جاباما
۷۴۸۸۱۵
۵۳ نظر
۵۰۲۶
۵۳ نظر
۵۰۲۶
پ

جناب استاد شجریان؛ چرا ما آن قدر دوستت داریم؟

به آواز شوشتری او در فیلم دلشدگان گوش دهید، همان که به عطر کلام حافظ آذین شده؛ یارم به یک لا پیرهن، خوابیده زیر نسترن، دقت کنید واژه «زیر» چگونه ادا می شود. چه کسی است که با شنیدن چنان آوازی به خدا نرسد؟ این مشتی بود نمونه خروار برای اثبات این که جایگاه شجریان فقط به واسطه تلاش هنری کسب شده است.

برترین ها - ایمان عبدلی: به آواز شوشتری او در فیلم دلشدگان گوش دهید، همان که به عطر کلام حافظ آذین شده؛ یارم به یک لا پیرهن، خوابیده زیر نسترن، دقت کنید واژه «زیر» چگونه ادا می شود. چه کسی است که با شنیدن چنان آوازی به خدا نرسد؟

این مشتی بود نمونه خروار برای اثبات این که جایگاه شجریان فقط به واسطه تلاش هنری کسب شده است و مواضع سیاسی و اجتماعی او، شاید شجاعانه اما اصلا پیشرو نیست. این یادداشت می خواهد همین را ثابت کند و بر علیه کسانی باشد که زیست شجریان را به امورات روزمره تقلیل می دهند.

از هنر شجریان و در ستایش او نوشتن کار تازه ای نیست، خصوصا در این سال ها که نوشتن از او امری دلسوزانه و اخلاقی هم جلوه می کند. حالا کمتر کسی است که می تواند با فاصله و با احساساتی کمتر از وجود هنری استاد آواز ایرانی بنویسد. شجریان در چند سال انتهایی رژیم سابق از قرائت قرآن به آواز رسید و سیر آشنای خیلی از خوانندگان درجه یک ایرانی را طی کرد و اصلا همین شیفت از قرائت قرآن به آواز خوانی، نشان می دهد که او هم یکی بوده مثل خیلی های دیگر! پس چرا او آن قدر امروز خواستنی است و اصلا چرا درباره او حرف زدن آن قدر آمیخته به مدح و ستایش است؟

جناب استاد شجریان؛ چرا ما آن قدر دوستت داریم؟

کنش او در سال های ابتدایی انقلاب، پیوستنش به چاووش در کنار شهرام ناظری، حسین علیزاده و دیگران هم در نهایت او را یکی از آن چند مهره ی درخشان موسیقی اصیل ایرانی معرفی می کند، پرسش اینجاست مگر مشکاتیان یا علیزاده و حتی ناظری تا آن روز چه کم از شجریان داشتند که او رسوخ کرد و دیگران یا نکردند و یا کمتر؟!

خواننده ها بیشتر به چشم می آیند؟ خب ناظری هم در آن میان بود. اگر اشاره به ماندگاری آثاری مثل «ایران ای سرای امید» و «برادر نوجوونه» است، که خب! ناظری هم در آن سال ها آثاری این چنینی داشت! همراهی و همگامی با مردم همان عنصری است که خیلی ها در اشاره به جایگاه کم نظیر شجریان گاها به آن متوسل می شوند اما آیا واقعا شجریان به همین دلیل ماندگار شده؟ گو این که او پس از چاووش و همراهی با انقلاب، «بیداد» را خواند که به طور آشکار نقد وضعیت بود، کاری که البته با تکیه بر فضای موسیقایی آلبوم اما خب بنا به طبع شنونده ایرانی بیشتر به پای خواننده نوشته شد.

شجریان از جایی به بعد و یعنی از همان اواخر دهه شصت تا اواسط دهه هفتاد، موقعیت و زیستی متفاوت از تمام دورانش را سپری کرد.، شاید عطف به آن دوران خیلی چیزها را درباره او به اثبات برساند. در فضایی که «سرود» دیگر مجال تنفس نداشت و مخاطب ایرانی پس از یک دهه جنگ و انقلاب خسته از امر الزام آور و اتحادهای مقطعی به کالای مصرفی و موسیقی تفننی علاقه نشان می داد و در شرایطی که اصلا زندگی باید به شرایط عادی بر می گشت، اتحاد نانوشته ای شجریان و صدا و سیما در استفاده افراطی از آثار او شجریان را در موقعیتی متفاوت با تمام گذشته اش قرار داد.

یک طرف در راستای خواست حاکمیت با سانسور سنگین موسیقی پاپ و اصلا با نادیده انگاشتن آن، فقط موسیقی سنتی را مجال می داد و سمت دیگر فضای بی حد و حصری داشت که موسیقی اش را ارائه می داد. آن دوره و آن سال ها می توانست حیات هنری شجریان را مُثله کُند و اما نکرد، چون برخلاف آن چه که آن نگاه متکثر این روزها شجریان را صرفا به واسطه همراهی با مردم، یگانه می داند، شجریان در همان سال هایی که تاج و تخت داشت با پرویز مشکاتیان بهترین آثارش را ارائه داد و البته از کار تجربی و خلاقانه بازنماند. کما این که سعدی خوانی هایش و استفاده از شعر نو در همان سال ها هم ادامه داشت و کنسرت آمریکا و و...همه تجربیاتی بود که نشان می داد شجریان قرار نیست وابسته به نون قرضی صدا و سیما باشد.

جناب استاد شجریان؛ چرا ما آن قدر دوستت داریم؟

گذر سال ها و بعدتر جولان نسل اول موسیقی پاپ ایرانی با چهره های نظیر علیرضا عصار و شادمهر عقیلی و البته گیتارهایی که از فیلم های سال های اصلاحات به شانه های جوانان شهر منتقل شده بودند، موسیقی سنتی را به عُزلت بُرد و جامعه انتقامش را از شجریان و هم نسلان سنتی خوانش گرفت. اما شجریان هنوز بود، شاید کمتر شنیده میشد، اما این شنیده نشدن از پس یک عقده گشایی بود. او «زمستان است» را خواند، کنسرت بم را و البته با همایون هم، هم آوایی می کرد و تجربیاتی چند با مجید درخشانی.

روزگار یک بار دیگر چرخید و از میانه های دهه هشتاد که حجم موسیقی های زیر زمینی و البته گسترش اینترنت، بازی را مغلوبه کرد و پس از ده سال جای خالی آن موسیقی اصیلی که به پستو رفته بود به چشم می آمد. شجریان همچنان همان بود که در چاووش خوانده بود و همان که البته در دهه هفتاد بود. او دوباره خواسته شد و آرشیو موسیقی هایش برای نسل جدید محل کشف و شوق بود.

از این جای کار را هم که می دانید؛ ۸۸ و ربنا و بیماری...با همه ی این ها اساسا گمان نمی برم شجریان به خاطر مواضع سیاسی اش (که گاها خیلی ویژه هم نبودند) به چنین زیست یگانه ای رسیده. کما این که حواشی خانوادگی اش هم او را از این اوج پایین نمی کشد. او نه به خاطر سیاست و نه به خاطر مثلا زیست خانوادگی اش بالا و پایین نمی شود. او ورای همه ی این هاست. نماد و نشانه ی حفظ و ارائه ی پیوسته ی یک کیفیت کم نظیر در جامعه کم رویا و روزمره زده ایرانی، با گوش دادن به او و با مرورش آن بخش رویا طلب هر ایرانی بیدار می شود که میشد جور دیگری زندگی کرد و اصلا زندگی شاید جای دیگری است؟!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چونکه اقاست شهریار اواز ایران ایرانی وطن پرسته با صداش دلمان میلرزه باربناش روحمان بملکوت پرواز میکند ربنا وصوتش مارا بخدا میپیوند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه داداش چون سیاسیه وگرنه با ربنایی که خالص نیست روح تا نونوایی هم نمیتونه بره چه برسه به خدا

      • بدون نام

        کجاش قشنگه فقط به خاطر سیاسی بودنش معروف وگرنه ده برابر بهتر از اون خواننده سنتی هست که ادعایی هم نداره

    • رویا ساز

      من که ندارم....نه ازشون خوشم میاد و نه بدم میاد....ی آدمه مثه بقیه نه بهتر نه بدتر

    • بچرخ تا بچرخيم

      تو دوسش داري ما از وطن فروش مطرب خوشمون نمياد چند وقت ديگه هم مميره ميره تو آرشيو تاريخخخخخخخخخخخخخخ
      تو هم به زودي ميميري برترينها ميري تو خاك خوراك موش و سوسك ها ميشي
      ووووووووووووووووووووووييييييييييي

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وقتی از هیچ اطلاعی نداری اظهار نظر نکن چون شخصی مثل استاد شجریان دنیا آوازش رو گوش میدن زمانی که کنسرت خارج از کشور اجرا میکرد 80 درصدش
        اخارجی بودن بقیه ایرانی بودن جهان آوزا وموسیقی اصیل ایرانی با استاد شجریان میشناسن پس لطفا اظهار نظر نکن

      • بدون نام

        ...... وشما دوست عزیز خیلی وقته که مردی

      • محمد رئوف

        انصافا راست میگی واقعا که وطن فروش هستشن

      • بدون نام

        این افکار پوسیده امثال شماست که داره میمیره

      • بدون نام

        نه صدای حامد زمانی ک بوی گند پاچه خواریش دنیا رو پر کرده خوبه پس؟

      • بدون نام

        تو رو چه که در مورد استاد نظر بدی

      • محمد

        قدر مجموعه گل مرغ سحر داند و بس
        که نه هر کو ورقی خواند معانی دانست
        یا به عبارت ساده تر : خر چه داند قیمت نقل و نبات

    • بدون نام

      ما یعنی کی؟اگه منظورت ماست که من به عنوان یکی از ما تکذیب می کنم و میگم هیچ علاقه ای به این آقا ندارم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شماها 4 تا مثل تتلو به دردتون میخورره که آدم هم ازطرز لباس پوشیدنش هم از خالکوبیش وهم ازخوانندگیش حالت بهم میخوره

      • بدون نام

        بی نام دوم شماها از تتلو بدتر به دردتون می خوره.ولی حالا برای اینکه از قافله عقب نمونید و آروغ روشنفکریتونو بزنید شدید طرفدار این آدم

      • بدون نام

        افکار شماس که پوسیده وکشورمون داره بدتر ازسوریه وافغانستان میشه به خودتون بیاید

      • بدون نام

        اُشتر به شعر عرب در حالت است وطرب
        گر تورا ذوق نیست کژطبع ترازجانوری

      • بدون نام

        اگه شماها نبودین که زمانی و تتلو و کچلیک میلیاردر ممیشدن همینا بدرد شماها میخورن که هنرمند متفاوتتون حامد همایونه

    • بدون نام

      سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز مرده آنست که نامش به نکویی نبرند و با آرزوی سلامتی ایشان

    • بدون نام

      سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز مرده آنست که نامش به نکویی نبرند و با آرزوی سلامتی ایشان

    • سارا

      برترینها همه چیت سیاسیه ساز و اواز و کشورداری و بغض و کینت و دوستیت من که علاقه ای ندارم به ایشون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مسئول اين سايت اخيرا قاطي كرده

    • بدون نام

      پس چرا من دوسش ندارم؟نکنه من مشکل دارم؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما مشکل نداری مشکل اینه که شما 10 درصد مردم ایران هستید

      • بدون نام

        ما 16 ميليون هستيم كه پاي حرفمون وايساديم و از اونجايي كه يك مرد جنگي به از صد سوار پس ما يك ميليارد و ششصد ميليون هستيم و شما 24 ميليوني هستي كه هيچ ثباتي نداريد و پس از چند ماه از رايتون پشيمون شديد كه الآن در حقيقت حسن روحاني بعيد ميدونم يك ميليون طرفدار داشته باشه...فهميدي عزيزم جدي گفتم فكر نكني مثلا دارم طنز ميگم اين عينه حقيقته

      • بدون نام

        چون شما فقط از پاچه خوارهایی مث آهنگران و حامد زمانی خوشتون میاد چون افکارشون دقیقا مث خودتونه

    • بدون نام

      منم بخاطر مسائل سیاسی خوشم ازشون نمی اومد ،تا اینکه خیلی اتفاقی آهنگ مرغ سحر ناله سر کن اما قدیمی اش با اجرای خود آقای شجریان و پسرشون دستم رسید و جالب اینکه بچه های من به شدت این آهنگ رو دوست دارن ،با اینکه خودم گوش نمی دادم و پسر 2/5ساله ام قبل از خواب حتما گوش میده این ویدئو رو ،خلاصه اگر سیاست رو قاطی هنر نکنیم اتفاقات خوبی می افته .
      البته همایون گفته بود پدرم از هیچ کاندید ی حمایت آشکار نکرده

    • بدون نام

      دردو بلاش به جان, مخالفاش. خخخخ آخی خوب سوختی

    • بدون نام

      کاربر 12:55 مشکل اینه که شما عقل ندارید که چیزی رو تشخیص بدهید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما با این طرز حرف زدنت ادب خانوادگیت رو به نمایش گذاشتی دوست عزیز

    • بدون نام

      عاشقتم استاد آواز ایران
      درحصرتم ازمرام این مردم پست
      این طایفه زنده کش ومرده پرست
      تا هست زنده کشنده اش به جفا
      چون مرد به عزت ببرندش سرودست

    • فریاد

      به نظر من نیازی به تحلیل نیست. کافیه همون دو خط اول نوشتار شما رو بخونیم. و واژه ((زیر)) رو تو ذهنمون همونطور که ایشون قرائت میکنن مرور کنیم. همین تلفظ برای در صدر ماندن ایشون برهان کاملا کافی هست.
      ضمن اینکه ایشون شخصیت به شدت کاریزماتیکی دارن. چیزی که در این روزها بسیار کمیابه. خداوند عمر طولانی و با عزت به ایشون بده. یکی از افتخارات من این هست که تو هم عصر با ایشون هستم.

    • بدون نام

      خدا به ایشون سلامتی کامل عطا کنه بی نظیرن. .صداشون این دنیایی نیست ،بهشتیه خدا به ایشون وپسرش قطعا نظر خاصی داشتن.لطفا قدرشون رو بدو نیم .

    • ناشناس

      استاد بی بدیل آواز ایران،دمش گرم و سرش سلامت

    • ایرانی

      درود بر خسرو آواز ایران زمین
      درد و بلات بخوره تو سر مخالفانت

    • طاها

      آرزوی سلامتی دارم برای این آزاد مرد. ..

    • زهرا

      خواهش میکنم هرکس مخالف ایشونه فقط یکبار البوم شب سکوت کویر رو گوش بده...فقط یکبار

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زهرا خانوم مخالفت امثال من با ايشون بخاطر صداش نيست اتفاقا صداش بسيار زيباست و در حقيقت استاد موسيقي هستن منتهي مشكل ما با طرز فكر و سياسي كاري ايشون بود كه به اسلام توهين كرد و به مملكتش خيانت كرد

      • بدون نام

        بعد اونوقت ایشون خیانت کرده بعد اونایی که دزدی میکنن و پول مردمو میخورن خیانت نکردن؟!

      • بدون نام

        9:21 مشکل شما اینه که همه چی رو با همه چی قاطی میکنین اصلا مردم ما عادت دارن برن دیدگاههای سیاسی و زندگی خصوصی همرو بکشن بیرون کار تخصصی ایشون موسیقیه شما به همون نگاه کن دیدگاه سیاسیش فقط به خودش ربط داره سیاست مدار مملکت که نیست که دیدگاهش رو کشور تاثیر داشته باشه تو هر کشوریم به اندازه کل مردمش دیدگاه سیاسی وجود داره .یه مثالشم اینکه مثلا یه دکتر روانشناسه که واقعا حرفاش عالی و آموزندس بعد ملت میرن تو زندگی خصوصیش میبینن مطلقس علیهش جبهه میگیرن خب به کسی چه؟

    • یه خانوم

      ازش خوشم نمیاد فکر میکنه تافته جدابافته س

    • بدون نام

      پاینده و برقرار باشی حضرت استاد

    • v

      عشقی استاد عشق بزرگترین آرزوم اینه ک دوباره زیارتتون کنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شالتم بمال بهش شفا بگیری خ

    • بدون نام

      از آهنگهاش خوشم نمیاد چیه خسته کننده بجاش برید استاد بنان یا افتخاری یا بسطامی یا هایده گوش کنید

    • بدون نام

      شجریان فقط یک خواننده خوش صداست
      اما از گفتار و رفتارش پیداست که خود را خیلی خاص میداند و عقاید باطلی دارد
      من هرگز رفتار و گفتارش را دوست ندارم
      اما بعضی کارهایش را می پسندم

    • بدون نام

      ما که هایده رو بیشتر دوست داریم

    • بدون نام

      استاد آواز فقط جناب گلپایگانی اگر این اساتید کار میکردن خیلیا اصلا دیده هم نمیشدن

    • vahid428

      درود بر خسروی موسیقی ایران زمین، استاد محمدرضا شجریان...❤

    • بدون نام

      کی اینو دوست داره؟

    • مهدی

      فقط بخاطر سیاسی بازی مگر نه کسی اینو ادم حساب نمی کنه.
      حتی اونایی که میگن ربنای استاد.
      خودشون رو جر می دن براش .
      هیچی ته دلشون براش ارزش قائل نیستن

    • حسین

      همه رو جمع نبندین خیلیا هستن علاقه ایی به ایشون ندارن.چقدر نظر زیر همین متن هست که علاقه ایی ندارن به اااااسسسستاد.اگر سالها یکه تازی میکردن در موسیقی سنتی رقیبی نداشتن یعنی نمیذاشتن کسی بیاد و رقابت کنه.من خودم هیچ وقت علاقه به موسیقی سنتی نداشتم و نخواهم داشت.ایشونم دیگه خیلی بزرگش کردن

    • امیر

      موسیقی غذای روحه.بایدتنوع داشته باشه.شجریان هم یکنواخت وخسته کننده میخاندفقط نیم ساعت خوبه.گاهی بایدمعین.هایده.حمیرا.افتخاری و..هم گوش داد.کلن موسیقی سلیقه ای است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج