۷۴۹۲۶۵
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

آن سوی e-Bay محبوب‌ترین فروشگاه آنلاین

این روزها به‌دلیل علاقه مردم به خرید آنلاین، فعالان عرصه فناوری سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین متعددی را راه‌اندازی کرده‌اند که موفق‌ترین نمونه، فروشگاه آنلاین e-Bay است که یک کمپانی بزرگ فناورانه را پشت خود دارد. اما این کمپانی و فروشگاه آنلاین از چه زمانی تأسیس شد و تاکنون چه مسیری را طی کرده است؟

روزنامه ایران: این روزها به‌دلیل علاقه مردم به خرید آنلاین، فعالان عرصه فناوری سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین متعددی را راه‌اندازی کرده‌اند که موفق‌ترین نمونه، فروشگاه آنلاین e-Bay است که یک کمپانی بزرگ فناورانه را پشت خود دارد. اما این کمپانی و فروشگاه آنلاین از چه زمانی تأسیس شد و تاکنون چه مسیری را طی کرده است؟

آن سوی e-Bay محبوب‌ترین فروشگاه آنلاین

در پاسخ باید گفت که این کمپانی آنلاین 3 سپتامبر سال 1995 توسط پیر امیدیار یک ایرانی- امریکایی در سن خوزه کالیفرنیا تأسیس شد. هرچند وی این شرکت را در سن 28سالگی در قالب یک برنامه رایانه‌ای نوشت ولی کم کم بر قابلیت‌های آن افزود و درنهایت، به یک فروشگاه بزرگ و سایت حراج آنلاین تبدیل شد.

این فروشگاه درواقع یک سرگرمی جانبی برای «امیدیار» به‌نام خانه حراج با نام AuctionWeb بود و برای نخستین بار به‌عنوان شوخی، یک نشانگر لیزری شکسته روی آن حراج شد. جالب اینجاست که در مدت زمانی کوتاه، این وسیله معیوب با بهای 15دلار به فروش رسید. «امیدیار» که از این موضوع متعجب شده بود با خریدار تماس ایمیلی زد تا ضمن عذرخواهی، به وی توضیح دهد که این نشانگر لیزری سالم نیست.

اما در نهایت تعجب، خریدار پاسخ داد که وی یک کلکسیونر نشانگرهای لیزری شکسته است و از عملکرد این وب سایت بسیار راضی و خوشحال است.«امیدیار» کم‌کم وسایل کوچکی را به‌عنوان تفریح روی این سایت آنلاین قرار داد و کم کم محبوب شد. این سایت، در ژانویه 1997 میزبان 2میلیون حراج بود که در مقایسه با 250هزار مورد در سال 1996 رقم مناسبی بود و نشان از موفقیت آن داشت. «امیدیار» به‌دنبال این موفقیت، سرانجام در سپتامبر سال 1997 نام فروشگاه آنلاین را به e-Bay تغییر داد و در این سال موفق به جذب سرمایه 6.7میلیون دلاری شد.

وی در سال 1998 این کمپانی را به «مگ ویتمن» تحویل داد در حالی که 30 کارمند، نیم میلیون کاربر و درآمد 4.7میلیون دلاری در امریکا داشت. این فروشگاه در این دوره بیشتر به وسایل کودک و اسباب بازی توجه ویژه داشت ولی از سال 2000 بر گستره جغرافیایی و تنوع وسایل برای فروش اضافه شد تا کاربران در کشورهای دیگر هم بتوانند از این قابلیت بهره بگیرند. «مگ ویتمن» در سال 2002 کمپانی iBazarکه یک نمونه مشابه اروپایی بود و PayPal را خریداری کرد و به این ترتیب در سال 2008 به رقم صدها میلیون کاربر، 15هزار کارمند و درآمد 7.7میلیارد دلاری رسید.

درست در همین زمان بود که «ویتمن» تصمیم گرفت وارد دنیای سیاست شود بنابراین «جان دوناهو» جای وی را گرفت. سپس «دوین ونیگ» در ژوئیه سال 2015 به‌عنوان مدیرعامل e-Bay انتخاب شد. وی با تلاش برای جذب مخاطبان بیشتر و با تمرکز بر خرید ازطریق تلفن هوشمند(m-commerce) موفق شد تعداد کاربران فعال را افزایش دهد. در حال حاضر e-Bay، یک کمپانی تجارت الکترونیک امریکایی چند میلیارد دلاری محسوب می‌شود که از سال 2011 تاکنون در 30 کشور فعال است. ارزش سهام این کمپانی 37میلیون و 61 هزار دلار است و از نظر درآمد نیز نهمین کمپانی اینترنتی بزرگ جهان محسوب می‌شود چرا که درآمد آن در سال 2017 حدود 9میلیارد و 567میلیون دلار بوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج