جاباما
۷۴۵۸۳۱
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

غرضی: بحث پارازیت فعلا حل نمی‌شود

روزنامه اعتماد با محمد غرضي، ‌وزير اسبق پست وتلگراف و تلفن در مورد نصب نمايشگر تشعشعات و امواج كه آذري‌جهرمي، وزير جوان كابينه خبر داده، گفت‌وگو كرده است. او معتقد است مساله پارازيت‌ها تا زماني كه از حوزه سياسي به حوزه تخصصي و فني منتقل نشود قابل حل نيست.

روزنامه اعتماد با محمد غرضي، ‌وزير اسبق پست وتلگراف و تلفن در مورد نصب نمايشگر تشعشعات و امواج كه آذري‌جهرمي، وزير جوان كابينه خبر داده، گفت‌وگو كرده است. او معتقد است مساله پارازيت‌ها تا زماني كه از حوزه سياسي به حوزه تخصصي و فني منتقل نشود قابل حل نيست.

غرضی: بحث پارازیت فعلا حل نمی‌شود

محمدجواد آذري جهرمي، وزير ارتباطات به تازگي خبر داده كه قرار است نمايشگر‌هايي براي وضعيت فركانسي به صورت زنده در شيراز نصب شود. موضوعي كه دست كم در يك‌سال گذشته استان فارس با آن درگير بوده است. همچنين وزير ارتباطات تاكيد داشته از يك‌ماه گذشته ١٨ سايت براي اندازه‌گيري امواج راديويي در شهر شيراز نصب شده كه نتيجه اين پايش‌ها نشان مي‌دهد حدود اين تشعشعات در مركز استان فارس از استاندارد گرمايي بالاتر نيست. شما به عنوان اولين وزير در اين حوزه هم با اين‌گونه مسائل مواجه بوده‌ايد؟

همواره در مورد ميزان آسيب‌زنندگي اين تشعشعات اختلاف نظر وجود داشته است. هنوز هم هيچ منبع وثيقي وجود ندارد كه تاييد كند اين تشعشعات آسيب‌زا است يا نه. البته نصب اين نمايشگرها اقدام مثبتي است كه مي‌تواند تاحدودي از سر و صداي مخالف و موافق را بكاهد. به هر حال اينكه به مصرف‌كننده بگويم اين تشعشعات چقدر است و آيا مشكل‌زا است يا نه اقدام مثبتي است.

گرچه ماجراي پارازيت‌ها از دهه ٨٠ به صورت جدي شروع شد آيا پيش از آن يا در زمان وزارت شما هم مسائلي از اين دست مطرح بود؟

هميشه در اين زمينه بحث‌هاي درگوشي زيادي مطرح بود. حتي خيلي پيش‌تر از دهه ٨٠ حوالي دهه ٤٠ كه من در شبكه مخابراتي اصفهان مشغول بودم هم اين موضوع مطرح بود كه اگر كابل ٢٠ كيلوولت و ٦٠ كيلوولت و ١٢٠ كيلوولت اضافه شود احتمالا امواجي ايجاد مي‌شود كه خطرناك است.

همه اين بحث‌ها و اختلاف‌نظرها در مورد تاثيرگذاري امواج و پارازيت‌ها بر پديده‌هاي موجود وجود داشته و دارد. در زمان ما هم به صورت موهوم صحبت‌هايي مي‌شد اما به صورت علمي نبود. البته زماني كه تلفن هم به ايران آمد برخي مي‌گفتند نبايد گوشي را دم گوش گذاشت و بايد فاصله داد چون ممكن است امواجي را انتقال دهد درحالي كه اين انتقال صوت از طريق سيم بود نه امواج.

در هيات دولت هم بحث‌هايي از اين دست يا در جهت اعمال اين‌گونه امواج مطرح مي‌شد؟

به صورت نظري بحث‌هايي بود اما كسي از من نمي‌خواست كار اجرايي انجام دهم. از دهه ٨٠ به بعد به دليل توسعه‌يافتگي تكنولوژي كم‌كم اين موضوع جدي‌تر شد. در زمينه اعمال و اجرا هم به صورت دستوري نبود بلكه به صورت توصيه‌اي مطرح مي‌شد.

در اين زمينه با چه نهادهايي درگير بوديد؟

بحث و صحبت‌ها بيشتر در داخل وزارتخانه بوده نه با نهادي ديگر. كمي هم با صداوسيما بر سر اين امواج بحث داشتيم ولي نهاد اصلي همين وزارتخانه بود.

توصيه‌هايي كه از آن صحبت مي‌كنيد از سوي كدام سازمان يا نهادي صورت مي‌گرفت؟

از نهاد يا سازماني ما توصيه نداشتيم. در آن زمان اطلاعات ويژه‌اي در اين موارد نبود اما مسووليت تنظيم امواج و تشعشعات كاملا متوجه وزارت ارتباطات يا همان پست و تلگراف و تلفن بود.

بحثي در مورد كاهش و كنترل اين پارازيت‌ها در اوايل دولت يازدهم هم مطرح شد كه مسووليت ارايه گزارش به رييس‌جمهوري در اين زمينه را وزراي بهداشت، ‌ارتباطات و دفاع برعهده داشتند اما به جايي نرسيد. فكر مي‌كنيد اين اقدام با توجه به اينكه هنوز تاثيرات تشعشعات به صورت دقيق مشخص نيست چقدر از بعد سياسي براي دولت تاثيرگذار است؟

اينكه به جايي نرسيد به اين دليل بود كه بيشتر به صورت سياسي مطرح شد تا فني و عملياتي. وقتي موضوع سياسي شود همه نهادها دخالت مي‌كنند و هيچ امري در اين رابطه اجرايي نمي‌شود. در صورتي كه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات متولي اجراي اين موضوع است بقيه نه تخصصي دارند و نه ابزارهاي لازم را اما در وجه سياسي همه مدعي‌اند و حرف مي‌زنند.

وقتي موضوع تشعشعات با سياست، ‌فقه، ‌ارتباطات، ‌فلسفه و... همه‌چيز گره مي‌خورد، ‌همه در اين رابطه اظهارنظر مي‌كنند، موجي ايجاد مي‌شود كه خيلي زود مي‌خوابد و دوباره موجي جديد آغاز مي‌شود. يك بار سپاه، يك بار نيروي انتظامي، بار ديگر دستگاهي ديگر مي‌خواهند متولي بشوند همين مي‌شود كه الان با گذشت ٢٠ سال هنوز با مشكلاتي از اين دست در تصميم‌گيري‌ها روبه‌رو هستيم. بايد بحث سياسي را در اين زمينه جمع كرد و بحث به صورت فني بررسي شود. درگيري در اين زمينه هم مثل مبارزه با استفاده از موبايل در آينده سبك‌تر خواهد شد.

پيشنهاد وزير ارتباطات براي نمايش اين تشعشعات و امواج را چطور مي‌بينيد؟

به هر حال تجربه جديدي براي دولت است و نمي‌توان پديده‌هايي از اين دست را نهي كرد چرا كه زماني همين درگيري‌ها در مورد موبايل وجود داشت. بسياري از نهادها، مجلس، نهادهاي فرهنگي و سياستمداران با موبايل مخالف بودند اما الان نسل اين مخالفان هم تغيير كرده است. اما اينكه چرا مخالفت با موبايل خيلي زودتر به اتمام رسيد و عادي شد به خاطر خاصيت ارتباط دوسويه بودن است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یکی ازعامل خطرناک سرطان اعصاب همینهاس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج