جاباما
۷۴۷۴۹۱
۲۸ نظر
۵۰۱۱
۲۸ نظر
۵۰۱۱
پ

خطر فقر در کمین ۲۷ درصد از خانوار‌های ایرانی

مبارزه با فقر و افزایش سطح درآمد خانوارها یکی از وظایف اصلی دولت ها است. دولت ها از طریق ایجاد شغل و افزایش تعداد شاغلین خانوارها، می توانند سطح درآمد و متعاقب آن سطح رفاه خانوارها را افزایش داده و آن ها را از فقر و تنگدستی نجات دهند.

تابناک نوشت: مبارزه با فقر و افزایش سطح درآمد خانوارها یکی از وظایف اصلی دولت ها است. دولت ها از طریق ایجاد شغل و افزایش تعداد شاغلین خانوارها، می توانند سطح درآمد و متعاقب آن سطح رفاه خانوارها را افزایش داده و آن ها را از فقر و تنگدستی نجات دهند.

آمارها نشان می دهند که در سال ۹۶ تعداد خانوارهای بدون فرد شاغل افزایش یافته و به ۲۷.۹ درصد رسیده است. این آمار یعنی این که خطر فقر در کمین ۲۷.۹ درصد از خانوارهای ایرانی است.

رفع فقر و افزایش سطح درآمد خانوارها و رساندن آن ها به یک رفاه نسبی، یکی از وظایف اصلی دولت هاست. رسیدن به این هدف نیز نیازمند آن است که دولت بتواند شغل ایجاد کند و تعداد شاغلین خانوارها را افزایش دهد و در نتیجه این افزایش، سطح درآمد و سطح رفاه خانوارها افزایش یابد.

در چند سال اخیر، به دلیل مشکلات پیش آمده برای اقتصاد کشورمان از جمله رکود اقتصادی و تحریم ها بسیاری از کارخانه ها و کارگاه ها تعطیل و همین تعطیلی باعث رشد چشمگیر جمعیت بیکار در کشور شده است. افزایش جمعیت بیکاران نیز باعث شده است تا روند تعداد خانوارهای بدون فرد شاغل در چند سال اخیر صعودی شود و فقر تعداد خانوارهای بیشتری را تهدید کند.

انتشار نتایج گزارش بودجه خانوار بانک مرکزی در سال ۹۶ نشان می دهد که تعداد خانوارهای بدون فرد شاغل با افزایشی ۱.۳ درصدی نسبت به سال گذشته، به ۲۷.۹ درصد رسیده است؛ یعنی هم اکنون، فقر در کمین ۲۷.۹ درصد از خانوارهای ایرانی است و زندگی آن ها را تهدید می کند.

نمودار زیر روند تعداد خانوارهای بدون فرد شاغل را در پنج سال اخیر نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می شود، در حالی که در سال ۱۳۹۲، ۲۴ درصد از خانوارها، بدون فرد شاغل بوده اند، این آمار در سال ۱۳۹۶ به ۲۷.۹ درصد رسیده است. یعنی تعداد خانوارهای بدون فرد شاغل در طی پنج سال، ۳.۹ درصد رشد داشته اند.

خطر فقر در کمین ۲۷ درصد از خانوار‌های ایرانی

البته گفتن این نکته مهم است، چون شاید در میان خانوارهای بدون فرد شاغل، خانوارهایی نیز باشند که افراد آن بی نیاز از انجام کار بوده و بانک مرکزی از آن ها به «افراد با درآمد بدون کار» یاد می کند. بازنشستگان بخشی از «افراد با درآمد بدون کار» می باشند؛ برای نمونه، خانواری که تمام فرزندان آن تشکیل خانواده داده و تنها پدر و مادر که هر دو یا یکی از آن ها بازنشسته هستند در خانه مانده اند، از جمله خانوارهای بدون فرد شاغل محسوب می شوند. قطعاً تعداد این گونه خانوارها در سطح جامعه بسیار اندک است، ولی به هر حال، آن ها بخشی از این خانوارهای بدون فرد شاغل را تشکیل می دهند.

به هر صورت علی رغم آن که دولت دوازدهم در تلاش است تا فقر را در سطح جامعه کاهش دهد، این آمار نشان می دهد، خطر فقر در دوره دولت یازدهم و در ادامه در دولت دوازدهم تعداد خانوارهای بیشتری را تهدید می کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یعنی چه در کمین؟مردم ایران حالا هم خیلی فقیرن

      پاسخ ها

      • میثم

        یعنی .. دعا کنید به مقامی برسم خودم مشکلات را حل میکنم

    • بدون نام

      ۲۷ درصد ؟
      کجای کارین شما

    • irmotor

      امار دروغ ندید 65درصد که زیر فقریم

    • بدون نام

      حداازشون نگذره

    • بدون نام

      در کمین !!!! .... شکار کرده ....

    • بینام ایرانی

      خدایی 70 درصد مردم زیر خط فقر هستن فقط چون آبرو دارن رو نمیکنن

    • بدون نام

      مچکریم روحانی مسولین بایدم اینجورباش وقتی بیش از۳۰درصدسرپرست خانوادههابیکارن وفقیروجوانان نتیجش این میش بااینهمه بیکاری بی ابی فقرکم بودجگی چطور۱۶ملیون افغانی راه دادین توکشورمون منابع بودجه کشورمیخورن وهم شغلمون دولت برای هم وطنانش نامادری وبرای افغانیامادری برعکس دنیاکل دنیاهم همینو میگن ومسخرمیکنن وزیرکارگفته اگه افغانیابرن بیشترمشکلات بزرگ بیکاری حل میش ووبه قول نمایندگان یعنی چی که بیش از۴ملیون شغل افغانیافقطتوکارساختمانی اشغال کردن وبیکاروچندبرابران توشغلهای دیگه وحتی دانشجوهامونم بیکارکردن واین تعدادافغانی به هرایرانی درسال بالای۳۰۰ملیون ضررمیزنن وبودجه ۲۰۰سال کشورهزینشون میش ودرروزبالای۵میلیاردلیترمصرف ابشون ودرروزاستانداردجهانی۱۵۰لیتر مصرف میش وبااین حال که کم ابی به هم وطنان فشارروحی میرس نتیجش این میش

    • بدون نام

      پنجاه درصد مردم ایران زیر خط فقر هستن
      و بیست درصد در فقر مطلق بسر میبرند

    • بدون نام

      با دلار 8000تومانی فقر نهادینه شده ....و به زودی گرسنگی ها عینی شده ...و طبق نظر ترامپ رو به فروپاشی میرویم همانطور که نظام خانواده را بهم ریختیم و فساد در همه جا رخنه کرده و نیروی انتظامی بر خلاف اسمش شده سگ هایی هار و باز که روی طاغوت را سفید کرده ...و نه راه پس داریم و نه پیش .حتی تحول ساختاری هم امروز انجام شود دیگر نوش داروی پس از مرگ سهراب است

    • بدون نام

      27درصد نه 72 در صد صحیح تر است

    • بی نام

      اصلا حرف نزنید فقط عمل در پایان سال بگید این تعداد بهشون کار دادیم فقط عمل.

    • بدون نام

      درود بر مسیولین . کاری شما با ایران کردید هیچ وقت هیچ دشمنی نمیتوانست انجام بدهد . تاریخ در مورد این دوران ایران چه خواهد نوشت و آیندگان چه قضاوتی خواهد کرد . ولی یه چیز مسلم است و اینکه در اوج شکوفا یی تکنولوژی و پیشرفت سایر کشورها و ملت ها ما عقب رفتیم و فقیر تر شدیم

    • مریم

      باز جوک گفتید ؟ ۹۰ درصد در فقر هستن چی میگی ؟ فازت چیه ؟ امارو از کجات در میاری ؟

    • بدون نام

      این آمار خیلی اشتباه است الان دقیقا بیش ازهشتادوپنج درصد مردم زیرخط فقر وده درصد مساوی باخط فقروپنج درصد دررفاه کامل به سرمی برند قدرت خریدماحقوق بگیران خصوصا بازنشسته ها بسیاربدومتاسفانه علیرغم قول همسان سازی ها هیچ اقدآم عاجلی انجام نشده وطرح پلکانی جوابگوی تغییرورفاه درزندگی مانمی باشدومتاسفانه فاصله طبقاتی درحال گسترش وسبب نارضایتی مردم شده است

    • حسین

      بقول شما یکی از وظایف دولتها ایجاد کار واشتغال است حالا فرض بفرمایید دولت این یک کار را فقط انجام نداده چرا سیا نمایی می‌کنید لطف کن ریز باقی کارهای دولت را بفرما (در صورت داشتن فرصت لازم )

    • بدون نام

      دروغه دو ماه دیگه تنگه رو ببندیم .
      دنیا سر تعظیم فرود میاره .

    • بدون نام

      مملکتی کع روی دریای ث وت خابیده چ ا باید فقر داشته باشه بی تدبیری مسولین ودزدی واختلاس وفامیل بازی وعدم نطارت باعث زوجود امدن این وصع شده در این دنیا که قاضی عادل ندیدیم شکایت بدرگاه عدل الهی میب طم خدا جای حق نشسته این را با.ور کنید برَسد روزی که باید جواب پس بدهند مسولین بی کفایت

    • بدون نام

      الان خط فقر سه میلیون شده چرا دولت هر سال گند میزنه به حقوق ها. محض رضای خدا پیگیری کنید

    • حقیقت

      بگو 60ورصد به بالا

    • بدون نام

      دروغ دروغ دروغهای شاخدار وعوام فریبی وغارت بیت المال وگرانی وبیکاری ودزدی واختلاس میلیاردی وحقوقهای نجومی وفحشا وفسادوبدبختی ووووووبرای مردم=البته خلایق هرچه لایق

    • حسن

      فقر یعنی کاهش قدرت خرید ،محصولات در کشور روز به روز گرونتر میشه چرا که نهاده ها گرونتر میشه،وروز به روز قدرت خرید مردم کمتر میشه،وتولیدات رو دست تولید کننده مونده ،دولت فکر میکند گرونیها به سبب افزایش در آمد مردم بوده ،در حالی که تعداد جمعییت ثابت و قدرت خرید هم کم میشه،علت بالا رفتن مصرف برق بالاتر رفتن دمای محیط ونیاز مبرم به دستگا ههای خنک کننده بوده به نحوی که چند سال پیش در شهرستان ما سه روز در سال به پنکه نیاز داشتیم ولی هم اکنون پنج ماه به کولر نیاز داریم،واز طرفی صنعت رشد کرده قیمت یک پیکان در سال 52برابر 1500بود که طبق قیمت امروز 90میلیون میشود ولی امروزه پیکان اگر تولید شود 27بیشتر نیست،وتعداد افراد خانواده به چهار نفر کاهش یافته وطبیعی است که مردم توقع بیشری داشته باشند

    • بدون نام

      این جوری پیش بره آمارش بشتر از این هم میشه
      ای کاش دولتمردان ما یه کم به خودشون بیان

    • بدون نام

      خبر نداری الان ۹۴ درصد ولی با سیلی صورت سرخ میکنیم

    • علی جاده

      حساب دار ناشی ۸۰ درصد مردم زیر خط فقر هستن کارگران کارمندان زیر دو میلیون میگیرند بازنشستگان زیر یک میلیون و پانصد میگیرن چی داری میگی اگر آمار گرفتن را نمی دانی بیا آموزش بدم اینقدر دروغ چاپ نکنید مردم از شما فهمیده تر هستن.

    • محمدرضا بختیار

      واقعا آمار جالبی هستش ولی درست برعکس ۲۷%از خانواده های ایرانی که آقایان و آقازاده ها هستند در وضعیت مناسب هستند و ۷۳%مابقی در زیر خط فقر هستند و خود مسئولین هم این روزها اعلام کردند مردم گرسنه هستند و در رفع گرسنگی ملت برنامه تهاتر انرژی با روس ها را در نظر گرفته اند!!!!

    • بدون نام

      بی آبی،بی برقی،بی پولی،بیکاری،بی عاری،تخریم،جنگ نیابتی به قول اقایون،اختلاس،احتکار،رانت.....ملت در شدید ترین بحران‌ها گیر افتاده تازه میگه فقر تهدید می‌کنه
      سفارش کردن اینجوری بنویسه دیگه

    • بدون نام

      اگر ۲۷ درصد از نجومی بگیرا کم کنید رفع میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج