۷۴۸۷۶۵
۵ نظر
۵۰۹۸
۵ نظر
۵۰۹۸
پ

«رشته ریاضی» از سکه افتاد!

روزنامه ایران در گزارشی از کاهش جذابیت رشته ریاضی در دبیرستان و شاخه های آن در دانشگاه خبر داد.

روزنامه ایران در گزارشی از کاهش جذابیت رشته ریاضی در دبیرستان و شاخه های آن در دانشگاه خبر داد.

بر اساس اعلام سازمان سنجش کشور رشته ریاضی به سومین رشته پرطرفدار درکنکور سراسری رسیده است. آن‌طور که مسئولان آموزشی کشوراعلام کرده‌اند امسال ۱۴۴ هزار و ۵۵۰ نفر در کنکور ریاضی شرکت کرده‌اند و این درحالی‌ است که درسال‌های گذشته طرفداران رشته ریاضی بعد از علوم تجربی و علوم انسانی قرار می‌گرفتند.

همچنین براساس آمارها، در حالی حدود ۶۵ درصد متقاضیان امسال ورود به دانشگاه‌ها داوطلب حضور در گروه آزمایشی تجربی هستند که فقط یک سوم این داوطلبان در رشته‌های علوم تجربی پذیرفته می‌شوند. این درحالی است که تعداد داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم انسانی و علوم ریاضی روی هم رفته کمتر می‌شود. این بی‌علاقگی را البته باید در بین دانش‌آموزان جست‌و‌جو کرد چرا که در این سال‌ها بسیاری از دانش‌آموزان به خاطر آینده شغلی‌شان می‌خواهند پزشک شوند.

موضوعی که حالا مسئولان آموزش و پرورش هم به آن اشاره می‌کنند و تأکید دارند که صندلی‌های برخی از مدارس در رشته ریاضی خالی مانده است. بر اساس آمارهای وزارت آموزش و پرورش، ۱۸درصد دانش‌آموزان در رشته ریاضی، ۳۵درصد دانش‌آموزان در رشته انسانی و ۴۷درصد دانش‌آموزان در رشته علوم تجربی تحصیل می‌کنند. اگر چه مسئولان آموزش و پرورش سیاست‌های متفاوتی نظیر طرح «هدایت تحصیلی» را برای رفع این معضل اجرا کردند اما هیچ کدام از این برنامه‌ها نتوانسته عطش حضور در رشته‌ تجربی را کم کند.

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره بی‌علاقگی دانش‌آموزان به رشته ریاضی می‌گوید: در چند سال اخیر علاقه دانش‌آموزان از رشته ریاضی به سمت رشته علوم تجربی رفته است این تمایل هم به خاطر بازار کار است. هم‌اکنون دانش‌آموزان می‌دانند که بازار کار در رشته ریاضی کم شده است و البته پزشکان بازار کاری خوبی در کشور دارند به همین علت آنها ترجیح می‌دهند در رشته علوم تجربی تحصیل کنند. البته در دوره مدرسه علاقه خانواده‌ها هم به تحصیل فرزندانشان در رشته تجربی بسیار بالاست.

اصرار اولیا برای تحصیل فرزندانشان در رشته تجربی به دلیل تصور آنها از تأمین اشتغال و رفاه در آینده است در صورتی که همه دانش‌آموزان رشته علوم تجربی در این رشته مشغول به کار یا در دانشگاه قبول نمی‌شوند. به گفته زرافشان در برخی از استان‌ها و در برخی از مناطق شهری صندلی‌های مدارس در رشته ریاضی خالی می‌مانند و ما مجبوریم که از نیروی انسانی و فضایی که برای این رشته در نظر گرفته‌ایم در جای دیگر استفاده کنیم.

وی تأکید می‌کند: سابق بر این در رشته ریاضی افراد باهوش شرکت می‌کردند البته علاقه دانش‌آموزان هم دراین رشته بالا بود اما هم‌اکنون شانس خیلی از دانش‌آموزان برای تحصیل در رشته ریاضی بالا رفته است. در سوی دیگر دانش‌آموزان فکر می‌کنند حالا که رشته تجربی را انتخاب کردند حتماً در آینده پزشک می‌شوند و می‌توانند درآمدهای بالایی را کسب کنند این درحالی است که در زمان کنکور با چالش‌های بسیاری مواجه می‌شوند که در زمان انتخاب رشته به آن فکر نکرده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پزشکانی بی اخلاق . فاقد تخصص و مغرور که واقعا فقط و فقط و فقط پول پول و پول را میشناسند

    • بدون نام

      کشوری که نه صنعت داره نه تکنولوژی رشته ریاضی می خواد چکار؟

    • بدون نام

      وقتی همه کارخونه ها و شرکت ها رو تخته میکنید، هسته ای رو نابود میکنید ، دیگه چرا برن ریاضی؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      اصلا مگه به تحصیلات در کشور اهمیت میدن مملکتی که لیسانس هاش بیکارند اما آنهایی که با اندک سواد و مدرک جعلی، پارتی دارای شغل و پست های رده بالا هستند جایی بحث در رشته های تحصیلی باقی نمی مانده فرزند پسری دارم که با 14سن به من می گوید درس بخونیم برای چه که فلانی بدلیل پارتی سر از پست دولتی درآورده هیچ سوادی هم نداره چه کردید با مملکت که نوجوانان با تمام استعداد هایش نابود شدند فساد و مفسدینی که نابود کردن همه چیز را وقتی وزبر آموزش و پرورش حاجی بابایی غلط املایی در نوشتار خود داره و سوژه میشه یعنی با بیسوادی هم میتوان به جاه و مقام رسید

    • دانشجوی دکترای بیکار

      چرا اینقدر تبعیض بین پزشکان و دکترای تخصصی رشته های دیگه وجود داره. از طرفی ظرفیت رشته ی پزشکی محدوده با اینکه خیلی نیاز توی کشور وجود داره ولی وزارت علوم کیلویی دانشجوی دکترای بیکار میده بیرون. باید ظرفیت پزشکی بالا بره تا حقوقشون هم معقول تر بشه و ثروت تقسیم بشه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج