۷۴۷۴۹۰
۱۸ نظر
۵۰۰۳
۱۸ نظر
۵۰۰۳
پ

خالی کردن جیب مردم به بهانه افزایش قیمت

معمولا خودروسازی‌ها در اوایل سال، عرضه خود به بازار را متوقف می‌کنند و با افزایش تقاضا در بازار به صورت طبیعی قیمت‌ها در نمایشگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند، ولی پس از مدتی به بهانه‌های مختلف، از جمله افزایش حقوق کارگران، افزایش نرخ بیمه و یا افزایش مواد اولیه، سیاست نخ نمای خود را به اجرا درمی آورند و قیمت‌ها را افزایش می‌دهند؛ جالب آنکه کسی حریف آن‌ها نیست.

تابناک: معمولا خودروسازی‌ها در اوایل سال، عرضه خود به بازار را متوقف می‌کنند و با افزایش تقاضا در بازار به صورت طبیعی قیمت‌ها در نمایشگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند، ولی پس از مدتی به بهانه‌های مختلف، از جمله افزایش حقوق کارگران، افزایش نرخ بیمه و یا افزایش مواد اولیه، سیاست نخ نمای خود را به اجرا درمی آورند و قیمت‌ها را افزایش می‌دهند؛ جالب آنکه کسی حریف آن‌ها نیست.

دولت به بهانه آنکه خودروسازی مربوط به بخش خصوصی است، ورود نمی کند، شورای رقابت نیز می گوید، این شورا فقط می تواند در مورد خودروهای زیر قیمت ۴۵ میلیون تومان نظر دهد. از سوی دیگر، دولت نیز تمام و کمال بازار داخلی را در اختیار خودروسازهای داخلی قرار داده و در این میان، زور مجلس هم به واسطه لابی های پشت پرده، به این غول های اقتصادی نمی رسد و خلاصه آنکه خودروسازی ها یکه تاز میدان می شوند.

البته این بار بهانه خودروسازها، افزایش نرخ دلار اعلام شده، به طوری که محسن جهرودی، مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در این باره گفته است: قیمت خودرو به شدت متأثر از نرخ ارز است، زیرا برخی قطعات های‌تک مانند ecu وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه شاهد بودیم که نرخ ارز مبادله‌ای از ۳۷۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان رسید و حدود ۱۵ درصد افزایش هزینه در این حوزه داشتیم، ادامه داد: قیمت مواد اولیه تولید خودرو نیز افزایش یافته است؛ برای نمونه، فولاد در چند ماه اخیر، حدود ۳۵ درصد و قطعات پلیمری حدود ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته است؛ بنابراین، در مجموع به دلیل رشد هزینه‌های تولید ناچار شدیم برای حفظ بنگاه، قیمت برخی محصولات را افزایش دهیم، البته آن چه افزایش یافته، بسیار کمتر از آن میزان بوده که باید اعمال می‌شده است.

اما این گفته های جهرودی با واکنش تولیدکننده های فولاد مواجه شد، به گونه ای که رسول خليفه‌سلطان، دبير انجمن توليدکنندگان فولاد ايران، افزايش قيمت خودروهاي داخلي را بي‌ارتباط با افزايش قيمت فولاد دانست و گفت: افزايش قيمت فولاد در هفته‌هاي اخير، متناسب با افزايش قيمت‌هاي جهاني است و توليدکنندگان فولاد دقت مي‌کنند با واکنش مناسب نسبت به بازار جهاني، لحظه‌اي افزايش قيمت چشمگیری نداشته باشند.

اکنون قيمت عرضه فولاد به داخل کشور کمتر از قيمت‌هاي صادراتي توليدکنندگان ايراني است و تلاش شده فشاري بر توليد داخلي وابسته به فولاد از طرف توليدکنندگان وارد نشود. دبير انجمن توليدکنندگان فولاد اين را هم گفته که فولاد نمي‌تواند سهمي در افزايش قيمت خودرو داشته باشد، چون در سال‌هاي گذشته در مقطعي، قيمت فولاد به نصف قيمت فعلي رسيد و با افت زیادی مواجه بود، اما مگر خودروسازان در آن زمان قيمت محصولات خود را کاهش دادند که حالا بخواهند نوسانات طبيعي بازار را بهانه کنند و افزايش قيمت را به فولاد ربط بدهند؟

البته اعتراضات به افزایش قیمت خودرو به اینجا ختم نمی شود. نمایندگان مجلس نیز نگران این موضوع هستند، به گونه ای که در همین رابطه سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس، اعلام کرد: افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان، خودسرانه بوده و آنها حق چنین کاری را ندارند.

ولی‌داداشی، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، با اشاره به افزایش قیمت ۴ تا ۸ میلیونی خودرو‌ها گفت: افزایش قیمت از سوی خودروسازان خودسرانه صورت گرفته و خودروسازان حق چنین کاری را ندارند.

وی با بیان اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اجازه چنین اقدامی را ندارد، افزود: هرگونه قیمت‌گذاری و افزایش قیمت خودرو‌ها باید از سوی شورای رقابت صورت گیرد. حال پرسشی که پیش می‌آید، این که افزایش قیمت خودرو‌ها با موافقت و از سوی این شورا صورت گرفته یا خیر؟ که البته این موضوع باید بررسی شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس افزود: اگر قرار است ۱۰ تا ۱۲ درصد به قیمت یک خودرو اضافه شود،خودرو‌سازها نیز باید به همین میزان کیفیت خودرو‌ها را افزایش دهند.

داداشی با تأکید بر اینکه متأسفانه کیفیت خودرو‌ها همان کیفیت گذشته است و ارتقا نیافته، ادامه داد: وضعیت اقتصادی جامعه چندان مناسب نیست. طبقه متوسط و قشرهای پایین جامعه نیز بیشتر از خودرو‌های داخلی استفاده می‌کنند. این افزایش قیمت قطعا این افراد را تحت فشار قرار می‌دهد؛ بنابراین، نباید این افزایش قیمت صورت می‌گرفت.

نماینده مردم آستارا در مجلس با تأکید بر اینکه هرگونه افزایش قیمت در خودرو‌ باید بر اساس افزایش سطح امنیت و کیفیت آنها باشد، اظهار داشت: اگر مسئولان احساس می‌کنند که با شرایط فعلی تولید، خودروسازان ضرر می‌کنند و نیاز به مساعدت دارند، دولت باید فکری به حال شرایط تولید کند، نه اینکه از جیب مردم ضرر خودروسازان را بدهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      زورتون که به مافزا نمیرسه چه فایده این حرفها

    • بدون نام

      پس چرا تعزیرات حکومتی وارد نمیشود و بر خورد کند همه چیز به اوج خود رسید

    • بدون نام

      دقیقا درسته نمونه آن شرکت خودروسازی کارمانیا که byd s7 رو ابتدا ۱۲۹ میلیون قیمت‌گذاری کرده بود الان قیمت زده ۱۸۰ میلیون یعنی هر ده روز ده میلیون افزایش قیمت داده تف بر شرفتون که همتون حرام خوارید!!!

    • بدون نام

      خدا از هیچ کدوم از مسولین نگذره

    • مافي

      دروغگويان ميگفتند در عرض يکماه قميت خودرو پايين مياد نيامد که هيچ بالا هم ميرود به چي بايد اعتماد کرد کشور ديگه در دست چپاولگران هست ....

    • بدون نام

      خوب دولت چکارخواهد کرد دراین مملکت هرکس پول دارد حکومت مکند من خودم بعداز دهها سال میخواستم یک خودروی ۲۵ میلیونی بخرم که الان دیگه غیر ممکنه مردم باید نخرند تا آنها مجبور به کاهش قیمت شون

    • بدون نام

      خودرو داخلی بدون افزایش کیفیت مرتب گران می شود و دولت بی تدبیر روحانی هم هیچ کاری نمی کند.

    • علی جاده

      همه دنبال این هستن که جیب مردم را خالی کنند .یعنی هرکه بیشتر خالی کند زرنگ تر است

    • بدون نام

      اگر مسئولی گفت زورم نمیرسه یعنی اینکه نمیخوام یا شریکم.

    • بدون نام

      ..... رکود گریبانشان را خواهد گرفت .

    • بدون نام

      اینجا مگه اروپاست بتونن جلوی ظلم به مردم رو بگیرن
      اینجا ایران ایران
      همه به آدم های کم بضاعت زور میگن
      فقرا بر خلاف شعار های مسئولین هیچ آینده ای ندارند

    • بدون نام

      چقدرحرف زشت وبدی است که بگویند دوݪت حریف خودروسازان نمیشود مگرخودروسازاین سرمایه راازارثوپدرش به چنگ آورده یادرسرزمینی دیگربه تولید مشغول است که ازفرامین دولت سربازمی زند این حرف مردم رابه شک وتردید می اندازد که چه دستهایی پشت پرده درکاراست وچه کسانی ازاین وضعیت بهره می برند

    • بدون نام

      خاک بر سر تان با ماشیناتون

    • کامبیر

      این مردمی که می روندتوصف پرایدقسطی سی پنج میلیون حقشون است!؟

    • بدون نام

      همتون دروغ گوید

    • بدون نام

      این حرفها را برای مردم می زنند که دلشان خوش شود ، در این چهل سال کدام کالا با خدمات یا طلا و ارز قیمتش کاهش پیدا کرده است که الان با این وضعیت مملکت که مقداری به خاطر تحریم و مقدار بیشتر به خاطر بی لیاقتی مدیران و مابقی به خاطر رانت و اختلاس آقازادگان تحت فشار است وضع درست شود . شتر در خواب بیند پنبه دانه دانه .

    • گنزق

      صنعت خودرو از انحصار در بیاد و رقابتی بشه ببین چطور قیمت ها واقعی و کیفیت بالا میره ، اگه بعنوان مثال به رنو اجازه بدهند مستقیما در ایران خودرو تولید کند همین ال نود لگن که خدادتومن قیمتشه با قیمت کمتر از بیست میلیون عرضه میشه ، اگه ........ خب نمیشه معصیت کرد و این اجازه رو داد.

    • بدون نام

      این کلید بیخاسیت دور بنداز ودولت تدبیر را بیتدبیر کلا بردار علان کنید تا مردم خودشان خودرو ساز گران فروش دور میدان ازادی به دار مجازات اویزان کنند یکلام نمیتوانیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج