۷۴۶۲۵۳
۱۷ نظر
۵۰۰۷
۱۷ نظر
۵۰۰۷
پ

کیهان: آقای ظریف! چرا وعده‌های نسیه گرفتید؟!

روزنامه کیهان با انتقاد از ظریف در قبال مساله برجام نوشت: آقای ظریف بهتر است به این سؤال پاسخ دهد که اگر به وعده‌های آمریکا در موضوع برجام بی‌‌اعتماد بود، پس چرا در قبال آن، انبوهی امتیاز نقد واگذار کرد؟!

روزنامه کیهان نوشت: اکنون سه سال از امضای برجام و قریب به پنج سال از آغاز به کار دولت روحانی سپری شده است. مقامات ارشد دولت در این مدت همه امور کشور را معطل مذاکره و توافق نگه داشته و مردم را به صبوری برای رسیدن سیب و گلابی برجام توصیه می‌کردند. اما حالا که بی‌دستاوردی این توافق بیش از پیش عیان شده است، دولتمردان به جای عذرخواهی و توقف رویکرد خسارت بار «اجرای برجام به هر قیمت»، همچنان به فرصت سوزی و بزک برجام مشغولند.

آقای ظریف، برجام را یک پیروزی برای دیپلماسی نامیده است. این در حالی است که دولتمردان بارها و بارها به بی‌دستاوردی این توافق اذعان کرده‌اند.

این چه پیروزی دیپلماتیکی است که یکی از طرفین (آلمان) با توهین آشکار و گستاخی بی‌شرمانه از تأمین سوخت هواپیمای حامل وزیر خارجه کشور طرف دیگر توافق (ایران) امتناع می‌کند. به عبارت دیگر، این چه پیروزی دیپلماتیکی است که حتی نمی‌تواند چرخ هواپیمای حامل وزیر خارجه کشورمان را هم بچرخاند؟!

در طول مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم (دولت روحانی) چه آنها که غیرت فناوری ملی در عرصه هسته‌ای را داشتند و چه آنها که به این سرمایه بزرگ ملی بهای لازم را نمی‌دادند، در یک نکته مشترک بودند و آن اینکه در پسِ همه امتیازهایی که واگذار می‌شود، باید تحریم‌ها لغو شود. اما نه تنها تحریم‌ها لغو نشد بلکه زیرساخت گسترده تری نیز پیدا کرد.

ادعای «پیروزی دیپلماتیک» شبیه ادعای «پیروزی اخلاقی ایران در برجام» است. سؤالی که در افکار عمومی خطاب به دولتمردان ایجاد می‌شود این است که ما در صنعت هسته‌ای بتن ریختیم که کاپ اخلاق برجام را بگیریم و پُزِ پیروزی دیپلماسی بدهیم؟! اگر قرار بود تحریم‌ها سر جای خود باقی بماند، پس چرا در صنعت هسته‌ای بتن ریختیم؟!

آقای ظریف مدعی شده است که «ما همواره می‌دانستیم که به وعده‌های آمریکا نمی‌توان اعتماد کرد».حال سؤال این است که اگر برجام براساس اعتماد نبود، پس چطور امضای کری تضمین شد؟!

اگر برجام براساس اعتماد نبود، پس چطور دولت ایران در اقدامی عجولانه و شتابزده- به گونه‌ای که تعجب رسانه‌های غربی را در پی داشت- در ۲ ماه همه تعهدات خود را به صورت یک‌طرفه و برگشت‌ناپذیر انجام داد؟!

حالا که بی‌دستاوردی توافق هسته‌ای بیش از پیش عیان شده است، دولتمردان به جای عذرخواهی و توقف «اجرای برجام به هر قیمت»، همچنان به برجام اروپایی دلخوش کرده و به بزک این رویکرد خسارت بار مشغولند.

آقای ظریف بهتر است به این سؤال پاسخ دهد که اگر به وعده‌های آمریکا بی‌‌اعتماد بود، پس چرا در قبال آن، انبوهی امتیاز نقد واگذار کرد؟!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام

      حالا فقط هم امتیاز نقدی نبوده

    • حسین

      راست میگه کیهان دو سال گفتگو کردن نیاز نبود ولایتی توی دو ساعت گپ دوستانه با پوتین کردمون مستعمره روس مثل ایشون عمل کن نگاه به شرق داشته باش تا ترکمنچایی دیگر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پس یعنی هرکس بایکی حرف بزنه نوکرش میشه؟
        با این وجود همه ی مردم دنیا نوکرند.

    • بدون نام

      من فکر میکنم وعده نسیه که نبود شاید نقدتر از آن هم فکر میکنید نقد تر بود ولی همکاریش نکردید که هیچ بلکه سنگ اندازی هم شد

      پاسخ ها

      • ساوان صباحت

        عجب دولتمردان کم عقلی داریم خب یه بار شریعتمداری راهمراه خودشون ببرن تاوعده هارانقدکنه

    • بدون نام

      آقای دانشمند
      در مورد وعده های روسیه هم چند نکته بفرمایید
      كه آیا نقد است یا نسیه خواهد شد

    • بدون نام

      خارجه که مثل ایران نیست به مسولین پول مفت ومجانی قبل ازانجام کاربدن ظریف بیچاره هم نمیدونست خودت بایدمی رفتی

    • بدون نام

      کیهان واقعا نمیدانی مشکل کجاست یا خودتو ....
      اگر نمیدانی من میگم مشکل تفکرات کیهانی است

    • علیرضا

      بازم کیهان و حملات تفرقه افکنی و جناحی !!!

    • بدون نام

      آقای شریعتمداری اگر آقای ظریف چک تضمین شده می گرفت تو عرضه‌ی نقد کردنش رو داشتی ؟ کجا ؟ شورای امنیت؟ بازم اونجا که آمریکا سه سوته وتو می کرد! سازمان ملل؟ اونجا که تمام خرج و مخارجش رو آمریکا می ده! به زور موشک ؟ خوب حالا هم می تونی بگیری!

    • بدون نام

      فقط برای من جای سوال است آقای شریعتمداری ،اگر برجام متوقف شود فرقی به حال سفره ی رنگین تو و خانواده ات خواهد کرد؟ مسافرتهایتان کم خواهد شد ؟ فرزندانت از تحصیل باز خواهند ماند؟ مثل مردم عادی کاسه‌ی چکنم در دارو به دست خواهی گرفت؟ مطمئنم بود و نبود برجام برای تو یکسان است! از روشنگریهای برترینها سپاسگزارم

    • ایران بدبخت

      ما دلمون خوشه،برجام شکست خورده،تحریم شروع میشود،بدتر از گذشته،کره شمالی با قدرت رفت جلو،حداقل یه امتیاز میگیره،ما چی

    • بدون نام

      اقای شریعتمداری ترا خدا دست از سر مردم بردار به قران مردم اوج درماندگی و استیصالند

    • رضا

      ظریف کم کارترین وزیر امور خارجه ایران است

    • ایرانی

      جناب کیهان
      حوصله ارسال نظرندارم
      ما مردم خیلی ازشماها آگاهتر هستیم

    • بدون نام

      افای ظریف ودولت روحانی در مذاکرات خامی کرداند وجریمه ای برای کشوری که که از برجام خارج بشه در نظر نگرفته همچنین درخواست خسارت ناشی خروج از برجام برای کشور برای کشور مقابل در نظر گرفته نشده

    • بدون نام

      کیهان . شما نذاشتید سیب و گلابی برجام رو ببنیم بس که فقط ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج