالی فضایی برای پولشویی نباشد و سیستمهای مالیات‌ستانی بتوانند از هر درآمدی مالیات خود را اخذ کنند، به نقطه تعادل می‌رسند و نگرانی بابت نقدینگیها وجود نخواهد داشت. همچنین در تولید صنعتی، معدنی، کشاورزی و در بخش خدمات منجر به رشد اقتصادی خواهد شد.

حریری با اشاره به اینکه نقدینگی‌ها عمدتا بر اساس صورت حساب‌های بانکی نوشته و اعلام می‌شود، یادآور شد: به طور مثال شخصی که در سال گذشته ۱۰۰ واحد بدهکاری داشته، امسال میزان بدهکاری‌اش با ۲۶ درصد سود بانکی و جرائم محاسبه می‌شود .به عبارتی ٢۶ درصد نقدینگی‌ها مربوط به بدهکاری‌های بانکی است که فقط به صورت عدد و رقم نوشته شده و روی ترازها هستند اما واقعی نیستند.

در راستای جذب نقدینگی، بانک مرکزی چندی پیش دو سیاست را در دستور کار قرار داد؛ از یک سو پیش فروش سکه را در بهمن‌ماه شروع کرد تا با ایجاد شرایط جذاب و خرید از سوی مردم بخشی از نقدینگی را به سمت بانک مرکزی بکشاند و از سوی دیگر اقدامی کرد که چندان قابل پیش بینی نبود و طی آن پیش فروش اوراق گواهی سپرده را با سود ۲۰ درصد در بانک‌ها عملیاتی کرد که نرخ سود آن پنج درصد بالاتر از نرخ معمول ۱۵ درصد شبکه بانکی برای پرداخت به سپرده‌ها بود؛ اما با این وجود هنوز سرمایه‌های سرگردان و نقدینگی از بازار جمع نشده و راه مناسبی برای جذب آن فراهم نشده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کاردوک

      منظور حساب اون نبم درصدیه که با خودشونه
      واسه بقیه پاش بیفته سر که چه عرض کنم اون چیزی رو که نباید در حساب مردم میکنند

    • بدون نام

      مرگ بر مفسد اقتصادی

      پاسخ ها

      • سرباز وطن

        مردم برای همین تمام پولهای خود را دلار کردن ودر بالش نگهداری میکنند چون میدانند فضول زیاد است.

      • سرباز وطن

        اگر ما هم بتوانیم به حساب اینها سرک بکشیم بعد نمیتوانند با ۳۰۰۰میلیارد فلنگ را ببندن.

    • عنقا

      این بهم ریختگیها وبالا رفتن قیمتها همه از بی نظارتی چه کار به خساب مردم داربن الان یکی بیاد حساب خودت چک گنه بدت نمیاد چرت وپرت خواب دیدی خیر باشه نقدینگی مشکل داره چه ربطی به سر ک کشیدن داره

    • بدون نام

      اختلاس چرا سرک نمیکشی

    • omid

      کراوات داشت

    • فریبا

      مستر حریری که از ظاهرشم معلومه مرفه خیلی دردناکیه! ناراحته چرا به اندازه کافی از مردم مالیات نمیگیرن بذارن جیبشون

    • حسن

      من میگم روزی 1000میلیارد تومن به نقدینگی کشور افزوده میشه کم هم هست ،ولی این مبلغ بدون پشوانه اضاف میشه،
      دولت وبانک مرکزی باید 400میلیارد دلار طلا با دلار4200توبانک مرکزی به شکل شمش داشته باشند که پشتوانه پول بمونه وبه محض برگشت پول به بانک طلا پرداخت بشه

    • بدون نام

      جناب حریری تراکنش مسئولین رصد شود حساب همه چبزمشخص میگردد
      حتی پولشویی ایشان
      بهتره بگردید دنبال گنج سلیمان نه لنگ مورچه!!!!!!!!!

    • غلامحسین قائدی

      حساب مردم؟جانم توهم دلت خوشه ها .مردم حسابی دارند که قابل سرک کشیدن باشه؟اونهایی که حساب دارن دوبار پول مردم وخوردن یکبار خودشون یه بارهم بانک مرکزی دولت روحانی ازپول مردم بهشون بذل وبخشش کرد.

    • غلامحسین قائدی

      استادظریف که فرمودند (نقل به مضمون) هند اجازه اختلال درروابط باایران را به کشورثالت نمیده.خدایا اراده ای مقدرگردان تا مسولین در مذاکرات خارجی حرفهای انهارا خوب متوجه بشن وامیدواهی ندن.امین یا رب العالمین

    • بدون نام

      کی میگه سر تو حساب مردم نمیکنن.یارانه منو قطع کردن رفتم میگم چرا قطع کردین کد ملی منو زده تمام پولهایی که تو خساب من وخانمم اومده نشون داد میگه به این دلیل قطع شده

    • بدون نام

      خوب همه آقازاده هستند .

    • انبوه ساز

      بقیه بازارها رو نمیدونم ولی مسکن خوابید و ما و واسطه ها بیم ان داریم که بازار مسکن همانند سال 92و 93 عقب گرد کند

    • بدون نام

      دولت دروغ می گوید که سر در حساب مردم نمی برد نمونه آن من هستم خانه ام را به خاطر ادامه زندگی فروختم پول ان را در بانک گذاشتم چون با حقوق بازنشستگی ودو پسر بیکار ودارای چند نوه و.......محال است امور ات بگذرد بابودن پول فروش خانه ام دربانک یارانه خانواده مرا قطع کردند دولت به دروغ اعلام کرد چون شما دو ماشین داری یارانه خانواده شما قطع شده به ان خدایی که دوربین‌های ان سطح کره زمین پوشش داده وهمه چیز راظبط می کنند دروغ گفتند

    • بدون نام

      کدوم حساب همه دست آقازادهاست دیگه

    • بدون نام

      خوب بابا نقدینگی را بیارن تو بورس که از تولید داخلی هم حمایت بشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج