جاباما
۷۴۷۶۴۶
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

درخشش ۷ دانشگاه ایرانی در رتبه بندی عصر طلایی

موسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: ایران با هفت دانشگاه موقعیت مناسبی در بین دانشگاه‌های عصر طلایی کسب کرده است.

فارس: موسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: ایران با هفت دانشگاه موقعیت مناسبی در بین دانشگاه‌های عصر طلایی کسب کرده است.

درخشش ۷ دانشگاه ایرانی در رتبه بندی عصر طلایی

جعفر مهراد با اشاره به نظام رتبه بندی عصر طلایی ؛ خاطرنشان کرد :رتبه بندی عصر طلایی دانشگاه هایی را که در فاصله زمانی 1945 و 1967 تاسیس شده اند رتبه بندی می کند. نام این رتبه بندی از دوران طلایی در آموزش عالی جهانی که صفت بارز آن گسترش سریع دانشگاه ها و سرمایه‌گذاری بیشتر در تحقیقات علمی است، ریشه گرفته است.رتبه بندی "عصر طلایی" حاوی 200 دانشگاه برتر جهان است که بعد از جنگ جهانی دوم بین سال های 1945 و 1967 تاسیس شده‌اند و ایران در این نظام رتبه بندی هفت دانشگاه برتر دارد. پیش از این رتبه بندی عصر طلایی تایمز تنها 100 دانشگاه ممتاز جهان را معرفی می کرد.

وی گفت : 10 دانشگاه برتر نخست در این رتبه‌بندی، با کمی تفاوت در رتبه دانشگاه ها، دانشگاه هایی است که در رتبه بندی سال 2017 نیز دیده می شود. در این رتبه‌بندی بیشترین تغییر درباره دانشگاه چینی هنگ کنگ است که با صعود سه پله ای در جایگاه سوم نشسته است.این دانشگاه در تمام شاخص ها شامل آموزش، پژوهش، استناد، انتقال دانش و چشم انداز بین المللی امتیاز بیشتری را به دست آورده است.

کدام دانشگاه های ایرانی در ماراتن عصرطلایی درخشیدند؟

دکتر مهراد از دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر، شهید بهشتی، شیراز ، تبریز ، فردوسی مشهدو دانشگاه اصفهان به عنوان هفت دانشگاه ایرانی نام برد که در رتبه بندی عصر طلایی موقعیت مناسبی را کسب کرده اند . به گفته وی، دانشگاه صنعتی شریف که در سال 1966 تاسیس شده است در این رتبه‌بندی، رتبه 92 را به خود اختصاص داده است. رتبه بین المللی این دانشگاه در سال 2018 در دامنه ای بین 601 تا 800 قرار دارد. امتیازهای دانشگاه صنعتی شریف از آموزش 25/5، پژوهش 26/5، استناد 36/7، درآمد صنعتی 96/4 و چشم انداز بین المللی 19/6 است.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی با اشاره به رتبه 95 دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این رتبه‌بندی بین‌المللی، گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال 1958 تاسیس شده است. امتیازهای دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تمام شاخص ها به استثنای شاخص درآمد صنعتی و انتقال دانش تقریبا بیشتر از دانشگاه صنعتی شریف است. امتیاز شاخص درآمد صنعتی این دانشگاه 74/4 است.
مهراد با اشاره به امتیازات دانشگاه‌های ایران در این رتبه‌بندی بین‌المللی گفت: رتبه دانشگاه های شهید بهشتی تاسیس۱۹۵۹، شیراز تاسیس ۱۹۴۶ و تبریز تاسیس ۱۹۴۷ در دامنه ای بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ در بین ۲۰۰ دانشگاه ممتاز رتبه بندی عصر طلایی قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: امتیاز محیط آموزشی دانشگاه شهید بهشتی ۲۱/۸، محیط پژوهشی ۱۸/۸، تاثیر استناد ۱۹/۱، درآمد صنعتی ۴۶/۷ و چشم انداز بین المللی ۱۶/۴ است. امتیازهای دانشگاه شیراز در این شاخص ها به ترتیب ۲۲/۸، ۲۰/۵، ۱۸/۴، ۴۵/۳ و ۱۶/۶ است. امتیازات دانشگاه تبریز نیز به ترتیب ۲۵، ۱۴/۶، ۳۵/۲، ۴۱/۲ و ۱۶ است.

موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به امتیازات دانشگاه فردوسی در این رتبه‌بندی گفت: رتبه دانشگاه های فردوسی تاسیس ۱۹۴۹ و اصفهان تاسیس ۱۹۴۶ در دامنه ای بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ است. امتیاز دانشگاه فردوسی مشهد در شاخص آموزش ۲۲/۹، پژوهش ۱۴/۷، استناد ۲۰/۱، درآمد صنعتی ۳۵/۸ و چشم انداز بین المللی ۲۰/۲ گزارش شده است.

وی گفت: دانشگاه اصفهان نیز به ترتیب امتیازهای ۲۴/۸ را برای آموزش، ۲۰/۲ را برای پژوهش، ۹/۱ را برای تاثیر استناد، ۴۱/۴ را برای درآمد صنعتی و انتقال دانش و ۱۶/۱ را برای چشم انداز بین المللی به دست آورده است. بعد از دانشگاه اصفهان هنوز نام ۳۰ دانشگاه ممتاز این رتبه بندی از کشورهای مختلف جهان دیده می شود. ایران با هفت دانشگاه موقعیت مناسبی در بین دانشگاه های عصر طلایی کسب کرده است.

دانشگاه های برتر جهان کدام ند؟

به گفته وی، ۱۰ دانشگاه نخست رتبه بندی عصر طلایی به ترتیب دانشگاه سان دیاگو، دانشگاه ملی استرالیا، دانشگاه چینی هنگ کنگ، دانشگاه ملی سئول، دانشگاه موناش استرالیا، دانشگاه نیو ساوت ویلزاسترالیا، دانشگاه آزاد برلین، دانشگاه وارویک، دانشگاه ایرانی در کالیفرنیا و دانشگاه مانهایم در آلمان است.

مهراد با بیان این که دانشگاه سان دیاگو در کالیفرنیا در دو سال متوالی در صدر جدول این رتبه بندی قرار دارد، افزود: همچنین دانشگاه های آمریکا از نظر پژوهش بالاترین امتیاز را به خود اختصاص داده اند. با گسترش این رتبه بندی، اکنون ژاپن با ۲۸ دانشگاه، بیشترین تعداد دانشگاه های عصر طلایی را به خود اختصاص داده است که تقریبا تمام آن ها در سال ۱۹۴۹ تاسیس شده اند.وی با بیان این که انگلستان با ۲۳ دانشگاه برتر حائز رتبه دوم در این سیستم رتبه بندی است، تصریح کرد: این کشور در سال ۲۰۱۷ تنها ۱۹ دانشگاه در گروه دانشگاه های عصر طلایی داشت. به گفته مهراد، چین نیز تعداد دانشگاه های خود را از پنج دانشگاه به ۱۷ دانشگاه افزایش داده است.

وی با اشاره به حضور ۱۱ دانشگاه هندوستان در این سیستم رتبه‌بندی، گفت: تعداد دانشگاه های هند در رتبه بندی عصر طلایی، سال ۲۰۱۷، تنها هفت دانشگاه بود.همچنین در منطقه خاورمیانه، رتبه دانشگاه ملک عبدالعزیز در عربستان ۳۳ است ، دانشگاه قائد اعظم پاکستان رتبه ۷۳ را در اختیار دارد. دانشگاه ملک سعود نیز به رتبه ۸۲ دست یافته است و دانشگاه معدن و نفت ملک فهد عربستان رتبه ۹۰ را دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج